Senegal, Gambia, Ghana, Kenia, Tansania vai E-Afrikka?

(Luettu 9893 kertaa)

Lucilla

• Reissaaja
    • Profiili
Eli otsikossa kysymykseni. Suunnitteilla varmaan ainakin reilun vuoden päähän kuukauden matka Afrikkaan. Nuo maat ovat tällä hetkellä listalla ja niistä pitäisi joku valita. Kommentteja puolesta ja vastaan. Kiitos.

Anonymous

• Vieras
pikkasen ghanasta...
« Vastaus #1 : 10.04.2005, 18:59:39 »
Itsella on hieman kokemusta Lansi-Afrikan maista, kyselemistasi maista oon kaynyt kyllakin vain Ghanassa. Ghanasta voin sen verran sanoa, etta siella on aika paljon erilaisia mielenkiintoisia nakemisen arvoisia juttuja. Rannikolla on eurooppalaisten ja afrikkalaisten kaupankayntia varten rakennettuja linnakkeita, pohjoisempana luonnonpuistoja, keskiosassa Ashanti-heimon valtakunta, idassa valtaisa tekojarvi, joka on ymparistoineen tosi kaunista aluetta. Paikasta toiseen paasee suhteellisen helposti pikkubusseilla ja takseilla, eika oleskelu siella ole kauheen kallista (seitsemalla eurolla saa jo ihan kohtuullisesta hotellista huoneen, ravintolassa soin noin kolmella eurolla, kadulla tietysti paljon vahemmalla).
Tassa vaan mietiskelin, etta miksipa et yhdistaisi samaan reissuun useampaa maata? Lansi-Afrikan lansirannikolla on maita ihan vieri vieressa, se vois olla mielenkiintonen vaihtoehto.
Vastailen mielellani, jos tulee mieleen jotain kysymyksia. Asun talla hetkella Togossa, ja oon lomaillut Ghanassa, Beninissa, Burkina Fasossa ja Malissa, jos niista haluat tietoa :)

Laura

Lucilla

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.04.2005, 09:31:38 »
Ghana oli  alunperin ensimmäisen Länsi-Afrikan maista, joka alkoi kiinnostaa. Sittemmin rupesi kiinnostamaan Mali, Burkina Faso ja Senegal.  Olisin halunnut tehdä sellaisen kolmen kuukauden reissun ko.maiden halki.
Nyt tilanne on se, että meillä on maksimissaan aikaa 5 viikkoa, joten mahdottomiin ei pysty. Ghana tuntuisi siinä mielessä tosi kivalle vaihtoehdolle, että siellä pärjäisi englannilla. Miten on Togon ja Beninin laita? Ovatko Togo ja Benin mielestäsi kiinnostavampia kuin Ghana? Mali ja Burkina Faso eivät toisaalta enää niin kauheasti kiinnosta. En oikeastaan haluaisi niin "aavikkoalueelle" ja islamilaiseen maahan. Olemme matkustaneet Lähi-Idässä ja haluaisin nyt "erilaiseen" Afrikkaan. Mielelläni kuulisin lisää Togosta ja Beninistä.

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.06.2005, 14:45:24 »
Heips,

Vertailua Ita- ja Lansi-Afrikan valilla en voi tehda, silla itselläni on kokemusta ainoastaan Ita-Afrikasta, johon tosin rakastuin taysilla. Tukikohtana ja kotipaikkanani toimi Tansania, mutta vierailtua tuli myös Keniassa, Ugandassa, Zambiassa, Malawissa ja Mozambiquessa. Tansania on siis tutuimpana kohteena toki edelleen lähinnä sydanta, mutta myos muut kohteet olivat mahtavia. Etenkin Malawia ja Ugandaa voin suositella lampimasti. Jos aikaa riittaa kannattaa kiertaa mahdollisuuksien mukaan useissa kohteissa. Ita-Afrikassa liikkuminen, rajojen ylitys ja viisumeiden hommaaminen on helppo, joten siihen ei pitaisi homman kaatua. Linja-autot ja dala-dalat vievat mihin vaan ja matkustaminen ei kukkarossa juuri tunnu.

Toivottavasti onnistut valitsemaan oikean kohteen ja nautinnollisia matkoja.

jasmi73

• Himoreissaaja
    • Profiili
Linnkkivinkki!
« Vastaus #4 : 05.07.2005, 08:55:10 »
Reilillä yövyttiin samassa hytissä yöjunassa Ghanalaisen miehen kans ja yllätykseksi olikin joku sikäläinen "matkatstovirkailija" ja bisnesmatkalla Euroopassa.
Jos haluut käydä tsekkaa:
www.scorpionghana.com
Järjestää kaiken maailman elämysjuttuja yms.

Ups. Jostain syystä sivut ei nyt ainkaan toiminu mut www.ghanaweb.com kautta linkkejä eri matkanjärjestäjiin löytyy, jossa mukana myös kyseinen firma. Ootkin varmaan jo tsekannu  :wink:
It's attitude that counts!!!

