"Oudot" Eurooppalaiset tavat

(Luettu 9551 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #20 : 14.04.2005, 22:25:07 »
Pääkaupunkiseudun julkinen kaljoittelu: kielto poistui joskus 90-luvun lopulla.

Espoo vuoden tai kahden jälkeen palautti totaalikiellon.

Helsinki palautti pari vuotta sitten kiellon osin vai kokonaan, nyt en muistakaan. Minusta Helsingissä siedetään fiksua juomista, vaikka se taitaa olla nykyään kiellettyä sekin.

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 14.04.2005, 22:30:09 »
Nykyisin on siis joka paikassa voimassa sama järjestyslaki, eli kaduilla ei saa juoda, puistoissa saa. Joitain poikkeuksia ja "tulkintoja" saattaa jossain olla paikallisesti. Helsingissä - kuten kaikissa muissakin Suomen kaupungeissa - saa juoda puistoissa. Häiriötä aiheuttamatta.

Järjestyslaki 27.6.2003/612

4 §
Päihdyttävän aineen nauttiminen

Päihdyttävän aineen nauttiminen on kielletty yleisellä paikalla taajamassa ja julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske erityisen luvan tai ilmoituksen mukaista anniskelualuetta taikka yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisätilaa. Se ei liioin koske alkoholijuoman nauttimista puistossa tai muulla siihen verrattavalla yleisellä paikalla siten, että nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #22 : 15.04.2005, 14:35:17 »
outoa on kenkien pito sisällä. liekö suomi ainut jossa ne otetaan sisällä pois?

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 15.04.2005, 15:38:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"

Niinpa. Tosin kaverin takalainen poikaystava ottaa aina kengat pois kun mennan jollekin (myos ei-suomalaisille)..muut kattovat vahan ihmeisssaan. Nain me voidaan opettaa hyvia tapoja ulkkiksille :wink:
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Fawlia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 15.04.2005, 16:15:06 »
Briteissä myös on tapana jonottaa. Bussipysäkilläkin on jonkin sortin jono valmiina - ja vaikka ei olekaan, on epäkohteliasta kävellä bussin ovesta sisään ennen niitä, jotka olivat pysäkillä ensin, vaikka se ovi siihen suunnilleen kohdalle osuisikin. Lontoossa varmaan eri meininki, mutta pienemmillä paikkakunnilla saa mummoilta vihaisia katseita, kun menee jostain luontevasta raosta bussiin kuten Suomessa.

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 15.04.2005, 18:37:18 »
OFF-TOPIC

Lainaus käyttäjältä: "Swingbream"

Se ei liioin koske alkoholijuoman nauttimista puistossa tai muulla siihen verrattavalla yleisellä paikalla siten, että nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa.[/i]

Mutta eiko puiston varsinainen tarkoitus siis ole hiljakseen, kaikessa rauhassa ja rakastaen pussikaljoitella.
Nain ma oon ainakin aina luullut. :lol:
 :D
asta tulee varmasti hyva reissu, kun on niin paljon kamaa mukana

Tarja Halonen
presidentti

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 15.04.2005, 20:36:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Fawlia"
Bussipysäkilläkin on jonkin sortin jono valmiina - ja vaikka ei olekaan, on epäkohteliasta kävellä bussin ovesta sisään ennen niitä, jotka olivat pysäkillä ensin, vaikka se ovi siihen suunnilleen kohdalle osuisikin.
Mä katon murhaavasti jos Suomessa joku etuilee, etenkin jos oon talvipakkasessa reilu puoli tuntia odottanut sitä bussia. Bussin ovella kun on taipumus osua joka kerta suht samaan kohtaan..

