Milloin vaihtuu rinkkamallisto??

(Luettu 12797 kertaa)

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 29.03.2005, 11:52:38 »
Heips.

Olen vuoden lopussa/ensi vuoden alussa lähdössä ausseihin, ja rinkan osto edessä. Tietääkö kukaan, milloin vaihtuvat mallistot, jolloin saa hieman edullisempaan hintaan niitä "vanhoja malleja"?
 Yritin googlettaa mutta en löytänyt mitään :D .

Kiitos kaunis!!!
Never Give Up.

da b0ss

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 29.03.2005, 12:13:33 »
Kaippa ne tässä kevään korvilla vaihtuu, itse ostin tämän kuun alussa rinkan ja mitä noita kauppoja tuli kierrelty niin joka paikassa oli rinkkoja alennuksessa. Itse maksoin ko. kapistuksesta(60 ltr) hieman alle 50 euroa, ja todella tyytyväinen olen ollut! Ovh tais olla 80-90 euroa luokkaa.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
vau
« Vastaus #2 : 29.03.2005, 12:19:43 »
Sä olet saanut todella halvalla rinkan! Itse kävin alan liikkeessä joku aika sitten kattomassa rinkkoja, ja tuon kokoisista joutuisi pulittamaan paaaljon enemmän. Pitää pysyä kuulolla  :wink:
Never Give Up.

da b0ss

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.03.2005, 12:24:17 »
Joo ei munkaan mielestä ollut yhtään pahan hintainen. Ja kannattaa katsella myös muualta kuin "alan liikkeistä", niistä mä myös katsoin ja hinnat pompsahti heti korkeiksi.

Suurista liikkeistä joissa on jokin retkiosasto tai vastaava, tekee monesti halpoja löytöjä.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
juuu
« Vastaus #4 : 29.03.2005, 12:28:33 »
Kiitoskiitos vinkeistä! Onhan se itselläkin käynyt mielessä, enemmän vain juuri kai pelkään ostavani jonkun roskan, joka hajoaa siellä matkalla.... Mä kun en kauheasti rinkoista tiedä. Mutta pitää tosiaan marssia jonnekkin isoon liikkeeseen ja jossa on asiantuntijoita paikalla!!!!!
Never Give Up.

da b0ss

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.03.2005, 12:43:06 »
En mäkään mikään asiantuntija ole enkä niistä muutenkaan kovin paljon tiedä. Mutta kun kapistus näyttää ja vaikuttaa hyvältä, merkki edes jollain tapaa tunnettu ja hinta kohdillaan, niin kyllä noilla seikoilla mulla jo ostopäätös syntyy. Niin ja ei tietysti tule unohtaa kokeilla, että miten se istuuntuu omaan selkään, ja hieman ajatella mitäs sitten kun painoa on vaikkapa parikymmentä kiloa enemmän.

Mä ostin oman rinkkani Citymarketista, toivottavasti tämä tieto ei aiheuta pahoinvointia himoreissaajien keskuudessa :wink:

sammeli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.03.2005, 13:02:29 »
Semmonen niksipirkka vinkki tähän väliin että hakekaa ihmeessä uudet rinkat jostain muualta kuin koto Suomesta!
Siis jos ootte muutenkin jonnekin menossa niin kamat vaan jätesäkissä messiin ja rinkka selkään vasta perillä...
Itse ostin syksyllä Puolasta tyylikkään Karrimorin repun noin 15e... sama suomessa 30e! Luulis että esim. Eestistä sais rinkan aika huokeesti, monethan tykkää käydä siellä vaan täyttämässä ne vanhat reput kilisevällä, mutta miksei saman tien ostais uutta rinkkaa  :D

da b0ss

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.03.2005, 13:09:32 »
Ite en kyllä lähtis missään jätesäkissä kamoja roudaamaan määränpäähän, ainakaan kovin suurta määrää. Mut jos ei paljon ole kamaa lähtiessä niin sitten kyllä voi paikan päältäkin niitä rinkkoja katsella.