Donut

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.07.2005, 21:01:28 »
Tämä yhtyy Nainan puheisiin täysin. Minulla jäi kierros Malawia, Mosambiqueta ja Zambiaa vähäisemmäksi, mutta Tansania, Kenia ja Uganda ainakin osottautuivat loistaviksi kohteiksi. Suosittelen lämpimästi :)

Terkkuja toiselle suojatyöpaikkalaiselle ;D

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.07.2005, 02:09:10 »
Täältä tuloo SUPERtuulettelut UGANDAN, Kenian ja Tanzanian puolesta!!!!!! UuuUuuuUuuuuuuuu!!!  :P
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Evita

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.07.2005, 14:35:22 »
Minäkin suosittelen itäafrikkaa, ainakin Kenia ja Tansania on mahtavia! Ja Zanzibar on tosi edullinen ja upea paratiisisaari näiden maiden jälkeen!! Niin ja englantiahan siellä puhutaan paremmin kuin suomessa :)
quot;Eihän sitä matkusta perille tullakseen, vaan matkustaakseen"

samba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.07.2005, 03:41:04 »
Olen kuullut että Malawi olisi oikein ystävällinen kukkarolle, voisko kukaan tarkentaa tätä käsitystäni?

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.08.2005, 14:30:52 »
Enpä nyt osaa sanoa, onko se kukkarolle juurikaan kepoisempaa se Malawissa matkaaminen, kuin muualla Itä-Afrikassa. Luulenpa, että Malawista etelään päin on kalliimpaa ja pohjoisempaan aika saman hintaista, kuin itse malawissakin. Tulipas selkeästi.... :oops: Siis tarkoitan, että itse menin ainakin niin sekaisin, etten oikeen ikinä tiennyt, paljonko vaihdoin outoja valuuttoja toisiin outoihin. Ja tuolla suunnallahan voi kurssi muuttua yht'äkkiä todella radikaalisti. Samoilla budjeteilla kuitenkin noin suunnilleen menin kaikki maat läpensä.

Ja tämähän siis perustuu vain allekirjoittaneen mutu tuntumaan, ei niinkään faktoihin, joten älkää teilatko jos eriäviä mielipiteitä. :D

amari

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Senegal, Gambia, Ghana, Kenia, Tansania vai E-Afrikka?
« Vastaus #10 : 08.12.2010, 21:32:24 »
Suunnittelen kolmen kuukauden työharjoittelusettiä syksylle 2011 jonnekin päin Afrikkaa, mutta tuntuu ylivoimaisen vaikealta yrittää päättää minnepäin tai mihin maahan kannattaisi suunnata? Lähinnä vaihtoehtoina olisivat länsi-Afrikasta Ghana ja idästä Tansania, Kenia tai Uganda. Olen junnuna käynyt Mosambikissa ja Etelä-Afrikassa, mutta sen tarkempaa kuvaa mantereesta ei ole. Täältä kaukaisuudesta tuntuu siltä, että kaikki maat ovat vain massaa, jossa on mustia ihmisiä. Mitä maata siis noista suosittelisitte? Vai voiko näiden maiden välille vetää mitään eroja? Maalta toivoisin eläväisyyttä ja rentoa sekä ystävällistä ilmapiiriä, toisaalta myös Afrikan kantaista autenttisuutta. Safarit tai vuoret eivät niinkään kiinnosta. Ugandasta olen kuullut, että ihmiset olisivat jotenkin erityisen ystävällisiä, kun taas esim. Tansaniasta näyttäisi löytyvän vähän kaikkea rajojen sisältä. Keniaa kohtaa on jotenkin tosi voimakkaat stereotypiat johtuen varmaan safarien turismista. Mustaksi lampaaksi jäisikin kokonaan eri puolella oleva Ghana...

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.12.2010, 20:53:12 »
Suunnittelen kolmen kuukauden työharjoittelusettiä syksylle 2011 jonnekin päin Afrikkaa, mutta tuntuu ylivoimaisen vaikealta yrittää päättää minnepäin tai mihin maahan kannattaisi suunnata? Lähinnä vaihtoehtoina olisivat länsi-Afrikasta Ghana ja idästä Tansania, Kenia tai Uganda.

Taysin subjektiivita mielipidetta:

Uganda on tosi kiva maa mutta taynna voluntaareja ja turisteja. jos se ei hairitse sinne vaan.

Tansanian paakieli on muuten swahili. Seka se etta Kenia ovat isoja maita joten ilmasto, maisemat jne riippuu paljon siita minne siella menisit. Itse en pida rannikon swahiliporukasta ollenkaan. Kaikista tuntemistani afrikan maista tansanialaiset yleisesti ottaen on yksi porukka joista en kovasti pitanyt. Lansi Kenia on kaunis ja mukava paikka, ja mielestani porukka siella on kivaa.

