Kirjoittaja Aihe: eksoottiset sairaudet  (Luettu 59750 kertaa)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Panthera leo persica Sasan Gir
    • Profiili
Vs: eksoottiset sairaudet
« Vastaus #160 : Huhtikuu 17, 2012, 02:35:27 »
On täällä muutakin huuhaata:
1) Koukkumatoja ei saa ruoasta vaan tyypillisesti kävelemällä paljain jaloin paikassa, jossa on eläinten (tai ihmisten) ulostetta eli siis esim. nurmikolla.
2) Kihomatoja ei saa huonosti kypsennetystä kalasta (josta voi kyllä huonolla tuurilla saada Suomessa lapamadon).
3) Ameebatartuntaa tropiikissa ei kukaan lääkäri väitä harvinaiseksi.

Juu ja homeopatia on luonnonlakien vastainen oppi, joten yhtä hyvin voi turvautua manaajaan tai esirukoilijaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2012, 04:33:26 kirjoittanut Hypatia »

culture

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #161 : Huhtikuu 17, 2012, 09:43:02 »
Olen nyt varannut ajan Mehiläisen trooppisten tautien erikoislääkärille, Kristiina Peldanille. Kun saisi edes diagnoosin, niin sekin olisi jo paljon. Saisin tehtyä lopun noiden sisätautilääkäripölvästien hullu_se_on -diagnooseista.

Ilman sarvia ja hampaita, kannattaisi harkita psykiatrin apua; oireesi viittaavat lievään masennukseen tai ahdistuneisuushäiriöön. Nyt vain taidat hirttäytyä ideaan ameebasta, vaikka ilmeisesti mitään siihen viittaavaa ei ole löytynyt.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : Huhtikuu 17, 2012, 12:44:22 »

En tiedä mihin tällä viittasit, mutta haluaisin yleisesti tuoda (uudestaan) yhden pointin keskusteluun: siinä missä kukaan lääkäri tuskin väittää tropiikkissa tapahtunutta ameebatartuntaa harvinaiseksi, niin on eri asia onko suomalaisella yleislääkärillä asiaan liittyen juurikaan _mitään_ osaamista. Lähi- ja ystäväpiiristä löytyy lääkäreitä ja ei ne kyllä ole mitään tienneet aiheesta kun olen itselleni tuliaisena tuonut muutaman seuralaisen.

Varsinkin giardian kanssa ylläoleva yllätti, sillä ilmeisesti ainakin muutama vuosikymmen sitten sen saaminen Leningradin vesijohtovedestä oli yleistä.

Jos ei nyt harvinaista, niin ehkäpä suht. epätavallista, että suomalainen lääkäri työssään kotimaassa törmää ihmisiin, joilla on ameebatartuntoja?

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #163 : Huhtikuu 17, 2012, 14:30:37 »
Itse törmäsin joskus takavuosina selvään haluttomuuteen - ehkäpä säästösyistä? - tutkia mahdollista ameebaa, vaikka oireilua oli. En nyt kyllä tiedä, ovatko nämä tutkimukset niin kalliita...silti sain sitä oikein isosti vaatia.

Ja homeopatiaan varmasti saa uskoa siinä missä suureen kurpitsaankin; siinä vaiheessa homma alkaa risoa, kun omaa uskomusta levitellään kyseenalaisissa tilanteissa. Niin kuin nyt täällä Suurena Totuutena.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 114 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #164 : Huhtikuu 17, 2012, 14:52:08 »
Ja homeopatiaan varmasti saa uskoa siinä missä suureen kurpitsaankin; siinä vaiheessa homma alkaa risoa, kun omaa uskomusta levitellään kyseenalaisissa tilanteissa. Niin kuin nyt täällä Suurena Totuutena.

Häh? Eikö tämä olekkaan keskustelupalsta?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #165 : Huhtikuu 17, 2012, 15:20:39 »
On, on... ;D No juu, olin varmaan turhan jyrkkä. Harmittaa vain, kun terveytensä kanssa helisemässä olevat sysätään luottamaan johonkin veden muistiin. VEDEN MUISTIIN!!! Mutta no - kaipa sitä kaikesta keskustella pitää...

