Kirjoittaja Aihe: Piiiiiiiitkän reissun rahoista huolehtiminen  (Luettu 3819 kertaa)

Tikruliini

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Piiiiiiiitkän reissun rahoista huolehtiminen
« Vastaus #20 : Helmikuu 06, 2012, 09:54:33 »
Kuten joku jo mainitsikin, ainakin Nordealla vanhenee ja lähettävät aina automaattisesti uudet sitten.. Joten siitä ei sinällään ole apua. Nordean asiakkaita ollaan,tosin voihan sitä tilannetta muuttaa (paitsi ei nyt vielä kun on asuntolainaa jäljellä) jos jokin toinen pankki tosiaan tarjoaa järkevämmän ratkaisun tuohon ongelmaamme.

Ja tuohon osoiteasiaan, noin se siskonikin teki mutta Kela on Kela…eli ei onnistunut vaan tuet lähti silti ja hirvee selvittäminen koko ajan. Sieltä tuli muutenkin mm. saman päivän postissa kaksi kirjettä siskolleni, toisessa luki päätös, että siskoni kuuluu edelleen Suomen sosiaaliturvan piiriin, ja toisessa luki, että hän ei kuulu sosiaaliturvan piiriin… Niin en lähtis hirveesti luottamaan siihen, että Kelan kanssa saa asiat hoidettua oikein  :)

Lelu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2012, 14:07:21 »
Kuten joku jo mainitsikin, ainakin Nordealla vanhenee ja lähettävät aina automaattisesti uudet sitten..

Ei kai Nordealla vanhene ne tunnukset? Mies on ainakin aika ikuisuuden käyttänyt aina yhtä tunnuslukulappua. Kun on alle 20 tunnusta jäljellä, tulee automaattisesti uudet joissa sitten mainittu aikaraja johon saakka vanhatkin pelittää. Itse tuli kikkailtua 5kk vaihdon takia ko. pankin tunnuksilla, ja vaikka oli todella ahkerassa käytössä, niin hyvin riitti yksi lappu tunnuksia.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #22 : Helmikuu 06, 2012, 17:05:28 »
Avainlukulistoja voi myös hakea pankista, itse olen saanut pankista kysymällä pari ylimääräistä listaa(Op ja Nordea) jotka voi sitten ottaa reissuun mukaan.Eikai ne listat mihinkään vanhene, uuden listan vaan ottaa käyttöön kun vanhasta rupeaa luvut loppuun ;)

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : Helmikuu 06, 2012, 19:38:22 »
Ilmeisesti sitten Nordeallakin systeemit muuttuneet, koska ainakaan silloin pari vuotta sitten kun tiskin takana istuin ei avainlukulistoja saanut kuin yhden kerrallaan. Ainoastaan silloin oli kaksi listaa, kun asiakkaalla oli vanhenava lista ja uusi lista oli tullut jo postista. Listat myös vanheni käyttämättömänä vuodessa tai puolessatoista ja uuden listan saavuttua vanha lista vanheni ehkä kuukaudessa.

Sinänsähän verkkopankkitunnarit eivät ole mikään ongelma, yhdellä 80 luvun listalla reissaa puolitoista vuotta, jos verkkopankissa käy kerran viikossa. Ongelma ehkä enemminkin on se (mahdollisesti toimimaton) osoite, jonne niitä uusia listoja lähetellään ja jonne muutkin pankin postit menevät. Olisi ehkä kiva saada tietoonsa se kirje, jossa kerrotaan mahdollisesta kortin tietojen väärin käytöstä kuin ihmetellä jossain maailman äärissä, miksi kortti ei toimi.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #24 : Helmikuu 06, 2012, 19:58:54 »
"Olisi ehkä kiva saada tietoonsa se kirje, jossa kerrotaan mahdollisesta kortin tietojen väärin käytöstä kuin ihmetellä jossain maailman äärissä, miksi kortti ei toimi."

^ njaa eipä se kirje poistaisi ongelmaa, jos olet jossain kaukana ja kortti ei toimi niin itse ainakin ottaisin  pankkiin yhteyttä.Jos pankki epäilee väärinkäytöstä niin kai se sulkee kortin välittömästi ? ja itse myös varmaan huomaat ettei korttisi toimi, ennenkuin kirje edes ehtisi perille vaikka jonnekkin etelä-amerikkaan,afrikkaan.....
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2012, 20:00:41 kirjoittanut london86 »

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : Helmikuu 06, 2012, 20:07:45 »
^ Totta joo.

