Serbia, Belgrad?

(Luettu 34435 kertaa)

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Serbia, Belgrad?
« Vastaus #20 : 07.07.2010, 10:54:25 »
Moikka! Hyviä vinkkejä tässä ketjussa Serbiaan ja ennen kaikkea Belgradiin matkustamisen kannalta, kiitos niistä :) Pari kysymystä olisi kuitenkin. Olen lähdössä kaverin kanssa ekaa kertaa Belgradiin about kolmen viikon päästä ja mieltä askarruttaa pari juttua. Ensinnäkin, mikä on tippikulttuuri Serbiassa? Jätetäänkö ravintoloissa/pubeissa tippiä, entä takseissa? On nimittäin aina kohtuu urpo olo jos ei osaa tipata oikein.

Toisekseen, olen saanut sen kuvan että Serbia on halpa maa (tietty Belgrad vähän kalliimpi kun muut paikat), mutta osaako kukaan sanoa mikä on hintataso koru-/kellokaupoissa? Siis sellaisissa, mistä saisi ihan aitoja kelloja eikä mitään rantarolexeja. Mulla pöllittiin toissa viikolla Jenkeissä kello ja aurinkolasit (passin ja kukkaron lisäksi) ja ajattelin, että hankkisin uudet Serbiasta jos siellä on selvästi halvempaa. Matkavakuutus nuo tietenkin korvaa, mutta säästö on aina tervetullutta ;)

Onkos kellään kokemuksia sellaisesta hostellista kun Chillton? Ainakin hostelbookersilla oli saanut hyvät arvostelut ja oli vielä aika edullinenkin. Noh, kohtahan se tulee tsekattua.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 07.07.2010, 11:39:53 »
Moi! Meikät oli Chilltonissa (tai tais olla se 2) pari kuukautta sitten..se oli ainakin ihan ok, rauhallista oli ja mukavat työntekijät. Sijaintiki iha huippu. Tipeistä..kaippa me jonkin verran tipattiin, fiiliksen mukaan..jossain mukavas paikas enemmän ja sillee..Muistelen kyl että se ei ollut mitenkään "pakollista". Belgrad oli kyllä kiva paikka, oltiin vaan pari päivää ja paljon jäi näkemättä, pitänee palata sinne vielä joskus :) Ainoa vinkkini on, että älkää menkö eläintarhaan, harvinaisen ankea paikka!

Snuubi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #22 : 08.07.2010, 11:04:09 »
Moi!

Tippaamisesta: Ei ole varmaa tietoa, mutta itse olen Serbiassa jättänyt hieman tippiä, mikäli olen tilannut syötävää. Pelkästään juotavaa otettuani en ole tipannut. Ihan hyvin on toiminut. Vaikka kortit käyvätkin tosi monessa paikassa, kannattaa käteistä pitää päällä just tippien, taksien ja ylläreiden varalta.

Takseista: Kannattaa pyytää tarjoilijaa / hotellin respaa soittamaan taksi. He soittavat yleensä rehellisen autoilijan, joka käyttää mittaria, ja se mittari on yleensä sormeilematon... Kadulta taksien nappaaminen on vähän arpapeliä, vaikka useimmat ovatkin rehellisiä. Älkää ottako taksia juna-/bussiaseman tai lentokentän edestä. Niissä on suurin riski huijauksille. Varoituksistani huolimatta kaverini otti tällaisen ja maksoi 3-kertaisen hinnan juna-asemalta kentälle. Keskustasta lentokentälle useimmilla firmoilla on kiinteä hinta. Rehellisessä taksissa olen yleensä antanut hieman ekstraa lähimpään tasasummaan. Tsekkaa myös linkittämästäni In Your Pocket-oppaasta sivu 51.

Kelloista: Olen ostanut yhden "kunnon kellon" (Festina) kelloliikkeestä Belgradista. Mielestäni hinta oli n. 10-20 % halvempi kuin Suomessa. Väittivät vielä, että sillä on maailmanlaajuinen takuu. Tiedä siitä sitten, kun on kello kerrankin kestänyt...

Lopuksi vielä hyväntahtoinen mainos. In Your Pocket:lta on tullut uusi päivitetty versio Belgradin oppaasta. Sen voi katsoa ja tulostaa pdf:nä täältä:
http://www.inyourpocket.com/serbia/belgrade

Mukavaa matkaa, oon itsekin lähdössä tuonne taas parin viikon päästä!