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #166 : Huhtikuu 18, 2012, 04:39:33 »

En tiedä mihin tällä viittasit
Ei hätää, edellisten viestien lukeminen auttaa tähän vaivaan eli edelliseltä sivulta kyseisen viestin ihan alusta: "Olisiko kellään suositella lääkäriä, joka ymmärtää näiden loisten päälle eikä pidä ameeboita niin harvinaisina, että niitä ei voi olla?"

virpij

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #167 : Toukokuu 24, 2012, 20:12:52 »
Nyt on ameba poissa. Yrttilääkkeellä sain pidettyä lepotilassa niin kauan, että pääsin itse parempaan kuntoon ja kai se on se oma vastustuskyky, joka sen on sieltä sitten tappanut. Olo koheni aika pian alettuani lääkekuurin, kun aloin saada pitää energiat ja ravinteet syömisistäni itse eikä tarvinnut jakaa niitä önniäisten kanssa. Kun kaikki ravintoaineet menevät ensin maksan kautta (paitsi rasva lymfaan) ennen kuin lähtevät verenkierron mukana jakoon muualle elimistöön, niin vaikka ameba ei olisi ruoansulatuskanavassa, niin maksassahan sillä on pöytä katettuna; kaikki tuodaan nenän eteen.

Että toipumassa ollaan. Jonkin aikaa kestää varmaan maksan toiminnan normalisoituminen ja sitä myötä ruoansulatuksen alkaminen toimia kunnolla, mutta oikealla ruokavaliolla tuo ei ole kovinkaan suuri ongelma.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #168 : Toukokuu 25, 2012, 09:45:33 »
Kun kaikki ravintoaineet menevät ensin maksan kautta (paitsi rasva lymfaan) ennen kuin lähtevät verenkierron mukana jakoon muualle elimistöön, niin vaikka ameba ei olisi ruoansulatuskanavassa, niin maksassahan sillä on pöytä katettuna; kaikki tuodaan nenän eteen.

Ömmm - hym. Joo. *nielee monta sanaa koululääketieteestä*

No, tärkeintä on, että olosi on parempi!  ;D
Paradise is exactly like
Where you are right now
Only much much better.
       - Laurie Anderson

virpij

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #169 : Toukokuu 25, 2012, 10:28:06 »
Kun kaikki ravintoaineet menevät ensin maksan kautta (paitsi rasva lymfaan) ennen kuin lähtevät verenkierron mukana jakoon muualle elimistöön, niin vaikka ameba ei olisi ruoansulatuskanavassa, niin maksassahan sillä on pöytä katettuna; kaikki tuodaan nenän eteen.

Ömmm - hym. Joo. *nielee monta sanaa koululääketieteestä*

No, tärkeintä on, että olosi on parempi!  ;D

Kerro vain. Jos olen väärässä, niin mielelläni tietäisin, että miten asia sitten on. Minä olen oppinut näin, että ruoansulatuskanavasta, tarkemmin suurin osa ohutsuolesta, imeydyttyään ravintoaineet menevät kapillaarisuonistoon, jotka kaikki johtavat porttilaskimoon (? ruots. portavenen), joka johtaa maksaan.

Paitsi rasvahapot ja triglyseridit, jotka muodostavat kylomikroneja. Ne ovat liian suuria läpäistäkseen verisuonten seinämän ja niin ollen menevät lymfasuonistoon.

Lähteenäni on kirja Människokroppen, Fysiologi och anatomi, O. Sand & al. Jos on sellainen koululääketieteen oppikirja, joka muuta opettaa, niin olisin utelias saada tietää, että mikä se on ja mitä se sanoo. Sisätautilääkäreillä nimittäin näytti ravintopuoli olevan ihan hukassa eli miten ravintoaineet heidän erikoisalansa elimissä käyttäytyvät. Ravintoterapeutti puolestaan ei tiennyt elimien toiminnasta mitään eli tärkeä kytkös oli systeemistä poissa.

Pahoittelen OT:tä, mutta en voinut olla kysymättä.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #170 : Toukokuu 27, 2012, 03:09:54 »
Ja mitähän tarkalleen siinä opuksessa sanotaan ameeboista?

virpij

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #171 : Toukokuu 28, 2012, 18:27:18 »
Ja mitähän tarkalleen siinä opuksessa sanotaan ameeboista?

Oletan, että tämä oli minulle.

Tarkalleen ei yhtään mitään, luulisin ainakin. Se on fysiologian kirja. Miten niin?