Mutta tosiaan aloittajaa neuvon kääntymään oman pankin puoleen. Keksi ja listaa kaikki kauhuskenaariot ja kysele, miten homma toimisi ja ratkeaisi.

hanna71

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : Helmikuu 14, 2012, 17:49:02 »
Jos osoitteenne on tyyliä c/o jonkun ystävänne luokse, ja he muuttavat, heille ainoa "vaiva" on kirjoittaa myös teidän nimenne samaan lappuun jolla ilmoittavat omasta muutostaan. Sisareni (jonka luokse osoitteeni on ollut c/o yhteensä yli kolmen vuoden ajan) on muuttanut useamman kerran sinä aikana kun minä olen ollut reissuissa, eikä siitä vaivaa hänelle/minulle ollut. Ja kerran hän jopa vaihtoi osoitteeni toisen sisareni luokse kun itsekin "muutti" sinne c/o tapaisesti, ilman mitään ongelmia sujui tämäkin.

jarski

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : Huhtikuu 27, 2012, 20:32:33 »
en tiedä onko ketjun aloittaja jo matkalla, mutta seuraaviin pointteihin itse olen törmännyt pitkään poissa olleena.

1. pankkikortti voidaan toimittaa ulkomaille paikalliseen majapaikkaan, mutta suostuuko pankki toimittamaan tunnuksia sinne? itseltä kopioitiin kortti Namibiassa ja sulku hoitui Luottokunnan ripeyden ansiosta mallikkaasti. pärjäsin Debit puolen ansiosta Windhoekissa jossa onneksi oli muutama automaatti jossa Debit kävi. mutta uuden kortin tunnuksen pankki halusi lähettää Suomalaiselle sukulaiselleni (joka lähetti sen minulle tekstiviestinä). ehkä olisin voinut kääntää pankin pään jos vastaanottajaa Suomessa ei kertakaikkiaan olisi ollut. kannattaa huomioida kuitenkin että tunnus lähetetään kortista erillään.

2. verkkopankkitunnukset. käsittääkseni ainakin Nordean tunnussarja vanhenee noin vuodessa.

3. veroilmoitus. hoitunee pankkitunnuksin verkossa, kunhan muistaa reissussa ajankohdan.

4. Kela saattaa kiinostua ulkomailla palloilevasta tämän sosiaaliturvaan liittyen, jos tämä kulkeutuu sen tietoon esim. työkkärin kautta. siihenkin yhteydet toimii netissä pankkitunnarein, mutta yhteydenotto Kelalta tulee vain postitse.

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : Toukokuu 25, 2012, 23:03:21 »
Avainlukulistahommat ihmetyttää tosiaan minuakin. Taitaa olla turvallisuusasia, etteivät anna useampia listoja asiakkaille. Itse sain 3 vuotta sitten OP:n virkailijalta nipun niitä lappuja ja ei ole sen koomin tarvinnut tilailla uusia.

Tosin S-pankista eivät antaneet kuin yhden listan, mutta jos on yhteinen tili niin molemmat voivat saada omat tunnarit ja avainlukulistat eli tätä kautta pysty käyttään pitempään nettipankkia. Nordnetissahan ei sitten taas tarvita mitään avainlukulistoja.

UsvaAuer

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Maaliskuu 26, 2013, 01:14:08 »
Pankkiasioiden kanssa ongelmia, osaisiko joku auttaa?

Tanaan verkkopankkini ilmeisesti suljettiin. Afrikkalainen yhteys temppuili ja jouduin kirjautumaan useita kertoja Nordean verkkopankkiin. En paassyt oman tilini ensimmaista sivua pidemmalle kertaakaan. Lopulta en paassyt enaa sisaan verkkopankkiin. Sivu vaitti, etta tunnus ja luku eivat tasmaa. Muistan saaneeni samanlaisen viestin joskus aiemmin, kun verkkopankkini meni lukkoon.

Pystyyko verkkopankin lukituksen avaamaan jotenkin ulkomailta kasin?

(Kysyn naita kysymyksia siksi, etta minulla on todella traumaattisia kokemuksia OPsta, joka ei eraassa toisessa tilanteessa suostunut vastaamaan mihinkaan tiliani koskeviin kysymyksiin ulkomailta soittaessani. OP ei myoskaan aiemmin vastannut mihinkaan s/postitiedusteluihin.)

Toinen kysymys on ehka viela suurempi ongelma.

Olen tullut siihen tulokseen, etta Mastercard ei jostain syysta velotukaan automaattisesti tililta. Helmikuun ja taman kuun ostot ovat siis maksamatta (juuri tata olisin tutkinut verkkopankissani). Olen kuvitellut tehneeni kaiken niin, etta velotus tapahtuisi automaattisesti.

Kauanko menee siihen, etta kortti suljetaan? JJos kortti suljetaan, tarkoittaako se sita, ettei se ole enaa avattavissa? Traumaattinen Visa/sahellys (liittyi sekin hieman yllakuvatun kaltaiseen) aikoinaan johti siihen, etta menetin Visan ja sain kahden vuoden karenssin sen anomiseen.

Luottokorttilaskuja lahetaan kai myos postina ongelmatapauksissa, mutta minun tapauksessa ne menevat poste restanteen. Pystyyko toinen ihminen hakemaan toisen postia poste restantesta?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2013, 01:18:15 kirjoittanut UsvaAuer »

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : Maaliskuu 26, 2013, 08:46:47 »

Pystyyko toinen ihminen hakemaan toisen postia poste restantesta?