Mä aina mennä läpsyttelen paljain jaloin ja jotkut on pitäneet sitä jopa kuvottavana, mutta ajattelenhan mäkin miten kuvottavaa olisi pitää kenkiä jalassa aina paitsi nukkuessa. Tai no, tunnen tyyppejä jotka mieluummin nukkuvat kengät jalassa kuin ottavat ne vieraiden seurassa pois :shock:
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #27 : 16.04.2005, 19:05:22 »

Miten muuten esim. Ruotsi ja Norja? Niin ja Japanissa tuo saa jo liki koomisia mittasuhteita, kuin hotellien/hostellien huoneiden ovistakin löytyy kylttejä, joissa pyydetään riisumaan kengät ennen kuin mennään huoneeseen. :D

Marie05

• Vieras
kengät jalassa
« Vastaus #28 : 17.04.2005, 16:01:04 »
saksassa ja itävallassa pidetään aina kenkiä sisällä.mun mielestä se on jo ihan normaalia ja nykyään teen samoin kotona suomessakin.aamutossun tapaiset sisäkengät myös lämmittää täällä kylmässä pohjoisessa!ihmettelen miten tälläinen tapa(olla ilman kenkiä) oon jäänyt/tullut suomen yhteiskuntaan?

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: kengät jalassa
« Vastaus #29 : 18.04.2005, 10:06:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Marie05"ihmettelen miten tälläinen tapa(olla ilman kenkiä) oon jäänyt/tullut suomen yhteiskuntaan?[/quote

Tama on ihan vaan villi arvaus, mutta oisko tuo kuukausien mittainen talvi osallisena, kaikki se lumi sulamassa lattialla sisatiloissa ei olisi ihan hyva juttu..
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 18.04.2005, 18:20:45 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Lainaus käyttäjältä: "Marie05"
ihmettelen miten tälläinen tapa(olla ilman kenkiä) oon jäänyt/tullut suomen yhteiskuntaan?

Tama on ihan vaan villi arvaus, mutta oisko tuo kuukausien mittainen talvi osallisena, kaikki se lumi sulamassa lattialla sisatiloissa ei olisi ihan hyva juttu..
Samaa mieltä. Ja Suomessa on keksitty sellainen jännä asia kuin lämmitys! :) Tai ei se ole täällä keksitty, mutta käytössä. Toisin kuin hemmetin monessa ns. lämpimässä maassa, joissa olen talvisin palellut enemmän kuin Suomessa ikinä!! Sekin auttaa että lattiamateriaalina harvemmin on kivi, vaan joku lämpimämpi matsku.
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 19.04.2005, 00:51:50 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Lainaus käyttäjältä: "Marie05"
ihmettelen miten tälläinen tapa(olla ilman kenkiä) oon jäänyt/tullut suomen yhteiskuntaan?

Samaa mieltä. Ja Suomessa on keksitty sellainen jännä asia kuin lämmitys! :) Tai ei se ole täällä keksitty, mutta käytössä. Toisin kuin hemmetin monessa ns. lämpimässä maassa, joissa olen talvisin palellut enemmän kuin Suomessa ikinä!! Sekin auttaa että lattiamateriaalina harvemmin on kivi, vaan joku lämpimämpi matsku.

Nimenomaan, ei pidä sekoittaa ulko- ja sisälämpötiloja keskenään. Eihän Suomessakaan sentään ulko-ovesta lähdetä sukkasillaan kadulle kirmailemaan. Varsinkin etelässä talot ovat tosiaan varsinkin talvella varsin kolkkoja ja vetoisia suomalaisiin, kodikkaisiin ja mukaviin koteihin verrattuna. Kerrostaloissa asuessani olen melkein joka kämpässä pitänyt talvellakin patterit kylmänä ja silti lämpöä riittää aina ihan mukavasti, lämmitys päällä tulee jopa tukala olo.

Jokainenhan voi tietysti hautoa jalkojaan kengissä vaikka 24/7, eihän se minulle kuulu ollenkaan. Tosin mahtavatko sitten ulkomailla pitää useinkin nimenomaan ulkokenkiä kotona, sitä en tiedä. Itse asiassa, en minäkään kyllä viihdy sukkasillani, vaan käytän kotona joitain tossuja tai rantasandaaleja. Ja kyllähän Suomessakin kengät pidetään jalassa sisätiloissa käytännössä kaikkialla muualla paitsi kotona. Olen joskus ollut jossain rippijuhlissa tms. joissa vieraat riisuivat kenkänsä eteisessä. Hieman erikoista mielestäni, tosin harvemmin sellaiseen käytäntöön tapaa.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 19.04.2005, 01:23:32 »
Täällä kyllä riisutaan kengät sisällä, mut sukkasilleen/paljain jaloin ei olla vaan kaikilla on läpykkäät/tohvelit/tossut sisällä. Alussa se oli musta kummallista ja varsinkin, kun menin johonkin kylään ja siellä heti ekana annettiin mullekin jotkut vierastossut :roll:  - yritin aina sanoa, et en tarvii, kun oo tottunut olemaan sukkasilleen, mut sitä pidettiin jotenkin epäkohteliaana (en hyväksy hienoja vierastossuja jalkaani tai jotain  :lol: ). Ja tottahan se on, et tääl on aika kylmät lattiat eli tossut on ihan käyttökelpoiset...
Nyt oon jo tottunut tähän sisätossukulttuuriin ja käytän täällä kotonakin tossuja koko ajan - niin, ja vieraisillakin otan tossut vastaan ilomielin :wink: !
 következö buszon
Rajta leszek én is

Marie05

• Vieras
kengät
« Vastaus #33 : 19.04.2005, 20:26:08 »
joo,  sisätossut rules!varsingin sellaset vaarimaiset villaset!lisää tossuja suomeen!

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 22.04.2005, 11:47:11 »
Millaisia "outoja" tapoja mahtaa olla unkarilaisilla? Ja mistä he esim. loukkaantuvat, siis mitä kannattaa välttää tekemästä? Olen lähdössä Unkariin pariksi viikoksi vaihtoon heinäkuussa, ja olisi mukava tietää jotain paikallisista ihmisistä!

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #35 : 22.04.2005, 12:46:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Millaisia "outoja" tapoja mahtaa olla unkarilaisilla? Ja mistä he esim. loukkaantuvat, siis mitä kannattaa välttää tekemästä? Olen lähdössä Unkariin pariksi viikoksi vaihtoon heinäkuussa, ja olisi mukava tietää jotain paikallisista ihmisistä!

Jossain matkaoppaassa väitettiin, että Unkarissa ei saa skoolata, koska itävaltalaiset keksivät tavan mestatessaan unkarilaisia tms. Ei kuitenkaan tuntunut pitävän paikkaansa ainakaan "nuorison" keskuudessa, sujuvasti skoolailtiin ja asiaan kuuluvat sanat opeteltiin perinteisesti puolin ja toisin (unohtunut on).

Tippiä on tapana antaa, ja tippi annetaan aina suoraan käteen kiitoksen kera, ei jätetä pöydälle. Mielestäni oikein mukava tapa, jos kerran on "pakko" tipata.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #36 : 22.04.2005, 15:04:58 »
Saksalaiset vaihtarit ihmettelivät täälä Suomessa naisten vessoissa olevaa käsisuihkua. Olivat ensin ajatelleet, että onpas kätevä vehje vessan pesuun kunnes kuulivat, minkä pesuun se on oikeastaan tarkoitettu... :D

Ainusk

• Vieras
« Vastaus #37 : 22.04.2005, 16:02:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Swingbream"

Jossain matkaoppaassa väitettiin, että Unkarissa ei saa skoolata, koska itävaltalaiset keksivät tavan mestatessaan unkarilaisia tms. Ei kuitenkaan tuntunut pitävän paikkaansa ainakaan "nuorison" keskuudessa, sujuvasti skoolailtiin ja asiaan kuuluvat sanat opeteltiin perinteisesti puolin ja toisin (unohtunut on).

Unkarilainen ystäväni (nuori budapestilainen) selitti, että oluella ei saa missään nimessä skoolata, mutta muilla juomilla kyllä.

Itävaltalaiset siis juhlivat voittoaan unkarilaisista skoolaamalla juuri bissellä. Tai siis näin ymmärsin ystävältäni.