Palautumisongelmia...?

(Luettu 51768 kertaa)

TG

• Reissaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #100 : 01.08.2006, 12:30:40 »
Lainaus
Tai on sellainen hassu, irrallinen olo.

Juuri tuollainen Garotan mainitsema olo on ollut kahden pidemmän reissun jälkeen. Olin 2002 opiskelemassa Englannissa 3 kuukautta ja kotiinpaluu sujui yllättävänkin hyvin. Mutta muutaman viikon kotona olemisen ja Suomessa opiskelun jälkeen tuli sellainen vähän epämiellyttävä olo, ei oikein tuntunu olevan palaset kohdallaan vaikka kaikki olikin hyvin. En muista kuinka kauan sitä epämääräisyyttä kesti, mutta joitakin viikkoja kuitenkin.

Kesällä -04 oltiin kuukausi reilaamassa, sen jälkeen oli vähän ontto olo joitakin päiviä, mutta aika helposti pääsi arkeen taas kiinni. Oli tietysti outoa kun joka paikassa puhuttiin suomea ja kotona oleminen tuntui hotellien ja hostellien jälkeen oudolta.

Muutos päivärytmissä, kokemuksien intensiivisyys ja irrallisuus normaalista arkielämästä taitavat aiheuttaa noita "oireita" ainakin mulle, vaikka ei reissussa olisikaan. Oli nimittäin samanlaisia fiiliksiä armeijankin aikana; kun tuli pitkästä aikaa lomille, saattoi hapuilla asetta herätessä luullen olevansa leirillä yms. :D

High mileage

• Himoreissaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #101 : 01.08.2006, 12:53:36 »
Tulin pysyvästi Suomeen 7,5 kk:n Pietarissa oleskelun jälkeen. Rakkaita sisustuselementtejä sijoittelin vanhaan luukkuuni ja huokaisten lähdin kauppaan. Voi, mun pitää tehdä itse ruokaa..kaupassa pyörin ostoksilla ja tulin sitten kotiin..olin ostanut paketin merisuolaa.

Voin niin pahoin ja podin armotonta Pietari-ikävää Suomessa, että menin 4 päivän kuluttua takaisin Venäjälle ja siellä yritin henkisesti valmistautua Suomessa asumiseen ja tulin sitten ikään kuin uudelleen kotiin. Sitten ruokakoriin sattui jo jotakin syötävääkin.

Mulla ei ole muuta sanottavaa tuohon. Piti tykittää.
Sävel soi näidenkin askelien
-Let there be drums

Itäosasto

• Aloittelija
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #102 : 01.08.2006, 14:14:43 »
Lainaus käyttäjältä: "High mileage"
Tulin pysyvästi Suomeen 7,5 kk:n Pietarissa oleskelun jälkeen. Rakkaita sisustuselementtejä sijoittelin vanhaan luukkuuni ja huokaisten lähdin kauppaan. Voi, mun pitää tehdä itse ruokaa..kaupassa pyörin ostoksilla ja tulin sitten kotiin..olin ostanut paketin merisuolaa.

Voin niin pahoin ja podin armotonta Pietari-ikävää Suomessa, että menin 4 päivän kuluttua takaisin Venäjälle ja siellä yritin henkisesti valmistautua Suomessa asumiseen ja tulin sitten ikään kuin uudelleen kotiin. Sitten ruokakoriin sattui jo jotakin syötävääkin.

Mulla ei ole muuta sanottavaa tuohon. Piti tykittää.

Itselläni on samanlaisia kokemuksia juuri Pietarista paluusta. Siinä vaiheessa kun astuu junasta/bussista/lentokoneesta ulos Helsingissä tuntuu kuin olisi vain suuressa kylässä eikä kaupungissa ollenkaan. Hiljaisuus yllättää. Ja toinen järkytys on hintataso. Ja se kun taas koittaa opetella maksamaan ruokaostokset pankkikortilla eikä kaivelemaan kopeekoita lompakon pohjalta.  Ja yksi suuri järkytys on se, että kun on ollut useita päiviä kauniin Pietarittaren vieressä ja näkee nämä suomalaisten naisten vartalot:) Silloin tekee mieli mennä varaamaan seuraavan matkan lippuja hyvinkin pian.

High mileage

• Himoreissaaja
    • Profiili
miehet
« Vastaus #103 : 01.08.2006, 14:19:30 »
Ja kaikki suomalaiset miehet näyttivät ihan samanlaisilta. Mitkä nenät! Meni kauan, ennen kuin totuin suomalaisiin, jos totuin?? (tätä sai aikaan eräs etelävenäläinen silmää hivelevä kuumakalle)

Edellisen kommentin suomalaisista naisvartaloista jätän omaan arvoonsa. Se on jotaan äijäjuttuja..  :shock:
Sävel soi näidenkin askelien
-Let there be drums

ujera

• Aloittelija
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #104 : 02.08.2006, 21:48:45 »
Minulla taas homma menee ikään kuin toisinpäin. Matkalla saa olla irrallaan ja erillään arkielämästä. Nautin kaikkein eniten juuri siitä, kun vieraassa kaupungissa voi olla mukana kaikessa vilinässä, mutta kuitenkin olla tavallaan seurata sitä ulkopuolelta. Kotona taas on pakko palata omalle paikalleen, jähmettyneisiin ihmissuhteisiin ja töihin. Olo ei ole irrallinen, vaan pikemminkin liian sidottu. Mieli elää kaukana muualla paluun jälkeen.

goahead

• Reissaaja
    • Profiili
joo
« Vastaus #105 : 20.08.2006, 19:00:10 »
Vähän sama meininki kui dokailussa yms. mitä pidempään vedät sitä pidempi palautuminen

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: miehet
« Vastaus #106 : 20.08.2006, 21:15:48 »
Lainaus käyttäjältä: "High mileage"
Ja kaikki suomalaiset miehet näyttivät ihan samanlaisilta. Mitkä nenät! Meni kauan, ennen kuin totuin suomalaisiin, jos totuin?? (tätä sai aikaan eräs etelävenäläinen silmää hivelevä kuumakalle)

Edellisen kommentin suomalaisista naisvartaloista jätän omaan arvoonsa. Se on jotaan äijäjuttuja..  :shock:

Yritän tässä parhaillani tottua siihen, ettei lieden levyn päälle saamiseen tarvitse tulitikkuja :shock:  Olen joka kerta ton sähkölieden edessä huitomassa tikkujen perään ja raapimassa mieleikuvitustikkuja :?
Lisäksi vaatii hieman tapatotuttelua ymmärtää, ettei kukaan kitise vaihtorahan puuttumisesta (siis maksoin 2 euron sämpylän 50 setelillä, kun ei ollut pienempää JA kukaan ei valittanut! Normaaliako?) ja etteivät kaupat ole ihan niin myöhään auki kuin vaikka Oktyabrskaya-hotellin Bukovoed. Toisaalta olisi paljon kivempi, jos voisi jauhaa paskaa kaupan myyjien kanssa ja torimyyjät huutelisi perään "devushka" ja "krasavitsa" ja tunkisi kirsikoita suuhuni. Ystävälliset, söpöt ja musiikkituntevaiset levykaupan myyjät kelpaisivat myös tänne. Yleensä mulle vain nyrpistellään suomalaisissa levykaupoissa.

lakritsifiguuri

• Aloittelija
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #107 : 17.12.2006, 11:42:45 »
Paljon olisi sanottavaa, mutta toistelisin vain muiden hyviä pointteja.

Yksi asia ylitse muiden kuitenkin häiritsee.

Minne katoaa se positiivisuus, energisyys, sosiaalisuus? Alle viikossa olen havainnut useampaan kertaan sen kaiken katoavan kuin pieru saharaan.
Onko kyseessä yksinkertaisesti e-vitamiinin, eli auringon puute vai johtuuko tämä NeuvostoSuomi-kulttuurista, joka on kuitenkin omanlainen ja hyvin erilainen.

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #108 : 17.12.2006, 12:24:54 »
Lainaus käyttäjältä: "lakritsifiguuri"
...e-vitamiinin, eli auringon puute...

D-vitamiini.

En ole havainnut merkkejä NeuvostoSuomesta  :shock: , mutta usein on ihan omasta asenteesta kiinni, kuinka sopeutuu takaisin. Moni on ulkomailla asuessaan ominut vieraan maan tapoja ja kulttuuria, joita sitten yrittää soveltaa uuteen elämään Suomessa. Usein juuri tämä aiheuttaa konflikteja, kun muille nämä asiat ovat vieraita. Paluumuuttaja joutuu tinkimään ennen niin jokapäiväisistä asioista kuten poskisuukoista kavereiden kanssa, koska suomalaiset ystävät olisivat vain vaivautuneita. Ilo karisee nopeasti jos "kaikki" muu on vastaan tai niin sen helposti kokee.  :evil: Lopulta kaikki käy hyvin, ja sopeudut. Suomalainen käytös tuntuu taas normaalilta.  :)  Hyvässä lykyssä juurrutat uusia tapoja lähipiiriisi. Ja ainahan täältä pääsee pois, jos mieli niin halajaa.  :wink:
Krooninen euforia ¤ Ladurée

jamathica

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - mr_scrat@hotmail.com
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #109 : 17.12.2006, 13:40:18 »
Mulla tämä palautuminen ei näköjään tahdo ollenkaan onnistua, olen ollut kaksi kesää peräkkäin reilaamassa. Luulin että toinen kerta sammuttaisi reilijanon mutta se vaan paheni. Suunnittelen melkein päivittäin seuraavaa reissua. Onneksi kohta on taas kesä jotta voi jättää arkipäivän taakseen ja lähteä reissuun.
Onko kenelläkään muulla samanlaisia oireita, kun ei tahdo arkipäivä ollenkaan lähteä käyntiin...

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #110 : 17.12.2006, 13:59:18 »
Ai, tää olikin alunperin reilipalautumiskeskustelu...Jamathica: reilaa kunnes kyllästyt ja tuu sit vasta takaisin kotiin  :D
Krooninen euforia ¤ Ladurée

rikun

• Aloittelija
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #111 : 15.02.2007, 20:25:06 »
Mun täytyy kyllä kanssa allekirjoittaa noi lakritsifiguurin puheet. Olin Pohjois-Amerikassa n. 5kk ja paluu tänne tuntuu todella vaikealta. Olen ollut kohta jo kuukauden maassa ja aina vain tuskasemmalta tuntuu tämä yleinen "perussuomalaisuus". Tuntuu ikään kuin siltä että ympäristö tekee itsestäkin jälleen tosi varautuneen ja ujon persoonan kun taas ulkomailla sai itsestäkin irti ihan eri tavalla kaikkea... Tympeää, toivottavasti tästä nyt jotenkin palautuu.

Mä luulisin että tuossa palautumisessa on aika pitkälti kyse siitä, kuinka paljon Suomea on jo aiemmin arvostanut tai pitänyt. Itse en ole koskaan hirveästi osannut antaa arvoa ja vastoin yleistä väitettä se arvostus ei ainakaan ole lisääntynyt reissun jälkeen. Jotenkin vaan tuntuu siltä että en kuulu tänne vaan ihan muualle.

Kohti Ääretöntä

• Reissaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #112 : 26.02.2007, 11:12:21 »
Hihihi :) me mennään yleensä kesäisin 1-5viikoks purjehtii Välimerelle,asutaan siis veneessämme.Kun pääsee semmosesta reissusta pois niin päässä "heijjaa",tai tuntuu että aallot vieläki keikuttaa. Tunne jatkuu ehkä päivän, kaksi.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Palautumisongelmia...?
« Vastaus #113 : 27.02.2007, 00:11:01 »
Tana tulevana syksyna tulee tayteen maagiset kymmenen vuotta ulkomailla asumista. Kesalla 2006 asuin Suomessa erinaisista syista kolme kuukautta, jotka olivat todella vaikeita. Oli vaikeaa olla ulkomaalaisena tutuissa maisemissa. Ymmarsin kielta, mutta en mita ihmiset halusivat sanoa. Tuijotin aamulla leivanpaahdinta monta minuuttia yrittaen ymmartaa kuinka se toimii. Pelastytin lahikaupan kassan kun kysyin mita hanelle kuuluu. Jarkytin kanssaihmisiani kavelemalla punaisia pain kaupungin keskustassa kun autoja ei tullut.

Telkkariohjelmien nimet on suomennettu hassusti. Ovet aukeaa ulospain. Ihmisilla on tuulipuvun takit kauppareissulla.

Palautumisongelmia ei niinkaan, vaan sopeutumisongelmia. Irrallinen olo, niinkuin joku sanoi. Ei kuulu oikein tuonne eika tanne, mutta toisaalta tuntuu etta koti voisi olla oikeastaan missa vain.
She rides rollercoasters but never screams

Jakedj

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Palautumisongelmia...?
« Vastaus #114 : 25.03.2010, 12:10:21 »
Ihana lukea tällaisiä tekstejä! Tuntui jo lukemisen vahvistavan identiteettiani, tiedän nyt paremmin mikä olen, mihin ryhmään kuulun henkisesti.. yms.

Jotkut kaverit eivät ymmärtäneet mun palautumisongelmia, itse asiassa halveksuivat vähän. Yksi erityisen negatiivinen ihminen sanoi halveksuvalla ilmeellä, että älä viitsi valittaa, shut up älä sitten jää Suomeen. Mä olin että täh, mun kotimaani on Suomi ja perheeni on täällä. En jätä heidät. Suomi on kyllä jollain tavalla rakas maa minulle.

No ehkä eräänä päivänä lähden jonnekin pysyvästi, aika näyttää.
oo matkustelen

Noelia

• Reissaaja
    • Profiili
    • Seikkailublogi
« Vastaus #115 : 15.04.2010, 23:10:22 »
Elämäni tähänastisista pahemmat palautumisongelmat koin vuoden Australiassa vietetyn ajan jälkeen. Kaikki Suomessa tuntui väärältä, vastenmieliseltä ja tylsältä. Olo oli irrallinen. Suomen kieli kuulosti oudolta ja maisemat näyttivät rumilta. Ihmiset tuntuivat töykeiltä. Olin ehtinyt sulautua uuteen kulttuuriin ja ympäristöön niin syvälle ihastuen siihen täysin. Kun sieltä sitten revittiin irti takaisin kylmään kotimaahan, oli tunne kuin märkä rätti olisi isketty päin naamaa ja kahle isketty jalkaan.

Kuitenkin tähänkin elämään on sopeutunut taas, vaikkakin ajatus täällä olemisesta edes seuraavat puoli vuotta tuntuukin edelleen vastenmieliseltä.

Outoa kokea kulttuurishokki omassa kotimaassaan.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2010, 23:12:31 kirjoittanut Noelia »
"Replace the fear of the unknown with curiosity" | http://seikkailunnalkaa.blogspot.com

imoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #116 : 19.04.2010, 12:37:31 »
No sellanen ongelma mulla on, ettá kaikista tapaamisista jotka ovat puoli jotain, eivät tasalta, niin myöhästyn aina tunnilla, sillä alitajuisesti ilmeisesti ymmärrän aina kaikki kellon ajat "puoli jotain" tuntia myöhempänä. Sillä kun Suomessa mulle sanotaan, että tyóhaastattelu on puoli kolmelta, mä jotenkin automaattisesti ymmärrän sen puoli neljäksi, sillä espanjaksi puoli neljä on "tres y media" => "kolme ja puoli"

hway

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #117 : 25.04.2010, 21:12:58 »

Hassua kuinka jo lyhyen (n. kuukausi) kaakkois-Aasian visiitin jälkeen kotipaikka tuntui ... tyhjältä.
Todennäköisesti siksi että kiinalaisen uuden vuoden aikaan Ho Chi Minhin oikeasti Täysiltä kaduilta tänne palatessa ei kadulla kulkenutkaan oikeastaan minkään vertaa väkeä.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #118 : 25.04.2010, 21:47:46 »

Hassua kuinka jo lyhyen (n. kuukausi) kaakkois-Aasian visiitin jälkeen kotipaikka tuntui ... tyhjältä.
Todennäköisesti siksi että kiinalaisen uuden vuoden aikaan Ho Chi Minhin oikeasti Täysiltä kaduilta tänne palatessa ei kadulla kulkenutkaan oikeastaan minkään vertaa väkeä.

Tuo on erittäin yleistä, että Aasiasta tullessa ensimmäinen reaktio Helsingin katuja katsellessa on "eihän täällä ole ketään eikä mitään"  ;D

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 26.04.2010, 03:17:20 »
Kaikki tuntuu pieneltä. Liikenne tuntuu väljältä. Ei-matkustavien kavereiden kanssa puheenaiheet ovat vähissä pitkän reissun jälkeen.
Up Where We Belong