Indonesia/vinkkejä?

(Luettu 496842 kertaa)

gundalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Indonesia/vinkkejä?
« Vastaus #720 : 22.12.2012, 19:40:29 »
Berastagilla Sumatrassa on ainakin pari aika mahtavaa tulivuorta, helposti valloitettava Gunung Sinabung ja astetta haastavampi Gunung Sibayak, jonne tarvitsee jo oppaan mukaan. Me käytiin Sinabungilla ja mahtava paikka kyllä, Sibayak kuulemma vielä hienompi. Molemmat ihan päiväreissuja.

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #721 : 22.12.2012, 22:39:34 »

Mitkä saaret/paikat/nähtävyydet/maisemat olisivat sellaisia, joita ehdottomasti kannattaa käydä katsomassa tuona aikana sellaisen, jolla ei ole tarvetta töröttää lomaansa turistirysissä? Missä ovat parhaat vaellukset tulivuorille ja mahtavimmat maisemat, joita pääsee kokemaan päiväretkillä? Olen asunut Alpeilla, joten pitkiä vaelluksia en pelkää :)

Rinjani trekki on varmasti kokemisen arvoinen. Lombokeilla on muutenkin näkemistä ja tietty iki-ihanat gilit on lähellä.  ;)

kilpakonna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #722 : 24.12.2012, 14:28:04 »
Hei!
Lento olis torstaina Jakartaan ja sieltä jatko johonkin.. Varmaan joko aluksi Lombok tai sit Toballe, riippuu vähän lentojen hinnoista. Osaisko joku neuvoa noissa sisäisissä lennoissa sen verran että saako esim Jakartan kentältä ostettua suoraan lennon vai pitääkö mennä "matkatoimisoon"? Minkälaisella varoitusajalla lentoja voi ostaa, kun aika hankalaa ostaa netin kautta, ainakin Lion air jne...

Kiitos!

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #723 : 24.12.2012, 17:06:06 »
saa niita lentoja kentalta, mut mihin hintaan? voi olla et aijoissa bookkaamalla netin kautta saat edukkaasti, lion airille oon bookannu kolmesti lennot netista, ei ongelmaa. koita skyscannerilla, pitais loytya jotakin.

NikoElias

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #724 : 25.12.2012, 10:00:09 »
Nyt tarvittaisiin vinkkeja.

Talla hetkella olen Kambodzassa rannikolla. Tarkoitus olisi uudenvuoden jalkeen pikkuhiljaa siirtya kohti Indonesiaa. Aikaa olen varannut koko loppureissun ajan eli about 3 kuukautta. En ole viela ehtinyt hirvesti perehtya reittivalintaan, joten siihen niita vinkkeja otettaisiin vastaan.

Minne lennot olisi jarkevin ottaa ja mista? Phnom Penhista ajattelin lentaa, mutta vahan nihkealta nayttaa vaihtoehdot ainakin Air Asialla. Voihan tuota Thaimaankin puolelta koukata ja menna junalla lahemmaksi rajaa.

Lahinna kuitenkin juuri tuota reittia ajattelin. Mista kannattaisi aloittaa, niin ettei tule turhaa juoksemista edes-takaisin? Kotiinkin kun on jossain vaiheessa palattava ilman etta maksaa itseaan kipeaksi. Ja tosiaan trekkausta, sukellusta ja pelkkaa ajantappamista rannalla yms. ajattelin eli ihan perussettia.

kilpakonna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #725 : 25.12.2012, 10:43:23 »
saa niita lentoja kentalta, mut mihin hintaan? voi olla et aijoissa bookkaamalla netin kautta saat edukkaasti, lion airille oon bookannu kolmesti lennot netista, ei ongelmaa. koita skyscannerilla, pitais loytya jotakin.

Okei! Oon ymmärtänyt että esim ulkomaisella kortilla (lähinnä Visa tai Visa Electron) ei voi ostaa Indoneesian sisäisiä lentoja. Täytyy kattoo siis uudestaan. Onko sulla siis onnistunut?

gundalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #726 : 25.12.2012, 10:44:07 »
Nyt tarvittaisiin vinkkeja.

Talla hetkella olen Kambodzassa rannikolla. Tarkoitus olisi uudenvuoden jalkeen pikkuhiljaa siirtya kohti Indonesiaa. Aikaa olen varannut koko loppureissun ajan eli about 3 kuukautta. En ole viela ehtinyt hirvesti perehtya reittivalintaan, joten siihen niita vinkkeja otettaisiin vastaan.

Minne lennot olisi jarkevin ottaa ja mista? Phnom Penhista ajattelin lentaa, mutta vahan nihkealta nayttaa vaihtoehdot ainakin Air Asialla. Voihan tuota Thaimaankin puolelta koukata ja menna junalla lahemmaksi rajaa.

Lahinna kuitenkin juuri tuota reittia ajattelin. Mista kannattaisi aloittaa, niin ettei tule turhaa juoksemista edes-takaisin? Kotiinkin kun on jossain vaiheessa palattava ilman etta maksaa itseaan kipeaksi. Ja tosiaan trekkausta, sukellusta ja pelkkaa ajantappamista rannalla yms. ajattelin eli ihan perussettia.
Et sä varmaan kovinkaan näppärästi saa suoria lentoja. Indonesia on myös aika iso maa nii se on vähän vaikee tietää mihin haluisit ensin mennä ku et sitä maininnu. Suosittelisin varmaan että Air Asialla lento Kuala Lumpuriin, ja sieltä saa varmasti edullisen jatkolennon oikeastaan mihin tahansa Indonesiassa. Saattaa tietenki olla ettei aikataulut mee ihan täysin nappiin, eli voit joutua yöpymään KL:ssä yhden yön.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #727 : 25.12.2012, 10:50:31 »
Hei!
Lento olis torstaina Jakartaan ja sieltä jatko johonkin.. Varmaan joko aluksi Lombok tai sit Toballe, riippuu vähän lentojen hinnoista. Osaisko joku neuvoa noissa sisäisissä lennoissa sen verran että saako esim Jakartan kentältä ostettua suoraan lennon vai pitääkö mennä "matkatoimisoon"? Minkälaisella varoitusajalla lentoja voi ostaa, kun aika hankalaa ostaa netin kautta, ainakin Lion air jne...

Kiitos!
Muutama vuosi sitten (2006) lensimme Jakartaan, siirryimme bussilla 1-terminaaliin (sisäiset lennot) ja ostimme Air Asian lennot Sumatralle, Medaniin. Silloin liput maksoivat kahdelta yhteensä 74€. Reissupäiväkirja löytyy omasta osiostaan.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #728 : 25.12.2012, 14:22:56 »

Okei! Oon ymmärtänyt että esim ulkomaisella kortilla (lähinnä Visa tai Visa Electron) ei voi ostaa Indoneesian sisäisiä lentoja. Täytyy kattoo siis uudestaan. Onko sulla siis onnistunut?

No taa kortti jolla oon maksanu on australian Commonwealth bankin Depit mastercard, hyvin on pelannu. pikku huomio etta indonesiassa on commonwealth bankin sivukonttori mutta ne ei suoraan ole yhteyksissa, esim en voi kadonnutta korttia tilata tanne eika muutakaan apua oikein saa taalta. automaattinostot on halvempia.

Blueman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #729 : 25.12.2012, 15:10:18 »

Kaiketi joku väärin ymmärrys? :P

Kyllä ulkomaiset kortit toimii Indonesiassa. Ainakin itsellä 90-luvulla 1,5 v käytin paria eri ulkomaista korttia ilman ongelmia. Samoin 2008 useampi Lion Air ja yksi Merpati lento tuli ostettua ulkomaisella kortilla eikä mitään ongelmia ollut.

kilpakonna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #730 : 25.12.2012, 19:05:48 »

Kyllä ulkomaiset kortit toimii Indonesiassa. Ainakin itsellä 90-luvulla 1,5 v käytin paria eri ulkomaista korttia ilman ongelmia. Samoin 2008 useampi Lion Air ja yksi Merpati lento tuli ostettua ulkomaisella kortilla eikä mitään ongelmia ollut.

Ei vaan oon ymmärtänyt ettei netin kautta voi ostaa ulkomaisella kortilla?

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #731 : 26.12.2012, 06:56:42 »

Ei vaan oon ymmärtänyt ettei netin kautta voi ostaa ulkomaisella kortilla?

Netin kautta nimenomaan olen maksanut Australian depit master card kortilla montakin lentoa lion airilta

Kastehelmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #732 : 26.12.2012, 22:27:12 »
Sulawesi ja erityisesti Tana Toraja ja Togean saarien snorklaus/sukelluspaikat kiinnostaisivat. Mietin nyt, että jos tähän on aikaa noin 2-3 viikkoa, niin mitenhän se riittää liikkumisineen..? Todennäköisesti tulen viettämään muutaman viikon etelämpänä Indonesiassa ja lentämään Lombokista/Denpasarista Makassariin, ja siirtymään sieltä bussilla, joka ei ilmeisesti ole kovin epämiellyttävä kokemus (?), Rantepaoon. Miltä kuulostaa siellä olleille? Pääseekö sieltä jatkamaan matkaa jotenkin järkevästi Togeanille, vai mikä olisi viksuinta?

Antsah

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #733 : 27.12.2012, 10:33:40 »
Olen menossa puolisoni kanssa häämatkalle helmikuussa Bali/Lombok akselille 15vrk ajaksi. Osaisiko joku kertoa mikä hintataso on tällä hetkellä, että tietäisi vähän varautua tuon matkakassan suhteen? Hotellit on jo hommattuna joten niihin ei mene rahaa. Onko järkevintä vaihtaa euroja paikanpäällä?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2012, 10:35:17 kirjoittanut Antsah »

Tiermes

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #734 : 27.12.2012, 14:12:24 »
Pääseekö sieltä jatkamaan matkaa jotenkin järkevästi Togeanille, vai mikä olisi viksuinta?

Rantepaosta bussilla Posoon yli 12h (yöpyminen Posossa), Pososta Ampanaan bussilla (yöpyminen Ampanassa) ja Ampanasta aamuveneellä Togean saarille, 3 päivää kestää yhteensä Rantepao-Togeans välin kulkeminen julkisilla. Jos on kiire ja rahaa niin autonvuokra kuskeineen taisi olla vajaat 2 miljoonaa Rantepao-Ampana.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2012, 14:15:04 kirjoittanut Tiermes »

Kastehelmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #735 : 27.12.2012, 16:40:52 »
Kiitos vastauksesta Tiermes! Kuulostaa aika hurjalta matkalta... Tiedättekö mitä reittejä Tana Torajassa vierailevat turistit tavallisesti käyttävät? Takaisin Makassariin ja lentäen pois? Mikään pakko ei ole Togeanille päästä, jos se on liian monimutkaista.

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #736 : 28.12.2012, 19:17:02 »
Olen menossa puolisoni kanssa häämatkalle helmikuussa Bali/Lombok akselille 15vrk ajaksi. Osaisiko joku kertoa mikä hintataso on tällä hetkellä, että tietäisi vähän varautua tuon matkakassan suhteen? Hotellit on jo hommattuna joten niihin ei mene rahaa. Onko järkevintä vaihtaa euroja paikanpäällä?

Balilla Ruoka ja hyvitukset on Suomen hinnoissa mikäli pahimmissa turistipaikoissa liikut. Eli safkaan 5+€ ilman juomia per naama, surffilaudat 150 000 eli n.15e /h (Balin kutalla muistaakseni). Rantamyyjältä avattu kookospähkinä 50 000idr eli 5e, eikä suostunut 20 000 myymään kun tiesi että joku hölmö maksaa enemmän.  Kookoksesta yli 10 000 idr on ryöstö.  :o Jostain vähän sivummalta löytää safkat ~2-3e ja jos bongaa paikallisen warung mestan niin reippaalla eurolla.  :D

Kuljetukset private autoilla karkeasti arvioiden  ~100 000-130 000idr / 1h ajoa (tinkiä pitää ja paljon!). Bemoilla voi päästä halvemmalla, mutta sielläkin kusevat silmään jos et tiedä hintoja. Normaalisti 3000 - 10 000idr per sivu (pyytävät turistilta 30-70k idr  >:()
Ja tiedoksi että Balilla todellakin kulkee vakioreittisiä linja-autoja. Maksavat 3000idr eli 30c per sivu esim välille Klungkung - Kuta. Tätä ei vaan turistille kerrota vaikka miten kysyisit. Me bongattiin asia kun Bemo asema oli linkkiaseman vieressä. Oltiin et mitäs ihmettä moderni linja-auto ja minne tuo on menossa. Eikun vaan kysymään ja menoksi.  ;D

Lombokilla on reippaasti balia halvempaa ja ilman taistelua ja etsimistä ~2e safkat normaalia. Balin tapaiseen ylihinnoitteluun/ kusettamiseen kysyttäessä ei juuri törmää. Saarien väliset kuljetukset lienee viisainta mennä matkatoimistolla esim Lombok unique. Esim Padangbai - Gilit väli 130 000 idr sisältäen kaiken ja open tiket eli voi kulkea milloin vain. (Padangbailla on firman pitäjän guesthouse (Parta) jossa omistaja itte tykkää nappailla, neuvottelemalla voi saada edullisetkin open tiketit!) Toki laituriltakin tiketit saa lautalle, listahinta pelkästään niille on muistaakseni 65 000idr (turistilta kysytään joskus enemmän) ja päälle tietty sitten kyyti Timuriin sekä lautat Gileille = halvempaa ottaa valmistiketti!.
Lombokilla on ihan oikeita takseja toisinkuin Balilla ja niiden käyttö on ihan suositeltavaa jos useampi useampi ihminen hyppää kyytiin, halpaa ja ok (esim Mataram - Kuta 100 000idr per auto).

Päiväbudjetiksi en osaa kyllä sanoa mitään etenkin kun häämatka kyseessä. Riippuen ihan siitä millaisia ruokia mielii syödä ja paljonko vaatii ravintolalta sekä meinaako liikkua saarella minkä verran. Varmaan jos laittaa 50e per päivä niin saa jo kaikkea mitä mieli tekee.  ???  Itsellä meni n 20-25e/ pv, ja siihen sisältyi hostelli, liikkumiset ja safkat. ::)

Itse en Balin puolella kovin pitkään jaksa oleilla/reissailla, jatkuvan kusetuksen aiheuttama hinta- ja inffokriittisyys syö miestä.   :-\ Jos itse häämatkalle tuonne lähtisin niin ehdottomasti pamahtisin suoraan Gileille. Siellä on rauhallistakin rantaa käydä vaikka piknikillä ihan vaan kaksin tyhjällä rannalla....
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012, 19:53:37 kirjoittanut ashrak »

Blueman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #737 : 30.12.2012, 12:06:41 »
Kiitos vastauksesta Tiermes! Kuulostaa aika hurjalta matkalta... Tiedättekö mitä reittejä Tana Torajassa vierailevat turistit tavallisesti käyttävät? Takaisin Makassariin ja lentäen pois? Mikään pakko ei ole Togeanille päästä, jos se on liian monimutkaista.

Bussi Makasar-Rantepao menee yön yli sekä samoin toiseen suuntaan. Parhaaseen sesonkiaikaan välillä menee myös lentoja pikkukoneella.

Tuolta löytyy karttaa alueesta:

http://www.indonesia-tourism.com/south-sulawesi/map/tana-toraja-map.html

Ja löpinää aiheesta:

http://wikitravel.org/en/Tana_Toraja

Itse kiertelin pääpaikat Tana Torajassa 4-5 pv:n aikana. Batutumangalta on tosi hienot näkymät koko laaksoon. Matkamuistot(puukaiverrukset+kahvi) kannattaa ostaa karjamarkkinapaikan viereiseltä torilta/"kauppahallista", siellä hinnat on pääkatua reilusti edullisemmat. Yhdeksi iltapäiväksi palkkasin moottoripyörätaksin ajeluttamaan lähimmät nähtävyydet. Siellä olisi ollut myös ns. virallisia oppaita, mutta nuoritaksikuski hoiti homman parempaan hintaa. Kaiketi nuo itseään virallisiksi oppaiksi kutsuvat yrittävät pitää jonkinlaista mafiaa kiertoajeluista kuten muissakin paikoissa Indonesiassa(vrt. Bromon jamppalauma). Lienevät kai tulleet paikalle vain helpon rahan toivossa. Yhdeksi päiväksi vuokrasin skootterin Batutumangan retkelle.

Makasarissa ei kannata sortua ostamaan mitään tour-pakettia lentokentän kauppiailta. Lentokentältä bussiterminaaliin ja bussi Rantepaohon. Sieltä itselle sopiva hotelli ja siitä pääsee kiertelemään haluamansa paikat ilman turhia välittäjäkuluja. Noille matkakauppialle joutuu maksamaan etukäteen, joten palveluista yms. ei jälkikäteen enää ole paljon vaatimista kun rahat on jo maksettu.

Itse tykkäsin Tana Torajasta tosi paljon. Porukka oli tosi reilua ja paikka kohtuu rauhallinen ilman hirveää liikennettä, melua ja saasteita.

Jos Rantepao alkaa ahdistamaan niin siitä pääsee vuorille tai Palopoon katselemaan satamakaupungin elämää...

Kastehelmi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #738 : 01.01.2013, 15:37:35 »
Kiitos Blueman! Wikitravelin sivuja jo selailinki aiemmin, mutta käytännön kokemukset selkityttää tilannetta monesti paljon enemmän  :)

Blueman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #739 : 02.01.2013, 10:31:35 »
Makasarista en kauheasti löytänyt katseltavaa kun siellä palatessa vajaan päivän pyöriskelin. Satamassa oli pieni linnoitus ja vähän vanhempaa rakennuskantaa, mutta muuten itse kaupunki taisi olla aika uudehko. Muistaakseni lähistöllä olisi ollut kohtuu hyviä rantoja jos sellaisia haluaa ajankulukseen katsella.

Tana Torajalle kannattaa ottaa mukaan otsalamppu ja taskulamppu jos haluaa käydä katsmassa hautatunneleita sisältä päin. Samoin seinämiin/kiviin kaiverreltuja hautoja/patsaita on kivempi katsella varsinkin jos ilta alkaa jo hämärtämään. Jos hotelli on vähän syrjemmässä ydin keskustasta Rantepaossa niin myös siellä taskulamppu on illalla kulkemiseen hyvä apuväline (ei välttämätön, mutta voi katsoa kulku-uraa tarkemmin jos tulee tarvetta).