Ghanaa en tunne.

paula_pii

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.12.2010, 19:21:21 »
Minulla taas ei ole kokemusta muista maista (paitsi ohimennen Etelä-Afrikasta) kuin Tansaniasta ja minusta ihmiset olivat siellä tosi mukavia ja ystävällisiä. Mieleeni on jäänyt esimerkiksi eräs herra, joka tuli illalla pimeällä rannalla vastaan ja alkoi tuosta vain jutella maailman merkityksestä tai merkityksettömyydestä mitenkään tuputtamatta omia käsityksiään. Etelä-Afrikka on paikoin hyvin länsimainen, eli "autenttisuusaste" riippuu paljon siitä minne siellä hakeutuu.

manda

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.12.2010, 23:18:29 »
Muista maista en tiedä, mutta Senegaliin ei kannata mielestäni lähteä jos ranska tai joku yleisimmistä alkuperäiskielistä ei ole hallussa (Dakarin alueella wolof). Käytännössä kukaan ei puhu englantia edes pääkaupugin alueella. Tein oman työharjoitteluni Dakarissa, jossa on valkoihoisena kohtasin paljon tylyä huutelua, nimittelyä, häirintää, jopa välillä aggressiivisuutta. Senegalissa näkyi selvästi Ranskan siirtomaavalta-ajan perintö. Erityisesti nuoret tuntuivat tuntevan paljon katkeruutta -ihan ymmärrettävää kyllä, ja ranskalaiset ovat yhä edelleen näkyvä osa elämää pääkaupungissa. Maaseudulla on varmasti aivan eri juttu. Gambiassa oli jo selvästi eri meininki, ja myös helpompaa kun pärjää englannilla.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.12.2010, 18:11:53 »
vaihtoehtoina olisivat länsi-Afrikasta Ghana ja idästä Tansania, Kenia tai Uganda.

Ghanaa en tunne, mutta ainakin ghanalaiset ulkomailla jotka tunnen ovat kovin iloista porukkaa. Ghanalaisten maine muiden afrikkalaisten silmissa tuntuu olevan pitkalti samaa luokkaa, iloisia ja rentoja ihmisia. Tama siis taysin subjektiivinen mutu-juttu.

Itse kaantyisin Ugandan puoleen itaisista vaihtoehdoista, kaunis maa jossa on paljon nahtavaa, seka mukavia, sympaattisia ja aitoja ihmisia. Keniasta tykkasin kovasti, mutta siella taas tormasin valtavaan maaraan tyoharjoittelijoita, voluja sun muita. Tansaniaan hinkuisin ehka vahiten, en tieda miksi. Siella oli "ihan kivaa", mutta jotenkin se ei sytyttanyt niin paljon kuin Kenia. Ruoka rannikolla oli tosin herkullista! Nama siis ihan vaan omien kokemusten perusteella. Itse valitsisin Ghanan tai Ugandan.
She rides rollercoasters but never screams

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.12.2010, 22:01:42 »
Mä liputan Kenian puolesta, tietenkin... Eli se on ykkösvaihtoehto. Se on luonnon puolesta mielenkiintoinen, monimuotoinen. Itse olen mennyt länsi-itäsuunnalla maan läpi ja merenpinnasta mount kenian korkeuksiin, niin sieltä löytyy kaikenlaista mikä mua ainakin kiinnostaa. Vielä on paljon luontokohteita missä haluaisin käydä, kuten kakamegan metsä. Kitaleen alue Länsi-keniassa on itselläni suosikkialue keniassa. Naivashaan on helppo tehdä vaikka nairobista käsin viikonloppumatka. Siellä vaikka Hells-gaten kansallispuisto pyöräillen läpi..mahtavaa!
Minkänlaista matkaa suunnittelet?

Toisena vaihtoehtona Uganda, jossa sielläkin on mielenkiintoinen luonto. Siellä on varmasti noita voluntaareja paljon, itse tosin en juurikaan niihin törmännyt, enkä törmännyt juuri ollenkaan muihin ulkomaalaisiin. Kampalassa niitä aina joitakin näki, mutta en kokenut siinä mitään erikoista tai häiritsevää. En tiedä missä ihmiset liikkuvat kun kokevat noi volunteerit häiritseviksi? Mä en ole onneksi niin kokenut. Kai se on riippuu vain siitä missä liikkuu ja mitä tekee. Ehkä enemmän häiritsevää on esim. Keniassa noi paikallisten valkonaamojen lapset, jotka on käytökseltään itsekkäitä ja tyhmiä, mun kokemuksen mukaan. Koitan pysyä aina mahd. kaukana niistä. Ugandassa on paljon noita orpokoteja ja keskuksia joissa kannattaa musta käydä vierailemassa. Ihmiset on Ugandassa mun kokemuksen mukaan tosi ystävällisiä. Lukuunottamatta viranomaisia ja muita virkailijoita. Jos jotain asiaa tarvi selvittää niin tosi vaikeata. Tosi korruptoitunut maa.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)