pukeutumisetiketti Tunisiassa?

(Luettu 15161 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« : 01.04.2005, 18:11:28 »
Terve! Olen lähdössä toukokuun alussa tunisiaan ja mietin nyt sitä paikallista pukeutumiskoodia... Olen kuullut, että naisten pitäisi peittää olkapäät, mutta eikö ole kovin ahdistavaa kulkea koko ajan hihallisissa vaatteissa siinä kuumuudessa? Mistä tämä tapa ylipäätään juuntaa juurensa ja noudatetaanko sitä todella paikanpäällä? Siis että jos kuljen toppi päällä niin minua katsotaan samalla tavalla kuin suomessa katsottaisiin yläosattomissa kulkevaa..? Eikö siellä kuitenkin ole aika paljon turisteja..

make

• Vieras
vaatteet
« Vastaus #1 : 04.04.2005, 08:55:35 »
Jos liikut Soussessa tai muissa turistipaikoissa, ei pukeutusmiskoodi ole kovin tiukka eli olkapäät saa näkyä ja paikalliset eivät siitä suutu. Etelä-Tunisiassa ja muissa ei-turistikaupungeissa olkapäät on hyvä peittää. Islamista ja Koraanin ohjeistuksestahan nuo vaatejutu tulevat. Kai se vähentää lihallisia himoja.

Kyllä siellä muuten voi kaupungilla ohuessa pitkähihaisessa liikkua toukokuussa, ellei nyt jokin megahelleaalto iske.

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.04.2005, 10:30:43 »
Sousessa kun liikuttiin ja kaveri kulki kaupungilla topissa, niin kyllä pari kertaa iäkkäämpi henkilö sylkäisi päälle.

Että kannattaa miettiä, jossain turistien rantabulevardilla jne ehkä vielä on ok, mutta keskustaan mennessä kannattaa miettiä.
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #3 : 14.04.2005, 03:53:13 »
Toinen mikä tulee vastaan niin nuoret pojat tulee
nipistelemään ja koettelemaan onneaan kun
saattavat luulla huoriksi tai sitten vain luulevat
muuten että olet tyrkyllä koska paljastelet
itseäsi.

miukumauku

• Reissaaja
    • Profiili
Tunisia
« Vastaus #4 : 06.05.2005, 11:48:26 »
YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKK mikä maa...sorry vaan kaikille jotka maasta sattuvat pitämään. Kyl ainakin turisti/hotellialueilla jengi pukeutuu miten lystää. Meidän hotellin altaalla naiset ottivat ihan vapaasti yläosattomissa aurinkoa (saksalaisia, ylläri  :lol: ) mutta juu, kyllä kannattaa sitten kaupungilla liikkuessa vähän yrittää peitellä itseään ettei ihan kaikki oli näkyvissä  :wink:  kun kyseessä nyt kuitenkin on muslimimaa. Ja ne paikalliset äijät todellakin tuijottaa ja huutelevat ja ovat muutenkin TTTTTRRRRTTTT...iiiks...törkyjä.
Lisää maasta...ällöttävän likaista joka paikassa (paitsi hotellien alueilla), ränsistynyttä ja siis ei ei ei...ihan järkkyä. Viinit (paikalliset) olivat ihan kauheita, ja viikon jälkeen kaipasin jo suomalaista olutta ja SIIDERIÄ. Bileettäjän paratiisihan paikka ei siis ole :D mutta lämmintä ja aurinkoa riittää  8) olin 2 viikon reissulla huhtikuussa ja parina päivänä aurinko paahtoi niin kuumasti että oli pakko siirtyä varjoon säännöllisin väliajoin. Oikeasti tuntui että valkea hipiäni oikein paistui  :D Kenkiä ja laukkuja irtoaa edullisesti mukaan->matkalaukullinen  :lol: ja vesipiippuja  :wink: Hammametis on ihanan yleellinen Yasminen hammamet hotellialue jossa hermo oikeasti lepäsi. Ainoa paikka koko maassa jossa oli siisitä ja ripaus ylellisyyttä. Tunis (pääkaupunki) oli kuin jättisuuri slummi. Pääkadun 200 m vähän siistimpää olemusta ei onnistunut huijamaan, vaan kaupungista jäi tosi paha maku. Mutta jos kaipaa jotain ERILLAISTA lomakokemusta niin sinne vaan. Itse jatkan euroopan kaupunkien koluamista, slummit riitti. Sori tätä paatosta  :lol:
quot;you can never have enough hats, clowes and shoes" -Patsy

Numea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.06.2005, 00:05:43 »
Jaa, jos ei halua nähdä likaa ja ränsistyneitä taloja ja jos lomalla on saatava suomalaista siideriä ja olutta, niin miksi ihmeessä lähteä Suomesta pois ?

Tunisia on islamilainen maa, joten on korrektia katukuvassa peittää olkapäät ja polvet. Hotellialue ja rantakatu on tietenkin eriasia. Itse en ole Tunisiassa käynyt, mutta kuulemani mukaan turistikohteissa ei ole kamalasti nähtävää.

Pimiento

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.06.2005, 11:33:39 »
Vinkiksi edelliselle kirjoittajalle: Jos et itse ole käynyt ko. maassa, ei kannattaisi olla noin "asiantunteva". Olin viime keväänä Tunisiassa ja pyrin ottamaan huomioon paikallisen kulttuurin ja uskonnon, eli pukeuduin samalla tavoin kuin paikallisetkin nuoret naiset. Eli pitkät housut ja pitkähihainen pusero (ja usein vielä takkikin viileinä iltoina). Ja voin sanoa, että otti kyllä kovasti päähän paikallisten miesten, etenkin nuorempien käytös! Vaikka olin pukeutunut juuri kuten paikallisetkin enkä oo blondi, niin koko ajan kadulla kävellessä miehet huuteli kaikkee "paljonko maksaa" tai "pussaa mua". Tai parissa tilanteessa yritti käydä käsiksikin. Sinänsä pienitä toi huutelu, mutta kun sitä joutuu kuuntelemaan viikon putkeen, alkaa ottaan tosissaan päähän. Jostain syystä paikalliset pitää kait länsimaalaisia naisia huorina ihan automaattisesti, vaikka olisi ihan asiallisesti pukeutunut, välttäisi katsomasta miehiä kohti, välttäisi liikkumasta pimeän tulon jälkeen ulkona yms.  Ihan mukava maa kaikessa muussa suhteessa, etenkin Sahara teki vaikutuksen. Toi paikallisten törppö käytös taas piti huolen siitä, etten kyllä aio uudelleen käydä Tunisiassa. Pariskunnilla varmasti on helpompaa.

Numea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.06.2005, 12:40:16 »
Niin no, en kyllä yrittänyt olla asiaatunteva vaan vastasin kysymykseen mitenkä Tunisiassa tulisi pukeutua. Naapurimaassa olen kyllä vieraillut ja on tunisialaisia tuttuja joten sitä kautta jopa tiedänkin jotain.

Sori jos loukkasin.

patchuko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.11.2005, 23:13:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Numea"
Niin no, en kyllä yrittänyt olla asiaatunteva vaan vastasin kysymykseen mitenkä Tunisiassa tulisi pukeutua. Naapurimaassa olen kyllä vieraillut ja on tunisialaisia tuttuja joten sitä kautta jopa tiedänkin jotain.

Sori jos loukkasin.

Heh, jos tosiaan olet Algerian tai Libyan kokenut sankarimatkaaja, pienen avautumisen Tunisiaa kammoaville ymmärtää  :lol:

moskva

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.12.2005, 15:49:12 »
Olen käynyt Tunisiassa noin 10 vuotta sitten ja siellä oli todella rauhallista ja mukavaa verrattuna esim. Turkkiin. Nyt olen lähdössä taas ensi viikolla lasten kanssa ja uskoisin saavani olla rauhassa. Eikä pieni flirtti ikinä haittaa!  :wink:  Pukeudun toki muslimimaassa hartiat ja polvet peittäen, mutta naisellisesti.

Bosnia-Hertsegovinassa oli kamalaa, kun kaikki norjalaiset ja britit tuijottivat minua ja ystävääni kummissaan, kun me oltiin hameissa ja huiveissa moskeijassa, kun he olivat narutopeissa ja shortseissa. Hävetti.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.12.2005, 18:51:19 »
Lainaus käyttäjältä: "moskva"
Bosnia-Hertsegovinassa oli kamalaa, kun kaikki norjalaiset ja britit tuijottivat minua ja ystävääni kummissaan, kun me oltiin hameissa ja huiveissa moskeijassa, kun he olivat narutopeissa ja shortseissa. Hävetti.

Toivottavasti kuitenkin hävetti enemmän brittisikojen ja norskiturskien puolesta, kuin omasta! :? Annetaan muiden olla idiootteja ihan rauhassa, mutta olkaamme kuitenkin ylpeitä siitä, että me kunnioitamme muiden kulttuureita ja uskontoja heidän maassaan niinkuin niitä pitääkin.

moskva

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 04.12.2005, 21:43:25 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Lainaus käyttäjältä: "moskva"

Toivottavasti kuitenkin hävetti enemmän brittisikojen ja norskiturskien puolesta, kuin omasta! :?

Nimenomaan. Mua ei hävetä ikinä, mä taidan etiketin.  :wink:

lottamaria

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.02.2006, 14:28:25 »
Miukumauku: YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKK mikä maa...
Lisää maasta...ällöttävän likaista joka paikassa (paitsi hotellien Sori tätä paatosta...

Ihmettelen tässä - ja monessa muussakin - viestissä, miksi ylipäätään lähteä Suomesta, kun muualla on niin kamalaa?  :?  Minä olen tietty vähän huono puhumaan, kun olen jo 17v. sitten muuttanut pois Suomesta... :roll:
Monet ottaa jo etukäteen vähän selvää maasta, jonne on menossa, ettei tule kulttuurishokkia. Moni miukumauku voisi saada nauttia lomastaan. Mikään bailareiden paratiisi Tunisia tuskin haluaa ollakaan. Maassa maan tavalla, vai mitä? Samanlaista "huutelua" on ollut kyllä Kreikassa, Espanjassa ja muissakin turistimaissa "alkuaikoina", ja on edelleenkin. Se on kyllä maassa kuin maassa tylsää. Useimmitenhan tyypit eivät välttämättä edes tiedä, mitä huutelevat. Itse olen opetellut maassa kuin maassa sanomaan kohteliaan kipakasti (ja mahd. sujuvasti... ;-)) paikallisella kielellä jotain napakkaa... Jää huutelijoilta suu tukkoon   :wink:
By the way, on meille "huudeltu" Helsingissäkin, kun olen puhunut ulkom. ystävieni kanssa vierasta kieltä...
Don't take life too seriosly. You'll never survive it anyway."

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.02.2006, 14:47:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pimiento"
Olin viime keväänä Tunisiassa ja pyrin ottamaan huomioon paikallisen kulttuurin ja uskonnon, eli pukeuduin samalla tavoin kuin paikallisetkin nuoret naiset. Eli pitkät housut ja pitkähihainen pusero (ja usein vielä takkikin viileinä iltoina). Ja voin sanoa, että otti kyllä kovasti päähän paikallisten miesten, etenkin nuorempien käytös! Vaikka olin pukeutunut juuri kuten paikallisetkin enkä oo blondi, niin koko ajan kadulla kävellessä miehet huuteli kaikkee "paljonko maksaa" tai "pussaa mua". Tai parissa tilanteessa yritti käydä käsiksikin. Sinänsä pienitä toi huutelu, mutta kun sitä joutuu kuuntelemaan viikon putkeen, alkaa ottaan tosissaan päähän. Jostain syystä paikalliset pitää kait länsimaalaisia naisia huorina ihan automaattisesti, vaikka olisi ihan asiallisesti pukeutunut, välttäisi katsomasta miehiä kohti, välttäisi liikkumasta pimeän tulon jälkeen ulkona yms.  

Tuo on totta. Ja NIIN ärsyttävää. Mutta ihan rehellisesti: mitä ajattelette, kun teitä vastaan kävelee esim. yön musta tai muuten vain tumma ihminen? Eikö yhtään stereotypiaa putkahda mieleen, mistään kulttuurista?? Minulla ainakin putkahtaa, enkä ole siitä ylpeä. Tunisiassa, Egyptissä ja Intiassa sain siis kokea saman päinvastaisena. Ei pigmenttiä = maksullinen, ellei peräti ilmainen nainen. Aika ronskisti yleistäen siis.

Ja tuo jonkun kepeä heitto "pieneen flirttiin" oli vähintäänkin älytön. Maailmassa on pitkä lista maita, joissa ei ole olemassa pientä flirttiä. On maita, joissa "pienen flirtin" jälkeen on turha mennä paikalliselle santarmille itkemään, kun tuli raiskatuksi. Länsimainen käsitys sukupuolten välisestä tasa-arvosta on siinä tilanteessa vitsi - eikä edes kovin hyvä sellainen.

Joskus kun jo se silmiin katsominen voi olla paha virhe.