Budjetti New York

(Luettu 26990 kertaa)

Jjute

• Tosireissaaja
    • ICQ Messenger - 131517715
    • Profiili
Budjetti New York
« : 13.03.2005, 20:12:42 »
4-5 päivän reissu nykissä. Antakaas jonkinlaisia budjettiarvioita.
hen I was ten, I thought my parents knew everything. When I became twenty, I was convinced they knew nothing. Then, at thirty, I realized I was right when I was ten."
Mark Twain

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #1 : 13.03.2005, 21:14:37 »
Budjettimatkailija elää 30e/päivä ja 40e:lla jo loistavasti. Mutta koska taalan kurssi on tällä hetkellä loistava, niin kannattaa varautua siihen, että esim. vaatteet/CDt/etc ovat Suomen tasoon nähden edullisia ja valikoimat huimia. Niihin saa innostuttuaan upottamaan aikamoisen läjän rahaa. Nimim. kokemusta on. :oops:
Aikana tuo 4-5 päivää vaan on NYCiin auttamattomasti lyhyt. Saat juosta aamusta iltaan ja silti huomaat viimeisenä aamuna, ettet ehtinyt näkemään puoliakaan siitä mitä olisit ehdottomasti halunnut. Jo parilla lisäpäivällä saisi ihmeitä aikaan. Mutta vaikka lisäpäivät ei onnistuisikaan, niin siksi ei kannata jättää menemättä, pitää vaan asennoitua niin, että katsotaan mitä keretään ja mennään sitten seuraavalla reissulla katsomaan loput. :D

tonppa

• Vieras
NYC budjetti
« Vastaus #2 : 14.03.2005, 19:44:35 »
Itellä meni noin 100e/pvä, mut shoppailinkin hulluna. Esimerkiksi Century 21 tavaratalossa oli Calvin Kleinin boxerit 1€, puman tennarit 25€ !! Ja kaikki aitoa

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #3 : 18.03.2005, 12:49:03 »
mua kiinnostaa aika paljon ravintoloiden ja baarien hintataso manhattanilla. esimerkiksi oluen hinta keskimäärin? varmasti se vaihtelee baarien välillä, mutta saisinko jonkinlaista osviittaa? olen menossa viikoksi sinne parin viikon päästä, ja budjetti on noin 60 euroa päivältä, mutta yhtään yli ei saa mennä ja paljon on nähtävä.

lapanen

• Vieras
Budjetti New York
« Vastaus #4 : 18.03.2005, 20:18:15 »
Ruokaravintoloissa kaljapullo oli yleisesti $5 ja baarien hanoissa sama. Jossain oli corona pullo $7. Jossain baarissa tuoppi oli peräti 3,5 mutta kaikkiin noihin vielä tipit päälle... Ei oo halpaa.

Intialaisissa, ei niin hienoissakaan, oli päämössö noin 10, siihen päälle riisikuppi, naan ja olut + verot ja tipit.

Little italyssä pastat 10-15 + verot ja tipit.

meillä meni iltaruokailuun noin 25-40 dollaria per henki.

Halvinta on ottaa take away ruokaa, ei tarvi huolehtia loppulaskusta eikä 20 prossan tipeistä. Pizzaslicet on sitäpaitsi tosi hyviä!

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #5 : 18.03.2005, 21:04:59 »
auts. on hintaa. ja kun millään ei viittis köyhäillä ainakaan nykissä ja tehdä safkaa hostellilla. onko muut päässeet halvemmalla ulkosyömisten osalta?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #6 : 18.03.2005, 21:16:57 »
Itse en käynyt kun jossain Columbian lakiopiskelijoiden kantabaarissa ja siellä oli muistaakseni ennen klo kahdeksaa kaksi bissejä yhden hinnalla ja sen jälkeen $4 kipale (Coronaa, jos nyt en ihan väärin muista). Ruokana kyseisenä iltana toimi helskutin hyvä pizza (hiprakalla tosin saattoi olla osuutta asiaan) jonka frendi kävi jostain lähistöltä hakemassa. Niin ja pizza slicellä oli kokoa yhden kotipizzan PERHEpizzan verran ja hintaa $2!! Eli ei siellä aina tartte omaisuutta syömiseen laittaa, mutta ikävän usein sitten pitää tietää mistä niitä halpoja paikkoja ettiä. :roll:

Ally

• Reissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #7 : 19.03.2005, 09:16:53 »
Koska taalan kurssi on loistava, voi pienelläkin rahalla pärjätä, jos oikein pihistelee. Jos aikoo ostoksia tehdä ja ulkona syödä, saa rahaa menemään niin paljon kun sitä vaan on käytössä.