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 08.07.2010, 13:19:52 »
Kiitoksia vastauksista! :) Etenkin Snuubilta tuli todella hyvää tietoa, kiitos siitä! Tuosta taksejen kanssa säädöstä olinkin jo kuullut. Ainakin meidän hostellin sivuilla (Chillton) kertoovat puhelinnumeron, josta taksi kannattaa tilata jos tulee lentokentälle. Sanovat hinnan olevan kiinteä 900din vaikka mittari näyttäisi mitä. Eli ei tuollainen vajaa 9 euroa paljoa ole. Tietty bussissa on aina tunnelmaa ja näkee enemmän lokaaleja, pitää vain katsoa miten paljon väsyttä kun lento lähtee Kuopiosta jo niin hiton aikaisin :P

Kiitos vielä tuosta linkityksestä, on varmasti enemmän kun hyödyllinen :) Ehkäpä törmäämme Belgradissa, meillä on lähtö sinne 28.7.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 17.08.2012, 20:34:00 »
Hello

Kirjoittelen tätä juuri Belgradista ravintolasta.

Kaupunki on Zagrebiin verrattuna hieman rähjäinen, mutta kyllä täälä kivaa on, ihmiset katsovat kyllä, mutta uskon sen olevan sitä että ihmettelevät tätä pohjoismaislookkia..

Äskön syöty ateria oli hyvä, en tiedä oliko halpa mutta hyvä oli ainakin..

Ei uskois että tätä on Nato muutamat vuodet sitten pommittanut.

Seuraavaksi ragija päissä etsimään halpaa hotellia,hostellia Belgrad kuittaa....

btw. ravintolan nimi Dva Bela Goluba..

Despota Stefana br.3

rosetta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 07.09.2012, 10:49:24 »
Ei uskois että tätä on Nato muutamat vuodet sitten pommittanut.

Itse oleilin Serbiassa vain puolisen vuotta Naton pommitusten loppumisen jälkeen, eikä niitä merkkejä silloinkaan hirveästi näkynyt; muutama raunio ja se, ettei Belgradiin päässyt junalla Budapestistä (olivat pommittaneet jonkin rautatiesillan joten rata oli poikki) vaan Novi Sadista oli mentävä bussilla.

Tuosta poliisille ilmoittautumisesta en muuten ollut kuullutkaan, asuin paikallisten luona enkä ilmoittautunut mihinkään... Mutta ehkä tuo on uusi sääntö, eipä tuohon aikaan maassa paljon turisteja liikkunut. ;)

ToniJackman

• Aloittelija
    • Profiili
    • matkablogini
« Vastaus #26 : 28.06.2013, 01:13:51 »
Kävin belgradissa kesällä 2011, matkustaessani makedoniasta pohjoiseen kohti unkaria. eka pysähdyspaikka oli Nisin kaupunki, joka vaikutti kivalta. Belgrad oli mielestäni liian kolkko, pääkaupunki, itse pidin pienemmistä paikoista mutta se on makuasia. Belgradissa kiertelin 2 päivää kaupunkia enimmäkseen kävellen, sotamuseo oli mielestäni ihan kiva historiapläjäys balkanin niemimaan historiaan, jonka ilmeisesti kouluntunneilla olin nukkunut...
Hinnat on suomalaisittain halpoja, yksi taksi yritti huijata kun matkustin joen yli illalla yökerhoihin, paineli koko matkan nappia mittarissa ja lopulta taksin hinta oli pompannut jo suomen taksin tasolle.. olin tarkistanut hinnan etukäteen paikallisilta mitä taksin pitäisi pyytää, ja keskeytin matkan, haukuin huijariksi, ja maksoin puolet siitä mitä se pyysi, ja sekin oli liikaa, mutta isolla setelillä en odottanut saavani vaihtorahoja. Muuten ihan ok, kuljin ja kävelin yksin eikä ongelmia ollut, olen yli 35 vuotias mies.

Belgradista otin bussin Novi Sadiin, jonka keskustasta pidin kovasti. Täällä olisin ehkä halunnut viettää enemmän kuin yhden yön, varsinkin jos olisi ollut tyttöystävä mukana. Novi Sadista jatkoin junalla budapestiin. Yleisesti ottaen Serbiasta jäi hyvä maku, ja lähtisin uudestaan.

