Genevenjärvi

(Luettu 3494 kertaa)

Hanna

• Aloittelija
    • Profiili
Genevenjärvi
« : 17.09.2002, 18:26:06 »
Reilausmatkallani en ehtinyt pistäytymään Sveitsissä, mutta kesällä -99 lähdin Sveitsiin Geneven lähelle töihin vuodeksi. Genevenjärven (Lac Leman) ympärillä on toinen toistaan ihastuttavampia pikkukaupunkeja ja luonto on kerrassaan upean kaunista. Geneve ja Lausanne, jotka ovat alueen tunnetuimpia kaupunkeja, ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia, mutta itse pidin enemmän pienistä kaupungeista ja kylistä. Morges, Rolle, Nyon, Gland.. listaa voisi jatkaa kauan. Vietin lähes kaiken vapaa-aikani järven rannalla: siellä sai nauttia piknikin nurmikolla, katsella joutsenia (joita on järven alueella aika paljon!, uida, nauttia auringosta, lukea, maalata vesiväreillä (!) jne...ja haaveilla! Kapeat kivillä reunustetut rantakadut kävelijöitä varten, kauniit kukkaistutukset, purjeveneet satamassa, sinisenä hohtava järvi..voisiko mikään olla kauniimpaa!
Sveitsissä on -valitettavasti- todella kallista, mutta ei kuitenkaan hirveän paljon kalliimpaa kuin Suomessa.
Ja monia tuotteita voi löytää halvemmallakin kuin Suomesta. Sveitsiläiset ( ainakin ranskankielisellä alueella ) olivat todella mukavia ja ystävällisiä, toisin kuin kylmäkiskoiset ja teennäiset pariisilaiset joita olen kohdannut. Geneven alueella ei ole lainkaan samanlaista kuin muualla Sveitsissä, ilmastokin on lähempänä Italian ilmastoa. Ihmisetkin ovat paljon vilkkaampia ja lämpimämpiä, kenties Italian läheisyydestä johtuen! Asuin paikallisen perheen talossa, ja heidän puutarhassaan kasvoi monta persikka- ja kirsikkapuuta, makeita herkkuja sai omasta puusta! Lähes joka talon pihalla oli uima-allas kesäisin. Kesä Genevessä on kuuma! Talvella ei tullut lunta lainkaan, ilma oli vain vähän kylmempi. Toppatakkia ei minulla ollut eikä sitä tarvittu.
Genevessä järjestetään kesäisin Lake Parade, ja sinne piti tietysti päästä. Kyseessä on tecno/ravetapahtuma jossa saa  tanssia ja bailata aamuun asti, saman tyyppinen kuin Saksan Love Parade. Eli kaikille tämmöisen musiikin ystäville ja bilehileille suosittelen lämpimästi!
Englantia eivät harmittavan monet hallitse, sillä se ei ole ollut pakollinen aine kouluissa. Ranskaa, saksaa ja italiaa sen sijaan puhutaan yleisesti. Nuoret saattavat osata englantia paremmin. Nykytilanteesta Sveitsin kouluissa en tiedä, ehkäpä englanti tällä hetkellä on Sveitsissäkin pakollinen aine.
Junalla matkustaminen Sveitsissä oli mielestäni tosi halpaa, maan hintatason huomioon ottaen. Demi Tarif-
lipulla sai matkustaa puoleen hintaan junissa, ja sitä lippua käytinkin vuoden aikana ahkerasti.Vähän väliä kävin myös Milanossa, koska se on lähellä Geneveä ja tosihalpoja lippuja sinne sai sveitsiläisiltä asemilta. Demi Tarif- lipulla Milanon meno-paluulipunkin sai puoleen hintaan, koska LÄHTÖ oli Sveitsistä. Omituista minusta, mutta siisti juttu koska RAKASTAN ITALIAA!!! Monzan radallakin kävin italialaiskaverini kanssa, hän asuu n. 10km:n päässä rata-alueelta!
 Junat kulkevat sveitsiläisen täsmällisesti aikataulussa ja ovat yleensä siistejä. Konnareita en junissa nähnyt vuoden aikana KERTAAKAAN, vaikka matkustelin todella paljon. Ehkä minulla oli vain hyvä tuuri.Liput ostettiin kolikoilla automaateista, jotka olivat selkeitä.

Onko kellään muulla kokemusta Genevenjärven alueella matkustelusta tai oleskelusta ranskankielisessä Sveitsissä?  SUOSITTELEN REILAAJILLE! Zurich ei ole koko Sveitsi, ja jos sinulla on tietty käsitys puisevasta pankkikaupungista, muutakin Sveitsistä löytyy!

Matt_James

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Genevenjärvi
« Vastaus #1 : 03.10.2002, 14:00:18 »
Minä olin Genevessä mukavalla leirintäalueella viime kesänä. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että oli KUUMA KUUMA KUUMA, ja se, että kengät hajosivat kaupungilla ja piti ostaa uudet - onneksi kenkäkauppa hyväksyi eurot.
aikas ja terve sukupuolielämä voi pelastaa nuorison sortumasta urheilun viettelyksiin.
  - Piet Hein

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
Re: Genevenjärvi
« Vastaus #2 : 05.10.2002, 12:57:35 »
Mä myös ihastuin Sveitsiin mielettömästi. Olin just tuolla Genevessä ja sitten järven toisessa päässä Mountreuxissa, mikä oli paljon mukavempi paikka kuin Geneve.
Siellä oli sellainen tosi kaunis ja hieno linna (Castel Of Chillon), mikä näytti pienemmältä mitä on.
Ja vuorilla oli tosi kiva käydä kävelemässä.
Ja se järven vesi, se on aivan älyttömän kirkasta ja lämmintä ja muutenkin oli tosi lämmin.
Aivan mielettömän kaunista ja ne vuoret...ai jai jai  ::) nyt rupes tekemään mieli takas sinne!  :D
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net