Äänestys

Poltatko tupakkaa?

Poltan
40 (15.2%)
Koskaan en ole polttanut
53 (20.1%)
Olen maistanut, mutta en polta
95 (36%)
En polta, enää
33 (12.5%)
Poltan epäsäännöllisen säännöllisesti
43 (16.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 257

Äänestys päättynyt: 09.03.2005, 02:29:27

Palaako?

(Luettu 30095 kertaa)

Katja

• Reissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #40 : 10.03.2005, 12:36:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Pi"

Teini-ikä, tai "teenage" tulee siitä, että teinin ikä päättyy sanaan "teen" (thirteen, sixteen, nineteen jne), joten kyllä kaikki välillä 13-19 ovat teinejä. :)

juu,kyllä mie tuon tiesin,mut ne amerikan mmaalla taitaa muutenki olla jotenki lapsellisempia,et aattelin,jos se ei oo ihan suoraanverrannollinen meihin...:D
Ajatukset on kuin pieni lennokki, kun ne saavat ilmaa allensa-

uuge

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Palaako?
« Vastaus #41 : 10.03.2005, 13:26:00 »
Kuukauden päivät ollut ns. kuivilla / ryhmässä epäsäännöllisen säännölliset polttajat. Sain virikkeen tälle radikaalille vähennykselle maatessani viikon keuhkopolilla. Kännipolttajana ajattelin nyt sitten vain pysyä. Toivotaan että onnistuu.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #42 : 10.03.2005, 13:39:58 »
Ihmiset hei, säästäkää tupakkaan kuluvat rahanne vaikka johonkin reissuun tai muuhun järkevään! Tuttavani laittoi muutamien vuosien ajan päivittäin tupakkaan "menevät" rahat säästöpossuun ja pääsi näin maailmanympärimatkalle. KANNATTAVAA.

Sitäpaitsi, tupakanpoltto osoittaa silkkaa ajattelemattomuutta. Tietysti ymmärrän kyseisen riippuvuutta aiheuttavan myrkyn nautintoarvon, mutta hei: nauttia voi niin monesta muustakin asiasta, esim. juuri matkustelemisesta!

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Palaako?
« Vastaus #43 : 10.03.2005, 13:43:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Ihmiset hei, säästäkää tupakkaan kuluvat rahanne vaikka johonkin reissuun tai muuhun järkevään! Tuttavani laittoi muutamien vuosien ajan päivittäin tupakkaan "menevät" rahat säästöpossuun ja pääsi näin maailmanympärimatkalle. KANNATTAVAA.

Sitäpaitsi, tupakanpoltto osoittaa silkkaa ajattelemattomuutta. Tietysti ymmärrän kyseisen riippuvuutta aiheuttavan myrkyn nautintoarvon, mutta hei: nauttia voi niin monesta muustakin asiasta, esim. juuri matkustelemisesta!

Luuletko etteivat tupakoijat ajattele tuota?
Nim. kymmenetta kertaa lopettanut.

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Palaako?
« Vastaus #44 : 10.03.2005, 13:53:10 »
Lopetin jo kuusivuotiaana.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #45 : 10.03.2005, 15:27:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Tirppa"
Oho!  :shock:
Miten ihmeessä edes ehdit polttaa noin paljon päivässä? Tuohan tekee jo useamman tunnissa.

Taytyy tunnustaa, etta en enaa ihan noin paljoa, normaalisti. Toisinaan menee kylla vielakin ja ihan selvinpain. Tavallisimmin nykyisin menee ehka se 1,5askia/paiva, joskus jopa hieman vahemman! :) Olen hieman pyrkinyt vahentamaan tuota blaadaamista, varsinkin "toisen puoliskon" lasnaollessa, sita nalkutusta kun ei viitsi kuunnella ihan jokaisesta "ajanvietetupakasta", eli seurassa poltan lahinna vain nikotiinintuskaani. :D

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Palaako?
« Vastaus #46 : 10.03.2005, 19:54:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Pi"
Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
Uskon että tupakoinnista pääsee helpommin eroon kuin heroiinikierteestä

Ei tämä nyt ollut mikään uskon asia. :)

Aiheesta on ainakin yksi asiantuntijavoimin tehty tutkimus ja sen lisäksi löytyy käyttäjien itsensä arvioimana tehty taulukko aiheesta.  

Näin tuosta jonkun (varmaan saman) taulukon muistaakseni toissa viikolla luennolla (lääkiksessä, jossa en tosin muuten opiskele...). Tupakalla oli siinä tosiaan selvästi suurin addiktiopotentiaali.  Kahvilla ja kokaiinilla (nuuskattuna) oli muuten about samat potentiaalit keskenään. Sääli, ettei luentomonisteessani ole ko. taulukkoa.

Tupakka muuten tappaa 4,9 miljoonaa ihmistä vuosittain. (tuo ei ollut terveysvalistusta vaan triviatietoa iloksenne  :D  )
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #47 : 11.03.2005, 13:29:22 »
En polta. Joskus teininä poltin säännöllisen epäsäännöllisesti noin vuoden ajan, jonka jälkeen se jäi kokonaan. En ole vuosiin edes kännissä tupakoinut. Myöhäisemmällä teini-iällä käytin humalassa nuuskaa, mutta sekin sitten jäi. Varsinaista riippuvuutta nikotiiniin en ole koskaan kehittänyt.

Työkaverini on aloittanut tupakoinnin vasta opiskeluaikoina (koska nuorempana urheili) ja nyt tupakoinut 20 vuotta, välissä puolen vuoden tauko tupakkalain voimaantullessa 90-luvun puolessavälissä, jolloin työyhteisössä yritettiin panostaa tupakoinnin lopettamiseen.

Muut tuntemani tupakoitsijat ovat aloittaneet teini-iässä.

Lopettamisen vaikeus on yksilöllistä, jollekin se voi olla täysin mahdoton paikka, vaikka kuinka olisi halua ja motivaatiota. Toisilla taas se on yksi päätös ja sillä hyvä. Mummoni lopetti tupakoinnin 40 vuoden jälkeen kertalaakista.

Monet tupakoivista ystävistäni sanovat, että tupakka helpottaa stressiä ja on sosiaalinen tapahtuma. Kaikki kuitenkin olisivat mielummin polttamatta, jos nyt saisivat päättää, eli ilmeisesti niitä negatiivisia asioita on enemmän kuin positiivisia.

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #48 : 11.03.2005, 14:31:19 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"
Lopettamisen vaikeus on yksilöllistä, jollekin se voi olla täysin mahdoton paikka, vaikka kuinka olisi halua ja motivaatiota. Toisilla taas se on yksi päätös ja sillä hyvä. Mummoni lopetti tupakoinnin 40 vuoden jälkeen kertalaakista.

*hi-5* mun mummo teki täsmälleen saman, myös yli 30 vuoden tupakoimisen jälkeen, ja väittää edelleen, ettei koskaan, hetkeäkään päätöksen jälkeen tehnyt mieli sytyttää uutta. Tiedä sitten. :)

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #49 : 11.03.2005, 22:44:29 »
Isäni lopetti myös polttamisen kertalaakista kymmenen vuotta sitten. En tiedä miten kauan hän ehti savutella, mutta veikkaisin noin 30 vuotta. Itse en ole koskaan polttanut säännöllisesti, mutta toisinaan sauhutellut baarissa, tosin en sitäkään tehnyt enää muutamaan vuoteen. Yhteensä olen eläessäni vetänyt ehkä pari askillista. En kuitenkaan sano, ettenkö voisi vielä jatkossakin olla satunnainen baaritupruttelija, mutta varsinaista tupakoitsijaa minusta ei koskaan tule. Kaikesta huolimatta nimittäin inhoan tupakkaa.   :roll:

lisko

• Tosireissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #50 : 11.03.2005, 23:30:42 »
Itselleni ainoaksi paheeksi on jaanyt matkalla polttaminen. On vaikeaa kuvitella montaa tuntia lentokentalla ilman tupakkaa, silla se on mita parhainta ajanvietetta. Lisaksi sita asennoituu helposti matkan loputtua myos polttamisen loppumiseen, koska ei kotona tule poltettua eika tilanteita joissa normaalisti pistaisi palamaan synny niin helposti.

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #51 : 12.03.2005, 02:08:07 »
Olen aina ollut hyvin onnellinen että en alkanut ikinä polttamaan. vaikka ymmärrän kyllä jollain tasolla ihmisiä, jotka polttavat. Ihan samanlailla alkoholin käyttöäkin voi arvostella, onhan se varmasti vaarallisempaa. alkoholi myös on kallista, mutta kuitenkin sitä tulee juotua, vielä ihan kiitettävissä määrin

Stypid

• Tosireissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #52 : 12.03.2005, 10:20:09 »
Itse olen ylpeä siitä, että tupakkaa ei ole tullut edes maistettua kertaakaan. Tämän päätöksen oikeastaan aika pienenä. Päätöksen pitäminen olikin sitten eriasia.

Yläaste oli ainakin itselle se ensimmäinen kompastuskivi. Pitihän sitä porukan mukana luuhata välitunneilla ja koska porukka poltti, niin sitä sitten siinä kaikki tarjosivatkin. No onneksi mukaan lopulta tuli myös kaveri, joka aina totes, että "Ei se polta". Eipä sitten tarttenut itse vaivautua.

Toinen paikka oli intti. Sielläkun usein kuulu kuulutuksia 10min tupakkatauoista. Eihän tämä mitään muuten, mutta kun luulisi niiden taukojen koskevan savuttomiakin, mutta kun ei. Usein silloin, ko tupakoijat olivat tupakalla pakkasi napsahtamaan erilaisia nakkihommia niille, jotka olivat tuvissa löhöämässä.

Ite tupakoitsijoita vastaan itsellä ei ole mitään. Kunhan muistetaan  ottaa toiset huomioon siinä hommassa. Esim. intissä ei ollu puoljoukkueteltassa mukava olla, ko pari kaveria veti putkenaan röökiä. Siitä savusta ko ei olo tosiaan parane  :?
Elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi leventää-

Tigalily

• Himoreissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - tiger_lily1980
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #53 : 12.03.2005, 14:22:28 »
Olen polttanut kymmenisen vuotta ja lopettanut 5.9.2003, jonka jälkeen olen polttanut yhden päivän ajan helmikuussa 2004. Lopetin samaan aikaan myös kahvin juonnin. (ne, jotka polttavat ja juovat kahvia, tuntevat yhteyden...) :)
quot;Happiness is in the journey, not at the end of the road."
- Quilter's saying

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Palaako?
« Vastaus #54 : 12.03.2005, 15:10:20 »
En ole polttanut, mutta olin aika pahasti koukussa passiiviseen tupakointiin parisen vuotta... Se savu tuoksui niin hyvalle  ja kaverit puhalsi suoraan nenaan  :lol:  Onneksi taalla ei voi baareissa polttaa ja siihen loppui mun riippuvuus! Toivottavasti Suomeenkin ja kaikkialle tulee kohta sama kielto.

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Palaako?
« Vastaus #55 : 12.03.2005, 15:19:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"
Se savu tuoksui niin hyvalle
Unohdin kokonaan mainita, että rakastan tupakan hajua vaatteissa! Kohtuudella, ei siis minkään baari-illan jäljiltä. En ole ikinä tavannut ketään toista.. :oops:
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Luna

• Aloittelija
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #56 : 13.03.2005, 04:15:28 »
Poltin viimeksi kun olin 14 ja yritin kai olla kovis  :roll:

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #57 : 13.03.2005, 13:38:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Tigalily"
(ne, jotka polttavat ja juovat kahvia, tuntevat yhteyden...) :)

match made in heaven :)

vähän sivuten, jos ketään kiiinnostaa, mitä merkkiä poltatte? (allekirjoittanut Camelia, vaihtamassa siniseen LM:ään)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Palaako?
« Vastaus #58 : 13.03.2005, 13:48:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Toni X"

Ehkei kukaan niin ääliö ole, että käyttää haitallisuuden mittarina ainoastaan riippuvuuden voimakkuutta. Hepon ja muiden päihteiden (myös alkoholin) sosiaaliset haitat kun ovat ihan eri luokkaa kuin tupakan.

Jeps, olen kyllä samaa mieltä tässä, kunhan vähän kärjistelin. :twisted: Pointtina vain että kaiken niputtaminen on ongelmallista.

Ja mitä tulee noihin tutkimuksiin niin jos jollain on tietoa, että löytyykö niitä esim. jostain netistä niin vilkaisisin mielelläni. Yksi asiantuntijatutkimus ja käyttäjien tekemä taulukko aiheesta ei meinaan kyllä vielä vakuuta. Ei pidä olla heti sokeana polvillaan kun kuulee sanan tutkija, asiantuntija tms, hekin voivat mennä metsään. Myös tupakoitsija.  :wink:

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Palaako?
« Vastaus #59 : 13.03.2005, 13:49:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Nick"
vähän sivuten, jos ketään kiiinnostaa, mitä merkkiä poltatte? (allekirjoittanut Camelia, vaihtamassa siniseen LM:ään)

Chesterfield- ja Viceroy -sätkiä.  (Sätkiä tottakai! Kun tupakointi on niinkin tyhmää kuin on, se pitää tehdä mahdollisimman halvalla 8)
 Jos olen matkoilla jossain missä tupakka on halpaa, poltan halvinta paikallista merkkiä.

Lainaus käyttäjältä: "Ohaio"
Ja mitä tulee noihin tutkimuksiin niin jos jollain on tietoa, että löytyykö niitä esim. jostain netistä niin vilkaisisin mielelläni.

Minä olisin myös utelias näkemään tuon listan. Ja esim. sen, kuinka korkealla tuolla listalla on laillinen huumeemme alkoholi.
 Mutta kuten aiemminkin sanoin, addiktion voimakkuus ei ole ainoa haitallisuuden mitta. Kahvi voi tosiaan aiheuttaa samanlaisen riippuvuuden kuin kokaiini,  nikotiini pahemman kuin heroiini jne.
 Muistelisin lukeneeni, että äärimmäisen voimakas LSD  ei puolestaan aiheuta fyysistä riippuvuutta lainkaan.