Bussi lähti belgradin rautatieasemalta, ja taisi maksaa 10-15 euroa. yleisesti serbiassa ja makedoniassa paikallisetkin sanoivat että kannattaa suosia busseja junien sijaan, ovat parempia. bussit olivat uusia ja ilmastoituja, parempia kuin suomessa mielestäni.

poliisille ilmoittautuminen on kuulemma validi, mutta hotellien kuuluisi tehdä se. itselleni se tapahtui vasta neljäntenä yönä novi sadissa, kun receptionisti kysyi onko minulla lappua.. sanoin olleeni jo kahdessa hotellissa eikä tuota ollut tehty, virkailija ihmetteli ja sanoi että sellainen pitää kuitenkin tehdä. eli joko hotelli tekee, tai itse poliisiasemalle.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 11:25:58 kirjoittanut ToniJackman »

Trampas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 01.09.2013, 22:44:14 »
Moro.

Serbiaan matka edessä tässä syksyllä, majoitus askarruttaa. Miten tuolla toimii toi "mummmomajoitus"? En oikeen tietoa mistään löytänyt, aloin jo epäillä et pitääkö etukäteen varata majapaikat.. Blegrad, novi sad ja nis on kaupungit joissa olisi tarkoitus käydä.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #28 : 02.09.2013, 08:55:09 »
Moro.

Serbiaan matka edessä tässä syksyllä, majoitus askarruttaa. Miten tuolla toimii toi "mummmomajoitus"? En oikeen tietoa mistään löytänyt, aloin jo epäillä et pitääkö etukäteen varata majapaikat.. Blegrad, novi sad ja nis on kaupungit joissa olisi tarkoitus käydä.

En keväällä käyttänyt mummomajoituksia, koska hostelit olivat niin halpoja ja läppäri kulki mukana. Oli helppo varata aina seuraava majapaikka, kun olin päättänyt, mihin päin suunnistan. Serbiassa kävin juurikin nuo Novi Sad, Nis ja Belgrad. Matkabudjetti oli varsin pieni, sain edulliset lennot ja hintataso Serbiassa on todellakin kohtuullinen.
http://my.opera.com/illusia.finland/blog/2013/04/11/serbia-ja-makedonia
Kuvat löytyvät albumista (Photos).
Majoitus maksoi noin 10€/yö, välillä siihen sisältyi myös aamiainen (varsinkin Makedonian puolella). Bussi Belgrad-Novi Sad 10€, Novi Sad-Nis 20€.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Trampas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 06.09.2013, 10:27:32 »
kiitos vinkistä.  :)Ei pahoja todellakaan noi matka hinnat. Heh toi läppäri mukana on varmasti vaivattomin tapa ettiä se majapaikka. Läppäriä en kyl mukaan malta ottaa. Oletan nis ja novi sadista löytyvän näitä majapaikan tarjoajia, kuten naapurimaista. Pitää ottaa ylös etukäteen parin hostellin osotteet ja nimet, jos oletus osoitautuu vääräksi.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 27.09.2013, 22:26:16 »
Vakavasti harkitsen maaliskuussa Unkari-Serbia (ehkä vielä joku muukin maa, tai sitten ei) -matkaa. Onko jollakulla kokemusta tuosta ajankohdasta noilla seuduilla? Jäätyykö yöllä sisällä vai tarkeneeko "normivaatetuksella"? Onko jotain erityistä huomioon otettavaa tai syytä muuttaa matkustusajankohtaa?

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 05.02.2014, 04:54:17 »
Mitenkas on rajatilanne Serbian ja Kosovon valilla nykyaan? Olisin kulkemassa Makedoniasta Kosovon lapi Serbiaan, onnistuuko? Vaiko pitaako palata Kosovosta Makedoniaan ja sitten vasta pyrkia Serbiaan?

Edeelleenkin kiinnostaisi kuulla, minkalaisia kokemuksia teilla on lampotiloista/tarkenemisista maaliskuulla? Olen nyt Australian helteessa, ajatus Balkanista maalis-huhtikuussa hieman "kylmaa"  ;)

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 05.02.2014, 13:07:11 »
Ei ainakaan viime kesänä onnistunut mennä Kosovosta Serbiaan.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 05.02.2014, 13:20:23 »
Mitenkas on rajatilanne Serbian ja Kosovon valilla nykyaan? Olisin kulkemassa Makedoniasta Kosovon lapi Serbiaan, onnistuuko? Vaiko pitaako palata Kosovosta Makedoniaan ja sitten vasta pyrkia Serbiaan?

Jos menet Makedoniasta Kosovoon, olet serbien mielestä saapunut laittomasti Serbian alueelle, joten ei onnistu missään tapauksessa.

Ulkoministeriö:

Lainaus
Jos on saapunut Kosovoon muualta kuin Serbiasta, eikä passissa ole Serbian maahantuloleimaa, rajan ylitys Kosovosta suoraan Serbiaan ei ole mahdollista, vaan maasta tulee poistua muuta kautta.

