Moi! Olen lentämässä Tokioon, josta junalla Etelä-Japanin Fukuokaan ja sieltä laivalla E-Korean Busaniin. Sieltä junalla Soulin kautta Incheoniin, josta olisi tarkoitus mennä laivalla Kiinan puolelle Tianjiniin. Ajattelin hakea Suomesta ennen lähtöä Kiinan viisumia, mutta minulla ei ole olemassa lauttalippua Koreasta Kiinaan, sillä aion ostaa sen vasta Koreasta, koska tarkkaa päivämäärää ei ole vielä tiedossa milloin menen Kiinan puolelle. Tuota laivalippua Koreasta Kiinaan on myös ilmeisesti suht vaikea yrittää ostaa etukäteen Suomesta.
Pitääkö minulla olla Suomessa Kiinan viisumia hakiessani esittää jokin lippu millä olen menossa Kiinaan ja poistumassa sieltä? Poistumislippua ei myöskään ole, sillä aion mennä junalla Pekingin, Shanghain, HK:n ja Macaun kautta takaisin Kiinan puolelle, josta junalla Vietnamiin. Tuplaviisumi siis on hakusessa. Voiko maastapoistumislipun puute tuoda ongelmia rajalla Kiinaan mentäessä?
Toinen hämmennystä aiheuttanut seikka on viisumihakemuksen "Residence(s) and phone number(s) during your stay in China (in a time sequence)". Pitäisikö tuohon raapustaa joitain hotelleja tai hostelleja joissa aion yöpyä? Niistäkään kun ei ole tässä vaiheessa vielä mitään hajua... Vai voinko katsoa esim. Tianjinista jonkun random-hotellin, jonka nimen ja puhelinnumeron heitän viisumihakemukseen, vai pitäisikö kyseinen hotelli olla jo buukattu tai maksettu ja siitä esittää viisumihakemuksessa tosite? Pikkasen alkaa ressaamaan kun reissuun pitäisi päästä lähtemään jo vajaan parin viikon päästä! Kuinka tarkka tuo viisumihakemuksen date of first entry -kohta on? Voinko heittää siihen päivämäärän, jolloin suunnilleen olisin Kiinassa?