Tosin jos säästö on vain jotain parin kympin luokkaa, niin en tiedä onko se sen väärti.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.03.2005, 14:38:51 »
Tehdäämpäs tähän pieni rinkka-FAQ!

Lisätkää ja kommentoikaa jatkoksi, mutta ainakin nämä kannattaa ottaa huomioon rinkkaa ostaessa.

* Saumat. Ei ainakaan yksinkertaiset, eli vähintään kaksi ommelta pitää löytyä kaikista saumoista.

* Vetoketjut. Mahdolliset vetoketjut on oltava "jykeviä". Ei siis mitään ohuenohuita kieroon ommeltuja vempuloita. Hajoaa muuten varmasti kovassa käytössä.

* Klipsit, kiinnikkeet. Vahvaa tekoa. Jos ne tuntuvat heikoilta, ne ovat myös heikkoja. Eli hajoavat väistämättä väärässä paikassa.

* Kangas. Materiaalin pitää olla paksua. Muuten ensimmäinen terävä kulma jossain tekee rinkkaan reijän.

* Selkäosa. Selkäosasta pitää löytyä jonkinlaiset (metalli) tuet. Eli ei sellaista joka menee kasaan kun sen laittaa tyhjänä seisomaan. Väistämättä vempula ja sellaista ei kanna mielellään kukaan. Selkäosassa muutenkin paksu (ja kova), jotta huonostikkaan pakattuna sieltä ei mikään kirjan kulma tunnu selkärangassa.

* Olkaimet. Olkaimienkin pitää olla jykevät, ei siis sellaiset löysät rimpulat. Eli nekin pysyvät muodossa, vaikka rinkka ei olisikaan selässä. Ja niiden pitää olla muotoillut, eli sellaiset jotka mukailevat ruumiin rakennetta; kaartuvat keskiosastaan yhteen. Olkaiminen korkeutta selkäosaan nähden pitää pystyä muuttamaan.

* Lantiovyö. Jykevä sekin. Mielellään selän kohdalta sen verran paksu, että jättää selän ja rinkan väliin kunnolla ilmaa, koska selässä kiinni oleva rinkka hiostaa s**tanasti. Ja mitta sellainen, että se saa halutessaan tiukasti kiinni, ei siis liian pitkä.

* Säädöt. Rinkkassa pitää olla yleensäkkin tarpeeksi mahdollisuuksia säätöihin, jotta sen saisi istumaan selkään hyvin.

Nuo nyt tuli äkkiseltään yleispätevänä ohjeena mieleen ja sitten muutamia juttuja joita itse arvostan:

* Ylipakattavuus. Mahdollisuus ylipakata reppu on ehdoton edellytys.

* Sadesuoja. Rinkassa pitää tulla mukana sadesuoja. Ja sille pitää olla se sille suunniteltu oma tasku, jossa se pysyy silloin kun se ei ole käytössä.

* Alaosa erotettavissa. Eli rinkan alaosassa on oma osio jonne pääsee sieltä suoraan käsiksi tarvitsematta purkaa koko rinkkaa. Mielellään kuitenkin vielä sellainen, että tämä alaosa on erotettu vain vetoketjullisella läpällä muusta rinkasta, jolloin koko rinkasta saa yhtenäisen tilan, niin halutessaan.

* Kapeus. Rinkan pitää olla kapea, eli reunoilla ei mielestäni saa  olla miljoonia pullottavia taskuja ja vesipullorimpuloita. Kapeissa tiloissa (esim. junien/bussien/lentokoneiden käytävillä) passaavaat vaan jäämään jokapaikkaan kiinni ja sitten v*tuttaa aina pakittaa taaksepäin, muiden ihmisten kirotessa takana, toivoen että irtoisivat. Pari taskua sillälailla, etteivät levennä rinkkaa, riittävät aivan hyvin.

