Äänestys

"Lapsellisia" pallontallaajia?

Yksi
6 (4.1%)
Kaksi
4 (2.7%)
Kolme tai enemmän
1 (0.7%)
Vain täysi-ikäisiä, ei tarvitse enää huolehtia
0 (0%)
Ei vielä
102 (68.9%)
Ei ole eikä tule
34 (23%)
On lapsi/-a, mutta eivät asu kanssani.
1 (0.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 147

Äänestys päättynyt: 23.02.2005, 15:16:27

(Luettu 7968 kertaa)

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 24.02.2005, 15:32:11 »
Hih, "yhdyn" edelliseen puhujaan.  :lol:

Ei mutta itsekin olen ollut yllättynyt "ei ole, ei tule"-vastaajien määrästä. Lapset ovat kuitenkin (minun mielestäni) hienointa ja arvokkainta, mitä voi itse saada aikaiseksi tässä maallisessa elämässä. Tuntuu siltä, että lapsia pidetään nykyään rasitteena ja rajoitteena toteuttaa itseään. Ikävää, että "minä itse" on aina kaiken edellä, ilmankos on mm. sotia ja ihmiset ovat eriarvoisia (mm. sosiaaliluokat), koska ollaan menty tähän "kaikkivainmullenythetijaaina"-linjalle. Tietenkään asiat eivät ole niin helppoja toteuttaa, kun pitää ajatella muitakin kuin vain omaa napaansa, mutta lapsi on arvokas lahja ja voi olla onnellinen ja ylpeä, että on maailman upeimman lahjan saanut. Kaikki eivät valitettavasti ole niin onnekkaita, vaikka kuinka sitä toivoisivat.

Mutta todella, jokaisen lapsen pitäisi saada syntyä toivottuna ja haluttuna, joten on tietysti parempi, että "lapsenvastaiset" eivät silloin lapsia itselleen "järjestele".
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Turakki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 24.02.2005, 16:07:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Ikävää, että "minä itse" on aina kaiken edellä, ilmankos on mm. sotia ja ihmiset ovat eriarvoisia (mm. sosiaaliluokat), koska ollaan menty tähän "kaikkivainmullenythetijaaina"-linjalle.

Itse näen asian päinvastaisena, eli ihmismäärän kasvu lisää myös sotia ja eripuraa tässä maailmassa.

Väestönkasvu->vähemmän ruokaa->erimielisyyksiä->sotia

Ihminen tarvitsee muita ihmisiä tuekseen, mutta parempi on jos ei kaikkien tarvitse tänne syntyä yhtäaikaa elintilasta kilpailemaan.
auas on pitkä matka.

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 24.02.2005, 16:42:46 »
Ei vielä. Ehdottomasti aiomme kuitenkin hankkia lapsia. Kahdesta on ollut puhetta. Ensin olisi tarkoitus hoitaa opiskelut pois alta ja alkaa sitten miettiä pikku palleroita.
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 24.02.2005, 17:20:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Toni X"
Lainaus käyttäjältä: "siljams"
Ainoa asia mikä huolestuttaa, on se että jos/kun opiskelut venyvät kovin pitkälle saatan olla reilusti yli kolmekymppinen kun rupean perhettä perustamaan. Mitä jos en enää pysty hankkimaan lapsia siinä vaiheessa?...

En ole varsinaisesti biologian asiantuntija, mutta mikset pystyisi?
Mielestäni lasten tekeminen mahdollisimman nuorena on muutenkin yliarvostettua. Luulisi, että on paljon hyödyllisempaa omata jo hieman elämänkokemusta ennenkuin alkaa kasvattaa uusia ihmisiä.
 Ei sekään ole ihan hyvä, että "lapset" tekevät lapsia.

Lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että koska lasten saaminen on mulle tosi tärkeää, niin olisi kurjaa jos opiskelujen takia olisin ohittanut aikoja sitten parhaan hedelmällisyysiän enkä sen takia pystyisi saamaan lapsia. Kyllä mun mielestä parasta olisi saada lapset ennen kuin täyttää 40. Kaikenmaailman hedelmällisyyshoidot ovat saaneet aikaan sellaisen "epäluonnollisen" tilanteen, että reilusti yli nelikymppiset saavat lapsia. Jonkin aikaa sitten oli uutinen, että Romaniassa oli yli kuusikymppinen äiti synnyttänyt kaksoset! Sairasta!

