Pallontallaajat.net

Skotlantiin

(Luettu 81514 kertaa)

kinke

• Reissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #100 : 30.12.2007, 19:59:56 »
Jos jotain hienoa haluaa nähdä, kannattaa suunnata länteen eli
Hebrideille. Aloittaa voi Obanista lautalla Barran saarelle ja siitä pohjoiseen saariketjua pitkin aina Lewisille saakka. Itse asustelin pari vuotta sitten Harrisin saarella ja voin sanoa sen olevan yksi upeimmista paikoista jossa olen käynyt. Asuin myös Skyen saarella mutta se on kesäaikaan hieman liian täynnä turisteja, silti käymisen arvoinen paikka. Myös skotlannin luoteiskulma on hienoa aluetta, Ullapool, Kylesku, Scourie, Durness, Tongue jne. Vaatii vaan peukalokyytiä kun paikallinen bussipalvelu ei ole parasta mahdollista.

Jake

ipu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Heinäkuussa Skotlantiin
« Vastaus #101 : 29.02.2008, 07:25:21 »
Terve!

Ruvettiin tossa viime marraskuussa suunnittelemaan reissua tyttöystävän kanssa ja päädyttiin siihen tulokseen, että lähdetään heinäkuussa 3 viikoksi jylhään Skotlantiin. Lentoliput ostettiin tuossa tammikuun loppupuolella ja nyt vain odotellaan sitä kesää kovasti.

Reittiä ollaan alustavasti suunniteltu näin: Edinburgh -> Perth -> Dundee -> Aberdeen -> Huntly -> Inverness -> Loch Nessin alue -> Skye -> Mallaig -> Fort William -> Glasgow -> Edinburgh

Kuulostaa todella pitkältä reitiltä suoritettavaksi kolmessa viikossa, mutta uskon, että pystymme siihen ilman kiirettäkään. Majoituksen suhteen ei olla tehty vielä mitään ratkaisuja, muuta kuin ajattelimme Edinburghista varata kahdeksi ensimmäiseksi yöksi hostellin etukäteen. Lopuissa kohteissa mennää kohtalon saattelemana. Teltankin voisi ehkä ottaa mukaan.

Kertokaa hieman Skotlannin yleisestä hintatasosta. Olen jotenkuten perillä, mutta lisätieto ei ole koskaan pahasta. Edinburghissa kaikki taitaa olla hieman kalliimpaa kuin esim. Ylämailla ? Antakaa jotain hostellivinkkejä tuon kahden ensimmäisen yön suhteen.

Kiitos!

Nimimerkillä: Ensimmäistä kertaa "kaukana" kotoa.

hierro

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Heinäkuussa Skotlantiin
« Vastaus #102 : 29.02.2008, 13:55:31 »
Lainaus käyttäjältä: "ipu"
Terve!

Ruvettiin tossa viime marraskuussa suunnittelemaan reissua tyttöystävän kanssa ja päädyttiin siihen tulokseen, että lähdetään heinäkuussa 3 viikoksi jylhään Skotlantiin. Lentoliput ostettiin tuossa tammikuun loppupuolella ja nyt vain odotellaan sitä kesää kovasti.

Reittiä ollaan alustavasti suunniteltu näin: Edinburgh -> Perth -> Dundee -> Aberdeen -> Huntly -> Inverness -> Loch Nessin alue -> Skye -> Mallaig -> Fort William -> Glasgow -> Edinburgh

Kuulostaa todella pitkältä reitiltä suoritettavaksi kolmessa viikossa, mutta uskon, että pystymme siihen ilman kiirettäkään. Majoituksen suhteen ei olla tehty vielä mitään ratkaisuja, muuta kuin ajattelimme Edinburghista varata kahdeksi ensimmäiseksi yöksi hostellin etukäteen. Lopuissa kohteissa mennää kohtalon saattelemana. Teltankin voisi ehkä ottaa mukaan.