* Ulkopuoliset remmit. Muutama remmi sijoitettuna taktisesti sivuille kuitenkin niin, että niihin saa märän pyyhkeen roikkumaan/kuivumaan tai vaikka sandaalit tarpeen vaatiessa kiinni.

Tässä viimevuosina on tullut markkinoille rinkkoja joiden koko "etumuksen" saa avoimeksi vetoketjulla, eli sieltä saa tavarat ulos päältä kaivamatta, ja näiden nimeen jotkut vannovat. Mutta mitä olen nähnyt noita, niin ovat olleet mielestäni kaikki mallia joita ei pysty ylipakkaamaan, joten jäisi väistämättä itseltäni juurikin tuosta syystä ostamatta. Ja kannattaa muistaa, että vetoketju on kuitenkin aina hajoamisherkempi kuin yhtenäinen kangas.

Tuossa nuo oli pääpiirteittäin sitten mitä omalta rinkaltani vaadin. Rahalla saa tietysti hyvää, mutta ei se keskihintainenkaan aina täyttä sontaa välttämättä ole (toisin kuin halvin mahdollinen). Itse joskus muinoin maksoin tarjouksessa rinkastani ~300FIM ja hyvin on kestänyt aikamoisen määrän kilometrejä maailmalla ja pahimmillaan aika loppuun asti täyteen ahdettuna.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
vaude
« Vastaus #9 : 30.03.2005, 10:44:32 »
Aikamoinen rinkka-asiantuntija on sinusta fisu tullut  :D . Kiitos hyvistä vinkeistä, paljon sellaista mitä en ole tullut edes ajatelleeksi.
 Minkä kokoinen rinkka on muuten hyvä reppureissaajalle? Eli litroja?
Never Give Up.

calu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.03.2005, 12:35:22 »
Mulla on 65 litranen kaira.se on ainakin riittäny hyvin.. suosittelen että laittaa jonkin verran rahaa siihen rinkkaan. Suomalaiset rinkat on yleensä ollu laadukkaita ja kehuttuja.
Olen laittanut paljon rahaa kauniisiin naisiin, hienoihin autoihin ja viinaan. Loput olen tuhlannut.
-George Best

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Re: vaude
« Vastaus #11 : 30.03.2005, 12:50:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Sunny"
Aikamoinen rinkka-asiantuntija on sinusta fisu tullut  :D . Kiitos hyvistä vinkeistä, paljon sellaista mitä en ole tullut edes ajatelleeksi.
Itselläni on 65 litranen rinkka. Nyt olen harkitsemassa uuden ostoa, kun viime matkalla alkoivat muoviset kiinnikkeet paukkumaan. Seuraava rinkka tulee varmaan olemaan pienempi, kun en ole saanut tuota rinkaa koskaa läheskään täyteen.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: vaude
« Vastaus #12 : 30.03.2005, 14:36:28 »

Ei tollaseen kai voi antaa mitään patenttivastausta, joka pätisi kaikille. Pienempi täysinäinen on epäilemättä mukavampi kantaa kuin saakelin iso puolillaan tavaraa. Itselläni on pidemmille reissuille  (kuukausien)  60+5 litranen, enkä nyt seuraavaksi meinaa ainakaan pienempää ostaa (65+5l kuulostaisi aika passelille), mutta olenkin iso mies ja isot on vaatteetkin. Ja minä kun en jaksa joka ilta nyrkkipyykätä, jotta olisi seuraavanakin päivänä puhdasta päällepantavaa, niin kannan suosiolla mukanani useampia t-paitoja ja aina viikoksi kalsareita. Eli pärjäisin todellisuudessa paljon pienemmälläkin rinkalla, mutta tämä on ihan oma valinta - vähemmän pyykkäystä (tai itseasiassa pesuloiden etsintää :wink: ), mutta enemmän painoa rinkassa. Oikea tavaramäärä on mielestäni se, minkä valittamatta kantaa.

Pienempi ihminen pienempine vaatteiteen pärjää varmasti helposti pienemmälläkin, eikä heiveröisempi tyttö varmastikkaan enää kanna mielellään jotain täyttä 60+5 rinkkaa, koska sille alkaa jo väistämättä tulemaan painoa pelkillä vaatteillakin sellaiset 13-15kg.   Mutta kannattaa muistaa, että jos matkalta on tapana jäädä jotain tavaraa mukaan, niin ei lähdetä liikenteeseen niin täydellä rinkalla, että nämä mukaan tarttuneet tavarat pitää kantaa muovikasseissa, koska siinä menee järki aika nopeasti. Itselläni on paha tapa kantaa mitä kummallisempia asioita maailmalta kotiin ja vieläkin harmittaa, etten saanut Indonesiasta millään mukaani (ei rinkkaan vaan yksinkertaisesti mahtunut) sellaista muinaisten batak-poppamiesten käyttämän "taikasauvan" liki 2 metristä kopiota (meni toki kolmeen osaan). :lol: Jos rinkkaan olisi mahtunut, olisin epäilemättä kantanut sitä sen reissua jäljellä olevat 2 kk mukanani, oli se niin magee. :(

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.03.2005, 14:46:40 »
Olipas hyvä vaatimuslista rinkalle tuolla. Lisäisiin siihen vielä pari asiaa:

vetoketjuissa pitää olla jotkut muutkin vetimet kuin se pieni metalliläpätin. Helpottaa huomattavasti.

Rinkassa pitää myös olla hyvät "pikapakkaustaskut", eli sellaiset joihin saa usein tarvittavat tavarat tungettua.

Ja rinkkakeskusteluun vielä reppulisäys: Haltin minimaalisen ohut "varareppu" Streetpack, joka menee pieneen pussukkaan, on mainio varuste kaikilla matkoilla.  Painaa kolmesataa grammaa ja vetää 15 litraa. Tuommoisella voisi startata, jos aikoisi ostaa matkan varrelta sekä rinkan että kamaa.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

uuge

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 30.03.2005, 15:09:39 »
Fisun lista oli varsin kattava mutta sen vielä lisäisin että ulkopuolisia kiristysremmejä ja lenkkejä mihin saa irtoremmejä kiinni on hyvä olla riittävästi. Näin sen 65 litrasenkin saa mukavan tiiviiksi vaikka siellä on kamaa vain se 30 litraa. Lisäksi jos se on myös vaelluskäytössä on sinne ulkopuolelle kiva kiinnitellä makuualustaa ja laavua.

Ite käytän 65 litrasta sekä pidemmillä reissuilla että vaeltamisessa. molempiin on koko ollut riittävä mutta ei liian iso.

Niin ja toi streetpack on käytännöllinen jos ei muuta kantolaitetta oo matkassa kuin rinkka.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.03.2005, 15:13:10 »
Lainaus käyttäjältä: "1963"
Haltin minimaalisen ohut "varareppu" Streetpack, joka menee pieneen pussukkaan, on mainio varuste kaikilla matkoilla.  Painaa kolmesataa grammaa ja vetää 15 litraa. Tuommoisella voisi startata, jos aikoisi ostaa matkan varrelta sekä rinkan että kamaa.

Onko käyttökokemusta tuosta? Joskus muinoin itse katselin kyseistä tekelettä, mutta en viitsinyt uhrata sitä pyydettyä 30-35€:a kokeilumielessä, koska juuri tuollaiset passaavat olemaan todella paskamaisia kantaa, jos siellä on pikkasenkin painavampaa tavaraa tai mitä tahansa kovaa (esim. litran vesipullo ja matkaopaskirja), koska selkäosassa ei ole minkäänlaista pehmustetta/koviketta. Tuollaiselle en keksinyt todellisuudessa juuri mitään muuta käyttöä, kuin että siellä voisi kantaa vaikkapa hupparia kylmien iltojen varalta ja ainostaan siihen tarkoitukseen, en ihan kyllä meinaa omaa kassia ostaa. :roll:

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.03.2005, 09:45:12 »
On kokemusta, mutta ei hirveän kuumalla kelillä. Yllättävän mukava kantaa, koska kantohihnat on pehmustettu. Lisäksi repun malli on sellainen, että se ei leviä muodottomaksi.

Eikä se kyllä maksa "kuin" parikymppiä. Onhan sekin rahaa, mutta toisaalta itse en jaksa kantaa ohuessa muovikassissa vesipulloa, opaskirjaa ja sitä kilon pussia aprikooseja, joka kuitenkin tulee ostettua.

Ja kaikilla pikkumatkoilla tuo on ollut tosi hyvä laajennusvara viikonloppulaukkuun.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
heips
« Vastaus #17 : 01.04.2005, 11:05:10 »
Fisu: Naispuolinen olen, mutta fysiikka sen verran kova (kiitos monivuotisen salitreenin), että kyllä jaksan aika paljon kantaa. Täytyy mennä siellä Partioaitassa käymään, sen verran paljon olen kehuja ko. paikasta kuullut!  :wink:
Never Give Up.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: heips
« Vastaus #18 : 01.04.2005, 12:49:00 »
Fisu: Naispuolinen olen, mutta fysiikka sen verran kova (kiitos monivuotisen salitreenin), että kyllä jaksan aika paljon kantaa.

Ei kyse olekkaan siitä paljonko jaksaa kantaa, vaan kuinka paljon kantaa ilman että se tuntuu v*ttumaiselta. Kyllä minäkin varmasti jaksaisin kantaa vaikka 50kg selässäni, mutta se ei tarkoita, että se olisi enää miellyttävää. Tälläisen ~190cm/~100kg kokoisen äijänkörilään selässä joku tuollainen 20 kiloakin menee suhteellisen huomaamattomasti, mutta voisin sen kuvitella olevan jo salilla käyneellekkin 165cm/50kg tytölle pidemmän päälle vittumaista, jos selkään lykätään 40% lisää omasta elopainosta.

Täytyy mennä siellä Partioaitassa käymään, sen verran paljon olen kehuja ko. paikasta kuullut!  :wink:

Partioaitta on varmasti ihan pätevä liike, mutta jumalattoman kallis! Jos jossain täällä pääkäupunkiseudulla asut, niin kannattaa ehdottomasti käydä kurkkaamassa Mountainshop, joka myy LoweAlpinea, ja nettisivujen mukaan vielä aika hiton hyvillä tarjouksilla juuri nyt!! Oma seuraava rinkkani (kun tuosta vanhasta joskus aika jättää) on mitä ilmeisemmin joko LoweAlpine, Karrimor tai JanSport (jonka rinkkoja en ole koskaan ikäväkyllä Suomessa myynnissä nähnyt). Kaikki tunnettuja loistomerkkejä, ja hinnat ei ole ihan niin kamalia, kun esim. vastaavissa The North Faceissa, joissa nimen takia pitää todellakin lyödä iso läjä rahaa (vähintään se 300e) pöytään, ennen kuin saa mitään järkevää.

tyttö

• Vieras
30 %
« Vastaus #19 : 03.04.2005, 22:08:44 »
Eräs "vaelluskonkari" sanoi joskus, että rinkan painona 30% omasta painosta olisi ihan tarpeeksi.  Eli kun painan itse 50 kiloa niin jaksaisin hyvin kantaa 15 kiloa mukana. Satakiloinen mies kolmekymmentä kiloa. Sen jälkeen alkaa liikkuminen pidemmän päälle kuulema käydä aika veemäiseksi  :roll: