Varsinaisen eksoottisesta sairaudesta ei ole kyse, mutta kyseinen bakteeri sai alkunsa lähes varmasti huhtikuiselta aasian reissulta.
Olin juuri palaamassa laosista bangkokiin bussilla kun hyvinkin yleinen naistenvaiva virtsatieinfektio ilmoitti itsestään. Tosin ikinä ei niin tuskallisella tavalla. 2010 olin viimeksi sen kärsinyt niin, että nousi munuaisiin, joten jäätävimmät selkä- ja vatsakivut antoivat viitteitä, että nyt olis kiire hoitoon. Pääsin loppujen lopuksi Bangkokiin saakka tuskista huolimatta ja siellä menin suoraan Bumrungrad nimiseen sairaalaan, jossa todettiin ihan vti pikatestin avulla eikä se ollut vielä munuaisissa (tulehdusarvot ihan hyvät). Sain siis vain jotain antibiootteja jotka veivät oireet pois. 1,5 viikkoa myöhemmin lentokentällä kun olin matkalla Suomeen, iski oireet jälleen ja sain niihin Suomessa taas "vaan jotkut antibiootit" jotka veivät oireet. Tällä kertaa myös lääkäri sanoi, että lieviä oireita voi hoitaa itse kotona
juomalla vettä. Eli puhdistaisi elimistöä.
Näillä ohjeilla kesä menikin ylijuodessa ja aina välillä lievien vti oireiden kiusatessa. Lopulta menin työterveyslääkäriin ihan muusta syystä ja samalla kerroin lievistä oireista, jolloin otettiin virtsanäyte. Pikatesti osoitti tulehdusta, joten taas määrättiin "jotkut antibiootit" jotka veivät heti oireet. Kahden päivän päästä lekuri kuitenkin soitti kysyäkseen mikä vointi (mikä oli outoa) ja ilmoitti että viljelystä löytyi tällainen esbl bakteeri, jonka pitäisi olla vastustuskykyinen kyseiselle antibiootille mitä söin. Joten sillä jatkettiin ja 5 päivää myöhemmin alkoi taas oireet. Uudestaan lääkärille ja viljelytuloksen mukaan ainoastaan yksi suunkautta otettava antibiootti toimisi (nitrofur), joten se aloitettiin. Ei mennyt kuin yksi päivä ja olin sairaalassa 40 asteen kuumeessa. Vti oli ehtinyt tässä kaikessa välissä nousta munuaisiin ja aloitettiin suonensisäiset antibiootit seitsemäksi päiväksi.
Lääkärit olivat vähän hämillään ja mua pompoteltiin lääkäriltä toiselle haartmannissa ja infektiolääkäri halusi testata kaiken HIVistä lähtien, koska olin ollut Aasiassa. Ilmeisesti esbl bakteeri on kuulemma todella yleinen Aasiassa matkustavilla naisilla! Suurin osa kantajista on juuri nuoria naisia, jotka matkustelevat paljon. Ja paikallisista kuulemma lähes kaikki kantavat kyseistä resistenttiä bakteeria, joten se tarttuu helposti.
No mutta, eihän tämä tähän jäänyt

2 päivää sitten oireet alkoivat jälleen. Pieni hermoromahdus tietysti iski, koska lennot jenkkeihin on varattu ensi tiistaille. Heti vaan lekuriin, kun ei ollut kuumetta ja pikatestissä taas tulehduksen merkit ja lähti viljelyyn. Sain jälleen kuurin nitrofuria, koska se olis ainoa mikä toimisi. Illalla nousi sitten kuitenkin kuume ja ohje oli työterveydestä, et heti vaan sairaalaan, koska se on mennyt sitten varmasti taas munuaisiin. Eli jälleen taas tipassa ja vähän vaakalaudalla on pääsenkö reissuun tiistaina

Ei tunnu kuolevan tämä bakteeri millään!!! Ainoastaan heikentyy hetkeksi.
Eli muistakaa käsihygienia aina vessassa käydessä (kusisissa busseissa vähän hankalampaa reissussa, mut käsidesit messiin!) ja muutenkin reissun päällä. En toivois tällaista kierrettä edes pahimmalle vihamiehelle. Varsinkin, kun munuaistulehduksen kroonistuessa on jo sitten mahdollisuus munuaisten vajaatoimintaan ja pahempaan.
Muuta mulla ei reissuista ole tullut ja hyvä niin.