Passin uusiminen?

(Luettu 38521 kertaa)

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #40 : 26.04.2007, 08:27:55 »
ainakin vanhaan aikaan rikkoutuneen passin sai käydä vaihtamassa ilman kustannuksia uuteen. kesti noin viikon. miinuksena se, että tosiaan joutui hankkimaan uuden passin aikaisemmin (eli se passi tehtiin vain siihen alkuperäiseen päivämäärään asti, jos olisi halunnut esim sen 10v passin saman tien niin olisi tietysti joutunut maksamaan ja "menettänyt muutaman vuoden") ja valokuvat ainakin minä jouduin kustantamaan itse. olin jollain lyhyehköllä reissulla jossa joku ystävällinen tullityyppi mainitsi siitä rakenneviasta ja pyysi että kävisin vaihtamassa ennen seuraavaa reissua uuteen passiin. eli hiukan revenneellä tietosivulla sai matkustaa, mutta jos olisi ollut enemmän rikki niin ei olisi enää kuulemma päässyt. nyt tietysti saattaa olla kaikki käytännöt vaihtuneet tän uuden passin myötä...

AnnaManna

• Tosireissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #41 : 27.04.2007, 02:08:27 »
Oon kuullut poliisilaitokselta että nimenomaan 1998 tehdyt passit ois olleet tällaisia viallisia, tai että niitä oli erit. paljon. Vähänkään rikkinäisellä ei saa matkustaa, koska se voi helposti siinä passintarkastuslaitteessa hajota. Ja vaikka ei olisikaan rikkinäinen, se voi hajota silti, jos huono tuuri sattuu. Tiedän että näin on käynyt just -98 passin kanssa eräällekin henkilölle...pääsi kyllä kotiin. Omanikin jouduin uusimaan, ja onneks uusin kun oli just tota -98 mallia.

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #42 : 27.04.2007, 13:38:57 »
Mitä luulette pystyykö vielä voimassa olevan passin vaihtamaan uuteen ilman maksua?
Itselläni on passi, joka on hankittu ollessani 13-kesäinen eivätkä meinaa edes suomessa uskoa, että passi todella on omani. Kuuden viikon kuluttua lähdössä kiertämään eurooppaa ja pelottaa, etteivät usko, että ihan omalla passilla reissaan  :cry:

Vai riittääkö jos hankin henkilökortin? Sellaistakaan ei itseltäni löydy. Aika hintavia noi kyllä tuntuu olevan.  :(

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #43 : 27.04.2007, 14:33:24 »
Lainaus käyttäjältä: "AnnaManna"
Oon kuullut poliisilaitokselta että nimenomaan 1998 tehdyt passit ois olleet tällaisia viallisia, tai että niitä oli erit. paljon. Vähänkään rikkinäisellä ei saa matkustaa, koska se voi helposti siinä passintarkastuslaitteessa hajota. Ja vaikka ei olisikaan rikkinäinen, se voi hajota silti, jos huono tuuri sattuu. Tiedän että näin on käynyt just -98 passin kanssa eräällekin henkilölle...pääsi kyllä kotiin. Omanikin jouduin uusimaan, ja onneks uusin kun oli just tota -98 mallia.

Noh, omani vuosikertaa 1999 ja 2003 eivät olleet yhtään sen parempia. 2006 saatu on kestänyt, mutta siinä onkin jo vahvempi rakenne.

HUOM! Setec korvaa kaikki rikkoutuneen passin uusimisesta aiheutuneet kustannukset eli talteen vain kaikki passikuvakuitit ja matkaliput poliisilaitokselle.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Passin uusiminen?
« Vastaus #44 : 27.04.2007, 15:13:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
HUOM! Setec korvaa kaikki rikkoutuneen passin uusimisesta aiheutuneet kustannukset eli talteen vain kaikki passikuvakuitit ja matkaliput poliisilaitokselle.

Mulla ne maksoi ilman kuitteja noi kulut, viisumeista oli vaan kuitit. Onneksi hakemus pääsi perille Irkutskista, kun unohdin laittaa aiemmin Suomesta :)

Menolippu

• Reissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #45 : 28.04.2007, 21:18:20 »
Eilen kävin Itäkeskuksen Poliisilla hakemassa uutta passia. n. 1,5h odottelun jälkeen itse passin hakeminen oli suht helppoa, ei tarvinnut täyttää mitään kaavakkeita niinkuin ennen vanhaa. Ainut mikä tuotti ongelmia oli se että passi todellakin oli 10v vanha ja on nuo kasvonpiirteet muuttunu aika paljon ko. ajassa, eikä nyt sattunut olemaan mitään muuta henkilöllisyystodistusta kuin vanha passini, niin virkailija suoritti sellaisen pienimuotosen "kuulustelun" tyyliin:
Mikä on äidin nimi?
Missä asuit ennen nykyistä osoitetta?
Mikä oli entisen asunnon osoite?
Onko sisaruksia?
Minkä nimisiä?
Millä paikkakunnilla olet asunut?
Mitä lupia olet poliisilta viimeksi hakenut?

Ja lupasi passin olevan noudettavissa viikon päästä...
Odottelu pisti vähän hatuttamaan, mutta palvelu oli asiallista vaikka vähän pisti naurattamaan tuo "kuulustelu".
Eläminen ja hengissä pysyminen on kaksi täysin eri asiaa...

Pörriäinen

• Reissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #46 : 28.04.2007, 23:47:37 »
Kävin Itäkeskuksessa viime viikolla anomassa uutta passia ja tällä viikolla hakemassa. Kummallakin kerralla jonotin max puoli tuntia ja molemmilla kerroilla asiointi sujui sutjakasti. Ei mitään valittamista. Kannattaa siis käyttää Itistä jos Kaartin toimipiste on kerran ruuhkautunut!!  8)

Sirius

• Aloittelija
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #47 : 30.04.2007, 15:00:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Suomessahan passia painaa vain se yksi ja sama laitos jonka nimeä en nyt päähän saa.

Oisko Setec eli entinen Suomen Pankin setelipaino, nykyisin Gemalton omistuksessa.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Passin uusiminen?
« Vastaus #48 : 30.04.2007, 23:41:30 »
Perhana. Passi vanhenee syyskuun alussa ja sitä ennen haluaisin matkustaa ainakin Ranskaan, Monacoon ja tietenkin Suomeen. Tietääkö kukaan tuleeko ongelmia?

Voiko passia tai henkilökorttia hakea valtakirjalla? En millään jaksaisi lähteä tämän asian takia Lontooseen.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #49 : 30.04.2007, 23:49:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Tirppa"
Voiko passia tai henkilökorttia hakea valtakirjalla? En millään jaksaisi lähteä tämän asian takia Lontooseen.

Ei voi. Haluavat verrata naamaa passikuvaan, mikä on yksilönsuojan kannalta sinänsä ihan hyvä asia. Valmiin passin voi sitten noutaa myös valtakirjalla, ellei sitä toimiteta postissa.

Ei kai EU:n sisällä pitäisi olla mikään ongelma matkustaa, vaikka passi olisikin menossa pian umpeen. Kaukomaat on asia erikseen.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #50 : 01.05.2007, 00:07:35 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"

Ei voi. Haluavat verrata naamaa passikuvaan, mikä on yksilönsuojan kannalta sinänsä ihan hyvä asia.

Niin tietenkin.  :oops: *Idiuutti*

Ihana EU <3 Meinasin jos saada pienen sydänkohtauksen, kun mietin, että miten edes ehdin Suomen lomalla hankkimaan uutta passia.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #51 : 01.05.2007, 04:46:18 »
En millään jaksaisi lähteä tämän asian takia Lontooseen.

Voi kun paasisikin Lontooseen (..koti-ikava...) Ota pari tyttokaveria mukaan ja mene viettamaan villi viikonloppu passin uusimisen yhteydessa  :wink:

Off Topic- raivostuttaa, kun passissani on leima vahan joka sivulla, siella sun taalla heiteltyna. Minne ihmeeseen niita viisumeita pitaisi nyt laiskia? Argh. Viime vuosina olen passin tarkastuksessa alkanut osoittaan koloja ja sanonut etta voitko kiitos leimata tuohon kohtaan.

Sori, oli pakko paasta sanomaan tuollaisestakin asiasta....  :roll:
She rides rollercoasters but never screams

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #52 : 01.05.2007, 10:14:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"
Voi kun paasisikin Lontooseen (..koti-ikava...) Ota pari tyttokaveria mukaan ja mene viettamaan villi viikonloppu passin uusimisen yhteydessa  :wink:

Mielelläni menisin, mutta muut kesämatkat vievät rahat ja gradu ajan. Syksyllä muutan Lontooseen, että ehkä sitten saisin myös passin uusittua. Tosin sen jälkeen kun se on jo vanha...

Toinen tyhmä kysymys. Mitä henkilötietoja näytetään maan sisäisillä lennoilla? Ajokorttia? Ei mitään? En muista.

kivi

• Reissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #53 : 06.05.2007, 11:27:13 »
Lainaus käyttäjältä: "AnnaManna"

Mulla oli v. 98 passi, joka hajosi siitä kuvasivulta. Marssin sitten poliisiasemalle ja pyysin uutta passia. Tullissakin oli kehoitettu vaihtamaan, koska oli niin hajalla. Poliisilla sanoivat kuitenkin, että passin hajoamisaste on sellainen, ettei sitä korvata ollenkaan. Olin kyllä vähän :shock:.

Pakko sitä oli kuitenkin uusi ottaa, sillä vanha oli kerta kaikkiaan hajonnut. Kyllä otti päähän, sillä vanhassa olisi ollut vielä voimassaoloaikaa jäljellä.

Ja niin, kaikkia varmaan kiinnostaa: Kuvasivuni oli revennyt niin, että taitekohdan keskellä oli repeämä. Kuvasivu oli siis molemmista reunoista vielä kiinni. >Korvattavat passit repeävät niin, että kuvasivu on revennyt reunasta alkaen<. Ja syy tuolle keskikohdan repeämälle oli se, että passia on pidetty taskussa, ja sitä ei saa pitää siellä, koska se taittuu. Okei, mutta miksi kukaan ei ole koskaan sanonut mulle, että passia ei saa pitää taskussa.  :roll: Sikäli tietenkin loogista tuo taittuminen, mutta ei missään ole tietääkseni "kuinka pidät passiasi"-manuaalia. Ja veikkaan, että huolehdin passistani paremmin kuin keskivertotallaaja?

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #54 : 06.05.2007, 11:51:37 »
Lainaus käyttäjältä: "kivi"
Kuvasivuni oli revennyt niin, että taitekohdan keskellä oli repeämä. Kuvasivu oli siis molemmista reunoista vielä kiinni. >Korvattavat passit repeävät niin, että kuvasivu on revennyt reunasta alkaen<. Ja syy tuolle keskikohdan repeämälle oli se, että passia on pidetty taskussa, ja sitä ei saa pitää siellä, koska se taittuu.

No voi kökkö. Passini on myös vuodelta -98 ja rikkoontui oikeastaan vasta viimeisellä reissulla... Kuvasivu oli revennyt sivulta jo aikaisemmin, mutta nyt se on irti myös keskeltä. Mitenkähän mahtaa korvaamisen kanssa käydä? Toivottavasti eivät ala väittämään rikkoontumista minun syyksi, kun passia ei ole taskussa pidetty ja muutenkin niin nätisti olen passiani kohdellut ja pidellyt kaikki nämä vuodet.
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #55 : 07.05.2007, 04:33:25 »
Mitä henkilötietoja näytetään maan sisäisillä lennoilla? Ajokorttia? Ei mitään? En muista.

Jotain taytyy tosiaan nayttaa- yleensa UK:n sisaisilla lennoilla olen vilauttanut ajokorttia. Ellei tama ole sitten viimeisena parina vuotena vaihtunut? Ennen tuli lenneltya Briteissa usein ja nyt tuskin koskaan.
She rides rollercoasters but never screams

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Passin uusiminen?
« Vastaus #56 : 07.05.2007, 09:05:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Sirius"
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Suomessahan passia painaa vain se yksi ja sama laitos jonka nimeä en nyt päähän saa.

Oisko Setec eli entinen Suomen Pankin setelipaino, nykyisin Gemalton omistuksessa.

Setec on tehnyt passit tahan asti, mutta Suomen uusien biopassien valmistuksen hoitaa hollantilainen SDU Identification - onneksi, koska Setecin valmistamat passit eivat kelpaa kuin perspuolen pyyhkimiseen.

Nimim. Kolmas Setecin passi kolmen vuoden sisalla, tuoreimmalla kerralla hakumatkaa 800 kilometria suuntaansa

sylvatica

• Reissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #57 : 07.05.2007, 09:49:03 »
Poliisista ainakin kerrottiin minulle viime kesänä, että korvauksia todennäköisesti saa, jos kuvasivu on irronnut sieltä reunasta. Ja ainahan se passi kannattaa laittaa liitteenä menemään Setecill, niin saavat sitten siellä päättää, mikä on reilua.

Itse lähetin sinne korvausvaatimuksen, johon liitin myös pietari-helsinki-pietari -matkat ja uusien passikuvien kuitin, sillä jouduin tulemaan uusimaan passiani Suomeen. Venäjällä Suomen konsulaatissa se olisi kestänyt kaksi viikkoa ja sehän ei minulle käynyt, kun Venäjällä ei pääse junaankaan, ellei ole passia näyttää. Kaiken vaatimani Setec maksoi, mikä oli mielestäni erittäin reilua.

En kuitenkaan lähtenyt sille linjalle, kuin tämänpäiväisen Hesarin kertoma jenkkituomari, joka vaatii pesulalta jotain 60 milj. euroa korvauksia, sillä pesula hukkasi hänen housunsa.
mitä lie suomalais-uralilaisuutta, aina pala Siperiaa sielussa. -Mervi Kantokorpi-

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
Passin uusiminen?
« Vastaus #58 : 07.05.2007, 15:33:01 »
Lainaus käyttäjältä: "kivi"
Okei, mutta miksi kukaan ei ole koskaan sanonut mulle, että passia ei saa pitää taskussa.  :roll: Sikäli tietenkin loogista tuo taittuminen, mutta ei missään ole tietääkseni "kuinka pidät passiasi"-manuaalia. Ja veikkaan, että huolehdin passistani paremmin kuin keskivertotallaaja?

Uusin passin vajaa kuukausi sitten ja antoivat poliisilaitoksella uuden passin mukaan juuri tuollaisen 'näin käsittelet passiasi' -manuaalin.  :lol:  Siinä mainittiin vielä nimenomaisesti, ettei passia saa säilyttää taskussa.  :D  

Eli ehkä ovat vahingoista viisastuneet sielläkin.  :roll:
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Passin uusiminen?
« Vastaus #59 : 08.05.2007, 08:22:35 »
Lainaus käyttäjältä: "sylvatica"

Itse lähetin sinne korvausvaatimuksen, johon liitin myös pietari-helsinki-pietari -matkat ja uusien passikuvien kuitin, sillä jouduin tulemaan uusimaan passiani Suomeen. Venäjällä Suomen konsulaatissa se olisi kestänyt kaksi viikkoa ja sehän ei minulle käynyt, kun Venäjällä ei pääse junaankaan, ellei ole passia näyttää. Kaiken vaatimani Setec maksoi, mikä oli mielestäni erittäin reilua.

Matkakustannusten maksaminen on toki reilua. Ja viela reilumpaa olisi, jos Setec olisi vaihtanut passiensa materiaalin kulutusta kestavaksi heti ongelman ilmettya. Ongelma on ollut aivan sama vuodesta 1998, eli yhdeksan vuoden ajan; siina olisi ollut Setecilla melko tavalla aikaa todistaa kykenevansa valmistamaan muutakin kuin sutta ja sekundaa, mutta Setecilla ei kukaan vaivautunut korviaan lotkauttamaan. Kymmenvuotisen passin kuuluu kestaa kymmenen vuotta; sen sijaan esim. vuonna 2004 saamani passi alkoi hajoamaan puolessa vuodessa. Onneksi uusi suomalainen passini on hollantilaisten tekema biopassi, koska Setecin koeajajana toimiminen ei enaa kiinnosta.

Sivumennen sanottuna: en ole taivutellut tai muutenkaan murjonut yhtakaan Setecin passiani, enka pitanyt niita minuuttiakaan taskussa - rahavyossa kylla, mutta jos ei passi kesta rahavyossa sailytysta, niin kylla vika on tuotekehittelyssa eika asiakkaassa.