Lainaa matkaa varten?

(Luettu 6814 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Lainaa matkaa varten?
« : 18.02.2005, 15:36:51 »
onko kukaan ottanut lainaa matkaa varten? olen menossa 1/2v-1v ajaksi matkalle ja ajattelin 1/3 budjetistani kustantaa lainalla, koska en ehdi kerätä enempää rahaa. mistä olette lainan ottaneet? Mistä saa edullisinta lainaa? mistä ei kannata ottaa lainaa?

eikö joissain paikoissa saa peräti 1v ilmaista aikaa ennenkuin maksaa ekan erän?

miten olette maksaneet lainaa takaisin? oletteko maksaneet ulkomailta käsin? vai tehneet pankin kanssa sopimuksen että siirtävät suoraan tililtänne?

eikä nyt mitään saarnauksia siitä miten kannattaisi säästää eikä ottaa lainaa. kukin taplaa tavallaan. tahdon vastauksia vain niiltä, jotka tietävät asiasta jotain  :)

:roll:

Anonymous

• Vieras
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #1 : 18.02.2005, 15:58:52 »
ja sellainen kysymys vielä, että käyttääkö joku Visa MasterCardGoldia? en tarvitse lainaa kuin 1500-2000€ ja tuossahan on 2000€ luottoraja. olisiko järkevää olla ottamatta lainaa ja sen sijaan ottaa luottokortti mukaan matkalle? kuinka huoletta voin vingutella korttia? miten maksan luottomaksut ulkomailta? voiko luottomaksuja maksaa osamaksuina? esim. käytän luottoa matkan aikana 1500€, tuleeko minun maksaa ne kuinka nopeasti ja voinko siirtää maksuaikoja?

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #2 : 18.02.2005, 16:26:44 »
Luottokortteja koskevissa kysymyksissäsi kehoitan kääntymään oman pankkisi puoleen, siellä varmasti osaavat niihin vastata oikein.

Luottokorteissa on erilaisia luottorajoja, joihin vaikuttavat lähinnä kortinhaltijan tulot. Mainitsemasi 2000 EUR luottoraja ei todellakaan ole korkein mahdollinen, mutta toisaalta ei myöskään mikään itsestäänselvyys.

Suomessa normaalikäytäntö on, että luottokortit myöntää Luottokunta Oy. Normaali laskutuskausi on sellainen, että esim. helmikuun luottokorttiostokset lankeavat maksuun maaliskuun lopussa.

Anonymous

• Vieras
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #3 : 18.02.2005, 16:29:31 »
itse käytin joskus puolet opintolainasta matkustamiseen. ei taida tulla kyseeseen sinun kohdalla?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #4 : 18.02.2005, 17:46:59 »
Luottokorteissa on nykyään myös luotto-ominaisuus, joka sallii vain vähimmäiserän maksamisen, eli koko edellisen kuun laskua ei ole pakko maksaa kerralla. Se ei ehkä kuitenkaan ole kätevä matkalla - mistä tulisi rahaa maksaa laskuja? Luotto-ominaisuuden käyttö maksaa vähintään tuplat verrattuna normaaliin pankista nostettuun kulutusluottoon (luottokortin korko n. 10 %, lainan korko suurella todennäköisyydellä alle 5 %).

Pankki auttaa mielellään järkevän rahoituksen suunnittelussa.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

TBone

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #5 : 18.02.2005, 23:22:13 »
Luotto-ominaisuus (up to 2000e) Visaan ja Mastercardiin (sillä kovalla korolla) on lähes automaatio, jos on jonkinlaisia tuloja.  Hassua on, että kun menet hakemaan vaikkapa 3000e:n "normaalia kulutusluottoa" (joka olisi halvempi) niin esim. perheen 3000e:n kk-tulot eivät riitä vaan tarvitset yhden - normaalisti kaksi - takaajaa lainalle.

Anonymous

• Vieras
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #6 : 19.02.2005, 13:53:38 »
Itse jouduin ottamaan matkaa varten kulutusluottoa pankista 2500 e, ja sain sen kyllä todella kohtuullisella korolla: 4,6% pa. Tähän auttaa tietysti jos on jotain minkä pantata. itse panttasin oman asuntoni. Mutta varmasti kannattaa vain mennä omaan pankkiin kysymyään, mielummin joltakin, joka muistaa sinut aikaisemmilta käynneiltä. Se, kumma kyllä auttaa, ja laina voidaan hyväksyä nopeammin.

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #7 : 19.02.2005, 14:17:09 »
Itse lahdin vaihtoon, ja opiskelu- ja asumiskustannukset kuittaantuu saastoilla ja tuilla. Taalla matkustamista varten kuitenkin nostin opintolainaa, nyt mennaan kun kerran ollaan taalla  8)

Mukana on myos suomalainen visakorttini, jossa on luottoa 1000 euron verran. Ihan vain silta varalta, etta jos jotain sattuu.

nauru.

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #8 : 20.02.2005, 11:33:19 »
aiheen hieman ohittaen: mäkin kävin nostaas opintolainan pankista. siitä osa menee nyt barcaan, ja kesällä on tiedossa reissu euroopassa.

monet on sanonut "HULLU!" ku käytän lainaani tohon, mutta kun ei vain kykene pysymään paikoillaan. täällä sitä vaan tuskastuu, joten ei auta ku lähtee maailmalle kattelemaan, että mitä siellä on mulle tarjolla.  :wink:
Let me show you the world in my eyes.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #9 : 20.02.2005, 12:49:55 »
Mä olen usein varannut reissun 10kk-vuoden päähän ja odotellessa on parempi motivaato kehittää matkarahaa :wink:

sophiee

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #10 : 20.02.2005, 13:08:28 »
Jep, opintolaina on hyvä... Viime vuonnakin "säästelin" lainaa ja nostin sen viimeisenä nostopäivänä ja reissuun... Onhan se varmaan hiukka outoa mut jokainen tavallaan. Toiset käyttää sen lainan baariin tai muuhun, et enpä tiedä onko reissaaminen se älyttömin vaihtoehto..

Anonymous

• Vieras
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #11 : 20.02.2005, 15:05:38 »
Se on kyllä huvittavaa, kun jotkut arvostelevat ja sanovat, vaikka että "hullu", kun käyttää lainarahoja matkustamiseen, samalla kun itse ostavat auton ja makselevat niitä kivoja lyhennyksiä, ja kalliita bensoja. Ja tosiaan tuhlaavat rahansa paikallisessa baareissa. Se vasta on täysin järjen vastaista.

Matkustaminenhan on ehkä paras sijoituskeino minkä tiedän. Sijoittaminen itseensä, saamista henkistä pääomaa, mikä voisi olla tärkeämpää. Kyllä niitä lyhennyksiä ehtii myöhemminkin maksaa. Tärkeintä on, että jos tekee mieli lähteä kauas, niin on rohkeutta tehdä se. Muuten se vaan jää harmittamaan. Mua jäis ainakin.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #12 : 21.02.2005, 08:51:33 »
Opintolaina on hyvä, jos vielä opiskelet. Itse käytin reilun 6000 euron eestä opintolainaa reissaamiseen opiskeluaikana.

Kyllä pankitkin rahaa lainaavat melkein mihin tarkoitukseen vain. Jos ei syy kelpaa, niin sano vaikka "remonttilaina", niin se menee kyllä läpi. Eikä ne mitään kuitteja kysele perään remontista.
quot;Cachorro sem vergonha"

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #13 : 22.03.2005, 19:22:18 »
Itsekin olen käyttänyt jo 4 kertaa opintolainani reissailuun! Hahaa! Eipä ainakaan tarvi sitten niitä maksellessa miettiä, että mitähän näistäkin pennosista jäi opiskeluajalta käteen - roppakaupalla huippuja reissumuistoja!!!!!! Jeejee! (tietenkin kaikki muut on sitä mieltä että olen typerys! :D )
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Luna1

• Aloittelija
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #14 : 22.03.2005, 20:04:36 »
Opintolainoja on tullut itsekin kaytettya matkailuun, eika niin kamalasti ole edes harmittanut maksaa lainoja takaisin. Paljon enemman olisi harmittanut jos se laina olisi mennyt kurkusta alas, kuten monilla niista, jotka katsoivat valttamattomaksi kommentoida/kritisoida mun rahankayttoani.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #15 : 23.03.2005, 10:22:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Luna1"
Paljon enemman olisi harmittanut jos se laina olisi mennyt kurkusta alas, kuten monilla niista, jotka katsoivat valttamattomaksi kommentoida/kritisoida mun rahankayttoani.

Ahaa!! Jesjes! Tuohon itsekin luotan!  8)  (ja nostan vielä parit lainat  :wink: )
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

forma

• Aloittelija
    • Profiili
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #16 : 17.05.2005, 01:25:01 »
Heh, luin alkutopicin ja ekana tuli mieleen opintolaina, mutta näemmä muutki on huomannu tämän valtiovallan suuren lahjan; "ilmasta rahaa"  :D

Itse kanssa käytän lainavaroja matkusteluun, ah on se niin helppoa!

[o..O]

Forma

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Lainaa matkaa varten?
« Vastaus #17 : 17.05.2005, 10:24:52 »
Minäkin otin opintolainaa matkaani varten. Parasta siinä oli se että pankkista soitettiin ja kysyttiin tarvitsisinko lisää sitä lainaa, kun sitä ei voi nostaa enää kuin tämän kuun(valmistuin silloin). :lol: