Tukholma vs. Helsinki

(Luettu 1937 kertaa)

Le Petit Prince

• Aloittelija
    • Profiili
Tukholma vs. Helsinki
« : 12.03.2005, 22:36:47 »
Miksi kummassa Hesaa verrataan Tukholmaan ja vielä siten, että ne olisivat samanlaisia??? Millälailla samanlaisia?!?!? Voisiko joku perustella?
 :shock:
esim. metro = jos oikeasti asiaa mietitään, ei hesassa sitä kehumisen verran mielestäni ole... Espoon takia ehkäpä
 :roll:
tai Gamla Stan = Hesassa katajanokka vai Lauttasaari???
 :?:
Joskus vuuuuuosia sitten olin Tukholmassa Korealaisten tuttavieni kanssa, aika meni suhkot nopeasti nähtävyyksien parissa. Seuraava päivä vietettiin Helsingissä, jossa minulla meni sormi suuhun että mitäs nyt. Tungin ne 3T ratikkaan  :lol:
Ehkä Tallinna vs. Helsinki olisi parempi, kielikin melkein stemmaa  :wink:

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Tukholma vs. Helsinki
« Vastaus #1 : 12.03.2005, 23:07:00 »
Tälläsiä sun varmaan kannattais kysyä suoraan niiltä ihmisiltä, jotka niitä vertaa. Itse kun nyt en lähtisi vertaamaan näitä kahta kaupunkia koskaan keskenään, mutta en kyllä sen enempää Tallinnaa ja Stadiakaan. Tukholma on Tukholma, Tallinna on Tallinna ja Helsinki on Stadi :wink: , kaikki ihan oman näköisiä ja oloisia kaupunkejaan. En millään pysty tuntemaan kamalan suurta alemmuuden tunnetta, vaikka Tukholmassa olisikin kuinka paljon tahansa parempi metro kuin Helsingissä. Vai kuljetko sinä Tallinnassa kokoajan ylpeydestä pakahtumaisillasi, meillä kun on sentään metro Stadissa ja heillä ei lainkaan? Vai nytkö sitten lopulta selvisi, miksen viihtynyt ollenkaan Tokiossa, olin ehkä tiedostamattani niin kateellinen sille metroverkolle ja niille 350 pysäkille. :D

Niin ja Tukholmasta ja Tallinnasta löytyy minun mielestäni molemmista järjettömän upea vanhakaupunki, mutta ei sen puute riitä tekemään Helsingistä huonoa paikkaa elää ja asua. Kyllä Tukholmasta saati Tallinnastakin löytyy niitä ei-enää-niin-kamalan viihtyisiä alueita, kun vaan lähtee pikkasen kauemmas siitä vanhankaupungin nurkilta katselemaan.

Mutta kuten jo sanoin, kyseisten kaupunkien vertaaminen on mielestäni täysin turhaa, ellei jopa idioottimaista.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tukholma vs. Helsinki
« Vastaus #2 : 12.03.2005, 23:16:06 »
Samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa. Missä ja milloin näitä vertailuja on tehty? Miksi kahta kaupunkia pitäisi verrata keskenään? Vertaillaanko vaikka Roomaa ja Madridia useinkin toisiinsa?

Mielestäni on vain hyvä jos kaupungissa liikkumiseen ei tarvitse metroverkostoa, tosin jos sellainen tarvitaan, niin parempi tietysti hyvä metro kuin huono.

Le Petit Prince

• Aloittelija
    • Profiili
Tukholma vs. Helsinki
« Vastaus #3 : 12.03.2005, 23:17:15 »
Man got the point!

Päädyn samaan, että näiden kaupunkien vertailu on suorastaan aika idioottimaista...  :(
Itse lauoin muutaman aika merkittävän tekijä minulle, mitkä jo pelkästään erottaa nämä kaksi kaupunkia toisistaan.

Lähinnä mua aina kummastuttaa (harmituttaa) kun lukee näitä vertailuja. Muistaakseni yksi löytyy top5 listoilta...

...Tokiosta sen verran. Katsoin juuri Lost in translation leffan ja Tokio tuntui aikas eksoottiselta viidakolta. Itse kun en ole vielä siellä käynyt  :wink:

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tukholma vs. Helsinki
« Vastaus #4 : 12.03.2005, 23:31:21 »
Täytyy vielä sanoa sekin, että tunnen ulkomaisia turisteja jotka kyllä ovat viihtyneet usean päivän Helsingissä. Ja kyllä minäkin siellä saisin pari päivää kulumaan vaikka käyn normaalisti Helsingissä ainakin noin kerran kuukaudessa ja olen jopa asunut kaupungissa. Tai tarkalleen ottaen Espoossa, mutta lasken sen samaan seutuun kuuluvaksi.