Hawaii

(Luettu 78093 kertaa)

LeBron

• Aloittelija
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #20 : 24.06.2007, 21:46:33 »
Mulla on suunnitteilla reissu Hawaiille vuodenvaihteessa. Tai oli, kunnes aloin miettimään onko siinä mitään järkeä, sillä matkustan yksin ja matkaoppaita luettuani ymmärsin, että jos saarilla haluaa nähdä muutakin kuin Honolulun, pitää vuokrata auto. Se tulee yksin matkustaessa melko kalliiksi, mutta lisäksi ikäraja saattaa olla esimerkiksi Big Islandilla 25. Olen 23-vuotias. Tietääkö joku pitääkö näin korkeat ikärajat paikkaansa? Ja onko jollain kokemusta saarilla liikkumisesta autolla, millaiset tiet ovat ja millainen liikennekulttuuri siellä on? Olen kyllä ajanut paljon Suomessa, mutta yksin ajaminen vieraassa maassa vähän epäilyttää.. Ja onko jollain kokemusta kuinka saarilla pystyy liikkumaan ilman autoa, ts. julkisilla tai pyörällä? Kiva jos joku osaa vastata! En haluaisi että unelmieni reissu kaatuisi tähän asiaan....

zanni8

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - anniina.koivula@gmail.com
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #21 : 25.06.2007, 11:59:21 »
Kyllä siellä melkein auto kannatta olla, että pääsee näkemään kaikkia paikkoja. Me oltiin silloin Mauilla eräässä Bungalowissa ja siellä oli ärjestetty ilmaisia retkiä, oli autot ja oppaat mukana, joten se oli hyvä keino pästä tutustuun hieman kauemmaksikin.

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #22 : 04.07.2007, 11:51:03 »
Omat kokemukseni Havaijista perustuvat 7 matkaan. Olen käynyt kaikilla pääsaarilla, mutta eniten aikaa olen viettänyt Big Islandilla, joka on oma suosikkini Havaijin saarista. Jos haluat nauttia koko Havaijin aurinkoisimmista ja rauhallisimmista rannoista ja nähdä jylhiä maisemia, rosoista mutta kaunista luontoa, aktiivisen tulivuoren hehkuvaa laavaa ja sademetsiä, niin kannattaa suunnata Big Islandille. Jos taas pidät isoista kuvankauniista hiekkarannoista, rantavesissä uiskentelevista ryhävalaista, monipuolisista ranta-aktiviteeteista, laaksomaisista maisemista, upeista maisemareiteistä ja ostoksista, niin Maui on hieno paikka siihen. Kauai puolestaan on pieni, rauhallinen, romanttinen, ja äärettömän kaunis saari, joka sopii kiireestä vetäytyjille. Kauaista täytyy aina muistaa, että siellä sataa enemmän kuin muilla Havaijin saarilla. Oahu on sitten se oikea paikka vilkkaasta yöelämästä ja ihmisvilinästä pitäville.  Oma mielipiteeni on, että jos Havaijille asti lähtee, niin kyllä Oahu ja erityisesti Waikiki täytyy kokea.

Halvimmillaan Havaijille on päässyt jopa 800 eurolla, jos on nähnyt vaivaa ja on ollut valmis ostamaan liput "palasina" eli esim Hki-JFK erikseen ja sitten JFK-HNL erikseen. Itse olen aina ostanut liput American Airlinesilta (www.aa.com), ja esim. viime helmikuun matkani maksoi veroineen n. 950 euroa. Syy siihen miksi suosin AA:ta, on yhtiön hyvä mailiohjelma AAdvantage. Yhdellä Havaijin-matkalla saa käytännössä yhdet Euroopan-lentoliput ilmaiseksi. Ja viime matkallani onnistuin hyödyntämään bonustarjousta, jossa sain tuplamailit. Sain siten yhdellä menopaluulipulla toisen Havaijin-matkan ilmaiseksi.

Saarten välisiä lentoja hoitaa neljä eri lentoyhtiötä (Hawaiian, Aloha, Go!, Island Air), joiden kova kilpailu on tiputtanut hintoja. Menopaluulipun saa halvimmillaan n. 50 dollarilla, mutta "normaali tarjoushinta" liikkuu veroineen 80-90 dollarin tienoilla. Lentoaika on vain n. puoli tuntia ja lentoja on paljon. Syyskuussa saarten välillä alkaa liikennöidä myös pika-alus, joka selviytyy merimatkasta kolmessa tunnissa. Hinnoista en tiedä vielä mitään.  

Autonvuokraus on Havaijilla lähes välttämättömyys, paitsi jos pysyttelee Oahulla, jossa on varsin hyvä TheBus-bussisysteemi. Mauillakin on joitakin busseja, jotka kulkevat turistihotellien ja Lahainan kaupungin välillä, mutta muualla ei löydy mitään julkista liikennettä. Auto kannattaa varata etukäteen Suomesta esim. Ebookersin/Holiday Autosin kautta, koska silloin kaikki tarpeelliset vakuutukset sisältyvät hintaan, ja auto tulee selvästi edullisemmaksi kuin  paikan päältä vuokrattaessa. Autonvuokrauksen ikäraja on yleisesti 25 vuotta, mutta muutamat vuokraamot (esim. Alamo, Dollar) ymmärtääkseni vuokraavat myös 21-vuotiaille lisämaksua vastaan.

Jos matkasta kuitenkin haluaa selvitä ilman autoa, niin nähtävyyksiä voi kädä katselemassa esim. Polynesian Advenrure Toursin (www.polyad.com) tai Roberts Hawaii'in (www.robertshawaii.com) bussimatkoilla. Oahun bussijärjestelmästä löytyy tietoa osoitteesta www.thebus.org.

Matkaoppaiden raamattu Havaijilla on Andrew Doughtyn kirjoittama Revealed-sarja. Jokaisesta saaresta on oma kirjansa (Oahu revealed, Maui revealed jne), ja kukin kertoo pikkutarkasti kaiken mitä ikinä haluat tietää.

funky

• Aloittelija
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #23 : 09.09.2007, 17:17:49 »
Olemme lähdössä ensi viikolla Havaijille.

Muutama kysymys:

Minkälaiset yhteydet (julkisilla) on Honolulun kentältä yhteydet Waikiki biitsin tuntumaan? Ajattelimme, että vuokraamme auton vasta muutaman päivän oleskelun jälkeen. Tarkoitus on tutustua Honoluluun ensimmäiset 3 yötä ja sitten lähteä kiertelemään saarta ja ainakin yhtä toista saarta, ehkäpä Mauia.

Onko vinkkejä hotelleista ja näkemisen arvoisista paikoista Oahulla (Honolulun ulkopuolella?)

Tarkoitus myös lähteä tutustumaan Lostin kuvauspaikoille . Honolulusta järjestetään ilmeisesti päivän retkia kuvauspaikoille. Vinkkejä hyvästä järjestäjästä?

Kiitokset kovasti pikaisista vastauksista!  Ensimmäistä kertaa täällä kirjoittelen, toivottavasti tulee viesti perille  :lol:

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
hawaijille - lennot on jo
« Vastaus #24 : 16.09.2007, 12:28:05 »
Pari ekaa yötä on jo varattu kohtuuhintaisesta hotellista, honolulussa Oahulla. Lähtö on jo parin viikon päästä.. Sitten toki myös muille saarille, jos on edullisia majoituksia tiedossa kertoilkaa ihmeessä!

Miten parissa viikossa perillä ehtii näkemään kaiken oleellisen? Kannattaako tässä ajassa mennä Big Islandille lainkaan vai keskittyä lähempiin ja pienempiin saariin?

Onko tekeminen ja majoitukset todella niin kalliita kuin monilla nettisivuilla väitetään? Mahtavaa jos vastailette!

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #25 : 18.09.2007, 15:21:38 »
Periaatteessa kunkin saaren ehtii nähdä melko hyvin 3-5 päivässä, mutta itse tykkään rauhallisemmasta tahdista. Pyrin aina olemaan ainakin viikon yhdellä saarella, jotta ehtii kiertelyn lisäksi nauttia myös auringonotosta, uimisesta, snorklaamisesta ja yleensä rentoutumisesta.  

Hotellit ovat kalliita Havaijilla, erityisesti tammi-huhtikuussa, jolloin on huippusesonki. Hyviä hotellivinkkejä ja -arvioita löytää Tripadvisorista (www.tripadvisor.com) ja hyviä hintoja voi löytää esim. näistä: www.otel.com, www.hotwire.com, www.hotelscomparison.com. Niin ja tietysti www.priceline.com, mutta sen käyttö vaatii seikkailumieltä ja käytännössä Amex-luottokortin. Mutta vastineeksi voi saada huoneen jopa 50% halvemmalla kuin jotain muuta kautta!

Mukavaa matkaa teille, jotka olette piakkoin lähdössä! Itse lähden taas helmikuussa Big Islandille.

Reija

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Hawaii
« Vastaus #26 : 20.09.2007, 12:13:51 »
Mulla taas on suunnitelmissa (unelmissa) päästä Hawai'ille vaihtoon vuodeksi, jos saan vaan mitenkään järkättyä asiaa.

Onko kukaan ollut?? Kokemuksia? Yliopistossa siis opiskelen..
quot; Vaikka tuhat ihmistä uskoisi hölynpölyyn, se on silti hölynpölyä "

kissanminttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #27 : 19.11.2007, 20:54:45 »
Miten toi AA:n plussasysteemi toimii? Käytännössä samoin, kun joku finskin plus-systeemi? Voinko liittyä siihen samalla, kun varaan lentoja? Ja sitten: onko järkevämpää ostaa lennot erikseen Finnair HKI-JFK ja sieltä AA:lla Havaijille kaikki yhteensä hintaan n. 975 vai ebookersin kautta koko roska HKI-HNL hintaan 1075 ? Meinaan vaan, että jos lennoissa tulee jotain myöhästymisiä tms. niin onko matkan sujuvuuden kannalta parempi vaan ottaa toi paketti, vai säästää tuo sata euroa (joka kuitenkin on aikas paljon rahaa)? Sitten vielä sellanen kysymys, että minkä maan AA:n sivuilta lennot kannattaa varata, jos varaa suoraa ja onko niillä hintaeroja. Eurooppalaisena ne täytyy siis varata joltain eurooppalaiselta sivulta esim. Saksa tai Ranska, mutta onko sillä käytännössä väliä miltä?

Kiitokset kovasti jlauronelle todellä hyvistä vinkeistä ja ois kiva jos joku osais vastata näihin kysymyksiin vaikka onkin vähän OT. Lisää vinkkejä otetaan tietysti vastaan ja toivotaan että mä pääsen jouluks Havaijille! :)

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #28 : 22.11.2007, 09:58:59 »
AA:n AAdvantage-jäseneksi voi liittyä yhtiön nettisivuilla osoitteessa www.aa.com (AAdvantage -> Instant enrollment). AA:n mailiohjelmasta  ja sen koukuista voisin kirjoittaa pitkäänkin, mutta se ei ehkä kuulu tähän osastoon.

Lennot olisi aina hyvä ottaa samalle lipulle, sillä tällöin lentoyhtiö on myöhästymistilanteessa velvollinen järjestämään korvaavan kuljetuksen. Jos lennot ottaa eri lipuille, kannattaa vaihtoihin varata reilusti aikaa.  

AA:n hinnat ovat kokemukseni hyvin samat riippumatta siitä, varaako ne AA:lta tai esim. Ebookersilta. Toimitusmaksuissa saattaa olla eroa. Itse ostan lentoni aina AA.comista suoraan (onnistuu Amexilla), sillä näin pääsen itse valitsemaan istuinpaikkani etukäteen.  

Jos olet lähdössä jouluksi Havaijille, kehottaisin pitämään kiirettä, että saat edullisimmat lennot ja erityisesti majoituksen. Joulun tienoo on nimittäin Havaijilla huippusesonkia, ja monet hotellit varataan loppuun jo viikkoja ennen. Hinnat ovat tietysti sen mukaiset :)

Itse olen menossa Big Islandille jälleen helmikuussa! Lennot Hki-Lhr-Lax-Koa onnistuin saamaan AA:lta 700 eurolla!

kissanminttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Hawaii
« Vastaus #29 : 22.11.2007, 11:44:27 »
thanks a lot! Pahus kun mä en voi lähtee helmikuussa  :evil: No, onneksi mun ei tarvitse huolehtia majoituksesta. Sellasta vielä (ja anteeksi ot), mutta jos en omista amexia tms. jenkkiluottokorttia, niin voinko sitten varata sieltä am.com sivuilta lentoja, mun mielestä siellä luki, että muut kuin jenkit varatkoot lentonsa omien maiden sivuiltaan....

jlaurone: jos sua kiinnostaa kertoa tosta aadvantagesta, niin pistä mulle siitä vaikka yv:tä. mun nimittäin pitäisi tosissaan alkaa miettiä noita lentoja vakavasti, jos meinaan jouluksi pois päästä.

Satumaa

• Aloittelija
    • Profiili
Hawai, Honolulu
« Vastaus #30 : 03.06.2008, 18:13:50 »
Hello,

ollaan menossa kesäkuun lopussa viikoksi Honoluluun. Nyt kaivattaisiin vinkkejä, mitä siellä ehdottomasti kannattaa tehdä ja missä käydä. Hotellimme sijaitsee Waikiki beachin vieressä.

Onko järkeä vuokrata esim. auto/skootteri päiväksi ja ajella saarta ympäri? Onko saari ylipäätänsä kuinka suuri?

Onko kokemuksia millainen sää yleensä kesäkuussa on Hawailla?

Matkaa odotellaan jo kovasti ja vinkkejä kaivattaisiin!!

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Hawai, Honolulu
« Vastaus #31 : 04.06.2008, 08:24:55 »
Hello,

ollaan menossa kesäkuun lopussa viikoksi Honoluluun. Nyt kaivattaisiin vinkkejä, mitä siellä ehdottomasti kannattaa tehdä ja missä käydä. Hotellimme sijaitsee Waikiki beachin vieressä.

Onko järkeä vuokrata esim. auto/skootteri päiväksi ja ajella saarta ympäri? Onko saari ylipäätänsä kuinka suuri?

Onko kokemuksia millainen sää yleensä kesäkuussa on Hawailla?

Matkaa odotellaan jo kovasti ja vinkkejä kaivattaisiin!!

Waikiki Beach tietenkin on itsessään suuri nähtävyys ja siellä saa kulumaan mukavasti aikaa kaikenlaiseen rantaelämään. Honolulun nähtävyyksistä kuuluisin taitaa olla Pearl Harbour. Muuten kaupungissa ei niin ihmeellisiä nähtävyyksiä ole, kaikkea pientä kivaa kyllä. Eläintarha löytyy ja akvaariokin, mutta molemmat ovat aika pieniä.

Ehdottomasti kannattaa tutustua Oahun saareen laajemminkin. Honolulun ja Waikikin ulkopuolelta löytää upeimmat maisemat. Saaren itäosassa on Diamond Head -tulivuori ja upeita jylhiä maisemia. Pohjoisesta löytyy kuuluisa surffaajien ranta, hieno Polynesian Cultural Center sekä meriakvaario. Saarelta löytyy myös ananasfarmeja, sademetsiä, vesiputouksia, kasvitieteellisiä puutarhoja ja paljon muuta.

Oahuun tutustumiseksi kannattaa vuokrata auto. Myös kiertoajeluja järjestetään (esim. www.robertshawaii.com ja www.polyad.com), mutta oma auto antaa vapauden ja kiireettömyyden. Saaren ympäri ehtii ajaa hyvin päivässä. Oahulla on myös melko hyvä bussisysteemi nimeltään TheBus (www.thebus.org). Bussit kulkevat joka puolelle saarta ja ovat todella edullisia.

Sää Havaijilla on melko samanlainen ympäri vuoden, mutta kesällä on jonkin verran vähemmän sateita. Lämpötila on tyypillisesti n. 25-30 astetta. Itse olen käynyt Havaijilla 8 kertaa, enkä koskaan ole joutunut pettymään säähän.

Ehdottomasti paras ja kuuluisin Oahu-opas on Oahu Revealed: The Ultimate Guide to Honolulu, Waikiki and Beyond (Andrew Doughty & Harriett Friedman). Suosittelen sen ostamista joko etukäteen tai sitten perillä.

Satumaa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 05.06.2008, 18:27:56 »
Kiitos jlaurone viestistäsi!

Ollaan tultu siihen tulokseen, että auto kyllä vuokrataan. Näin pääsee minne haluaa ja milloin haluaa.

Osasitko sanoa vielä millaiset shoppailumahdollisuudet Oahun saarella on? Entä joitain hyviä ravintoloita Honolulusta?

:)

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 06.06.2008, 09:16:25 »
Honolulusta löytyy aivan loistavat puitteet shoppailuun! Aivan Waikikin rannan vieressä on Royal Hawaiian Shopping Center, josta löytyy monta, enimmäkseen pientä erikoisliikettä. Ihan lähellä on myös jännittävä tori nimeltään International Market, ja siellä myydään kaikenlaista sekalaista "krääsää". Waikikilta löytyy myös King's Village -niminen pienehkö mutta idyllinen kauppakeskus. Honolulun suurin kauppakeskus, Ala Moana Center, sijaitsee kauempana, mutta sinne pääsee Waikikilta hyvin bussilla tai trolleylla. Tämä Ala Moana Center on jättimäinen perinteinen ostoskeskus, josta löytyy ihan kaikki suurista tavarataloista lähtien, ja siellä saa helposti kulumaan kokonaisen päivän. Ja paljon muuta löytyy joka puolelta, sillä Honolulu on kuitenkin miljoonakaupunki!

Ravintoloita Waikikilla on paljon ja laidasta laitaan. Itse ollaan syöty missä milloinkin, mikä on sattunut näyttämään hyvältä. Mieleen on jäänyt Orchids-niminen paikka Halekulani-hotellissa. Ruoka oli taivaallista mutta myös kallista. Tästä linkistä saattaa olla jotain hyötyä: http://www.tripadvisor.com/Restaurants-g60982-Honolulu_Oahu_Hawaii.html

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 16.06.2008, 13:28:58 »
Mitä kautta olette Hawaii:lle matkanneet; aasiasta vai Jenkeistä ?

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 16.06.2008, 14:04:20 »
Mitä kautta olette Hawaii:lle matkanneet; aasiasta vai Jenkeistä ?

Minä olen aina lentänyt reittiä Helsinki-Lontoo-Los Angeles-Havaiji. Jos vain jaksaa yhteen pötköön istua, niin perille pääsee aikaeron ansiosta saman päivän aikana. 

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
Hawaii Oahu/Honolulu vinkkejä
« Vastaus #36 : 26.06.2008, 13:10:54 »

Hei, olemme suuntaamassa loka-/marraskuussa Hawaiille, tarkemmin sanottuna Honoluluun ja haluaisinkin kuulla vinkkejänne tai omia kokemuksianne Honolulusta ja koko saaresta.
Kannattaako tehdä 'island hopping' jollekin toiselle saarelle; mille ?
Olen kerran nähnyt tv:ssä helikopterilla tehdyn sighseeing kierroksen, onko tästä kellään kokemusta; onko kallista huvia ?
Suunnitelmissa on olla matkalla reilu viikko, josta esim. päiväksi olisi ajatus vuokrata auto ja kiertää saarta jos vain nähtävää löytyy tarpeeksi ?

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Hawaii Oahu/Honolulu vinkkejä
« Vastaus #37 : 26.06.2008, 14:58:13 »
Hyviä vinkkejä löytyy mm. tämän linkin takaa:
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=5681.0

Suosittelen kovasti käymään Oahun lisäksi myös jollakin toisella saarella, vaikka toki Oahullakin riittää nähtävää ja tekemistä viikoksi. Parhaimmat luonnon ihmeet ja rennompi elämä löytyvät kuitenkin muilta saarilta. Saarten väliset lennot ovat tiheitä, lyhyitä ja melko edullisia. 

Helikopterilennoilla en ole itse ollut, sillä monet Havaijilla tapahtuneet onnettomuudet ovat saaneet minut karsastamaan niitä. Arvostetuin ja ehkä "turvallisin" on Blue Hawaiian Helicopters (www.bluehawaiian.com). Hinnat taitavat kieppua $300 paremmalla puolella.

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 27.06.2008, 09:37:58 »
Kiitos, sieltä saikin monta vinkkiä !

Täytyy laittaa helikopterimatka vakavaan harkintaa.. I have no deathwish :D

Monk

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #39 : 25.07.2008, 18:20:21 »
Mielestäni kannattaa käydä muillakin saarilla, varsinkin Big Island on näkemisen arvoinen. Lentoja menee useampi päivässä sekä Hiloon että Konaan eikä hinnat ole kovin pahoja (itsellä makso jotain alle 40$ suuntaan). Tosin viikon matkalla en tiedä viitsisinkö itse vaivautua toiselle saarelle.

- Suosittelen kokeilemaan haihäkki uintia. Maksaa aika paljon, mutta oli hintansa väärti.
- Diamond Headin huipulta on ihan hyvä näkymät, mutta jos kunto riittää niin suosittelen käymään Koko Headin huipulla.
- Ja Oahullahan kannattaa ehdottomasti kokeilla surffaamista, saarella on kuitenkin "maailman parhaimmat" aallot.
- Jos tykkää snorklaamisesta niin Hanauma Bay on ihan cool.
- Pearl Harbor on kans ihan ok jos tykkää historiasta, vinkkinä Pearl Harboriin että mitä aikasemmin menee niin sen parempi. Iltapäivälllä voi joutua odottamaan useita tunteja.

Helikopteri jutuista tiedän sen verran, että ne on aika hinnakkaista. Niin ja silloin kun olin Honolulussa niin kaksi kopteria tippui... http://www.msnbc.msn.com/id/17526915/

Kannattaa chekata:
http://www.hawaiiweb.com/default.htm
http://www.alternative-hawaii.com/index.html