Viehättävimmät junareitit

(Luettu 27102 kertaa)

calu

• Tosireissaaja
    • Profiili
niin kaunista
« Vastaus #20 : 15.03.2005, 15:36:39 »
tosi hyvä puheenaihe!ja hienosti kuvailtuja tarinoita! itsellä on kokemusta vaan yhdestä reilistä, mut todella henkeä salpaavan kaunis kokemus oli kun matkustin Münchenistä Innsbruckiin. oli upeaa kattoo ikkunasta kun alla oli pudotusta satoja(tai ainakin kymmeniä :) ) metrejä!!!ja onneks oli aika tyhjä vaunu niin pysty juosta välillä toiselle puolelle kattoon ikkunasta et mitä siel tapahtu :D tiedätte varmaan mitä meinaan. :mrgreen:
Olen laittanut paljon rahaa kauniisiin naisiin, hienoihin autoihin ja viinaan. Loput olen tuhlannut.
-George Best

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #21 : 30.03.2005, 19:44:09 »
Lainaus käyttäjältä: "akk"
Aika vähän olen kulkenut junalla, mutta junamatka Bodenista Narvikiin on jäänyt lapsuudesta mieleen. Sen haluaisin mennä uudestaan, jotta näkisin oliko se tosiaan niin hieno.

Pari vuotta sitten ainakin tuo Boden-Narvik matka oli hieno kokemus, ainakin siellä norjan päässä. Köyhän miehen Alppireitti?

vieras

• Vieras
« Vastaus #22 : 18.04.2005, 22:06:18 »
Mä jo aattelinkin et eiks kukaan mainitse rakasta naapuriamme Norjaa!!!

Voi noi Alpit kuulostaa niin upeilta, kun itse niitä olen tiiraillut vaan lentokoneesta. TAHTOO sinne  :roll:

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 19.04.2005, 01:18:27 »
Lainaus käyttäjältä: "vieras"
Mä jo aattelinkin et eiks kukaan mainitse rakasta naapuriamme Norjaa!!!

Voi noi Alpit kuulostaa niin upeilta, kun itse niitä olen tiiraillut vaan lentokoneesta. TAHTOO sinne  :roll:

Älä sitten pety liian suurten odotusten takia. Onhan ne Alpit hienot, varsinkin lentokoneesta nähtynä, mutta ei mielestäni mitään elämää suurempaa sittenkään. Tosin pitäisi varmaan joskus mennä kunnon hammasrattaisella alppijunalla vuoren rinnettä ylös. Vuorten juurella maisemat eivät aina niin erikoisilta näytä. Olen kuitenkin jonkin verran Alppien seudulla matkustanut. Tosin tämän sanottuanikin täytyy myöntää, että edelleen tunnen vetoa kyseiseen alueeseen, joten viimeistä reissua sinne päin en ole vielä tehnyt, jos se vain minusta on kiinni.

vieras

• Vieras
OK! Thanks Donostia!
« Vastaus #24 : 19.04.2005, 10:37:53 »
Meidän oli tarkoitus lähtee talvella (hiihtolomalla) Insbruckiin mut ei päästy lähtee. Nyt innostuin myös kesä- ja varsinkin junamatkailusta. Tosin suuntaamme nyt Espanjaan.
Asian viesestä mut mistä ton nikkis oot bongannu? Itse seutuun ihastuneena kyselen...  :) Sinne siis taas matkaamme!

mustikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 19.04.2005, 20:13:34 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"
Jos viitsit, niin kerro minkälainen on tuo West Highland Railway, sittenkun olet siellä käynyt.

No niin, muistinpa nyt tamankin. Skottijunailut tuli tehtya tuossa parisen viikkoa sitten, joten tassa nyt sitten naita kokemuksia. Mentiin siis junalla valit Fort William-Mallaig (siis tuo West Highland Railway) ja Kyle of Lochalsh-Garve (lahes Invernessiin asti). Olenkohan nahnyt Highland-maisemia jo liikaakin, kun tuntuu ettei nuo nyt sentaan valtavasti savayttaneet? Ei maisemissa mitaan vikaakaan ollut, ja kun ei viela ollut lehtia puissa, radanvarren pusikkokaan ei estanyt nakyvyytta. Mutta sellasta ruskeeta maennyppylaa siella oli toisensa peraan... Varmasti paremmat maisemat kuin muilla Skotlannin rataosuuksilla, mutta jos todella haluat nahda hienoja ylamaita, ala junaile. Istahda pienen postibussin kyytiin jossain tosi kaukaisilla luoteisskotlantilaisilla syrjaseuduilla ja sitten voit sanoa nahneesi maisemia. Kun postibussikin saattaa kaytannossa olla pelkka henkiloauto, kuskina hassua aksenttia puhuva paikallinen postimies, joka kertoo tarinoita paikallisista asukkaista, pysahtyy hienoilla paikoilla (ja oudon kivikautisen pompelin kohdalla) jotta voit ottaa valokuvia, vie sinut aivan hostellin oven eteen, tie on yksikaistainen, valilla jopa paallystamaton ja joskus taynna lampaita, sita mina sanon kokemukseksi. :D