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #172 : Kesäkuu 11, 2012, 01:02:42 »
"Koululääketieteen" mukaan sinulla ei ole kertomasi mukaan ameeboja, mutta homeopaattisen puoskarin mukaan on.

keitai

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #173 : Kesäkuu 19, 2012, 12:05:42 »
Raakaa Mustekalaa kannattaa näköjään välttää aasiassa matkaillessa  ;D

http://www.iltalehti.fi/hullumaailma/2012061615715574_hu.shtml

Jinnai

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Hunt The Sun
    • Sähköposti
« Vastaus #174 : Syyskuu 13, 2012, 08:53:49 »
Varsinaisen eksoottisesta sairaudesta ei ole kyse, mutta kyseinen bakteeri sai alkunsa lähes varmasti huhtikuiselta aasian reissulta.

Olin juuri palaamassa laosista bangkokiin bussilla kun hyvinkin yleinen naistenvaiva virtsatieinfektio ilmoitti itsestään. Tosin ikinä ei niin tuskallisella tavalla. 2010 olin viimeksi sen kärsinyt niin, että nousi munuaisiin, joten jäätävimmät selkä- ja vatsakivut antoivat viitteitä, että nyt olis kiire hoitoon. Pääsin loppujen lopuksi Bangkokiin saakka tuskista huolimatta ja siellä menin suoraan Bumrungrad nimiseen sairaalaan, jossa todettiin ihan vti pikatestin avulla eikä se ollut vielä munuaisissa (tulehdusarvot ihan hyvät). Sain siis vain jotain antibiootteja jotka veivät oireet pois. 1,5 viikkoa myöhemmin lentokentällä kun olin matkalla Suomeen, iski oireet jälleen ja sain niihin Suomessa taas "vaan jotkut antibiootit" jotka veivät oireet. Tällä kertaa myös lääkäri sanoi, että lieviä oireita voi hoitaa itse kotona juomalla vettä. Eli puhdistaisi elimistöä.

Näillä ohjeilla kesä menikin ylijuodessa ja aina välillä lievien vti oireiden kiusatessa. Lopulta menin työterveyslääkäriin ihan muusta syystä ja samalla kerroin lievistä oireista, jolloin otettiin virtsanäyte. Pikatesti osoitti tulehdusta, joten taas määrättiin "jotkut antibiootit" jotka veivät heti oireet. Kahden päivän päästä lekuri kuitenkin soitti kysyäkseen mikä vointi (mikä oli outoa) ja ilmoitti että viljelystä löytyi tällainen esbl bakteeri, jonka pitäisi olla vastustuskykyinen kyseiselle antibiootille mitä söin. Joten sillä jatkettiin ja 5 päivää myöhemmin alkoi taas oireet. Uudestaan lääkärille ja viljelytuloksen mukaan ainoastaan yksi suunkautta otettava antibiootti toimisi (nitrofur), joten se aloitettiin. Ei mennyt kuin yksi päivä ja olin sairaalassa 40 asteen kuumeessa. Vti oli ehtinyt tässä kaikessa välissä nousta munuaisiin ja aloitettiin suonensisäiset antibiootit seitsemäksi päiväksi.

Lääkärit olivat vähän hämillään ja mua pompoteltiin lääkäriltä toiselle haartmannissa ja infektiolääkäri halusi testata kaiken HIVistä lähtien, koska olin ollut Aasiassa. Ilmeisesti esbl bakteeri on kuulemma todella yleinen Aasiassa matkustavilla naisilla! Suurin osa kantajista on juuri nuoria naisia, jotka matkustelevat paljon. Ja paikallisista kuulemma lähes kaikki kantavat kyseistä resistenttiä bakteeria, joten se tarttuu helposti.

No mutta, eihän tämä tähän jäänyt  ;D 2 päivää sitten oireet alkoivat jälleen. Pieni hermoromahdus tietysti iski, koska lennot jenkkeihin on varattu ensi tiistaille. Heti vaan lekuriin, kun ei ollut kuumetta ja pikatestissä taas tulehduksen merkit ja lähti viljelyyn. Sain jälleen kuurin nitrofuria, koska se olis ainoa mikä toimisi. Illalla nousi sitten kuitenkin kuume ja ohje oli työterveydestä, et heti vaan sairaalaan, koska se on mennyt sitten varmasti taas munuaisiin. Eli jälleen taas tipassa ja vähän vaakalaudalla on pääsenkö reissuun tiistaina  :-[ Ei tunnu kuolevan tämä bakteeri millään!!! Ainoastaan heikentyy hetkeksi.