Kertokaa hieman Skotlannin yleisestä hintatasosta. Olen jotenkuten perillä, mutta lisätieto ei ole koskaan pahasta. Edinburghissa kaikki taitaa olla hieman kalliimpaa kuin esim. Ylämailla ? Antakaa jotain hostellivinkkejä tuon kahden ensimmäisen yön suhteen.

Kiitos!

Matkasuunnitelmanne on karkeasti ottaen samanlainen kuin omamme jokunen vuosi sitten. Jos jotain näin jälkikäteen muuttaisin, niin vähemmän isoja kaupunkeja, enemmän pienempiä paikkoja. Esim. Aberdeen on aivan mukava paikka (Dundeessa emme käyneet), mutta se ei kuitenkaan ole sitä "parhainta Skotlantia" (minun mielestäni). Jos näin omavaltaisesti rohkenen ehdottaa muutosta matkaohjelmaanne, niin skipatkaa Aberdeen ja Dundee ja ottakaa tilalle joitain pienempiä paikkoja.

Orkneyn saari on kaukana, mutta ei niin kaukana etteikö sinne "ylettyisi". Ainakin minulle se oli meidän matkamme highlight.

ipu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #103 : 01.03.2008, 10:20:22 »
Lainaus käyttäjältä: "hierro"
Terve!

Kiitos!

Matkasuunnitelmanne on karkeasti ottaen samanlainen kuin omamme jokunen vuosi sitten. Jos jotain näin jälkikäteen muuttaisin, niin vähemmän isoja kaupunkeja, enemmän pienempiä paikkoja. Esim. Aberdeen on aivan mukava paikka (Dundeessa emme käyneet), mutta se ei kuitenkaan ole sitä "parhainta Skotlantia" (minun mielestäni). Jos näin omavaltaisesti rohkenen ehdottaa muutosta matkaohjelmaanne, niin skipatkaa Aberdeen ja Dundee ja ottakaa tilalle joitain pienempiä paikkoja.

Orkneyn saari on kaukana, mutta ei niin kaukana etteikö sinne "ylettyisi". Ainakin minulle se oli meidän matkamme highlight.

Tuo reittisuunnitelma onkin vasta alustava ja muutoksia voi tulla vaikka siellä ihan paikan päälläkin. Eihän sitä tiedä, jos tykkäämmekin isoista kaupungeista, mutta luulen että olemme aika samoilla linjoilla kanssasi, sillä itse ainakin haluan nähdä sitä Skotlannin maaseutua yms. hiljaisempaa seutua.

Vastailkaahan muutkin ja kertokaa tosiaan tuosta hintatasosta, esim bussilippujen hinnoista, majoituksesta ja paljon haggis maksaa ?  :)

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #104 : 01.03.2008, 11:14:07 »
Terve!

Muutama vuosi sitten olin reissussa tuolla Loch Nessin seuduilla elokuussa ja kohtuuhintaisen majoituksen löytäminen tuntui olevan kiven alla ilman varauksia. Oltiin autolla liikkeellä ja lähinä b&b-tyyppisestä majoituksesta oli kyse. Lopulta päädyimme varaamaan majoituksen turisti-infoista etukäteen, ettei illalla tarvinnut tuntikausia etsiä majapaikkaa. Hostelleista en siis osaa varmasti sanoa, mutta onhan tuo heinäkuu toki kaiken kaikkiaan suosittua matkailuaikaa siellä päin. Telttailusta en osaa sanoa mitään.

Karkeasti ottaen halvimmillaan hostellissa voi yöpyä noin 15 eurolla (joskus jopa alle), keskimäärin mennään kuitenkin 20-30 € välillä. Bed & breakfast-paikkojen hinnat ovat halvimmillaan 20 puntaa/huone, mutta yleensä 25 £ ylöspäin. Halvimmat saattaa olla jossain kauempana, jonne päästäkseen tarvitsee oman auton.

Yksi sellainen leppoisa paikka meren rannalla on Oban. Pieni kaupunki, jossa yhden päivän tai parikin viihtyy hyvin. Meillä tosin sattui ihana sää juuri tuolle päivälle, voi vaikuttaa arvostelukykyyni. :) Itse olen tykännyt Skotlannissa Stirlingistä, lähinnä sen linnan vuoksi. Aberdeen ja Dundee eivät kumpikaan sykähdyttäneet, mutta ei ne huonojakaan kohteita olleet.

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #105 : 10.03.2008, 19:16:38 »
Tämä triidi todellakin aktivoi Skotlanti-kuumeeni taas kerran. Nyt näyttäisi siltä, että ensi kesänä olisi oikeasti mahdollisuus lähteä.

Ensin ajattelin mennä Edinburghiin, mutta nyt on alkanut tuo Glasgow kutkuttaa enemmän. Matkabudjettini on maksimissaan 800e, joten ajattelin lentää Lontooseen, tulla sieltä bussilla Glasgowiin ( eikö tämä nyt ole se halvin tapa ?) ja yöpyä jossain huokeassa hostellissa. Kuinka pitkälle matkalle tuollainen rahasumma mahtaa riittää, jos matkalla aikoo katsella ilmaisia nähtävyyksiä, vähän juhlia ja syödä huokeasti pubeissa tai vastaavissa? Onko viikko toiveajattelua?

Niin ja Loch Lomondin haluaisin kyllä nähdä!

Jos joku kokenut Skotlanninreissaaja antaisi esimerkkejä rahan kulumisesta, niin olisin kiitollinen vinkeistä.

vilix4

• Tosireissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #106 : 10.03.2008, 20:13:47 »
Tammikuussa vieriailin skotlannissa. Laivalla tukholmaan, Tukholmasta bussila ryanairin kentälle, Skotlantiin yöllä, Bussilla glasgown keskustaan. Keskustassa olimme helsingin vanhan bussi aseman kokoisella ulkoisassa bussi asemassa. Sieltä vaelsimme jokea kohti katsellen vanhoja taloja ja kuuntelimme bubien edestä kuuluvaa mökää. Yövyimme kolme yötä eurohostelssissa(aamupala sisältyy) halpa ja loistava sijainti. Glasgown ostoskatu ja suurimmat ostoskeskukset lähellä. Vähän kuin olisi ollut helsingin kampin hotellissa. Ei yhtä upea mutta sama sijainti. Kävimme yhdessä peli,bubeissa ja söimme ulkona. Starbuks ja kentucky fried chickenssissa kannattaa käydä. Haggis maksaa 5gb tölkki. ravintolat menevät osittain kiinni aikaisemmin kuin Suomessa. Reissuun kului rahaa noin.400€ samaa retittiä takaisin kuin tultiin. ps.Pankkiautommatista nostosta veloitetaan pari euroa.

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #107 : 10.03.2008, 20:32:52 »
Lainaus käyttäjältä: "vilix4"
Tammikuussa vieriailin skotlannissa. Laivalla tukholmaan, Tukholmasta bussila ryanairin kentälle, Skotlantiin yöllä, Bussilla glasgown keskustaan. Keskustassa olimme helsingin vanhan bussi aseman kokoisella ulkoisassa bussi asemassa. Sieltä vaelsimme jokea kohti katsellen vanhoja taloja ja kuuntelimme bubien edestä kuuluvaa mökää. Yövyimme kolme yötä eurohostelssissa(aamupala sisältyy) halpa ja loistava sijainti. Glasgown ostoskatu ja suurimmat ostoskeskukset lähellä. Vähän kuin olisi ollut helsingin kampin hotellissa. Ei yhtä upea mutta sama sijainti. Kävimme yhdessä peli,bubeissa ja söimme ulkona. Starbuks ja kentucky fried chickenssissa kannattaa käydä. Haggis maksaa 5gb tölkki. ravintolat menevät osittain kiinni aikaisemmin kuin Suomessa. Reissuun kului rahaa noin.400€ samaa retittiä takaisin kuin tultiin. ps.Pankkiautommatista nostosta veloitetaan pari euroa.

Reitti on sama, jota itse tässä harkitsen kovasti ja olin jopa Eurohostelin sivuja selailemassa aikaisemmin tänään. Kiva kuulla, että teille se oli hyvä valinta.
  :D
Siis 400€ kaikkinensa?! Wau.
En kyllä tiedä kestääkö kanttini maistaa Haggista.

vilix4

• Tosireissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #108 : 10.03.2008, 22:19:13 »
Itsellä on haggikset vielä syömättä, mutta huomenna aion syödä. Metroa ei kannata käyttää kuin kerran(euroopan vanhin/vanhimpia)maksaa punnan per käyttö. Bussilla matkustamista suosittelen saa päivälippuja ja viikkokortteja edullisesti. Tai jos reissaa pidempää voisi maa kohtainen reilikortti olla kätevä. Skotlannistakin löytyy sukellusmestoja niistä kiinnostuneille ja loch nessissahan on pakko käydä!

norsun

• Aloittelija
    • Profiili
Isle of Arran
« Vastaus #109 : 11.03.2008, 15:16:09 »
Heissan!

Olen selaillut innolla Skotti-aihetta ja innostunut aina vain lisää edessä olevasta matkasta. Lyhyellä matkalla olisi tarkoitus nähdä Arranin saari ja Edinburgh ja ehkä Glasgow. Kaupungeista löytyy tonneittain tietoa, mutta onko joku käynyt Arranin saarella? Millaista oli? Onko jotain tipsejä ensikertalaiselle?

ipu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Skotlantiin
« Vastaus #110 : 11.03.2008, 17:21:57 »
Hello taas!

Hienoa nähdä, että muutkin alkavat heräillä ja innostuvat aiheesta. Itselläkin alkaa jo polvet tutista kun lähtöön on aikaa tänään 111 päivää. Nuo päivät kuluvat varmasti todella nopeasti.

Asiasta kukkaruukkuun. Oon tässä edelleen noita Edinburghin hostelli vaihtoehtoja katsellut ja löysin tälläsen ku Royal Mile Backpackers, kellään kokemuksia kyseisestä paikasta ? En ole ennen varannut hostellia netin välityksellä, joten herää tietenkin muutamia kysymyksiä mieleen. Kuinka turvallista on varata esim. hostels.comin kautta huone ? Uskaltaako ihan rohkeasti laittaa luottokortin tiedot yms. ?

weylin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #111 : 14.03.2008, 07:03:30 »
Täällä on mainittu useaan otteeseen tuo Ben Nevis. Nyt sitten olen kiinnostunut jostain pienestä vaellusretkestä, jossa näkisi paljon hienoja maisemia. Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta Ben Nevisille kiipeämisestä? Kannattaako?

Tai jos jollakin on kokemuksia muista kävelyreiteistä, niin lukisin mielelläni. Olen selaillut läpi http://walking.visitscotland.com/ sivustoa ja se on vahvistanut päätöstäni lähteä tutkimaan luontoa.
ina ei voi voittaa

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 14.03.2008, 18:03:14 »
En ole ennen varannut hostellia netin välityksellä, joten herää tietenkin muutamia kysymyksiä mieleen. Kuinka turvallista on varata esim. hostels.comin kautta huone ? Uskaltaako ihan rohkeasti laittaa luottokortin tiedot yms. ?
Mun käsittääkseni tuo hostels.com on ihan ok suojattu sivusto, itsekin sieltä varaillut.
walk on

Freya

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Re: Heinäkuussa Skotlantiin
« Vastaus #113 : 16.03.2008, 17:37:18 »
Lainaus käyttäjältä: hierro
Terve!

Kiitos!

[/quote]Itse Aberdeenissa asustaneena pidän kaupunkia todella ihanana, se on aivan erilainen kuin mikään muu skotlannin kaupunki. Joku voi pitää yleisilmetta harmaana ja niinhän se harmaagraniittitalojensa vuoksi onkin, mutta minulle tuo erikoisuus näyttäytyy viehättävänä. Kaiken lisäksi kaupunki on laajojen opiskelumahdollisuuksien vuoksi todella "nuori", opiskelijoita on kaikilta maailman kolkilta.

Samaa mieltä Ipun kanssa olen siitä, että noita pieniä paikkoja kannattaa sisällyttää ohjelmaan. Ylämailta löytyy ihana pikkukaupunki Ullapool, ehdottomasti näkemisen arvoinen. Itse olen jälleen heinäkuussa lähdössä katsomaan ystäviäni ja jo toista kertaa matkasuunnitelmiini kuuluu Speyfest, mukava skotlantilaisen musiikin festivaali, joka järjestetään Fochabers-nimisessä kylässä lähellä Elginiä. SUOSITTELEN!
« Viimeksi muokattu: 08.04.2008, 19:49:08 kirjoittanut Freya »

Freya

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #114 : 16.03.2008, 17:42:56 »
vastasinpa hassusti, en oikein vielä ymmärrä, miten nää lainaukset toimii.. no mutta äskeisestä kaksi viimeistä kappaletta itse kirjoittamiani.

Miika

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #115 : 18.03.2008, 16:12:38 »
vastasinpa hassusti, en oikein vielä ymmärrä, miten nää lainaukset toimii.. no mutta äskeisestä kaksi viimeistä kappaletta itse kirjoittamiani.

Testaappa muokata ja laittaa [/ quote] (ilman valilyontia) ennen omaa tekstiasi.

Edit: Olisi tarkoitus itsekin lahtea pariksi viikoksi kiertaan tuossa kesakuun alussa

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #116 : 18.03.2008, 21:56:08 »
Mun pitäs kans lähteä Skotlantiin huhtikuussa. Onko kellään tietoa että mitä se juna maksaa Lontoosta Edinburghiin/Glasgowiin/Invernessiin? Ryanairilta löysin halvimman lennon Lontoo-Glasgow 30e, mutta se edellyttäisi yön viettämisen Stanstedilla, mikä ei ihan hillittömästi houkuttele, kun musta on tullu niin vanha ja tylsä, enkä varsinaisesti oo menossa "lomalle".
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #117 : 20.03.2008, 00:11:11 »
Mun pitäs kans lähteä Skotlantiin huhtikuussa. Onko kellään tietoa että mitä se juna maksaa Lontoosta Edinburghiin/Glasgowiin/Invernessiin?

Juna maksaa n. £10-£200 riippuen siitä milloin matkustat ja milloin ostat. Bussi onkin sitten halvempi, £1 lähtien. Kyllähän se kypsenti matkustaa tällä iällä 10 tuntia bussilla Lontoo-Edinburgh väli, mutta jos se maksaa 99% vähemmän kuin juna niin kyllä sen kestää  ;D

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #118 : 20.03.2008, 12:27:22 »
Minunkin piti alunperin lentää Lontooseen ja mennä sieltä bussilla Skotlantiin, mutta kun  nuo Lontoon-lennot ovat aika samanhintaisia kuin Tukholma-Glasgow -väli, niin järkeilin viettäväni sen 12h mielummin laivalla kuin bussissa.

Pikkumakia

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #119 : 21.03.2008, 15:26:43 »
Matkustan työasioissa Aberdeeniin syksyllä ja kiinnostaisi kuulla, millaisia vapaa-ajan aktiviteetteja olette siellä kokeneet? Yöelämä ei niinkään kiinnosta vaan haluaisin ripauksen aitoa Skotlantia, esim. linnoja yms. Olisko vinkkiä? Olen siellä 6 päivää ja ainakin pari päivää on kokonaan vapaata tutkia ympäristöä! Tää on siis eka reissuni Skotlantiin.