Offtopiciksihan tama meni, mutta sanotaan nyt viela, etta nuo Harry Potter -maisemat siis loytyy Glenfinnanista Fort Williamin ja Mallaigin valilla ja ne paasee nakemaan aivan normaalilla junalla mihin aikaa vuodesta tahansa, mutta jos nyt jostain syysta sita hoyryjunahenkea ja turistirahastusta haluaa, sita on saatavilla aivan tuolla samalla reitilla kesaaikaan.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 22.04.2005, 17:48:13 »
Lainaus käyttäjältä: "vieras"
Tosin suuntaamme nyt Espanjaan.
Asian viesestä mut mistä ton nikkis oot bongannu? Itse seutuun ihastuneena kyselen...  :) Sinne siis taas matkaamme!

Jos minua tarkoitat, niin vastaus löytyy täältä.

LePetitPrince

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Viehättävimmät junareitit
« Vastaus #27 : 25.07.2009, 02:51:23 »
Lainaus käyttäjältä: akk
Aika vähän olen kulkenut junalla, mutta junamatka Bodenista Narvikiin on jäänyt lapsuudesta mieleen. Sen haluaisin mennä uudestaan, jotta näkisin oliko se tosiaan niin hieno.

Pari vuotta sitten ainakin tuo Boden-Narvik matka oli hieno kokemus, ainakin siellä norjan päässä. Köyhän miehen Alppireitti?

Yhdyn edellisiin. Narvikissa vaihto bussiin ja Bodoniin (jos aikaa, niin Lofoottien kautta!). Sieltä taas junaan ja Trondheimiin. Maisemat on koko matkalla upeat!!

Englannin maalaismaisemia voin suositella lämpimästi.

"The world is a book, and those who do not travel read only a page"
St Augustine

pnda

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 25.07.2009, 07:18:58 »
Alpeilla itkeä tirautin aina kun tultiin tunnelista ulos. ;D Tässä ei tainnu kukaan mainita Sarajevo - Ploce -rataa? Kirjotin reilikertomukseen:

"Junamatka Sarajevosta Ploceen, Kroatian rannikolle, oli aika huima! Se kesti neljä tuntia ja koko matka kierreltiin ja kaarreltiin vuorten rinteillä ja sisällä. :o Aluks puristin penkkiä kauhuissani mut sit aloinkin jo (yhen paikallisen miehen iloksi tai inhotukseksi) hihkua riemusta! Mitkä näköalat! Melkein ku Alpeilla mut paljon karumpaa. Ihan uskomattoman korkeita siltoja ja vuoria. Oli huimaa kattoa toiselle puolelle solaa korkealle sillalle, että tonne mennään kohta, ja sit juna jo kääntykin. :D Hullu matka, intoilin kovasti.

Meijän hytissä oli siis yks paikallinen mies, jota ei pahemmin maisemat kiinnostanu, mutta joka kuitenki elekielellä näytti meille, että juna tekee 5 silmukkaa ja kahen vuoren verran spiraaleja ennen kuin ollaan Mostarissa. Toinen mies oli joku reissaaja, joka näytti meille kartastaan miten paljon tunneleita on vielä edessä."

Piirsin kuvankin siitä ;D http://ihme.org/~panda/reili2009/reili114.jpg

sarikatariina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #29 : 25.07.2009, 12:33:01 »
Taannoinen reilini suuntautui yllättäen Britteihin aiotun Italian sijaan. Yks yö lähdin Lontoosta yöjunalla pohjoiseen päin saadakseni nukuttua muutaman tunnin. Kun heräsin, oltiin jossakin Aviemorin kohdalla, ja itkuhan siitä tuli.. silmänkantamattomiin avaraa nummea (onko se nummea siellä?) ja vuoret takana häämöttämässä, lampaita ja lampaita, ei taloja, ei ihmisiä. Välillä joku virtaava vesi halkomassa niittyjä ja pieni tie kiemurtelemassa kauas jonnekin. Samankaltaisia fiiliksiä kuin Pohjois-Norjassa joskus, kun kaikki se tila ja luonnon ylväys vain pysäyttää sydämen niille sijoilleen..
jatkoin Invernessiin ja sieltä Kyle of Lochalshiin, ja se osuus oli vielä sykähdyttävämpi. Maisemien vaihtelevuus yllätti mun kun välillä sukellettiin vanhaan metsään jossa pimeys tuntui kätkevän sisäänsä tuhannet tarinat, sitten kiemurrettiin lehtimetsissä, ja äkkiä oltiin taas niiden uskomattomien vuorten juurilla ympärillä pelkkää puhdasta tilaa ja valtava taivas. Ja sitten alkoi meri tulla lähemmäs, ryömi kohti kivisiä rantoja joilla pienet kylät kyyhöttivät jotenkin niin.. hauraina?
Tietynlaista karuutta ja ihmisen pienuutta ja avuttomuutta luonnonvoimien rinnalla rakastavalle ihmiselle tää oli ihana reitti.
Mulla oli vain kaksi viikkoa aikaa ja vietin sen loppuinlopuksi enimmäkseen Skotlannissa koska rakastuin maahan niin totaalisesti. Kyllä sinne junailemaan kannattaa lähteä, ehdottomasti. Välillä tosin tuli itku ihan sen takia ettei voinut vain hypätä ulos junasta siinä missä ohitettiin joku maailman kaunein paikka..
« Viimeksi muokattu: 25.07.2009, 12:34:36 kirjoittanut sarikatariina »

