Skotlantiin

(Luettu 202538 kertaa)

TheA

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #40 : 21.04.2006, 15:16:05 »
Kiitoksia vastauksesta, nyt vähän selkeni. Muitakin paikkoja voi tietysti ehdottaa, itse en vaan ole vielä oikein ehtinyt ottaa selvää parhaista paikoista, tietämys on vielä melko vähäistä kun ensimmäistä kertaa olen Edinburghiin menossa.

wuokkoset

• Reissaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #41 : 22.04.2006, 12:52:02 »
Me vietettiin iltaa Espionagessa juuri viime tiistaina! Ihan ok paikka, kompleksin eri puolet on sen verran erilaisia että löytyy jokaiselle jotakin. Täytyy silti sanoa, että sydän jäi ennemmin mahtavatunnelmaiseen lähipubiin kuin tuolle klubille.

Tiistain plussana Espionagessa silti ilmainen sisäänpääsy ja kaikki juomat £ 1,5 koko illan! Voi kun Suomestakin saisi jostain kunnollisia brittioluita tuollaiseen hintaan *huokaus*

Papereista ei oltu ovella kiinnostuneita, ja itsellä oli päällä perus farkut + t-paita + tennarit, eli ei mitään kovin kummosta tarvinnut. Sisällä vaihteli pukeutuminen aika laidasta laitaan, mutta joukosta ei erottunut vaikkei olisikaan sen ihmeemmät bilevaatteet.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Skotlantiin
« Vastaus #42 : 23.04.2006, 00:19:21 »
Ok, nyt sain vihdoin suunnitteluni tueksi Lonely Planet Scotlannin, ja ehdin sitä tänään jo vähän lukeakin.

Kävi mielessä, että koska Edinburghissa festivaalin aikana hinnat näkyvät pompsahtavan pilviin, että käväisemme siellä vain pois lähtiessä yhden yön verran. Eli kaksi yötä tullessa, sitten muualle Skotlantiin ja sitten yksi yö ennen paluuta 9.8.

Ajatuksenani (ei vielä matkakumppanin kanssa puhuttu, minun hassu ajatukseni), että jos pyyhkäsis ihan ekaks Megabussilla suoraa kyytiä Invernessiin ja sieltä valuttais sit länsipuolta alaspäin (aattelin että aika ei riitä sen pohjoisempaan Highlandsiin). Alustavasti mietin sellaista, että jos menis veneellä Invernessistä Loch Nessin läpi (siitä voipi tiirailla näkkyykö sitä Nessietä, en usko että niihin turistirysiin asian johdosta kannattaa juuttua) Fort Augustiin ja siitä eteenpäin Fort Williamsiin. Kävis mulkkaamassa Ben Nevisin (ei riitä kunto kyllä ylös asti). Siinä tuleekin sitten tänkapå. Missaanko minä jotain ihan kamalan oleellista ja vielä vanhainkodissakin hakkaan päätäni seinään jos en suunnista siitä vielä lännemmäksi Isle of Skyelle? Tässäkin oli vähän se ajatus että kun ollaan siihen pahimpaan loma-aikaan liikkellä että siellä on sitten liian paljon ryysistä eikä saada majoitusta..

Perthistä oon kuullut että ei maksa vaivaa käydä katteleen? Glasgowsta en oo vielä varma. Stirlingissä poiketaan varmaankin ennen paluuta Ediin.

Tässä tätä alustavaa mietintöä, miltä nämä kuulostaa?

Matkaajat ovat siis kolmekymppinen avopari, varusteena rinkkavarustus. Aikaa siis Edistä lähdön jälkeen noin viikko. Pari haluaa katsoa kauniita maisemia, välttää kaikista pahimmat turistirysät, majoittua maksimisssaan 20-22 puntaa per yö per hlö twin tai double roomissa, istua pubeissa mutta ei todellakaan missään yökerhoissa, syödä edullista ruokaa, matkustaa julkisilla, vaellella pienessä mittakaavassa (kunto on huono, ei siis mitään kovin suurelle vuorelle kapuamisia).  Museoista kiinnostaa ainoastaan jotkut tosi erikoiset (vrt. vaikkapa  vakoilijamuseo Tampereella tai erotiikkamuseo Barcelonassa), että taidetauluja ja sen semmosia ei mennä katsomaan. Linnatkin on hienoja, mutta ei ole tarpeen kaikkia reitin varrella olevia linnoja kiertää. Historia kiinnostaa siis, kunhan se ei pääse puuduttamaan...
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Skotlantiin
« Vastaus #43 : 23.04.2006, 12:40:18 »
Ediin ja Invernesiin kannattaa ehdottomasti varata majoitus etukäteen, muualta pystyy löytämään jotain matkanvarrelta, jos reitti ei ole päivälleen suunniteltu. Edissä viihtyisi varmasti hiukan pidempäänkin.

Glasgow'ssa on School of art, mikä on todella mielenkiintoinen, koko rakennus. Dundeessa Discovery point. Itärannikko Dundeesta Invernesiin on kaunista seutua, mutta niinhän on koko Skotlanti.  :)
Krooninen euforia ¤ Ladurée

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #44 : 23.04.2006, 17:31:41 »
Joo, näin oli tarkoitus että Edistä varaan nyt jo samantien hostelliyöt (molempiin päihin reissua). Suunnittelin Budget Backpackersia... Sitten Invernessistä kans pitäs varata piakkoin. En vaan oikeen osaa päättää montako yötä sieltä pitäis sitten varata.

Kiitti Tirmo, täytyykin kuukkeloida noita sinun antamiasi paikkoja, mistä niissä on kysymys.
That we got this far

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #45 : 27.04.2006, 21:24:06 »
Laitoin mailinä varauksen Edinburghiin (keskustan ulkopuolella sijaitsevaan B&B:een), koska iski piheys ja en halunnu 3 puntaa maksaa ekstraa pelkästä netissä klikkaamisesta (mailinä varaamisen suoraan firmaan väitettiin onnistuvan), jonka Scottish Tourist Board ottaa. Ei sitten kuitenkaan ole vastausta tullut, joten ilmeisesti tämä oma-aloitteisuus ei ollut hyvästä...

Onko jollakulla tietoa Invernessissä sijaitsevasta Ho Ho Hostelista?  ketjun nettisivut on päivitetty viimeksi vuonna 2003 ja nettisivun varausjärjestelmä antaa oletuksena vuosiluvut 2002 ja 2003. Tällä pallontallaajien majoituskannassa joku kertoi olleensa siellä syksyllä 2004. Entäs sen jälkeen? Sieltäkään ei vastata mailiin.
That we got this far

Tess

• Vieras
Skotlantiin
« Vastaus #46 : 28.04.2006, 16:49:15 »
Kaveri yöpyi HoHoHostellissa kesä-heinäkuussa 2005, viime kesänä siis. Itse punkkasin eri hostellissa, mutta vietin paljon aikaa HoHo:ssa ja suosittelen! Mukava hostelli, kiitos henkilökunnan ja matkailijoiden. Hostellissa asui viime kesänä useita erimaalaisia, jotka olivat töissä Invernessissä. Ihmisiin tutustui hostellissa helposti. Seuraavan kerran kun matkaan Invernessiin, menen HoHo:hon. Itse olin Eastgatessa, mikä on tosin hyvä paikka sekin.

LottaP

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #47 : 29.04.2006, 16:50:49 »
Itse en kyllä suosittelisi Skyelle menemistä jos haluatte tehdä nuo kaikki jutut. Yksi viikko on kuitenkin vähän liian lyhyt siihen jos haluatte saada kaiken irti matkasta.

Loch Ness ja sen ympäristö on kaunis ja suosittelisin sitä kyllä, mutta suosittelisin myös että kävisitte vähän myös katselemassa maisemia vähän "off the beaten path". Itse olin yhtenä pääsiäisenä Drumnadrochitissa, ja kävimme vähän kävelemässä Glen Affricissa joka on yksi Skotlannin kauneimmista "gleneistä" eikä hirveän kaukana Drumnadrochitista.

Jos teitä kiinnostaa vähän lähteä seikkailemaan kauemmas muista turisteista, niin suosittelisin että Invernessin jälkeen menisitte yöksi esim. tänne (http://www.cougie.org/). Hinta on päätä huimaava £10 per henkilö, ja kuvien perusteella "hostellissa" on kaksi huonetta kerrossängyillä ja yksi parisängyllä. Menisitte aamulla bussilla Tomichiin, (http://www.rapsons.com, Invernessistä Tomichiin menevä bussi löytyy alueesta A - huom. aikataulua ei ole vielä päivitetty kesälle), ja pyytäisitte hostellin omistajaa hommaamaan teille kyydin bussilta hostellille, niin kuin nettisivuilla mainitaan. Voisitte vaikka vuokrata maastopyörät päiväksi, ja tutkia ympäristöä. Seuraavana päivänä voisitte jatkaa bussilla Drumnadrochitiin, käydä ehkä Urquhartin linnan raunioilla ja jatkaa siitä eri bussilla Fort Augustiin.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #48 : 29.04.2006, 20:39:44 »
Wautsi. Kiitos LottaP! Kuulostaa mainiolta. Isle of Skyelle matkaamisajatusta ollaan juu hautamaassa, ja muutenkin oli tarkoitus juuri näitä pienempiä paikkoja kattella enempi.  Mun täytyykin heti alkaa perehtyyn noihin sun linkkeihin. Just maastopyöräily kuulostais mainiolta.Kunhan sais tällä kertaa paremman satulan kuin Saarenmaalla viime vuonna. Persaus oli niin kipeä jo muutaman tunnin  pyöräilystä :)

edit 30.4: taidamme tehdä juuri niinkuin LottaP ehdotti. Elikäs Invernessistä Tomichiin ja Glenn Affrickiin, ja sieltä takaisin Drum.. (en vielä osaa kirjoittaa sitä ulkomuistista, lausumisesta puhumattaakaan, (miten kukaan paikallinen osaa mua siellä neuvoa kun en osaa lausua noita paikannimiä??) sen linnan kautta Fort Augustiin josta Fort Williamiin. Olen katsellut Fort Williaminkin ympäristöstä edullista majoitusta, meillä ei väliä olla niin keskustassa..  Saatamme sittenkin tehdä päiväretken länsirannikolle Mallaigiin tässäkin ketjussa mainitulla Harry Potter-höyryjunalla. Sitä on  kehuttu niin monessa paikkaa että pakko pitää se vielä listalla. Hinta on tietty aika kova, mutta katsotaan nyt. Fort Williamista ajattelimme suunnata Glencoehen, josta hivumme Glasgown suuntaan (ei sinne kuitenkaan, vaan pikkuisiin kyliin, esim. Loch Lomondin lähistöllä). Toinen vaihtoehto on selvittää ett josko kävisimme Stirlingissä ensin (voi olla ajallisesti mahdotonta) ja lopulta Megabussilla pääsisi taas edullisesti (mikäli varaa paljon etukäteen) Glasgown suunnalta Edinburghiin. Viimeinen yö ollaan Edinburghissa. Sitä en ole vielä muuten varannutkaan, nyt vasta tuli mieleen. Sehän se tietty täytyy varata, varsinkin ku sillon on jo festivaali alkanut.

Edit taas kerran:

Voi itku. Menin sit kuitenkin Scottish Boardin kautta ja jo kahdesta kaupungin ulkopuolella sijaitsevasta B&B:stä tuli unavailable-viesti. Olis siis pitänyt samantien tajuta niitten kautta eikä yrittää pihistellä olemalla oma-aloitteinen.  Joten pistin sitten pari sataa haisemaan Visalla ja varasin hotelweb.fi:n kautta hotellin Kenneth MacKenzie Suite- nimisestä hotellista. Sijaitsee Richmond Place-kadulla vanhassa kaupungissa. Onko kellään kokemuksia??
That we got this far

manja

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #49 : 19.05.2006, 20:30:08 »
Myös lähdössä Skotlantiin. Eka Lontooseen Stansteadiin ja sieltä Skotlantiin ja Irlantiin. Paljonko Stansteadista on lentokentältä matkaa megabussin lähtöpaikalle? Onko megabusseilla mahdollisuus mennä ylös toista reittiä ja tulla alas toista? Näkisi näin paljon enemmän tuota maata jo matkalla Skotlantiin. Eka yön ajattelin bunkata lentoasemalla ja jatkaa päivällä Edinburghiin.

Täytyykö varatut yöpymiset maksaa heti eli siis jos esim tuolla budgetbackpackersissa (joka tuntui OK:lta) painaa tuota confirm booking, niin varaako se heti yöpymisen vai kyseleekö sitten vielä luottokortit? Entä käykö varaamiseen visa electron vai täytyykö olla esim. Master? Tuleeko Skotlannissa ja I-Britanniassa muuten hyvin toimeen visa electorinilla? Onko hostellin tai megabussin hinta se mikä näkyy heti selaimessa hintana vai tuleeko siihen usein päälle vielä joku varausmaksu tai vero?

Mikä on edullisin vaihtoehto jatkaa Irlantiin?

Paljon on kysymyksiä ja koko ajan tulee lisää. Jotenkin tuntuu hurjalta, että homma pitää suunnitella tosi tarkkaan aikataulut yöpymisten ja megabussien suhteen, jos varailee etukäteen. Reilatessa ollut paljon vapaampaan, kun on aina voinut hypätä yöjunaan, jos majapaikkaa ei ole löytynyt (tosin aina on löytynyt) ja muutenkin voinut viipyä paikkakunnalla niin kauan kuin huvittaa. Nyt vaan olen liikkeellä pienellä budjetilla ja reililippu tuntuu kalliilta mebabusseihin verrattaessa. Paljon megabussi on kalliimpi, jos ostaa lipun vasta paikan päällä, onnisuuko ollenkaan vai onko pakko varata etukäteen? Entä löytyykö majapaikka, jos ei varaa etukäteen? Ainakin joskus olisi kiva yöpyä ihan 2 hengen huoneessa.

Harri Potter juna kuitenkin ehkä pitää tsekata.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #50 : 19.05.2006, 20:43:02 »
Milloinkas olet lähdössä? Me mennään pahimpaan ruuhka-aikaan elokuun alussa (bank holiday myös koko Britanniassa) joten aika pitkälle pitää suunnitella ja sitten vielä pysyäkin suunnitelmassa.. Megabussilla myös matkataan. Olen laittanut kalenteriini päivän jolloin  bussimatkat ovat varattavissa ja ne myös silloin varaan. Täytys vaan nyt suunnitella mistä mä sen varaan takas tullessa Edinburghiin. itse olen varannut nyt kolmen yön majoitukset, kaikki meni Visalta. Muistaakseni BudgetBackpackersilla se homma meni niin että ne ei sitä veloita vielä sieltä luottokortilta, vaan se toimi varaushommana..Itsekin katoin ihan samaa hostellia (twin tai double room), sitten löysin samanhintaisen hotellin.

Itsellä on erikoinen tilanne että pääsee tänä vuonna sekä tämmöiselle tarkemmin suunnitellulle reissulle, että reilille..
That we got this far

manja

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #51 : 19.05.2006, 20:51:25 »
Lainaus käyttäjältä: PetraJii
Me mennään pahimpaan ruuhka-aikaan elokuun alussa (bank holiday myös koko Britanniassa) Olen laittanut kalenteriini päivän jolloin  bussimatkat ovat varattavissa ja ne myös silloin varaan.
Itsellä on erikoinen tilanne että pääsee tänä vuonna sekä tämmöiselle tarkemmin suunnitellulle reissulle, että reilille..

Vautsi, hyvä tilanne sulla!
Mitä tarkoittaa bank holiday käytännössä?
Lähdössä tuossa heinäkuun puolenvälin paikkeilla ja ehkä sitten jo takaisin elokuun alkaessa. Ainakin Edinburgissa tuntuu olevan sen verran tuota happeningiä, että siellä on lähes kaikki paikat täynnä, kun elokuu alkaa. Milloin megabusseja voi varata heinäkuulle, entä elokuulle?

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #52 : 19.05.2006, 21:01:08 »
En mä tiiäkkään. Ehkä se muuten tarkoittikin pyhäpäiviä. Hihi. Se on vaan niin monesa paikkaa tullut vastaan:D  No, mutta minä tarkoitin kylläkin koulujen lomia, joku viisaampi sa tarkentaa.

Minulla on merkki kalenterissani "buukkaa megabus" kesäkuun puolenvälin kohdalla. Se siis taisi olla 45 päivää ennen sitä bussimatkaa kun sai varata. ja mitä aikaisemmin varaa, sitä halvempihan on siis hinta. Eli toki voit varata lähempänäkin mutta sitten maksat enemmän. Voit kokeilla sieltä www.megabus.com sivulta esim. varata bussin viikon-parin päähän. Mä sain silleen kokeilemalla noin parinkymmenen punnan bussimatkan. Minä kun aattelin ajella Edistä Invernessiin punnalla :) No se nyt ei tule onnistumaan. Näköjään tällä hetkellä on viimeisin päivä kesäkuun 30. jolloin halvin kyyti Invernessiin maksaa 4 puntaa per lärvä.
That we got this far

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #53 : 20.05.2006, 08:34:00 »
Lainaus käyttäjältä: "manja"

Mitä tarkoittaa bank holiday käytännössä?

vapaa/pyhäpäivä eli kuten nimestä saattaa arvata ovat pankit, virastot ja kaupat kiinni. joka vuosi toukokuussa ja elokuussa. edinburghissa on lisäksi festivaalit ja tattoo elokuussa, jolloin paikka on tupaten täynnä.

manja

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #54 : 20.05.2006, 19:05:09 »
Kiitti tiedoista, en olisi kyllä ymmärtänyt pankkien kiinnioloa koko elokuun.

Jos varaan megabussin, niin maksu kai on suoritettava heti. Onko tässä siis mitään peruutusmahdollisuutta, siis myös että saisi rahat takaisin.

Entä majoitus: voiko varatun majoituksen peruuttaa/saako rahat takaisin?

Siis ajattelin vaan, jos vaikka lento on heti myöhässä, niin aikataulut voi mennä aika lailla uusiksi.

Sieltä Lontoon Stanfordista lähtee se bussi (en nyt muista nimeä) Lontooseen. Meneekö se lähelle megabussin lähtöpaikkaa?

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #55 : 21.05.2006, 15:43:09 »
...Jos varaan megabussin, niin maksu kai on suoritettava heti. Onko tässä siis mitään peruutusmahdollisuutta, siis myös että saisi rahat takaisin...

Megabussin Service Info

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #56 : 21.05.2006, 15:50:07 »
Kiitti tiedoista, en olisi kyllä ymmärtänyt pankkien kiinnioloa koko elokuun.

Jos varaan megabussin, niin maksu kai on suoritettava heti. Onko tässä siis mitään peruutusmahdollisuutta, siis myös että saisi rahat takaisin.

Entä majoitus: voiko varatun majoituksen peruuttaa/saako rahat takaisin?

Siis ajattelin vaan, jos vaikka lento on heti myöhässä, niin aikataulut voi mennä aika lailla uusiksi.

Sieltä Lontoon Stanfordista lähtee se bussi (en nyt muista nimeä) Lontooseen. Meneekö se lähelle megabussin lähtöpaikkaa?

Koko elokuun kiinni? oikeesti? miten ihmiset sit hoitaa pankkiasiansa?

Mä tilasin hotelwebin kautta majoituksen, ja siinä oli ainakin aikas heikot ne peruutusoikeudet, mutta siihen perustu homman halpuuskin..

Älä tee aikataulustasi liian tiukkaa, sillä selviät. Megabus ei palauta rahoja jos et bussiin ilmestykään.

Tarkoitatko Stanstedin kenttää (Ryanair)?
That we got this far

manja

• Aloittelija
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #57 : 21.05.2006, 22:28:28 »
Lainaus käyttäjältä: PetraJii

Koko elokuun kiinni? oikeesti? miten ihmiset sit hoitaa pankkiasiansa?
Tarkoitatko Stanstedin kenttää (Ryanair)?

Joo, siis nimenomaan sitä Stansteadia.
Jostain muuten luin, että jossain päin (muistaakseni Englannin puolella) olisi pankit vaan jotkut tietyt päivät kiinni. Skotlannista siinä ei puhuttu mitään.

emma_fine

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - emma_fine1@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Skotlantiin
« Vastaus #58 : 21.05.2006, 22:33:49 »
Bank holiday on vain yksi päivä, ei koko kuukausi. Skotlannissa se on elokuussa ekalla viikolla, päivä kai vaihtelee vuosittain. Englannin puolella on omat vapaapäivänsä.
"ja minä tiedän, että ainoa kotini
on jyrisevä asemahalli
juuri ennen pikajunan lähtöä..."
-Mika Waltari

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Skotlantiin
« Vastaus #59 : 21.05.2006, 22:41:34 »

Niin, toi Stanford minua vaan sotki. Minä en ole ikuna käynyt Lontoossa enkä tiedä vastausta kysymykseesi, mutta laitan tähän nyt jotakuta viisaampaa helpottamaan Megabussin lähtöpaikan sijainnin:

London Victoria, Greenline Coach Station - is situated on Bulleid Way at the corner of Elizabeth Bridge. Bulleid Way can be found directly across from the rear entrance to Victoria Rail Station and diagonally across from Victoria Coach Station, behind Buckingham Palace Road. Megabus services leave from Stand 5, which is situated at the Elizabeth Bridge end of Bulleid Way.
That we got this far