Itse en etsinyt halvimpia paikkoja ja ostoksia tein reilusti (laukut painoivat tuhottomasti), joten rahaa meni myös kiitettävästi. Itselleni 4 päivää New York Cityssä riitti vallan mainiosti, eikä takaisin ole kiirettä. Kaupunki ei päässyt mun suosikkilistalle, ainoastaan shoppailumahdollisuudet tekivät vaikutuksen, mutta shoppailla voi muuallakin!

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #8 : 20.03.2005, 19:47:34 »
Täytyy myöntää, että kun viime keväänä sen neljä viisi päivää New Yorkissa olin niin en tainnut kovin moneen ravintolaan nenääni työntää. Olin muuten niin menossa, ettei ollut oikein nälkäkään.. Mietitääs. Kahtena iltana tehtiin pikamätöt hostellilla (kuppikeittoja, spagettia, kastiketta tms.), useampi pizzalounas tuli vedettyä ja mitään muuta ei ainakaan ole jäänyt mieleen. Juominen nyt ei kiinnostanutkaan niin en osaa sanoa. Itseasiassa, yksi varsinainen ravintolalounas syötiin New Jerseyn puolella (muutama minuutti junalla ja hintaa vähemmän kuin kaupungin sisällä) ja muistaakseni se tuntui suomalaisperspektiivistä edulliselta (koko-hinta-laatusuhde). Mutta sitä en maksanut itse joten voin muistaa väärinkin.

Birdie

• Aloittelija
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #9 : 20.03.2005, 23:01:36 »
Budjetti riippuu toki paljolti siitä, mitä haluaa ko. kaupungissa tehdä. Jos klubit kiinnostavat, saa varautua 20-40 dollarin sisäänpääsymaksuun, n. 3 dollarin coat checkiin ja drinksuihin, jotka kustantavat 10 $ kappale. Amerikkalainen kulttuuri on kuitenkin siitä kiva, että harvemmin olen omaan piikkiini juonut klubeilla yhtään mitään ja taksikyyti hotelliinkin on useimmiten ollut ilmainen. Toisaalta itseltäni on aina palanut rahaa asianmukaisen vaatetuksen hommaamiseen paikan päältä, koska haluan myös päästä sisään parhaisiin klubeihin, enkä seisoskella turhaan jonoissa/turvautua turistirysiin.

Sitten taas jos on enemmän pubi-tyyppi, niin eiköhän East Villagesta joku kellari löydy halvallakin.

Halpaa ja ihan OK ruokaa (kannattaa unohtaa ne rasvassa uivat nahkeat pitsanpalaset) saa Deleistä, joissa on take way salaatti- ja lämminruokapöytä. Maksat vain siitä minkä syöt. Punniten tulee hintaa omalle salaatilleni yleensä muutama euro. Mid-Townissa, Little Italyssa ym. turistikeskittymissä ei kannata syödä ollenkaan. Tosin vähänkään laadukkaammassa ravintolassa 20 $ on kyllä muutenkin aivan normaali pääruoan hinta.  Mutta koska olen aivan hirveä lokki, olen useimmiten myös syönyt muiden piikkiin. :oops:

Manhattanilla voi hyvin kävellä kaikkialle. Ei ole mitenkään harvinaista, että olen talsinut jostain 32 streetiltä Manhattanin kärkeen ja takaisin. Mun mielestä ei myöskään kannata yöpyä majapaikoissa, jotka ovat 30+ kaduilla. Ei niinkään hinta, vaan mukavuuskysymys.

paivii

• Vieras
Budjetti New York
« Vastaus #10 : 26.03.2005, 23:28:28 »
itse sain kulutettua vajaassa kahdessa viikossa reilusti yli 1000e (majoitus ilmainen). ostoksia tuli tehtyä jonkin verran ja lisäksi elektroniikkaa, joka oli huomattavasti halvempaa kuin suomessa.

ruokapaikoista voin suositella new jerseyssä sijaitsevaa perhevetoista ranskalaista ravintolaa Madame Claude Cafeta, jossa illalla todella mukava tunnelma ja paljon nuoria asiakkaita. paikka todella pieni ja ruoka mainiota, omat viinit ja oluet mukaan! Pöytävaraus ainakin viikonloppuisin. Hinta ja osoite ym tietoa: www.madameclaudecafe.com

Toinen suositus 87 east 4th osoitteessa italialainen Cucina di Pesce. Erittäin meluisa ja kiireinen, mutta siitä huolimatta tunnelmallinen italialainen, jossa ainakin lasagne ja jälkiruokakakku vei kielen mennessään. Käytiin lauantai iltana ja vaikka paikka oli tupaten täynnä saimme pöydän vartin odottelun jälkeen. Lisää infoa www.cucinadipesce.com

Lounaaksi tuli usein syötyä delien täytettyjä leipiä.  Noin yleisesti ottaen kaikki tuntui halvemmalta kuin suomessa.

un

• Vieras
Budjetti New York
« Vastaus #11 : 28.03.2005, 20:15:37 »
Onko new yorkin lähistöllä seutua josta saisi lainattua edullisesti skootterin ja sillä voisi päristää? Siellä manhattanilla en uskalla päristää, kauhea liikenne siellä.

pööpi

• Aloittelija
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #12 : 23.07.2006, 18:26:16 »
Niin elis kymmenen päivän reissua olis suunnitteilla ja rahaa olis ehkäpä joku 1300€, eliks noin 100€päivässä. Mutta ottaen huomioon ettei joka päivä kulu niin paljon rahaa kuin shoppailupäivinä, niin oletan tuon summan riittävän ihan hyvin. :) Mihinkään teatteriin en mene mut kylhän nuo nähtävyydet pitää koluta, että niihin sitä rahaamenee kait silti aika paljonkin. Mut kymmenen päivän aikana varmaan otetaan sellanen/sellasiakin päiviä millon palljon rahaa ei kulu elikkä ihan vaan kuljeksitaan ja katsellaan. :)

ElinaA

• Reissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #13 : 16.08.2006, 08:59:01 »
Mä vietin viikon New Yorkissa ja siinä ajassa ehti tosiaankin nähdä lähes kaiken. Kävelimme joka paikkaan ja jo kuudentena päivänä tuntui siltä että voisi jo lähteä kotiin. Näkemisen arvoinen paikka ehdottomasti mutta ehkä liian paljon ihmisiä.

Mulla meni viikossa New Yorkissa n. 500$. Shoppailin ja söin kunnolla mutta aamupalat ja välipalat oli raahattu suomesta mukaan. Kannattaa ehdottomasti tehdä niin jos haluaa syödä terveellisesti. Aika epäterveellistä ruokaa oli paikanpäällä tarjolla!

Citypassia kannattaa ostaa vain jos aikoo mennä kaikki museot läpi. Mä en ostanut.

Jannekp

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Budjetti New York
« Vastaus #14 : 01.07.2007, 18:01:00 »
Mulla meni 800 € viikossa... Ostin kyllä paljon tavaraa kotiin tuliaisiksi.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #15 : 16.07.2007, 13:16:33 »
Mitä sieltä erityisesti kannattaa köyhän shoppailla? Ts. jos ei vielä sydän ala läpättää riemusta, kun Pradan laukun saakin vaan satasella tms. Vai koskettaako tämä shoppailuhehkutus enemmän niitä, joilla on jonkun verran varaakin?

