Maailmanympäri, lentopassilla vai ilman?

(Luettu 56077 kertaa)

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 15.02.2005, 00:03:59 »
Eli niiden hurjien vinkkejä kaivataan, jotka on joskus pidemmän maailmanympärimatkan heittäneet.
  Lentopassi on varmaan halvempi vaihtoehto, mutta noin vuoden kestävän reissun kohteiden ja päivämäärien antaminen etukäteen tuntuu lähes mahdottomalta, kun esim. kuukauden Euroopan reissuillakin suunnitelmat ovat muuttuneet useampaan kertaan. Tiedän että päivämäärät voi muuttaa jälkikäteen, mutta kai sekin on vähän säätöä.
  Vinkkiä voi myös laittaa, mistä ootte lentopassin ostaneet, jos sellaiseen ootte päätyny.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 16.02.2005, 13:44:23 »
Minä en ole ostanut vielä lippua, mutta matkalle olen lähdössä elokuussa. Tosin todennäköisesti kierrän vain Aasiaa ja Oseaniaa, sekä ehkä Afrikkaa.

www.aktiv-resor.fi
www.kilroy.fi
www.e-bookers.com
www.staralliance.com

Kaikista noista löytyy tarjouksia ja reittiehdotuksia, joihin voit itse vaikuttaa. Esim. One World (tai mikä olikaan), käsittää haluamasi määrän mantereita (3 mannerta 2000€, lähtömanner mukaan laskettuna) ja n.4 pysähdystä joka mantereella (eli jopa 3 sisäistä lentoa). Itse maita ei tarvitse tietää etukäteen, mutta mantereet kyllä. Eli todella edullista minun nähdäkseni!

8)
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.02.2005, 23:34:08 »
Taitaa se lentopassi vaan olla se järkevin vaihtoehto kuitenkin. Ilmeisesti esim. Australiaan ei voi matkustaa, jos ei ole jatkolippua maasta pois. Tämä rajoittaa aikas pahasti pelkällä menolipulla lentämistä.
  Itse haluaisin semmosen reitin, missä olisi ainakin pari pidempää reissua junilla/busseilla tyyliin Istanbul-Katmandu, eli jatkolento olis uudesta kaupungista. Tälläsiin reissuihin kuluvaa aikaa on vaan jokseenkin hankalaa arvioida etukäteen. Muutenkin tälläistä reittiä on ainakin noilla netin reittikoneilla vähän vaikea suunnitella.
yks hyvä linkki lisää:

http://www.roundtheworldflights.com/

Ite suunnittelen reissua alkamaan ens syyskuussa, mutta suunnitelmat on vasta alkutekijöissään.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.02.2005, 08:29:11 »
Itse asiassa Australiaan voi matkustaa yhdensuuntaisella, mutta sinulta saatetaan tarkistaa onko sinulla riittävät rahat paluumatkaa varten. Tästä on kuitenkin helppo luistaa.

Ja useinhan voit räätälöidä maailmanympärilentosi oman makusi mukaan. Itse sain Sta Travelilta muutaman esimerkkilaskelman, jossa esimerkiksi Bangkok-Singapore, Auckland-Christchurch tai muut vastaavat välimatkat kaupunkien välillä taitetaan maitse, eikä lentopäivää ole pakko tietää etukäteen. Koko lippu on todella joustava ja jossain tilanteissa voi lentäen jopa backtrackata.

Katmandusta muuten... itse olin myös lähdössä sinnepäin, mutta meneillään olevan poikkeustilan jatkuvuudesta ei ole tietoa. Siellä on paraikaa aika katastrofaalinen ihmisoikeustilanne kaupunkien kaduilla... :shock:  Saas nähdä miten käy...

Millaisen reitin ajattelit kokonaisuudessaan vetää? Lähtöaikamme ovat lähes samat, kiva kuulla että on muitakin pidemmälle matkalle lähtijöitä  8)
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Maaret

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.02.2005, 09:08:27 »
Olen katsellut sellaisen lipun valmiiksi, joka veroineen maksaa 900 puntaa Lontoossa, ja paivamaarista on taytynyt lyoda lukkoon vasta se eka. Se on ebookers.com:sta. Loppuja voi vaihtaa kunhan viimeinen lento on vuoden sisalla lahtopaivasta. Lippuuni sisaltyy Etela-Afrikka, Indonesia, Australia, Uusi-Seelanti, Samoa, ja pari pysahdysta Ameriikassa. Musta hinta on tosi hyva, koska kyllahan sita maksaisi heti paljon enemman tuollaisista kohteista, varsinkin Etela-Afrikasta- halvin menopaluu Lontoosta oli 650 puntaa Joburgiin. Lahtoa olen myos suunnittelemassa syys-lokakuussa, sopivasti pois Suomesta ennenkuin vesisateet alkaa.... :wink:

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.02.2005, 09:27:47 »
Tuohan on todella halpa hinta!  :shock:  1300€, joka on melkein saman verran kuin meno-paluuliput Aussilaan! Tosin huonona puolena tuossa on matkasuunta... tiedätkö voiko tuossa lipussa backtrackata, eli palata samaan suuntaan ja jättää viimeinen manner ylittämättä? Tiedätkö voiko mennä vastakkaiseen suuntaan, eli Amerikan kautta Aasiaan ja Oseaniaan? Mitenköhän tuohon lippuun saisi lisättyä joku Bangkokin tai Singaporen tms. pysähdys?

Eikö UK:n ulkopuolelta ostetuissa lipuissa ole aika korkea postitu- ja varauskulu?

Täytyypä käydä surffailemassa vielä kerran... =)

Maaret

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.02.2005, 14:40:37 »
Jeps halpa se on, mutta varasin sen kyllakin puhelimitse. olen huomannut etta Ebookersilla saa useimman paremman diilin jos soittaa sinne eika varaa netissa. Puhelimitse pystyy sit vaihteleen paivia ja pysakkeja yms.
Reitin voi kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Backtracking ei varmastikaan onnistu, mutta koska olen WH viisumilla liikkeella, en aio olla jenkkilassa kauaakaan, vain muutaman paivan. Joten se ei sinansa haittaa vaikka joudunkin lentaan kokonaan pallon ympari. Kannattaa myos huomata, etta USA:n yli lentaessa saa matkatavaroilla olla kiloja 64, mutta toiseen suuntaan muistaakseni vain 34 (en ole ihan varma) joten siksikin on parempi lentaa USA:n yli paluumatkalla, jolloin kiloja on varmasti enemman kuin lahtiessa.  :wink:
En tieda kuinka paljon noita kohteita voi muuttaa mutta minulle ainakin tama oli taydellinen lippu. Esim Bangkok ja Singaporehan on niita yleisimpia pysahdyspaikkoja noissa lipuissa, joten se tuskin on ongelma.
Lippujen lahettamisesta ulkomaille enkusta en tieda, mutta kylla sekin varmaan onnistuu. tai sitten ne voi hakea Ebookersin toimistosta Lontoosta kun sinne saavut ilman lisakuluja.
Hyvaa matkaa!  :)

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.02.2005, 15:07:24 »
Kiitos tiedoista  :D

Itselleni ei kyllä käy se, että kävisin ensin Aasiassa ja palaisin jenkkilän kautta... Tarkoituksena nimittäni on aloittaa W&H-viisumilla Ausseista ja viimeiset kuukaudet kierrellä Aasiaa. No, täytyy katsoa mitä kaikkea on tarjolla  :)  Tähän mennessä tuo One World-lippu olisi paras, mutta se maksaa 2000€...

8)

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.02.2005, 23:06:50 »
Lainaus
Millaisen reitin ajattelit kokonaisuudessaan vetää? Lähtöaikamme ovat lähes samat, kiva kuulla että on muitakin pidemmälle matkalle lähtijöitä Cool

Reissuun lähtö ei ole mitenkään varmaa. Lähinnä se on suunnitelma siltä varalta, että tulisi toinen "välivuosi". Nyt kun on raatanut vuoden duunissa rahaa olisi kunnon reissuun, mutta myös motivaatiota valmistua koulusta.
  Mutta jos reissuun lähden, niin varmaankin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa tulisi oltua aika pitkään. Ne on kuiteskin niin kaukana, että sinne suuntaan ei oikein muuten tulisi lähdettyä. Ja Etelä-Amerikkaan ja Meksikoon on kanssa vetoa. Mutta sehän mun ongelma just olikin, että etukäteen ei osaa valita...mutta tommonen vaihtoehto vois olla hyvä, missä ei pidä tietää kuin mantereet etukäteen