Nämä väitteet siitä, että lapsien hankkimatta jättäminen helpottaisi maailmaan ylikansoitusongelmia kuulostavat kummallisilta. Eikös se suurin väestöpaine ole aasiassa ja afrikassa? Täällä Suomessa, länsimaassa, lapsia saisi syntyä vielä enemmänkin. Euroopan väkiluku ei nouse juuri ollenkaan ja Suomessa tulevaisuudessa saattaa jopa vähetä.
No, saahan sitä tekosyitä keksiä, enkä minä voi ketään sen takia tuomita.
a merien yllä savuavat sydämet!

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 24.02.2005, 17:28:57 »
Minä aion tehdä kaikkeni (mikä nyt on luonnollisesti mahdollista), että tähän maahan saadaan pari taaperoa lisää! En voisi kuvitellakaan ajattelevani kuten muutamat tähän aiheeseen vastanneet. Ja kun aika tulee, niin en aio ajatella väestönkasvua vaan oman perheeni. Anteeksi.  :twisted:

Ukkini ja mummoni asuvat maaseudulla ja sieltä lopetetaan nyt kaikki kyläkoulut. Ukkini käsitys asiasta on, että nykyajan ihmiset eivät vaan yksinkertaisesti enää osaa tehdä lapsia ja jos se hänestä kiinni olisi, niin avaisivat kunnanjohtajat pari uutta koulua parissa vuodessa! Ukkini on 75-vuotias...

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 24.02.2005, 17:41:06 »
Jaahas, täällä taas kiistelynpoikasta ilmassa...Mulla on elämä siinä mallissaan, että tulevaisuudesta en lähde veikkaamaan, vaikea kuvitella, mitä haluan viiden tai kymmenen vuoden päästä. (Lisäys: Nytkään en edes osaa päättää, menisinkö lähikauppaan vai ostarille :roll: saatikka sitten jotain lisääntymiseen liittyvää)

Mitäs, jos oltaisiin suvaitsevaisia toisten ratkaisuja kohtaan, jookos? Tämä koskee kaikkia, mutta etupäässä niitä, jotka aikovat varmasti hankkia lapsia joskus, sillä omenahan ei tunnetusti kauas puusta putoa ja vaikka suomalaisten määrä olisikin vähentymässä, ei ahdasmielisiä ihmisiä tarvita tähän maailmaan enää yhtään...
Sólo es deslumbramiento pasajero.

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 24.02.2005, 17:51:23 »
Olisi ollut kiva, jos äänestyksen vaihtoehdoissa olisi mainittu jollain tavalla adoptio. Miksi lasten, jos niitä toivoo, täytyy välttämättä olla omia? Uskon ja toivon, että adoptio tulee yleistymään lapsia haluavien keskuudessa tulevaisuudessa :) .
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 24.02.2005, 17:53:34 »
Loistava kommentti, Thaly. Kiitos.  :)  
 Itsekin tässä katselin jo ihmeissäni, että voiko jopa tästä asiasta saada kiistan aikaiseksi.

Niin... tuskimpa tähän asiaan kenenkään mitään "tekosyitä" tarvitsee keksiä, hankki sitten lapsia tai jätti hankkimatta. Kyseessä kun on kuitenkin henkilökohtainen (tai parisuhteen sisäinen) asia, josta ei ole tilivelvollinen kenellekään ulkopuoliselle.

Lisäys: Ihan hyvä tuo pikkumyyn pointtikin.

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 24.02.2005, 19:09:58 »
Lainaus käyttäjältä: "pikkumyy"
Olisi ollut kiva, jos äänestyksen vaihtoehdoissa olisi mainittu jollain tavalla adoptio. Miksi lasten, jos niitä toivoo, täytyy välttämättä olla omia? Uskon ja toivon, että adoptio tulee yleistymään lapsia haluavien keskuudessa tulevaisuudessa :) .

Miksi adoptiosta olisi pitänyt olla erillinen vaihtoehto? Ei kai omia lapsia jaeta biologisiin ja adoptoituihin? Yhtä tärkeitä ja arvokkaita heidän pitäisi minun näkemykseni mukaan siis olla... Eli jos jollakulla on adoptoitu(ja) lapsi(a), niin samat jo olemassa olevat vaihtoehdothan käyvät ihan yhtä hyvin. Eikö?  :)
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 24.02.2005, 19:36:49 »
Ei ole eikä tule, vastasin uhmakkaasti. Näin olen ajatellut noin 20 vuotta, suunnilleen siitä lähtien kun asia on alunperin juolahtanut mieleeni. Vielä on tosin vuosia aikaa muuttaa ajattelua. Edellyttäisi myös vastuuntunnon kasvamista ja muita pieniä asenteellisia muutoksia.

Olen samaa mieltä pikkumyyn kanssa: ihmiset voisivat lisääntymisen sijasta adoptoida valmiita vauvoja sieltä, missä elinolot ovat heikommat. Sitä vaihtoehtoa olen itsekin aika ajoin pitänyt mahdollisena, onpa miehenikin väläyttänyt sopivan ikäisen lapsen adoptoimista. Sellaisen siis, joka ymmärtää puhetta eikä itke öisin (18 v.??).

Tiedostan, että joidenkin ihmisten mielestä on itsekästä olla lisääntymättä. Minusta myös lasten hankintaa voi pitää itsekkäänä; kaveripiirissäkin on tapauksia, joissa lapsi vaikuttaa lähinnä yhdeltä itsetehostuksen keinolta, kun elämässä on muuten jo tullut kokeiltua melkein kaikkea. Oksettavaa.

Ja vielä varmuudeksi: muiden mielipide ei todellakaan riitä syyksi hankkia jälkikasvua. Onneksi meillä molemmilla on sisaruksia, joiden tehtäväksi voi sälyttää lastenlasten tuottamisen, eivät jää isovanhemmat kokonaan paitsi lystistä - osa on jo pistänyt toimeksi :).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Pixie

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 24.02.2005, 21:53:21 »
Ainoa asia mikä huolestuttaa, on se että jos/kun opiskelut venyvät kovin pitkälle saatan olla reilusti yli kolmekymppinen kun rupean perhettä perustamaan. Mitä jos en enää pysty hankkimaan lapsia siinä vaiheessa?...

Faktahan todella on että yli kolmekymppisenä on jo selvästi huonommat mahdollisuudet hedelmöittyä ja saada lasta kuin kaksikymppisenä. Lisäksi on suurempi todennäköisyys synnyttää sairas lapsi, esim. neljänkympin kohdalla todennäköisyys synnyttää Down-lapsi on jo kymmeniä kertoja suurempi kuin kaksikymppisenä... Itseänikin on sama asia huolestuttanut, koska omat opiskeluni ovat sen verran tiiviit etten ikinä voisi hankkia lasta "siinä ohella". Edes vaikka olisi mies joka olisi kotona lapsen kanssa...  :D  Mutta valmistun jo 2 vuoden kuluttua ja nyt olen vielä sinkku, että eipä tuo ehdi tulla enää ajankohtaiseksi. mutta huolissani kyllä olen minäkin, että parhaat lapsentekovuodet vierivät ohi ja pitää sitten yrittää ruveta pykäämään vauvaa tai useampaakin kolmekymppisenä.
s gibt zwei Grundwahrheiten:
1. Männer sind klüger als Frauen.
2. Die Erde ist eine Scheibe.

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 24.02.2005, 22:38:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Miksi adoptiosta olisi pitänyt olla erillinen vaihtoehto? Ei kai omia lapsia jaeta biologisiin ja adoptoituihin? Yhtä tärkeitä ja arvokkaita heidän pitäisi minun näkemykseni mukaan siis olla... Eli jos jollakulla on adoptoitu(ja) lapsi(a), niin samat jo olemassa olevat vaihtoehdothan käyvät ihan yhtä hyvin. Eikö?  :)

Ei jaeta, toivottavasti ainakaan... Itseäni vain olisi kiinnostanut tietää, mikä osa näistä "ei vielä" vastanneista aikoo tulevaisuudessa hankkia lapsensa adoption kautta. Yllättävän harva kuitenkaan, (siis sellainen, joka lapsia voi biologisesti saada), on adoptiomahdollisuudesta kiinnostunut! Minusta se on hassua, ja mietiskelinkin, mistä tämä johtuu. Syytä en löytänyt, paitsi ehkä (ulkomaisen) adoption kalleus.
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 25.02.2005, 05:37:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Pixie"
Faktahan todella on että yli kolmekymppisenä on jo selvästi huonommat mahdollisuudet hedelmöittyä ja saada lasta kuin kaksikymppisenä.

Kannattaa fyysisten tekijöiden ohella huomioda myös ennenkaikkea psyykkiset tekijät.  Moniko on todellakin jo 20 -vuotiaana henkisesti valmis äidiksi? Tai isäksi? En väitä, etteikö kukaan teistä olisi.. mutta siitä olen melko saletti, että kaikki eivät ole.
 Näistä "hätiköidyisti" tehdyista lapsista kun on tullut nähtyä joitakin surullisia esimerkkejä: vanhemmat (itsekin keskenkasvuisia) ovatkin yllättäen huomanneet, että ei tämä yhteiselämä sujukaan ja nuoruuskin on vielä kesken ja tuo yksikin piti tuohon hommata rääkymään...  :shock:  

Ei se henkinen valmius vanhemmuuteen tietysti suoraan iän kanssa korreloi, en sitä tarkoita.

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 25.02.2005, 10:46:10 »
Vastasin "ei vielä".
Itsellä ei ole koskaan ollut mitään hinkua lapsiin, mutta luulen että olen sen tyyppinen ihminen, että kun tuo kolmekymppiä alkaa lähestymään niin varmasti sitä vauvakuumetta alkaa myös pukkaamaan.
Toisaalta taas uskon, että elämäni voisi olla täyttä ilman omia lapsiakin. Jotkut ystävistäni taas todella haluavat perheen, tulevat ne lapset sitten biologisesti omina tai toisten. Mulla ei ole varsinaisesti mitään pakkomiellettä perheestä, toki olisi ihan kiva sellainen joskus perustaakin, jos sellaisen ihmisen sattuu löytämään, joka on samalla aaltopituudella.

Mun mielestä moni ajattelee lapsenhankinnasta liian positiivisesti. Ajatellaan, että ne tulee sitten just oikealla kellonlyömällä, kun on tarpeeksi vaurautta ja opiskelut takana ja vakkari duuni ja toimiva parisuhde. Kuitenkin usein just silloin niitä ei tule, kun oikein haluaa ja sitten taas ne tulee aivan "väärällä"hetkellä. Eli itse pyrin ajattelemaan niin, että ei sitä lapsenhankintaa ihan hirveästi pidä suunnitella, kun ne suunnitelmat menee kumminkin puihin....No, ehkä ehkäisystä kuitenkin kannattaa huolehtia silloin jos todellakin on "väärä" hetki.

Mun mielestä on kiva jos syntyy pieniä pallontallaajia. Varsinkin pienet lapset mukana interraililla on hauska ajatus, ja ilmeisesti jotkut palstalaiset ovat sitä toteuttaneetkin. Kyllä lastenkin kanssa voi varmasti reissuharrastusta ylläpitää.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 25.02.2005, 16:10:52 »
Lainaus
Itseäni vain olisi kiinnostanut tietää, mikä osa näistä "ei vielä" vastanneista aikoo tulevaisuudessa hankkia lapsensa adoption kautta. Yllättävän harva kuitenkaan, (siis sellainen, joka lapsia voi biologisesti saada), on adoptiomahdollisuudesta kiinnostunut! Minusta se on hassua, ja mietiskelinkin, mistä tämä johtuu. Syytä en löytänyt, paitsi ehkä (ulkomaisen) adoption kalleus.

Mun käsittääkseni adoptio on aika pitkä ja kuluttava prosessi. Parisuhdetta syynätään yms. Ja tosiaan kallis...
Vaikka voihan olla, että jos esim. Venäjältä adoptoi, se vois olla jotenkin helpompaa ja nopeampaa.
Mutta että kyllä se silti taitaa olla helpompaa tulla raskaaksi - jos vaan pystyy...

Mutta siis, itse vastasin, että haluan lapsia, mutta en vielä. Ja mä oon ainakin jo pohtinut, että adoptio vois olla yks vaihtoehto. Paitsi en tiedä, tulisko lapsesta ihan identiteettikriisinen, kun isä ois unkarilainen, äiti suomalainen ja sitten lapsi kaiken lisäksi ois adoptoitu jostain kolmannesta maasta :roll: ...

Mutta mielenkiintoista on ollut lukea eriäviäkin mielipiteitä tästä lapsiasiasta... Ja kunnioitan täysin niidenkin mielipidettä, jotka eivät lapsia halua. Itsekin joskus olin sitä mieltä. Kunnes aloin huomata ympärillläni "lapsellisia" ihmisiä, joiden elämää ei se lapsi kuitenkaan niin kauheesti ole rajoittanut ja sitonut. Ja näyttää, että kyllä siitä lapsesta ehkä pystyykin kasvattamaan ihan kunnon ihmisen :lol: .
 következö buszon
Rajta leszek én is

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #35 : 25.02.2005, 16:33:43 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"
Itsekin joskus olin sitä mieltä. Kunnes aloin huomata ympärillläni "lapsellisia" ihmisiä, joiden elämää ei se lapsi kuitenkaan niin kauheesti ole rajoittanut ja sitonut.