Eikös muuten tammikuun lopussa pitäisi sielläkin olla vielä jotkut joulunjälkeisalet?

saisu

• Vieras
Budjetti New York
« Vastaus #16 : 17.07.2007, 00:12:28 »
Mulla meni Nykissä yheksässä päivässä n.500€ + majotus. Shoppailin kyllä ihan älyttömästi  :oops:  
Aamupala ja välipala syötiin jossain kahvilassa, kahvi ja bagel ei paljon maksanut. Illalla sitten paremmin syömään ja mun mielestä ravintolassa syöminen oli edullisempaa kuin Suomessa.
Tässä jotain paikkoja missä käytiin ja jotka muistan:
http://www.hangawirestaurant.com/
http://www.candlecafe.com/
http://www.goborestaurant.com/west/index.htm
http://www.zenpalate.com/index.php
http://www.redbamboo-nyc.com/index.html
Nähtävyyksiinkään ei juurikaan laitettu rahaa; metrolla ja kävellen huristeltiin ympäri Manhattania, pällisteltiin nähtävyyksiä ulkopuolelta ja vapauden patsasta käytiin tsiikaamassa sellasella julkisenliikenteen lautalla. MoMaan pääsi muistaakseni ilmaiseksi sisään perjantai-iltapäivänä? Broadway musikaaliin ostettiin sellaset alennusliput saman illan näytökseen. Ja leffassa käytiin, on mielettömät leffateatterit :) Mutta siis niihin ostoksiin meni suurin osa budjetista.
Ite ostin lähinnä vaatteita; en mitään Prada meininkiä vaan ihan perus Adidaksen, Puman yms urheiluvaatteita, muutamat merkkifarkut, kengät, hajuvettä, tigin hiustuotteita jne. Out let myymälöistä sai ihan tollasia perus merkkituotteita -50% -70%.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Budjetti New York
« Vastaus #17 : 10.03.2008, 15:20:47 »
Mikakohan mahtaa nykyaan olla tippikaytanto USA:ssa? Missa kaikkialla pitaa tippeja kylvaa ja milla prosentilla?

Birdien kommentti oli hammentava:

Lainaus käyttäjältä: "Birdie"
Toisaalta itseltäni on aina palanut rahaa asianmukaisen vaatetuksen hommaamiseen paikan päältä, koska haluan myös päästä sisään parhaisiin klubeihin, enkä seisoskella turhaan jonoissa/turvautua turistirysiin.

Ei kai sita nyt noin vaan kavella jonon ohi sisaan?  :shock:  Onko sinulle ollut paikallinen seuralainen vai oletko ollut yksin liikenteessa? Mita face control tarkoittaa new yorkilaisittain?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #18 : 10.03.2008, 15:37:03 »
ravintoloissa "double the tax" eli vero on jotain 8% ja se vielä siis 2x:na tippinä on normikäytäntö Nykissä ainakin. Siis vähintään, ellei ole ollut jotenkin ihan törkeää palvelua, eli aterian hintaan tulee lisää noin 25% listahinnan päälle. Baaritiskillä taala/juoma. Kallista on. Ei tietenkään mäkkärillä/starbucksissa jne. Tippaus on osa paikallista käytäntöä, eikä sitä vastaan oikein voi aloittaa yhden hengen kapinaakaan.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
Budjetti New York
« Vastaus #19 : 10.03.2008, 17:15:51 »
20% tippi hyvästä palvelusta ravintolassa on käsittääkseni normaali käytäntö ja tätä myös itse noudatin, vähän vähemmän (se about 16%) jos palvelu ei ollut kummoista. Vähempi on lähinnä vittuilua ellei palvelu sittten ollut todella karmivaa/puuttuvaa. Tipiltä välttyy paikoissa, jossa ei ole pöytiintarjoilua (roskaruokamestat, delit jne).

Meillä taisi mennä n. 50 taalaa päivä per naama + majoitus siihen vielä päälle, mutta sillä sitten pärjäsikin jo ihan hyvin, vaikkei joka päivä käytykään ravintolassa syömässä tai baareissa. Kelpo ravintola-illallisen juomineen saa noin 30 taalalla ja siitä ylöspäin.
...and as all travelers I never was longing for arrival...