Virallisesti Serbian kanta on, että maahan ei ole mitään asiaa, jos passista löytyy edes Kosovon leima tai viisumi, vaikka saapuisikin laillisia reittejä, mutta käytännössä tätä ei noudateta, vaan leimat ruksitaan vaan yli.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2014, 13:23:17 kirjoittanut Edmundo »

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 04.03.2014, 01:10:05 »
Siis reitti Makedonia-Serbia-Kosovo-Serbia onnistuisi?

Kertokaahan vinkkejä mihin luonnosta, historiasta ja arkeologiasta kiinnostuneen kannattaisi mennä Serbiassa?

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 04.03.2014, 15:03:23 »
No Makedoniassa ainakin Ohrid järven ympäristö oli luonnoltaan hienoa. Itse Ohridissa on linnanrauniot jotka ei minua kylläkään oikein säväyttäneet. Mielenkiintoisempi sen sijaan oli vanha hellenistisen ajan teatteri. Siellä kuulema järjestetään välillä konsertteja mutta ei harmikseni silloin kun itse olin paikalla.

Albanian rajan läheisyydestä löytyy Pyhän Naumin luostari, jonka vieressä on ilmeisesti jonkinlainen luonnonpuisto. Ja järven rannalta löytyi myös historiallinen kylä, joka oli rakennettu uudestaan ja toimii museona/turistipyydyksenä.

Skopjen lähistöllä käymisen arvoinen oli Matka-rotko. Useamman kilometrin helppo kävelyreitti aivan joen rantaa pitkin. Muutamassa paikassa korkeuskammoista tosin voi vähän jännittää. Tai jos haluaa niin matkan voi tehdä myös veneellä.

Serbiassa Bela Palankan kaupungista löytyy  raunioita aiemmasta kaupungista, mutta ehkä jotain muuta ne kiinnostaisi minua enemmän :) Kannattaa varmaan  googletella ennenkuin niitten takia menee paikan päälle, koska itse kaupunki on aika tylsä.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2014, 15:15:43 kirjoittanut Haroosh »

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #36 : 04.03.2014, 20:00:53 »
Kertokaahan vinkkejä mihin luonnosta, historiasta ja arkeologiasta kiinnostuneen kannattaisi mennä Serbiassa?

Kaksi ehdotonta ykköstä Serbiassa ovat Nikola Tesla-museo Belgradissa, ja Lepenski Vir:in kivikautinen kylä Tonavan rannassa. Jos sellainen kirjasarja kuin Luolakarhun klaani on tuttu, niin Lepenski Vir on toiminut esikuvana Sharamudoille. Kylä on kaivettu esiin joenpenkasta, pelastettu patoaltaaseen uppoamiselta ja kääritty varsin vaikuttavaan museorakennukseen. Ja Tonavan varrella on muutakin hienoa kuten Trajanuksen sillan rauniot, mutta koko joenrannan läpikäynti julkisilla ja jalkapelillä ei taaskaan ole aivan triviaalia.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2014, 07:58:14 kirjoittanut muuvaara »

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 08.03.2014, 00:54:44 »
Kiitokset vinkeista!

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #38 : 09.03.2014, 12:48:12 »
Ajanpuutteen vuoksi nayttaa nyt silta, etta Makedonia jaa valiin. Eli olisin tulossa Sofiasta Serbiaan, haluaisin kayda Kosovossa ennekuin jatkan matkaa Unkariin. Osaisiko joku ehdottaa, minne kannattaisi menna Sofiasta, pysahtya yoksi (tai vaikka kahdeksi), kayda Kosovossa ja menna Belgradiin? Vai onko vaan mentava Sofia-Belgrad ja sielta kasin kieppi Kosovoon?

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #39 : 18.03.2014, 15:21:47 »
Lisää kysymyksiä, toivon että joku osaa vastata.

Taidan pysähtyä matkalla Sofiasta (tai Skopjesta, jos sieltäpäin tulen) Nisissä ja sieltä mennä Kosovoon.

Serbian puolella kiinnostaisi UNESCO kohteet Stari Ras, Sopocani ja ehkä myös Studenka. Onko antaa mitään vinkkejä näihin liittyen? Olen ymmärtänyt että ovat Novi Pazarin lähellä? Mitenkäs sinne pääsee kätevimmin Kosovosta? Entäpä kulkeminen em. paikkoihin Novi Pazarista?

Ja jos on vinkkejä Kosovon UNESCO kohteista (Decani Monastery, Patriarchete of Pec Monastery, Our Lady of Ljevis, Gracanica Monastery), niin kuulisin mielelläni.