Guadeloupe ja Dominica

 (Luettu 58889 kertaa)

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« : 12.03.2005, 23:52:47 »
Kaverini kyseli minulta pari kuukautta sitten vinkkejä Itä-Karibialle. Koska lähettämistäni sähköposteista saattaisi olla iloa muillekin sinne päin suuntaaville, niin kopioin ne hieman muokattuina tänne.

Aloitetaan Guadeloupesta:

Loistava kohdevalinta! Kahta saarta enempää tuskin kannattaa kahteen viikkoon mahduttaa. Jos Guadeloupen ja Martiniquen välillä pitää valita, niin oma suosikkini on ehdottomasti Guadeloupe. En ole ainoa, joka on tämän sanonut, mutta Martinique on niistä kiireisempi, ihmiset eivät ole yhtä ystävällisiä ja turismi on siellä näkyvämpää. Ei mikään huono saari sekään, mutta ei vedä vertoja Guadeloupelle tai etenkään Dominicalle.
 
Guadeloupella nähtävää riittäisi kahdeksikin viikoksi, mutta en silti jättäisi Dominicaa väliin. Suurin kaupunki Pointe-à-Pitre on mukava ja värikäs kaupunki, jossa kannahtaa viivähtää hetki. Ei mitään sen ihmeellisempiä nähtävyyksiä, mutta kaupunkielämää. Siellä on yksi kiva pikku hotelli, jota voin suositella: Maison de Marie-Galante (sijaitsee aivan keskusaukion Place de la Victoire kupeessa). 1999 kahden hengen huone maksoi 350 frangia yö (nykyisin tietysti eurohinnat). Jos se jostain ihmeen syystä olisi täynnä, vieressä on hotelli Normandie, joka on myös ok. Kummassakaan hotellissa ei osattu ainakaan silloin englantia - Guadeloupella lomailee pääasiassa ranskalaisia, joten olettavat turistienkin osaavan kieltä.
 
Mutta Pointe-à-Pitreen ei kannata jäädä. Ranta- ja turistielämää on lähimpänä tarjolla Gosierin kaupungissa, jonne pääsee helposti bussilla. Muutkin Grande-Terren etelärannan kaupungit ovat turistikaupunkeja, joissa on hyvät biitsit, hotelleja, mutta ei juuri muuta nähtävää. Jos haluaa päästä autiolle tai lähes autiolle biitsille kaksin makoilemaan, kannattaa ottaa venekyyti St-François'sta Le Desiradelle. Se on kuivahko, pieni hiljainen saari Atlantin puolella, ja siellä on todella hienot rannat. Turisteja ei paljon näy. L'Anse Souffleurin rannalla on hieno punertava hiekka. Saari soveltunee hyvin myös pyöräilemiseen. Toinen vaihtoehto on Marie-Galanten saari, jossa on vähän enemmän turisteja, mutta joka on myös isompi. Pyöräilyn kannalta kivasti kumpuilevaa, mutta ei vuoristoista. Grande-Terren pohjoisosissa en ole käynyt, joten en siitä tiedä kertoa.
 
Basse-Terren puolisko on kuitenkin Guadeloupella minun suosikkini. Länsirannikolla on monta kivaa pikkukaupunkia. Deshaies on niistä lähestulkoon ainoa, jossa on enemmän turismia (ja hienot rannat). Pointe-Noireen ihastuin kovasti erityisesti sen takia, että siellä tapasi niin ihania ihmisiä. Kaupungissa ei ole hotellia tai muutakaan virallista majapaikkaa (ainakaan 1999). Pääsimme kaverini kanssa silloin leipomonomistajien vierashuoneeseen yöksi, kun kyselimme, että missähän täällä olisi hotellia tms. Saatiin maistaa laajaa valikoimaa paikallisia leipomotuotteita eivätkä lopulta suostuneet edes maksua ottamaan. Bouillante on myös mukava pikkukaupunki. Vieux-Habitants on taas aika erilainen. Meille sanottiin etukäteen, että siellä ihmiset ovat epäystävällisiä ja yllättävää kyllä, se piti paikkansa. Tai eivät nyt suoranaisen epäystävällisiä, mutta yhtä vieraanvaraista ja avointa vastaanottoa kuin muissa kaupungeissa emme siellä saaneet. Hieno tummahiekkainen ranta siellä on.
 
Basse-Terren kaupunki on myös ihan hieno, mutta ehkä sinnekään ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa. Mieluummin kannattaa mennä vaikka eteläkärkeen Trois-Rivièresin kaupunkiin, joka on hieman sisämaassa kumpuilevassa maastossa. Pieni ja todella viehättävä. Lähellä on joitain intiaanien kalliomaalauksia, mutta ne jäivät meiltä katsomatta. Trois-Rivièrestä pääsee myös laivalla Sainteseille. Ne ovat hyvin kauniita pikkusaaria, mutta siellä on paljon turisteja ja hinnat korkeita. Komea linnoitus yms. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että saaret asuttivat aikoinaan bretagnelaiset kalastajat. Heillä ei ollut tarvetta orjille, joten mustia ei saarille tuotu. Näin ollen muista Karibian saarista poiketen paikallinen asujaimisto on pääosin valkoista.
 
Basse-Terren sisäosissa on kansallispuisto, mutta siellä en liikkunut. Chute du Carbet -vesiputous on hieno, mutta jos menette Dominicalle, niin siellä on hienoja putouksia riittämin. Soufrièren tulivuorelle kannattaa kiivetä, jos haluaa käydä suhteellisen helppopääsyisellä vuorella. Sinne menee valmis opastettu polku. Dominicallakin voi vuorille kiipeillä, mutta siellä kannattaa ottaa opas mukaan, koska opasteita ei juuri ole. Soufrière on myös toimiva tulivuori, jollaisia Dominicalla ei ole (tosin odottelevat, että joku alkaisi taas toimimaan - merkkejä sellaisesta on jo ollut).
 
Dominicalle pääsee kätevimmin ottamalla katamaraanikyydin Pointe-à-Pitrestä. Laivoja menee noin viitisen kappaletta viikossa ja matka kestää pari tuntia. Lentämälläkin tietysti pääsee. Laiva-aikataulut ja hinnat: http://www.express-des-iles.com/
 
Majoituksista sen verran, että vaikka matkaileekin sesonkiaikana (mitä tammikuu on), niin yleensä majoitusta on helppo löytää ilman etukäteisvaraustakin. Kerran tosin Marie-Galantella jouduin viettämään yöni hiekkarannalla kalastajaveneen alla, kun kaupungin toinen hotelli oli täynnä ja toinen suljettu. Mutta yleensä ongelmia ei ollut.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #1 : 13.03.2005, 00:02:15 »
Kaverini tarkensi tässä välissä suunnitelmiaan ja ilmoitti lentävänsä kumppaninsa kanssa Antiguan kautta. Dominicalla hän sanoi heidän aikovan majoittua saaren eteläosassa Soufrieren kylässä, koska oli kuullut kehuttavan sikäläisiä sukellusvesiä.

Tässä taas hänelle kirjoittamani viesti (pienin muokkauksin):

Tietääkseni Antiguan ja Guadeloupen väliä ei kulje laivoja. Lennoista en tiedä. Dominican ja Antiguan väliä kulkee kerran viikossa rahtilaiva, joka ottaa matkustajia. Ainakin joskus aikoinaan Antigualta Dominicalle päin se meni sunnuntaisin. Mutta lentämällä ainakin pääsee.
 
Soufriere on lähellä Roseauta (Dominican pääkaupunki), n. 7-8 km. Busseja kulkee epäsäännöllisesti (Dominicalla bussit eivät juuri noudata aikatauluja) ja niillä pääsee. Tai sitten autolla tai pyörällä. Tie on tosin kapea ja huonokuntoinen. Reitti seuraa rantaviivaa, joten pääasiassa tasainen polkea, Soufrieren päässä on yksi iso mäki, joka pitää ylittää.

Soufriere on varsin pieni kylä, ei kannata odottaa isompia palveluita. Sukellusvesiä niillä tienoin on kehuttu, mutta itse en ole Dominicalla
veden alla käynyt. Soufrieressa näyttäisi toimivan Nature Island Dive http://www.natureislanddive.com/ jolla näkyy olevan myös majoitusta tarjolla (Gallette Cottages). Sen omistaja näkyisi olevan Simon Walsh, jota en tunne, mutta jonka nimi on Dominicalla monessa mukana. Eli eiköhän se suht' luotettava heppu ole. Käsittääkseni joku jenkki/kanadalainen, joka on muuttanut Dominicalle. Olen tainnut kerran käydä tuolla Gallettessa syömässä.
 
Viereisestä Scotts Headin kylästä (n. 2km) näkyisi löytyvän enemmänkin majoitusvaihtoehtoja (Gallettekin on itse asiassa hieman Soufrieresta Scotts Headiin päin):
http://www.avirtualdominica.com/hilfrance.htm
http://www.avirtualdominica.com/oceanview_apts/
http://www.visit-dominica.com/querydetail.cfm?Id=63
 
Jos tuolla Visit-Dominica.comissa tekee majoitushaun http://visit-dominica.com/accomwiz.cfm ja klikkaa siitä "South West" ja "South" vaihtoehdot, niin löytää mitä alueella on. Stowessa ja Grand Bayssa sijaitsevat tosin kannattaa jättää väliin - ne ovat kaakkoisrannalla, josta Soufriereen päästäkseen joutuu tekemään ison mutkan.

Ihan Soufrieren viereisen Morne Patates -tulivuoren (sammunut, mutta uudelleenheräämistä odotellaan lähivuosikymmeninä) kraaterin reunalla on pieni Galionin kylä, jonne kannattaa kiivetä. Sieltä on hieno näköala Soufriereen päin - varmaan yksi Karibian hienoimmista. Näköalasta on kuva kotisivuillani: http://www.domnik.net/topoi/karibia/dom/galion1.jpg - kuvassa lahden pohjukassa näkyvä kylä on Soufriere.
 
Vuoden 1991 väestönlaskenta näyttää Soufrierelle 1003 asukasta. Jonkinlainen rantakin siellä on, jos rantaelämää kaipaa, mutta muistaakseni enemmän mukulakivinen kuin hiekkaranta. Biitsithän eivät tosiaankan ole Dominican vahva puoli. Scotts Headissa taitaa olla myös hiekkaranta. Sielläkin kannattaa käydä, Cashacroun linnoitusraunioilta Scotts Headiin avautuva näkymä on myös Dominican hienoimpia ja monessa matkaesitteen tai nettisivun kuvassa (ks. esim. minun sivuiltani: http://www.domnik.net/topoi/karibia/dom/scotts1.jpg ).
 
Jos tulette Antigualta lentäen, niin kannattaa muuten huomata, että Dominicalla on kaksi lentokenttää. Niistä pienempi, Canefield, on etelässä ja lähempänä Roseauta ja Soufrierea. Se voi siis olla käytännöllisempi. Ei Melville Hallin kenttäkään nyt tietysti kaukana ole, kun on pieni saari, mutta tiet ovat kapeita ja vuoristoreittiin menee yllättävän paljon aikaa (ja hintaakin, jos ottaa oman taksin kuten matkatavaroiden kanssa melkein välttämätöntä on - bussit ovat pieniä pakettiautoja ja ahtaita).
 
Ravintoloista kysyit muistaakseni myös. Erityisesti suosittelen Roseaussa sijaitsevaa La Robe Creole -ravintolaa http://www.larobecreole.com/ . Kävimme siellä monta kertaa silloin, kun olimme Dominicalla. Se sijaitsee Victoria Streetillä aivan anglikaanisen kirkon vieressä. Kevyeksi lounaaksi voi alakerran Mousehole Snackettesta hakea rotin (tai on siinäkin syömistä), mutta ehdottomasti kannattaa käydä myös illallistamassa.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #2 : 13.03.2005, 00:04:49 »
Jos joku tuonne päin on suuntaamassa, niin kannattaa laittaa kysymystä tämän ketjun jatkoksi. Yritän sitten parhaani mukaan vastailla (ja ehkä joillakuilla muillakin on kokemusta).
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Cherbourg

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 192
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #3 : 31.03.2005, 23:30:24 »
Yllätyin iloisesti, kun joku oli jo kirjoitellut Guadeloupesta ja Dominicasta. Kannan korteni kekoon ja kerron vähän omia vinkkejäni.

Paras tapa kierrellä Guadeloupella on oman auton vuokraaminen. Bussit kulkevat auringon noususta auringon laskuun saakka arkipäivisin, lauantaisin on vuoroja vain puolen päivän ajan... Maksut maksetaan kyydistä poistuttaessa, aikatauluja ei ole ja bussin voi periaateessa pysäyttää, missä tahansa matkan varrella. Kuulemma guadeloupelaiset valitsevat bussin sen mukaan, missä on paras kuljettaja, musiikki, penkit yleisesti ottaen parempi meno :)

Grande-Terren eteläosassa on eniten turisteja vetävät kaupungit Gosier, St-Anne ja St.Francois kauniiden hiekkarantojensa vuoksi.
St.Francoista kannattaa jatkaa saaren itäisimpään kärkeen. Siellä on Point-de-Chateau eli kukkula, jota koristaa suuri risti. Kukkulalta on hienot näkymät La Desiradelle ja Grande Terren ylle. Pohjoisempana on Moulen kaupunki, jossa kannattaa vierailla ainakin syömässä mahtavassa afrikkalaisessa ravintolassa. Saaren pohjoisosassa on La Porte d'Enfer eli Helvetin portti, kyseessä on kallio, joka nousee jylhästi meressä. Grande Terren keskellä on Morne-A-L'eau niminen kaupunki, jossa on mielenkiintoinen hautausmaa: se koostuu lähinnä mustavalkoisista rakennelmista, muistuttaa shakkilautaa. Muuten Grande Terre on pohjoisemmilta osiltaan maaseutumaista, turismia ei ole siellä niin paljon kuin etelässä.

Basse-Terren kauniissa luonnonpuistossa kannattaa ehdottomasti käydä.  Kannaattaa ajaa Route de la Traverseeta pitkin, joka on siis maantie joka halkaisee luonnonpuiston. Carbetin putoukset ovat näkemisen arvoisia, mutta voin suositella myös Saute de la Lezardia, siellä on vesiputous, jonka huipulta voi hypätä, jos uskaltaa.(n.15m)
Tällä sademetsä alueella on myös kuumia lähteitä. Mikäs sen parempi tapa viettää iltaa kuin siemailla planteuria kuumassa lähteessä pimenevän sademetsän äänten keskellä. Valitettavasti en osaa kertoa, miten nämä kuumat lähteet löytää. Yrittäkää ottaa selvää. (Tämä tieto ei löydy muuten mistään turistioppaasta.)
Deshaiesin pikkukaupungissa on kaksi nähtävän arvoista asiaa: ensinnäkin jumalainen Grande Ansen hiekkaranta sekä La Jardin Botanique, jossa on kasveja kaikista maailmankolkista. Eläimistä on edustettuina flamingot ja papukaijat.
Les Trois-Rivierin vierestä löytyy mustahiukkainen ranta ja sieltä on erinomainen näkymä Les Saintes saarille.  Jos sukeltelu kiinnostaa se kannattaa tehdä Ilets de Pigeonilla Basse Terren länsiosassa.
Basse Terren pohjoisosassa on Grand Cul-de-Sac marin elikkä ainutlaatuista mangrove metsää. Alueelle pääsee paatilla tai sitten vaihtoehtoisesti kanoottilla, kuten minä tein.

Suosikkini eteläpuolisista saarista oli Les Saintes. Fort Napoleon, liki autiot rannat, Le Chameaun näkymät, bretagnelainen tunnelma... Kertakaikkiaan romanttinen saari. Täynnä turisteja päiväsaikaan, mutta iltaisin saari rauhoittuu.

Kerrottavaa olisi vielä vaikka kuinka, mutta jätän sen toiseen kertaan.

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #4 : 11.04.2005, 16:05:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Cherbourg"
Suosikkini eteläpuolisista saarista oli Les Saintes.


Pitänee ensi kerralla yrittää yöpyä Sainteseilla tuolla päin käydessä. Päiväsaikaan turistien paljous siellä lähinnä rasitti. Tosin Terre-de-Bas'n puoli lienee rauhallisempi, kävitkö siellä?
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Cherbourg

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 192
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #5 : 01.05.2005, 15:16:32 »
En käynyt Terre de Bassilla, mutta minäkin sain sellaisen kuvan, että se on rauhallisempi, kun sinne ei ole suoraa turistipaatti yhteyttä Guadeloupelta kuten Terre de Hautelle.

Olisi kyllä mukavaa palata Les Saintesille joskus ja viettää siellä vaikka viikko. Se oli jotenkin niin ihanan romanttinen saari :)

boucha

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #6 : 17.10.2005, 23:16:29 »
Tärve!
Olen menossa Bahamakselle töihin n. 6 viikoksi ja sen jälkeen sijoittaa kaikki rahat elämiseen karbialle ja sitten palata suomeen. Ongelma on että kun karttakirjaan lähemmin tutustuin niin huomasin että niitä saaria olikin vähän enemmän, aikaa meillä on ainakin 6 viikkoa joten se riittänee ainakin johonkin.
Kysymys onkin seuraava mille saarille kannattaisi tutustua, täällä foorumeilla kyllä saa jonkun verran informaatiota mutta saaria on niin paljon. Bahamalta ajateltiin hankkia viisumit bahaman pääkaupungista Nassusta(jos jollain on siitä mitään vinkkejä niin ilomielin otetaan vastaan) josta vesitse jatkettaisiin kuubaan. Siellä ajatelttiin olla jonkun aikaa(ehkä viikon verran) ja sieltä jatkaa jamaicalle. Siitä eteenpäin matkaa ei sitten olla suunniteltu...
Jostain luin että jotkut saaret ovat kohtalaisen kalliita ja täynnä turisteja kun taas toiset omaavat rauhallisen ilmapiirin sekä iloisia ihmisiä. Ymmärsin myös että saarelta saareen ei ns. spontaanisesti voi matkustaa vaan tarvitaan jonkin sortin matkasuunnitelma...mitä tämä tarkoittaa käytänössä? Entä onko se kallista/monimutkaista siirtyä Jamaicalta Puerto Ricon suuntaan tai jonnekin pienille antilleihin? Mitkä saaret ovat tutustumisen arvoisia ja mistä kannattaisi aloittaa....

Vinkkejä kuubasta ja jamaicasta otetaan todella mielellään vastaan, erityisesti asumisen suhteen sekä miten paljon aikaa kannattaa varta näitä saaria varten mikä toisaalta myös vaikuttaa matkan jatkosuunnitelmiin.
Ymmärsin myös että haiti on todella vaarallinen ja että sen kautta tuskin kannattaa matkustaa...entä miten vaarallinen jamaica on?

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #7 : 17.10.2005, 23:57:50 »
Matkasuunnitelman pakko johtuu lähinnä siitä, että useat saaret (käytännössä kai kaikki itsenäiset Itä-Karibian saaret) vaativat jatko- tai paluulipun maahan pääsemiseksi. Käytännössä niitä ei useinkaan tarkisteta, mutta matkatoimistot eivät suostu myymään menolippua, jos paluulippua ei ole. Eli käytännössä matkaliput pitää ostaa takaperin - ensin viimeinen tarvittava lippu. Levähdystauon suunnitelmaan voi jättää ottamalla väliin vierailun jollain ranskalaisella saarella (Guadeloupe, Martinique, St Martin), joilla jatkolippua ei vaadita. Saattaa olla sama Alankomaiden Antillien kanssa, mutta en ole varma.

Mutta kuusi viikkoa ei lopulta ole kauheasti aikaa, Karibia on suuri alue ja matkustaminen saarten välillä hinnakasta. Jos lennellä haluaa, niin ainakin LIAT tarjoaa jonkinlaisia lentopasseja Itä-Karibialle. Laivayhteyksiä kun ei kaikkien saarten välillä ole tai sitten on hyvin epäsäännöllisesti. Mutta jos Bahamalta lähdet liikkeelle, niin ehkä voisi harkita, jos suurissa saarissa olisi riittävästi nähtävää yhdelle reissulle. Niistä en paljon osaa sanoa, kun en ole siellä päin käynyt. Pienistä saarista vähemmän turismilla pilattuja ovat Dominica, St Vincentin pääsaari ja Guadeloupen Basse-Terren puoleinen osa.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Misc.

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #8 : 23.11.2005, 22:19:45 »
Ihanaa, kun hakuni tuotti tulosta. Olen lähdössä 2.12. kahdeksi viikoksi Guadeloupelle, St-Anneen. Tarkoitus olisi pistäytyä myös ainakin Marie-Galantella. Alkaa hiljalleen jo kuumottaa tuo matkaan lähtö, vaikka kaksi viikkoa kuluu paratiisissa arvatenkin aivan liian nopeasti. Tässä teille kokeneemmille muutama aihe pohdittavaksi.

1. Kommentteja hintatasosta (esim. ruoka, viihde, liikkuminen , bensa)?
2. Kommentteja paikallisista?
3. Mitä kannattaa ehdottomasti tehdä/nähdä?
4. Mitä kannattaa tuota mukana kotiin rusketuksen lisäksi?
5. Jotain erityistä muistettavaa tai mukaan otettavaa?

Liisa kiittää ja kumartaa.

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #9 : 24.11.2005, 14:13:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Ihanaa, kun hakuni tuotti tulosta. Olen lähdössä 2.12. kahdeksi viikoksi Guadeloupelle, St-Anneen. Tarkoitus olisi pistäytyä myös ainakin Marie-Galantella.


Olen pyörähtänyt myös Ste-Annessa. Vaikutti ihan kivalta pikkukaupungilta. On Grande-Terren etelärannalla, mikä on turistialuetta, mutta ei muistaakseni niin turistikaupunki kuin esim. läheiset Gosier ja St-François. Marie-Galante on rauhallinen, uinuva pikkusaari. Jos haluaa rauhaisaa oleilua, niin se sopii hyvin siihen.

1. Kommentteja hintatasosta (esim. ruoka, viihde, liikkuminen , bensa)?

Karibia ei ole mikään halpakohde, joten kaikki kyllä maksaa. Hintataso vastannee useimmissa asioissa manner-Ranskaa, eli halvempaa kuin Suomessa mutta melko hintavaa kuitenkin.

2. Kommentteja paikallisista?

Oikein mukavia ihmisiä! Minulla ei ollut lainkaan huonoja kokemuksia. Englanninkielen taito on monilla vähäinen myös turistikohteissa - ovat tottuneet siihen, että matkailijatkin siellä ovat ranskalaisia tai ainakin osaavat ranskaa. Jos kieltä osaa, niin se on suuri apu.

3. Mitä kannattaa ehdottomasti tehdä/nähdä?

Sekä Grande-Terre että Marie-Galante ovat melko tasaisia saaria. Jos haluaa nähdä vähän jylhempiä maisemia, niin kannattaa käydä Basse-Terren puolella. Soufrièrelle kiipeäminen on elämys. Ja Basse-Terreltä löytyy putouksia, sademetsiä yms. Les Saintes on kaunis pikkusaaristo, jossa kannattaa maisemien vuoksi pistäytyä, mutta siellä on guadeloupelaisittainkin varsin kallista.

Ja jos vain aikaa riittää, niin parin päivän pistäytyminen viereisellä Dominicalla kannattaa ehdottomasti. Se on aivan oma maailmansa. Voin antaa lisävinkkejä siitä, jos kiinnostaa,

Myös Le Désirade on harkitsemisen arvoinen kohde. Se on todella hiljainen pikkusaari Atlantin puolella. Karu ja kuiva. Upeita, autioita hiekkarantoja (suosittelen erityisesti Anse Souffleurin punahiekkaista rantaa). Sinne pääsee helposti päiväretkelle vuoroveneellä St-François'sta.

4. Mitä kannattaa tuota mukana kotiin rusketuksen lisäksi?

Paikallista rommia. Guadeloupella Damoiseau on paikallisten suosikki ja on oikein laadukasta. Mukaantuomiseksi kannattaa ottaa ehkä jotain parempaa, vähän vanhempaa painosta siitä. Dominican paras rommi on Macoucheri, joka tuotetaan yhä edelleen vesimyllyllä toimivassa tislaamossa.

5. Jotain erityistä muistettavaa tai mukaan otettavaa?

Jos polttaa nahkansa, niin apteekeista saa voidetta nimeltä "Coup de soleil". Se auttaa oikeasti todella nopeasti. Pelasti matkani alkuvaiheen viimeksi, kun poltin itseni Marie-Galantella tallustellessa.

Jos mieleeni tulee vielä jotain, niin lisäilen. Saa tietysti kyselläkin. Tietoni eivät ehkä ole aivan ajantasaisia, koska olin Guadeloupella viimeksi keväällä 1999, mutta tuskin täysin harhaanjohtaviakaan.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Cherbourg

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 192
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #10 : 06.03.2006, 23:15:14 »
Asuin St.Annessa 3 kuukautta keväällä 2004. Valitettavasti ehdit jo tehdä reissusi, mutta tässä jotain tietoja, jotka saattavat hyödyttää muita.

1. Hintataso on kallis, samantasoista kuin Ranskassakin. Hedelmät ja muuta paikalliset tuotteet ovat luonnolisesti halvempia kun taas Ranskasta tuodut mm.viinit ja juustot ovat huomattavan kalliita. Rommia kannattaa ostaa. Suosittelen vierailua rommitehtaalla :)
Auton vuokraaminen kannattaa, sillä bussit liikkuvat vain valoisaan aikaan eli aamu kuudesta ilta kuuteen. Lauantaisin bussit menevät vain puolet päivästä ja sunnuntaisin yksikään bussi ei liiku. Bussilla matkustaminen on sinänsä kokemus, suosittelen!
Auton varaamista varten tulee olla vähintään 2 vuoden ajokokemus+20-vuotta ikää.
Iltaelämää Sainte Annessa ei paria zouk-paikkaa, ravintoloita ja Americano-kuppilaa lukuunottamatta ole. Parin kilometrin päässä on metsässä on disco, joka on kuitenkin suljettu paaston aikana!
Parhaat biletyspaikat löytyy Gosieristä, suosittelen erityisesti Cafe Cubanoa.

2.Paikalliset ovat ystävällisiä. Tosin näin naisena täytyy sanoa, että miesten hyökkäävyys yllätti. Ilmeisesti siellä valkoinen nainen=seksiä, sen verran suoria tarjouksia sain. Kukaan ei kuitenkaan käy käsiksi eli jos ystävällisesti ilmoittaa, että ei kiitos ja jatkaa matkaansa niin ongelmia ei tule. Tämä korostuu erityisesti St.Annessa, jossa on paljon turisteja.
Nyt taisin antaa vähän yksipuolisen kuvan... Yleisesti ottaen ihmiset ovat ystävällisiä, tervehtiminen kuuluu tapoihin, jos katsoo silmiin. Muuten tuttavuutta tehdään herkemmin kuin esimerkiksi Suomessa. (ylläri!)

3. Käy Les Saintesin saarilla, rommitehtaalla, Basse-Terren länsiosassa on eräs kaupunki, jossa on upea botaaninen puutarha ja lähistöllä on jumalainen hiekkaranta. Myös eteläosan musta hiekkaranta on näkemisen arvoinen. Muuta kivaa mm. kajakkireissu mangrovemetsään tai vaellus Carbetin vesiputouksille. Grand Terren itäkärjessä kannattaa käydä Point de Chateaulla, varsinkin aamulla, jos haluaa ihailla auringonnousua. Aivan upeat näkymät! Myös Helvetin Portit Grande Terren ovat vaikuttavat. Basse Terren kansallispuistossa kannattaa poiketa. Suosittelen siis lämpimästi auton vuokraamista!

4.Rommia! Ja kenties jokunen Antillilainen keittokirja ja kreolisanakirja. Jos osaat ranskaa niin suosittelen paikallisen kirjallisuuden ostamista sitä on vaikeampi saada Suomesta käsin.

5. Hyttysmyrkkyä ja ei-synteettiset alusvaatteet. Ranskan kielen sanakirja on avuksi. Englantia osaa vain harvat.

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #11 : 17.05.2006, 17:03:55 »
Tellurium kirjoitti: Suosittele meille sopivaa kaukokohdetta! Annetuilla ehdoilla aika hyvältä kuulostaisi Dominica. Vastaan tähän ketjuun, niin pysyy aihe kasassa.

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Eli haluaisimme löytää hienon luontokohteen (jotain poikkeavaa suhteessa Eurooppaan vaikkapa sitten sademetsiä, eksottisia eläimiä, jokiristeilyjä, hienoja patikointireittejä jne).


Sademetsiä ja hyviä patikointireittejä on tarjolla. Uusi Waitukubuli National Trail ei taida olla vielä kokonaan valmis, mutta esim. maailman suurimmalle (vai toiseksi?) kiehuvalle järvelle patikointi viidakkoisten vuorten yli on elämys. Ja monia muitakin reittejä on. Hienoja vesiputouksia. Isoja eläimiä ei juuri ole, mutta hienoja papukaijoja saattaa hyvällä tuurilla nähdä luonnossakin (minä näin yhden sisseroun, tosin aika kaukaa). Joet ovat risteilemiseen turhan pieniä, mutta souturetki Indian Riverillä viidakon ja mangrovesoiden seassa on kyllä kokemisen arvoinen.

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Rannalla löhöilyyn emme käytä aikaa, joten jotain muuta etsiskelemme.


Hyvä. Hiekkarantoja kun Dominicalla on vähänlaiseen. Sen sijaan jokiuintia pääsee harrastamaan monessakin paikassa.

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Toivomme kohteen olevan ainakin suht edullisen ja plussaa olisi mahdollisuus edulliseen shoppailuun.


Dominica on karibialaisittain edullinen, mutta Karibia on tietysti kalliimpi kuin vaikkapa Kaakkois-Aasia. Majoituksia saa kohtuullisen edullisesti, kun käyttää paikallisia pikkumajataloja (suuria hotelliketjuja saarelle ei tosin ole tullutkaan).

Shoppailumahdollisuudetkin ovat rajoitetut. Kannattaa toki ostaa karibi-intiaanien hienoja käsitöitä (Dominica on viimeinen Itä-Karibian saarista, jolla vielä on intiaaneja). Jos hankkii lennot siten, että matkustaa Sint Maartenin kautta, niin se on kuulemma varsinainen ostosparatiisi (itse en ole käynyt).

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Hyvä ruoka ja juomakulttuuri ei sekään ole pahasta.


Riippuu mistä pitää, mutta ainakin minulla on kova ikävä karibialaista keittiötä. Ja niitä kaikkia erilaisia tapoja valmistaa rommipunssi.

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Jotakuinkin turvallisen soisimme kohteemme olevan, lähinnä ehkä kuitenkin varovaisuutemme on sillä asteella, että emme välttämättä haluaisi tällä lomallamme etsiytyä paikkoihin, joissa ryöstöriskit ovat suuret.


Dominica on varsin turvallinen saari. Sen huomaa siitäkin, että jos jossain päin saarta on turistilta viety lompakko, niin se on seuraavan viikon lehdessä (paikalliset sanomalehdet eivät ilmesty päivittäin) etusivun uutinen. Myös viidakossa voi kulkea turvallisin mielin, sillä Dominicalla ei ole lainkaan myrkyllisiä eläimiä. Papukaijat voivat periaatteessa olla pesintäaikaan vaarallisia, jos niitä hätyyttää. Viidakossa on myös boakäärmeitä, mutta ne eivät kasva kovin isoiksi (max. 2-3m) eivätkä ole vaarallisia ihmisen kokoisille eläimille.

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Ystävälliset paikalliset ihmiset ovat plussaa.


Mielestäni melkein kaikkialla ihmiset ovat ystävällisiä, mutta kyllä tekisi mieli sanoa Dominican olevan siinäkin omaa luokkaansa. Moniin muihin Karibian saariin verrattuna vaikuttaa se, että hiekkarantojen ja kansainvälisen lentokentän puutteessa Dominica on jäänyt sivuun massaturismista (poikkeavia risteilylaivoja lukuunottamatta). Ihmiset eivät suhtaudu valkoihoisiin kävelevinä lompakkoina (mikä tunne minulle tuli etenkin St Lucialla).

Lainaus käyttäjältä: "Tellurium"
Valintaa rajannee vähän se, että en mielelläni ottaisi malarialääkitystä.


Ei tarvita Dominicalla.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Skönäri

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #12 : 17.05.2006, 17:31:37 »
Oiskohan täällä jollain (nl?) tietoa pienten antillien välisestä mahdollisesta lautta liikenteestä? Olen lähdössä joulunpyhiä pakoon Karibialle ja matkani alkaa Martiniquelta ja päättyy Guadeloupelle----> hirveän hintaisia kohteita/turistirysiä tuntuisi olevan ja siksi olisi ennen tai jälkeen purjehduksen kiva mennä jonnekkin toiselle saarelle esim Dominica tai trinidad & tobago, jos vain olisi edullinen tapa harrastaa Island Hoppingia.Tulipas taas hyvänmittanen ja selkeä lause..
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #13 : 17.05.2006, 17:46:13 »
St Lucia, Martinique, Dominica ja Guadeloupe on yhdistetty nopeilla katamaraaniyhteyksillä toisiinsa. Saarten väliä operoi L'express des îles.

Jos eteläisemmillä saarilla haluaa vierailla, kannattaa lähempänä tarkistaa millä reitillä easyCruise seilailee ensi talvena (viime talvena oli juuri Windward-saarilla, mutta vielä ei näytä olevan ensi talven ohjelmaa saatavilla).
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Skönäri

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #14 : 17.05.2006, 18:02:16 »
Kiitos,oi pienten antillien guru.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #15 : 18.05.2006, 02:56:40 »
Lisätään vielä L'Expressin kilpailija Brudey Frères, jota tuli pari kertaa käytettyäkin Guadeloupen ja sen ulkosaarten välillä. Reittiverkko ei ole aivan yhtä kattava (ei mm. pysähdy Dominicalla), mutta kannattanee silti vilkaista.

Muutoin saarten välinen laivaliikenne on aika vähäistä. Joitakin matkustajia ottavia rahtilaivoja ilmeisesti on, mutta niiden aikataulujen ja hintojen selvittäminen vaatii jo työtä. Etelässä Grenadiineilla laivayhteydet saarten ja St Vincentin välillä ovat melko hyvät, ja ilmeisesti myös Leeward-saarten pohjoisosissa (Sint Maarten ja sen ympäristö) on kohtuullisen toimivia pikalaivayhteyksiä.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Zia

  • Reissaaja
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #16 : 16.01.2007, 00:06:13 »
Mahtaakohan jollain himoreissarilla olla takataskussa majoitusvinkkejä Fort de Franceen? Tekemäni hotellihaut tuottivat järkyttäviä hintoja, ja minkähän moinen mahtaa olla majapaikkojen siisteys / turvallisuus (yksinäinen blondi) / taso siellä päin? Hostelleja en löytänyt yhtäkään. Matkaan lähden siis yksin, ja tarkoitus on viipyä todennäköisesti vain yksi yö ennen lentoa koto-Suomeen. Tackar etukäteen  :D
Save the Earth - it's the only planet with chocolate.

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #17 : 16.01.2007, 23:52:57 »
Yövyin Fort-de-Francessa hotellissa nimeltä le Gommier. Tästä on tosin jo reilusti aikaa, tämä tapahtui keväällä 1999. Se oli vähän rähjääntynyt, mutta kuitenkin ihan perussiisti hotelli. Hintoja en muista, mutta ei ainakaan mitenkään erityisen kallis. Sijaitsee ihan sataman vieressä (se satama, josta lähtevät pikalaivat Dominicalle, Guadeloupelle ja St Lucialle). Kuva hotellihuoneesta ja hotellin hieman erikoisesta kävelysiltaviritelmästä löytyy Martinique-sivuiltani:

http://www.domnik.net/topoi/karibia/mart.html

Yleisesti tuolla Itä-Karibialla löytää suhteellisen helposti joitakin edullisia majapaikkoja. Ranskalaiset saaret ovat pääasiassa kalliimpia kuin itsenäiset, mutta kyllä sieltäkin löytyy. Ja yleensä tilaakin - jos ei ensimmäisestä, niin sitten toisesta. Ainoastaan Marie-Galantella päädyin nukkumaan yhden yön kulkukoirien kanssa kalastusveneen alla, kun kylän ainoa hotelli oli suljettu.

Martiniquella ei muuten ainakaan tuolloin kulkenut busseja lentokentän ja Fort-de-Francen välillä ja taksit olivat kalliita - Suomen hinnoissa. Mutta eihän siinä oikein muutakaan vaihtoehtoa ollut. Guadeloupella lentokentältä pääsee Pointe-à-Pitreen bussillakin ja taksitkin olivat muistaakseni halvempia.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

PokTok

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #18 : 17.01.2007, 16:59:36 »
olin tuossa jokusia viikkoja takaperin Fort-de-Francessa ja ei se hotelli tarjonta kylla kummonen ole. Keskustan laidalla on yksi katu, rue de la Liberté, jonka varrella on ihan kohtuu hintasia parin tahden hotelleja, ja ainakin mun huone oli ihan siisti ja aamiainen sisaltyi hintaan. Muistaakseni Hotel Lafayette ja hintaa huoneella oli jotain 50e eli aika kallis. Mutta jos yhden yon vaan olet niin liekko sitten hinnalla niin isoa merkitysta. Sijainti on ainakin hyva ja respassa puhuttiin englantia. Busseja ei lentokentalle mene edelleenkaan.
Ihan turvallisen oloinen paikka niinkuin koko Karibian alue muutenkin, ja minakin olen siis yksin reissaava tyttonen. Taksihintaa kannattaa sitten tinkia alas pain, kuskit tuppaa antamaan ensimmaisena hintana melkee tuplan siita mita olen loppujen lopuksi maksanut.

nl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 798
    • Profiili
    • kotisivuni
Guadeloupe ja Dominica
« Vastaus #19 : 18.01.2007, 10:55:12 »
Lainaus käyttäjältä: "PokTok"
Taksihintaa kannattaa sitten tinkia alas pain, kuskit tuppaa antamaan ensimmaisena hintana melkee tuplan siita mita olen loppujen lopuksi maksanut.


Martiniquella on takseissa mittarit, ja niiden mukaan mennään. Itsenäisillä saarilla mittareita ei ole, ja siellä sitten neuvotellaan hinnat etukäteen kuskin kanssa.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).