Molemmat asiat hoituu, kun teet toiselle ihmiselle valtakirjan asioidesi hoitamiseksi. Sen voi faksata Suomeen ja se kelpaa sellaisenaan (toisin kuin joku Pallontallaajissa joskus väitti). Poste Restante voisi jopa hoitua ilman valtakirjaakin vielä muutaman päivän - huhtikuun alusta asti vaaditaan henkilöllisyystodistus postin kyselijältä.

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : Maaliskuu 26, 2013, 11:29:45 »

Toinen kysymys on ehka viela suurempi ongelma.

Olen tullut siihen tulokseen, etta Mastercard ei jostain syysta velotukaan automaattisesti tililta. Helmikuun ja taman kuun ostot ovat siis maksamatta (juuri tata olisin tutkinut verkkopankissani). Olen kuvitellut tehneeni kaiken niin, etta velotus tapahtuisi automaattisesti.

OP:lla on luottokorttien e-laskujen kanssa sellainen jännä systeemi että e-laskun suoraveloitus tietylle summalle ei riitä siihen että kyseisen limitin määrittelemä summa veloitettaisiin automaattisesti tililtäsi. Mene verkkopankissasi kortit osioon ja nosta siellä luottokorttisi maksimi veloitus kk:ta kohden tililtäsi haluamaasi summaan. Muutoin tililtäsi lähtee vain vakiosumma joka muistaakseni on joku 180€.

Tästähän ei nyt ole enää mitään hyötyä, jos et enää verkkopankkiisi pääse.

Kävi tuossa taannoin retkunnallemme yhden visa electronin sulkeminen äkisti seikkaillessamme Tadzikistanissa (postista huolehtinut ihminen ilmoitti asiasta). Lukitsemisen syyksi ilmoitettiin epäilyttävä käyttö, mitään puhelimitse tai sähköpostitse tapahtuvaa ilmoitusta ei asiasta oltu tehty, vaan ilmoitettu ilmoitettu vain kirjeitse. Kummalliseksi homman teki vain se että korttia oli käytetty aiemmin Pietarissa, Moskovassa, Atyraussa, Aktaussa, Almatyssa, Tashkentissä ja nyt sitten Dushanbe oli epäilyttävä kohde. Pahoin pelkään että kyseinen ip-osoite Afrikassa on koettu myös epäilyttäväksi käytöksi/kohteeksi.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : Maaliskuu 26, 2013, 18:26:31 »
Joo tuo pankkien valvonta "epäilyttävälle käytölle" on aika mielenkiintoista...muistan kun olin ekalla varsinaisella omatoimireissulla Indonesiassa, niin kävi juuri noin että tili jäädytettiin "epäilyttävän käytön" takia ja soittelin siitä sitten pankin asiakaspalveluun tai jotain, en tarkalleen muista. Ja sen jälkeen olen kyllä nostanut rahaa lukemattomia kertoja ja paljon epämääräisemmistä maista, mutta toista kertaa ei tiliä ole jäädytetty. Varmaan mun asiakastiedoista jo käy tavalla tai toisella ilmi että tyyppi ramppaa kaukomailla.

Anyway, voihan noista pankille etukäteen ilmoittaa että on menossa tällaisiin maihin niin pistävät siitä merkinnän tietoihin. Varmaan ilmoittaisinkin jos olisin esim. tiettyihin Afrikan maihin menossa.
Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : Maaliskuu 26, 2013, 21:07:54 »

Lukitus poistuu automaattisesti vuorokauden vaihtuessa (Suomen aikaa) joten voit seuravaana päivänä kokeilla uudelleen. Tarkista tunnuslukupalvelusta seuraava tunnusluku, niin olet ainakin listalla oikeassa kohdassa.

Korttiongelmassa voit tehdä joko niin, että nostat korttisi lyhennyksen 100 prosenttiin, niin jatkossa kaikki veloittuu kerralla tai maksat ihan erillisenä siirtona puuttuvat massit takaisin luotolle. Tilinumeron ja viitteen saat jostain vanhasta laskusta tai asiakaspalveluun soittamalla. Aspa on auki 24/7.

UsvaAuer

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : Maaliskuu 27, 2013, 15:14:19 »
Kiitos kaikille vastanneille. Lukitus todellakin näyttää poistuneen, eilen pääsin taas nettipankkiin. Se toinenkin, ongelmaksi epäilemäni, oli ilmeisesti omaa panikointia eli luottokorttini velottaa sittenkin automaattisesti tiliä.

Itse olen aina ihmetellyt luottokortteja. Minulle luottokortti tarkoittaa vain ja ainoastaan mahdollisuutta ostaa netistä yhtä sun toista. En ole ikinä ostanut mitään luotolle (muuta kuin vahingossa sen yhden kerran, jonka seuraukseni kortti sahattiin kahtia pankissa.)