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.02.2005, 02:25:18 »
Lainaus käyttäjältä: "RT"
Reissuun lähtö ei ole mitenkään varmaa. Lähinnä se on suunnitelma siltä varalta, että tulisi toinen "välivuosi". Nyt kun on raatanut vuoden duunissa rahaa olisi kunnon reissuun, mutta myös motivaatiota valmistua koulusta.
  Mutta jos reissuun lähden, niin varmaankin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa tulisi oltua aika pitkään. Ne on kuiteskin niin kaukana, että sinne suuntaan ei oikein muuten tulisi lähdettyä. Ja Etelä-Amerikkaan ja Meksikoon on kanssa vetoa. Mutta sehän mun ongelma just olikin, että etukäteen ei osaa valita...mutta tommonen vaihtoehto vois olla hyvä, missä ei pidä tietää kuin mantereet etukäteen

Jos rahaa on kylliksi niin miksi ei, itselläni ei olisi varaa koko matkaan, ellei W&H-mahdollisuutta olisi. Ajattelin suurimman osan Aussi-ajastani olla töissä, sillä rahoittaa peruselämisen lisäksi jo melkein sen 3-4kk muualla maailmassa... Uudessa Seelannissakin voisi tehdä töitä W&H-viisumilla, mutta mieluummin käytän sen viisumin sitten kun on aikaa olla sielläkin pidempään...

Sellaisiakin "maailmanympärilippuja" on, että voi tehdä ympyrän kiertämättä palloa kokonaan. Eurooppa-Afrikka-Oseania-Aasia olisi ihanteellinen. Hintakin taisi olla sama kuin se 2000€ 3 mantereen lippu...

5,5kk lähtöön...  8)

Ondsinnet

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.04.2007, 00:23:24 »
Mitenköhän kannattaisi tehdä ainakin parin vuoden mittaisella reissulla? (Kaikkien mantereiden (pois lukien Etelämanner) kautta) Onko tuollaisia lentopasseja mahdollista saada pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi? Tietäisiköhän joku...? Vai voiko olla mahdollista, että muilla kulkuneuvoilla kuin lentokoneella tulisi halvemmaksi...
Seikkailu on vain epämukavuus oikein nähtynä. Epämukavuus on vain seikkailu väärin nähtynä. - G. K. Chesterton

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 17.04.2007, 21:40:39 »
Erittäin mielenkiintoista, kun parissa paikassa pitäisi käydä. Tarkemmin ottaen kyseessä olisi tälläinen, että tulisinkin Aasiasta Kanadan kautta kotiin.

Reitti olisi Helsinki - Peking - Quebec - Helsinki.

Pekingistä kiinnostaisi käydä myös Mongoliassa, jos tuollaisen saisi mukaan mahdutettua. En tiedä sen tarkemmin onko tälläisiä olemassa missä muodoissa, mutta kaikkeahan voi ilmeisesti kehitellä.

EDIT: Huh, näihinhän pitää ihan tosissaan tutustua. Laitoin umpimähkään päivän ja lisäsin Los Angelesin (ilman Mongoliaa) ja hinta on 1770e. Tuohan on aivan loistava hintaluokka, lopullinen hintahan varmasti voi olla alempikin, jos esimerkiksi aloittaa Lontoosta reissun.

Tuli vielä se mieleen, että mahtaakohan tuossa olla minkäänlaisia veroja mukana, ei kai tietenkään. No, tutkitaan asioita.

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.04.2007, 09:07:00 »
Lainaus käyttäjältä: "RT"
Ilmeisesti esim. Australiaan ei voi matkustaa, jos ei ole jatkolippua maasta pois. Tämä rajoittaa aikas pahasti pelkällä menolipulla lentämistä.

Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"
Itse asiassa Australiaan voi matkustaa yhdensuuntaisella, mutta sinulta saatetaan tarkistaa onko sinulla riittävät rahat paluumatkaa varten. Tästä on kuitenkin helppo luistaa.

Minua houkuttaisi nimenomaan maailmanympärimatka ilman lentopassia. Menisi yhteen paikkaan ja jatkaisi sieltä halpalennolla, junalla, bussilla tai millä milloinkin. Mitä sellaisia maita on, joissa joutuu ongelmiin jos ei ole paluulippua? Ja kuinka helppo niistä oikeasti on luistaa, kuinka osoitan että minulla on rahaa paluumatkaa varten? Jos joku on tehnyt tällaista matkaa niin kertoilkaapa mitä ongelmia kohtasitte.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.04.2007, 14:41:56 »
Nuo lentopassithan voi katevasti jakaa osiin ja lentaa vaikka vaan neljanneksen tai puolet kerralla. Kun vaan mielikuvitusta ja karsivallisyytta suunnittelussa riittaa niin saa aikaan vaikka minkalaisen matkan.

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 18.04.2007, 15:47:56 »
Lainaus käyttäjältä: "vekkuli"
Nuo lentopassithan voi katevasti jakaa osiin ja lentaa vaikka vaan neljanneksen tai puolet kerralla. Kun vaan mielikuvitusta ja karsivallisyytta suunnittelussa riittaa niin saa aikaan vaikka minkalaisen matkan.

Niin. Mulla vaan oli ideana, että en nimenomaan ollenkaan suunnittelisi sitä matkaa vaan lähtisin aina edellisestä paikasta sinne minne edullisesti pääsee.

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #15 : 23.04.2007, 23:51:35 »
Lainaus käyttäjältä: "myu"
Minua houkuttaisi nimenomaan maailmanympärimatka ilman lentopassia. Menisi yhteen paikkaan ja jatkaisi sieltä halpalennolla, junalla, bussilla tai millä milloinkin.

Minuakin kiinnostaa... http://www.budgetlonghaul.com/ listaa halpalentoyhtiöillä yhteyksiä maailman ympäri, mutta hieman jää vielä vajaaksi eli Cook Islands - Hawaii -väliltä puuttuvat toistaiseksi halpalennot.

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
Q
« Vastaus #16 : 30.04.2007, 20:03:13 »
Hesarin jutussa 20.1.07 laskettiin kuinka halvalla voisi päästä maailman ympäri halpalentoyhtiöiden lennoilla (Sydney-Honolulu perinteisellä Quantasilla)  :

Lainaus
Teoriassa maailman ympäri voisi siis lentää reittiä Lontoo-Hongkong-Singapore-Brisbane-Sydney-Honolulu-Vancouver-Pariisi-Helsinki 1317 eurolla. Mukana hinnassa ovat halvimmat internetistä löytyneet lentohinnat veroineen ja maksuineen.

Käytännössä tuo olisi tietysti aika hankala saavuttaa, koska halvimpien  hintojen saamiseksi pitäisi lennot varata reilusti etukäteen.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 01.05.2007, 05:01:54 »
Lainaus käyttäjältä: "myu"
Mitä sellaisia maita on, joissa joutuu ongelmiin jos ei ole paluulippua? Ja kuinka helppo niistä oikeasti on luistaa, kuinka osoitan että minulla on rahaa paluumatkaa varten? Jos joku on tehnyt tällaista matkaa niin kertoilkaapa mitä ongelmia kohtasitte.

Ainoa paikka, missa on paluulippu on tarkistettu (kahdesti), on Yhdysvallat. Austraaliassa ei edes katsottu etta oliko rahaa, vilautti vaan visaa. Joten on niista aika helppo luistaa- tuota Amerikkaa lukuunottamatta ehka, mutta enpa sinne aiokaan enaa matkustaa.
She rides rollercoasters but never screams

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 06.06.2007, 16:24:24 »
olisko kellään antaa infoa vertailussa lentopassin ja etukäteen ostettujen ykssuuntasten lentojen välillä? onko se lentopassi joustavuudessaan niin kätevä? kun itselläni on se ongelma, että dar es salaamista tai nairobista on todella vaikea päästä intiaan niin, että samaan passiin sisältyisi myös etelä-amerikan maita. olen jo 99% päättänyt, että otan eri yhtiöiden yhdensuuntaisia lentoja, mutta vielä hieman mietin, jos ottaisin passin ja jättäisin afrikan myöhempään.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #19 : 06.06.2007, 22:35:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Toyboy"
olisko kellään antaa infoa vertailussa lentopassin ja etukäteen ostettujen ykssuuntasten lentojen välillä? onko se lentopassi joustavuudessaan niin kätevä? kun itselläni on se ongelma, että dar es salaamista tai nairobista on todella vaikea päästä intiaan niin, että samaan passiin sisältyisi myös etelä-amerikan maita. olen jo 99% päättänyt, että otan eri yhtiöiden yhdensuuntaisia lentoja, mutta vielä hieman mietin, jos ottaisin passin ja jättäisin afrikan myöhempään.

Itse vertailin noita ennen kuin ostin liput. Erikseen ostettuna liput olisavat muistaakseni olleet. n. 300 euroa kalliinmat, mutta se tietysti riippuu reitistä ja montako pysähdystä aikoo tehdä ja lisäksi noita maailmanypäri lippuja saa tarjouksessa aika halvalla.

Itse e saanut mitään erikoistarjousta. Itsellä olisi vielä 2kk ja kolme lentoa ennen kuin joutuu palailemaan Suomeen.