Rajoittavuus ja sitovuus eivät ole ainoita syitä olla hankkimatta lapsia. Syyt voivat olla myös eettiset. Aivan kuten kaikki eivät hanki lapsia vain saadakseen sisältöä elämäänsä, vaikka jotkut niin tekevätkin.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 25.02.2005, 16:41:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Toni X"

Niin... tuskimpa tähän asiaan kenenkään mitään "tekosyitä" tarvitsee keksiä, hankki sitten lapsia tai jätti hankkimatta. Kyseessä kun on kuitenkin henkilökohtainen (tai parisuhteen sisäinen) asia, josta ei ole tilivelvollinen kenellekään ulkopuoliselle.

Viittasin noilla "tekosyillä" siihen, että ei hankita lapsia sen takia, että maapallolla on liikaa väkeä. Kuinkakohan monella se on oikea syy siihen ettei hankita lapsia? Luulen että useimmilla se syy on, ettei koetta soveltuvan vanhemmiksi tjms ja sitä sitten selitellään ylikansoitus ongelmilla. Jotenkin en jaksa uskoa siihen, että kovinkaan moni olisi aidosti niin "hyvä ihminen" että asettaisi maapallon hyvin voinnin oman onnellisuuden edelle. Siis, että ne jotka oikeasti haluaisivat lapsia jättäisivät tekemättä niitä sen takia että maapallo on liian täynnä.

Tietenkin jokainen tekee oman valintansa ja ratkaisunsa siitä hankkiiko lapsia vai ei. Ei kaikki ihmiset todellakaan sovellu vanhemmiksi (eikä edes tarvi soveltua) . Nyky-yhteiskunnassa kun ollaan jo sen suhteen onnellisessa tilanteessa, että lapsettomia pariskuntia ei katsota pahalla. Ennenmuinoin sellaista ilmiötä saatettiin pitää jopa omituisena.

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #37 : 25.02.2005, 16:45:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Cachorro"
Hitto, tässä pitänee kohta huolestua jo, että myö Suomalaiset kuollaan sukupuuttoon, jos tuollainen meno jatkuu.

Enpä usko. On se kuitenkin sen verran yleinen sukunimi. Ja sitä paitsi se on jossain kansallisinnossa keksimällä keksitty, joten väliäkö sillä, vaikka katoaisikin.

Mitä suomalaisiin tulee, niin meitä on nyt enemmän kuin koskaan ja vielä toistaiseksi lisääntymään päin. Miljoona taisi rikkoontua joskus vuoden 1812 paikkeilla, nyt on jo kuutisen miljoonaa (joista viisi miljoonaa Suomessa). Joten älä huoli. Yli miljoonan ihmisen kansakunnista ei sukupuuton suhteen tarvitse olla huolissaan.

Sitä paitsi noin puolet 60. leveyspiirin pohjoispuolisella alueella elävistä ihmisistä asuu Suomessa. Tämä on siis suorastaan ylikansoitettu maa ollakseen näin pohjoisessa. Ja koska suomalaisten kulutustaso on jenkkien rinnalla yksi maailman korkeimmista, niin ympäristörasitummeksekin on aivan toista luokkaa. Yksi suomalainen vastaa kymmentä ryssää ja neljääsataa nepalilaista.

Väestöongelma on nimenomaan kulutusongelma, ja siksi uusi lapsi Suomessa on pahempi kuin Nepalissa (vaikka paha se on sielläkin). Tietysti joidenkin pitää lisääntyä, jotta ihmiskunta säilyy, mutta vapaaehtoisia on toistaiseksi ollut yli tarpeen. Vastuullinen ihminen voi vetää tästä johtopäätöksensä.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #38 : 25.02.2005, 16:48:30 »
Viittasin noilla "tekosyillä" siihen, että ei hankita lapsia sen takia, että maapallolla on liikaa väkeä. Kuinkakohan monella se on oikea syy siihen ettei hankita lapsia?

Jotkut vain eivät kykene uskomaan, että kukaan muukaan katselisi asioita omaa napaansa pidemmälle.

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 25.02.2005, 16:55:06 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Viittasin noilla "tekosyillä" siihen, että ei hankita lapsia sen takia, että maapallolla on liikaa väkeä. Kuinkakohan monella se on oikea syy siihen ettei hankita lapsia?

Jotkut vain eivät kykene uskomaan, että kukaan muukaan katselisi asioita omaa napaansa pidemmälle.

:roll: