Englanti

(Luettu 3557 kertaa)

*haaveilija*

• Vieras
Englanti
« : 24.02.2005, 10:44:36 »
Haluaisin lähteä kesäksi Au Pairiksi Englantiin tai Irlantiin, mutta mietin tuota kieltä.. Mille alueelle kannattaisi lähteä, jotta saisi puheesta selvää? Mietin myös sitä, että kuinka helposti murre tarttuu. Eli jos menen alueelle, missä puhutaan hassusti, niin saako kukaan syksyllä enkustani selvää tunnilla?  :P

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #1 : 24.02.2005, 14:03:51 »
Pysyttele Englannin maakunnan sisäpuolella, niin pärjäät varmasti. Welshiä voi olla hankalampi ymmärtää. Skotlannista en sano juuri mitään, tapasin Britti-vuosinani vain kerran skotin ja mitään ymmärrysongelmaa ei ollut. Skotlannissa en itse ehtinyt vierailemaan.

Ja olisit ylpeä (kuten minäkin  :wink: ) britti-aksentin tarttumisesta. Kyllä se ihan itsestä on kiinni, kuinka jatkossa puhut kieltä, itse omaksuin aksentin ja pidän siitä, ymmärrän yleensä sujuvasti myös "epäselvempää" brittienglantia, mutta koskaan en joutunut ongelmiin, etteikö niin britit kuin muunkin maalaiset olisi puhettani ymmärtäneet, tilannekohtaisestihan voi aksenttia rukata.  :)  Ei muuta kuin rohkeasti menoksi!
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #2 : 24.02.2005, 14:41:05 »
Itse rakastuin totaalisesti Canterburyyn: ihana pienisuuri ja tunnelmallinen, keskiaikaisvivahteinen kaupunki, kaunis luonto, upea tuoksu joka puolella, ihania ihmisiä...  :roll:

Brighton on myös ihan kiva paikka, mutta suurempi ja kovaäänisempi. Kivaa siellä on se rantakaistale katukahviloineen ja satamoineen.

Tahtoo uudestaan!  :D
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #3 : 25.02.2005, 14:09:43 »
Havaintojeni perusteella se kuinka helposti aksentti tarttuu tuntuu riippuvan paljon iästä. Mä olen ainakin jo aivan liian vanha (22), jotta mikään aksentti tarttuisi. Toisaalta jotkut 16-vuotiaat saattavat omaksua aksentin varsin nopeasti.

akoski

• Reissaaja
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #4 : 26.02.2005, 14:07:26 »
Enemmänhän tuo on ihmisestä kiinni kun iästä tai muustakaan. Täällä Belfastissa huomaa, että joillekin ihmisille paikallinen aksentti on tarttunut, toisille taas ei ollenkaan.

Eilen tapasin pari tsekkiä jotka väittivät että minulla on todella vahva irkkuaksentti. No, kaipa jotain on puolessa vuodessa tarttunut, itse en tunne mitenkään irlantilaisittain puhuvani. Ja onhan se hieno ettei ole perustylsä suomalainen aksentti :)

Tuosta murreongelmasta on turha huolehtia. Kyllä sitä pystyy itsensä pakottamaan puhumaan perusenglantia, jos tuntuu ettei vastapuoli ymmärrä. Tai puhuu hitaammin ja selvemmin.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #5 : 26.02.2005, 22:34:57 »
Lainaus käyttäjältä: "akk"
Havaintojeni perusteella se kuinka helposti aksentti tarttuu tuntuu riippuvan paljon iästä. Mä olen ainakin jo aivan liian vanha (22), jotta mikään aksentti tarttuisi. Toisaalta jotkut 16-vuotiaat saattavat omaksua aksentin varsin nopeasti.

Hmm... sanoisin, että 16-vuotias on kyllä ohittanut kielenomaksumisvaiheen jo iät ajat sitten. Eli mielestäni 16 ja 22 v. ovat aika samalla viivalla tässä asiassa.

Mineah

• Aloittelija
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #6 : 28.02.2005, 10:05:36 »
Mä vietin Englannissa 2 kuukautta 17-vuotiaana, eikä muhun tarttunut brittiaksentti. Veljeni meni myös 17-vuotiaana kesäksi Englantiin, ja häneen taas aksentti tarttui vahvasti! Eli yksilöllistä lienee.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #7 : 28.02.2005, 17:48:10 »
Tokihan aksentin omaksuminen on yksilöllistä ja varmasti riippuu myös siitä, että kuinka paljon viettää aikaa paikallisten seurassa jne. En tarkoittanut väittää, että kaikki 16-vuotiaat omaksuisivat salamannopeasti paikallisen aksentin. En ole kuitenkaan tavannut ketään yli 20-vuotiaasta, joka olisi pystynyt omaksumaan paikallisen aksentin. Nuorempia olen tavannut, joita en itse pystyisi erottamaan paikallisista (mikä ei tietysti tarkoita sitä, että aksentti olisi "täydellinen").

Keskustelun aloittajalle pahoittelut siitä, että keskustelu on siirtynyt aivan täysin sivuraiteille ;)

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #8 : 10.03.2005, 10:38:48 »
Ah, Englanti on ihana!<3
Irlannista olen kuullut jonkun sanovan, että siellä voi tulla ns. kulttuurisokki epäsiisteyden takia..En tiedä kuinka perätön juttu tämä on, mutta kuulemma esim. pubeissa hädin tuskin pyyhkäistään likaiset tuopit ennen kun ne jo täytetään uudella oluella! Eli jos podet bakteerikammoa, Englanti saattaa olla "turvallisempi".;) Somersetin ja Dorsetin alue ainakin hienoa! Ja tietysti valtavan hieno Wales kokonaisuudessaan on upea kokemus, suosittelen! (Jos sinne päin aikoo, kannattaa ehkä opetella muutama sana paikallista, joskin hiipumassa olevaa kieltä.)
Bore da!:)

Oon itsekin suunnitellut lähteväni Englantiin töihin heti kun vain kirjoituksista selviän.

Meddle

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Englanti
« Vastaus #9 : 10.03.2005, 13:50:29 »
Muhun kerkesi aksenttia tarttua kivasti, ja ikää on hetkisen kuluttua 21v ;)

Olin itä-Sussexissa.

Anonymous

• Vieras
Englanti
« Vastaus #10 : 09.04.2005, 17:26:24 »
Joo, ma olen ollut taalla nyt paivan ja pirukaan ei ota selvaa puheesta. Ehkapa se ottaa aikansa ennen ku lahtee potkasemaan mutta ainakin nyt tekee tiukkaa ymmartaa ja luultavasti se ei ole taa aksentti vaan taa helevetin kova vauhti!!! Hitto, lause on ohi jo ohi jo ennen kuin olen edes ehtiny alyta etta joku puhuu mulle. JA ma olen siis vahan pohjoisemmassa, lahella Manchesteria - tai no, vahan niinkus ylaoikealle joku reilu 50 kilsaa.. Mutta ei muuta kun istutaan tuppisuuna sitten niin pitkaan etta alkaa sujua, tai sitten vaan jykevaa pepantteenia!

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Englanti
« Vastaus #11 : 10.04.2005, 14:01:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
JA ma olen siis vahan pohjoisemmassa, lahella Manchesteria - tai no, vahan niinkus ylaoikealle joku reilu 50 kilsaa..

hei! missä päin olet. itse menen chesterfieldiin toukokuussa -> 4kk.
 :D
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Anonymous

• Vieras
Englanti
« Vastaus #12 : 10.04.2005, 14:24:22 »
Ahaa, Chesterfieldiin. Tulin siita bussilla lapi sillon perjantaina, naytti oikein mukavalta paikalta. Itse olen kuitenkin vahan pohjoisempana - Halifaxin lahella. Laittelin paivakirja-osastolle vahan tietoja, voit lukea sielta Todmordenista lisaa. Terkkuja vaan!

Zaza

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - epa1000@hotmail.com
    • Profiili
    • http://zaza.saunablog.fi
Englanti
« Vastaus #13 : 11.04.2005, 12:46:01 »
Juu, no Manchesterissa joo... Kamalaa mongerrusta siella. ;) Mita pohjoisemmaksi siirrytaan sita vahvemmaksi tuntuu aksentti kayvan. Minun korvaani Manchester-Liverpool akselilla puhe muistuttaa ja Skotlantia. Taalla tienoilla missa mina majailen (Wiltshire/North-East Somerset) ei aksentti esiinny kovin vahvana. Melkein toivoisi etta olisi vahvempi, niin olisi hauska kotiinpalatessa vaantaa englantia aimistyneille kavereille. :) Taytyy varmaan menna Liverpoolin suunnalle pariksi kuukaudeksi oppiin. Muutaman ihmisen sielta suunnalta olen tavannut ja kyllahan siinna hetki menee ennenkuin siita puheesta saa selkoa...

lene_ron

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - lene_ron@hotmail.com
    • Profiili
Englanti
« Vastaus #14 : 29.04.2005, 00:50:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Ah, Englanti on ihana!<3
Irlannista olen kuullut jonkun sanovan, että siellä voi tulla ns. kulttuurisokki epäsiisteyden takia..En tiedä kuinka perätön juttu tämä on, mutta kuulemma esim. pubeissa hädin tuskin pyyhkäistään likaiset tuopit ennen kun ne jo täytetään uudella oluella! Eli jos podet bakteerikammoa, Englanti saattaa olla "turvallisempi".;) Somersetin ja Dorsetin alue ainakin hienoa! Ja tietysti valtavan hieno Wales kokonaisuudessaan on upea kokemus, suosittelen! (Jos sinne päin aikoo, kannattaa ehkä opetella muutama sana paikallista, joskin hiipumassa olevaa kieltä.)
Bore da!:)

Oon itsekin suunnitellut lähteväni Englantiin töihin heti kun vain kirjoituksista selviän.

Itse olin ensin vuoden Irlannissa ja en huomannut mitää epäsiistiä itse pubeissa (olin siellä töissä), lasit pestiin kunnolla ainakin meidän vuorolla. Tosin Galwayssa aikoinaan eli 2003 vielä joskus näytettiin laskevan jätteet mereen.. iiks. Nykyää siihen on puututtu. nyt enää syrjäkylissä saatetaan roskat polttaa pihalla.. kuten myös englantilaiset näyttää tekevän..

Mut nyt olen sitten Englannissa Coventryssa ja täällä on taas nii nii nii likasta että joskus tekee mieli noukkia roskat kävelykaduilta joka toisen metrin välien oleviin roskiksiin.. Suomalaiselle viherpiiperölle tää sotkuisuus, tai siis roskaisuus, oli aika järkytys. Pubit on ihan ok ja siistejä täälläkin. Tosin kaikki on tuumannut että Coventry on englantilaisista isoista kaupungeista huonoin paikka asua.. ehkäpä..

Irlanti oli kymmenen kertaa parempi kokemus kuin Englanti omalla kohdallani. Oon siis ollu noin vuoden kummassakin. Irlannissa ei tullut mieleenkää ajatella että olis jotenki enemmän likaista kuin Suomessa baareissa tms. Itse suosittelen Irlantia etenkin länsipuolta. Tykkäsin kovasti ihmisten mentaliteetista ja huumorista. Puhetta ymmärsin sitten viikon ihmettelyn jälkeen ja murre tarttui vuoden aikana ihan tarpeeksi. Nyt tosin unohtunut jo ja menee enemmän englannin/irlannin/suomen aksentin sekoitukseksi joka joitain kuuntelijoita hymyilyttää..

mailatkaa ihmeessä jos tulee jotai kysyttävää! [email protected]