Eli muistakaa käsihygienia aina vessassa käydessä (kusisissa busseissa vähän hankalampaa reissussa, mut käsidesit messiin!) ja muutenkin reissun päällä. En toivois tällaista kierrettä edes pahimmalle vihamiehelle. Varsinkin, kun munuaistulehduksen kroonistuessa on jo sitten mahdollisuus munuaisten vajaatoimintaan ja pahempaan.

Muuta mulla ei reissuista ole tullut ja hyvä niin.
"Not all those who wander are lost."
- J. R. R. Tolkien
http://www.huntthesun.blogspot.com

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #175 : Syyskuu 13, 2012, 13:29:34 »
Oh no. :(

Jatkuvasti uusiutuvan virtsatieinfektion kanssa ruljaaminen oli ihan tarpeeksi v-mäistä kotimaassakin, voin vain kuvitella, miten tilanne korpeaa. Tämä tulee sulle nyt tietysti liian myöhään, mutta ehkä auttaa muita: suosittelen olemaan varovainen itsehoidon kanssa! Ainakaan itse en ole koskaan päässyt tulehduksesta kokonaan eroon pelkästään juomalla paljon ja läträämällä karpalomehun, kystopuriinin jne. kanssa, olen onnistunut ainoastaan lievittämään oireita ja pitkittämään tautia. Eli jos itsehoito ei selvästi tehoa parissa päivässä niin kannattaa mennä lääkäriin.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Jinnai

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Hunt The Sun
    • Sähköposti
« Vastaus #176 : Syyskuu 13, 2012, 13:50:04 »
^ Jep! Ja tosiaan pitkittämällä oireita, infektio saattaa ehtiä nousta munuaisiin ja sit onkin jo vakavaa. Sekin vielä tuli opittua, että älkääkä antako lääkäreiden määrätä ihan mitä tahansa, vaan vaatikaa viljely!! Sekään ei tunnu olevan hirveän yleistä, että lähetetään viljelyyn ja sen vastauksien perusteella määrätään antibiootit. Mua tämä ei nyt auttanut, kun esbl kanta on vastustuskykyinen melkein kaikille antibiooteille. Mutta muita kylläkin! Itse olen saanut tähän samaan tautiin jo neljää eriä vaikuttavaa antibioottia (kefalosporiineja, ciprofloxaciinia, nitrofuria ja nyt suonensisäisesti invanzia). Eli olen saanut kyllä semmoisen kasan antibioottia, ettei ihme jos kroppa on jo ihan sekaisin ja varmaan vaan houkutteleva ympäristö kaikille pöpöille  ::)
"Not all those who wander are lost."
- J. R. R. Tolkien
http://www.huntthesun.blogspot.com

tintin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #177 : Syyskuu 13, 2012, 18:36:31 »
^nuorten naisten tavallisissa virtastietulehduksissa ei katsota tarvittavan viljelyä http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../khp00038 , mutta kieltämättä jos on ollut varsinkin Aasiassa kannattaa viljelyä pyytää noiden vastustuskykyisten bakteerien varalta. Niitä saa ennen kaikkea ulosteen saastuttamasta ravintola- ja kioskiruoasta eli kun henkilökunta koskee likaisilla käsillä ruokaan sen jo valmistuttua. Siksi välttäminen on kovin vaikeaa maissa joissa hygienian kanss ei olla kovin tiukkoja. Itse ESBL on ilmaantunut maailmaan holtittoman antibioottien käytön seurauksena ja sen voi saada huonolla tuurilla vaikka ei itse antibioottia olisi esim. Aasiassa syönytkään.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Anni81

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #178 : Marraskuu 02, 2012, 13:28:05 »
Ei tarvinnut mun mennä ulkomailla kun sain suomessa jo ihan " eksoottisen" Borrelioosin punkista...

nonouska

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #179 : Marraskuu 06, 2012, 22:50:53 »
tiedä onko nyt niin eksoottinen sairaus tuolla Aasian suunnalla, mutta viimeiset 2,5kk reissusta maha oli pahasti sekaisin, eikä mennyt millään ohi.
yli kuukauden suomessa kitkuttelin, ennenkuin menin lääkäriin, ja muutaman ulostenäytteen annettuani totesivat, että Giardiahan siellä on.
Söin reilu kuukausi sitten kuurin, ja kävin kontrollissa, nyt sitten vaan tuloksia oottelemaan, että onko kaveri kehosta häippässy vai saako vedellä lisää lääkkeitä !