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 12.05.2013, 10:58:55 »
Olen kaivanut tämän aiheen esille joka kerta reissuun lähtiessäni, joten nostan sen nyt helpommin löydettäväksi erityisesti tämän kesän reilaajia ajatellen (:

Omat suosikkiniraiteiluni, moni jo aiemminkin mainittu:
-Bernina Express eli alppireitti St Moritzista Tiranoon
-Bar-Belgrad eli Montenegron rannikolta Serbiaan
-Sibiun seudulta Brasoviin
-Mustaltamereltä länteen (ne auringonkukkapellot!)
-Sarajevosta Mostariin
-Venetsia, Mestren asemalta Santa Lucialle - sen sillan ylitystä ei unohda koskaan

Pietari vei mennessään.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 12.05.2013, 13:38:13 »
Italiassa Adrianmeren rannikolla, esim. välillä Ancona-San Benedetto, rata menee ihan merenrantaa pitkin. Se on hianoo.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Werre

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 22.06.2013, 19:04:57 »
InterRail-reissultani on erityisesti jäänyt mieleen Madrid - Bilbao junamatka. Madridissa maasto oli aika karua (ainakin mitä junan ikkunasta näki), mutta pohjoisempana alkoi rata mutkitella vuoristossa ja kasvusto olikin jo muuttunut lehtimestäksi.
Jos Espanjaan menossa, niin suosittelen mitä lämpimimmin maan pohjoisosia vierailtaviksi sen hienon maantieteellisyyden vuoksi.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #33 : 22.06.2013, 21:56:31 »
Sveitsista taytyy mainita viela pari rataa, joita en nahnyt aiemmissa:

- Glacier Express eli St Moritz-Chur-Andermatt-Zermatt; tama reitti tosin valitettavasti taitaa maksaa lentolipun verran, jos asuu Sveitsin ulkopuolella :-(
- Centovalli Express eli Brig-Domodossola-Locarno, jossa - hiukan kummallista kylla - sveitsilainen kotimaan junalinja kulkee Italian halki
« Viimeksi muokattu: 22.06.2013, 21:59:35 kirjoittanut muuvaara »

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #34 : 23.06.2013, 10:18:32 »
Sveitsistä vielä täytyy mainita Golden-Pass Montreuxista Interlakeniin ja siitä edelleen Luzerniin. Pökerryttäviä maisemia, Montreuxista lähtiessä juna nousee korkealle, Genevejärven (Lac Lemain) näkymät ovat hienot. Siitä eteenpäin pieniä alppikyliä, käkikellotaloja, niityillä laiduntavia lehmiä, huimia korkeuseroja, lumihuippuisia vuoria ja hauskoja pikku junia. Kaunista!
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

W-hi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 25.06.2013, 21:42:09 »
Myös Zürich - Lugano väli läpi Alppien oli todella upea. Pohjoisessa oli sateista ja harmaata, alppien toisella puolella Luganossa lämmin välimerenilmasto, ja matkan varrella todella hienoja maisemia.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 30.06.2013, 01:56:27 »
Yksi ihanimmista junareiteista lienee Christchurchista Greymouthiin. Etenkin talvella lumisissa maisemissa se oli lumoava.
She rides rollercoasters but never screams

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 27.07.2013, 16:18:07 »
Suosikkini kesäiseltä Brittireililtäni:
-(Glasgow - ) Fort William - Mallaig: klassikko, josta on kuvamateriaalia netti pullollaan.
-Inverness - Kyle of Lochalsh: tämä reitti oli, jos mahdollista, vielä vaikuttavampi bussin kuin junan ikkunasta - matkapäiviä säästääkseni kuljin saman reitin toiseen suuntaan viiden punnan bussilipulla.
-Leeds - Settle - Carlisle: Emmerdalen tunnari ei missään vaiheessa lakkaa soimasta päässä...
-Edinburgh - Aberdeen: upeita merimaisemia, pikkuisia skottikyliä  ja siltojen ylityksiä.
-St Erth - St Ives: tiivistää Cornwallin maisemat yhteen lyhyeen junamatkaan.
Pietari vei mennessään.

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 18.08.2017, 18:24:04 »
Rantareitti Calvi-L'Île-Rousse Korsikalla ansaitsee tulla mainituksi tässä ketjussa :)
Pietari vei mennessään.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #39 : 19.08.2017, 10:23:38 »
Linha do Douro. Lähtee Portosta Espanjaan päin läpi viinilaaksojen seuraten Douroa välillä hyvinkin lähellä jokea.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -