Äänestys

uskonto

Ateisti
107 (32.3%)
Muslimi
2 (0.6%)
"Idän uskonnot"
16 (4.8%)
Agnostikko
68 (20.5%)
Satanisti
5 (1.5%)
Kristitty
133 (40.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 321

Äänestys päättynyt: 15.04.2005, 16:25:12

Uskonto

(Luettu 63439 kertaa)

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« : 15.04.2005, 16:25:12 »
Jatkakaas täällä tuota keskusteluanne aiheesta.
Keskustelun alku

Tuossa on äänestys samalla, ei ehkä parhaat vaihtoehdot, mutta toivottavasti löydätte suurin piirtein lähinnä oikean teidän mielipiteen.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #1 : 15.04.2005, 16:29:51 »
No huh, menipä vaikeaksi :)

minja

• Himoreissaaja
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #2 : 15.04.2005, 16:54:31 »
Klikkasin kristitty, mutta tunnen kuitenkin olevani hyvin irrallani kirkosta. Ateisti en ole missään tapauksessa, uskoni on jonkinlainen oma soppa, jota on maustettu kauniilla ajatuksilla idästä.

Kesällä lähden ohjaamaan prometheus-leiriä, joka on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumattoman järjestön ns. aikuistumisleiri :).

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #3 : 15.04.2005, 17:19:00 »
Tuota... missä on vaihtoehto "Jokin muu, mikä?"  :shock:  Aika rajallinen gallup.
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #4 : 15.04.2005, 20:11:31 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"
Tuota... missä on vaihtoehto "Jokin muu, mikä?"  :shock:  Aika rajallinen gallup.

"Jokin muu"-vaihtoehto lisätty.

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #5 : 15.04.2005, 20:59:16 »
Pitäisikö tästä kirjoittaa pidempikin juttu?

Agnostikko, en kuulu kirkkoon, en ole menossa naimisiin kun en usko avioliittoon (juu, mun mielestä kirkollista hapatusta) ja kiihkouskovaiset pelottaa enemmän kuin hämähäkit ja ahtaat paikat yhteensä. Olen käynyt riparin ja ollut isosena, kastettukin aikoinaan, noiden tapahtumien välissä jostain syystä kirkon ulkopuolella.

Pienenä kuulemma käytiin joulukirkossa, ei mitään muistikuvaa, mutta nykyään kirkot vetää puoleensa puhtaasti esteettisistä syistä.

Onko jumalia olemassa? En tiedä, en usko. Kuulun enemmänkin siihen "kaikki virtaa" -koulukuntaan, jossa ei lueta mielenkiintoisia satukirjoja ja väännetä niitä jostain kummallisesta syystä ainoaksi oikeaksi totuudeksi. Olen maailmani keskipiste enkä tiedä onko mitään muuta (maailmaa) olemassakaan. Enkä tiedä sitäkään mikä minä olen. Kuollessa jokin muuttuu, muttei lopu, vaikka sekin selvinnee ajallaan..
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

peuno

• Himoreissaaja
  • prööt
    • Profiili
    • Virtuaalikoti
Uskonto
« Vastaus #6 : 15.04.2005, 22:12:46 »
ateisti. odotan innolla yliluonnollista kokemusta, joka kertoo mihin uskoa. Mitä järkeä uskoa perinteenä?

Puffy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #7 : 16.04.2005, 00:16:15 »
Ei mikään, kiitos ja näkemiin.

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #8 : 16.04.2005, 12:47:55 »
Kristitty. Tapakristitty. Kuulun kirkkoon siitä yksinkertaisesta syystä että olen liian laiska tekemään asialle mitään. Se ei käsityksiäni eikä ajatuksiani ohjaa (joskus melkein soisi ohjaavan... :lol: ). Ehkä kirkkoon kuulumisessa saattaa olla vielä vähän mukana sitäkin, että ei ihan uskalla erota, suku varmaan hyökkäisi kimppuun jos saisi tietää että moisen olen tehnyt. Joku päivä sitten. Kristitty siis olen, mutta ajattelen omilla aivoillani ja sydämelläni. Enkä yleensä näitä uskon juttuja niin hirveenä funtsi, elämää kylläkin... :roll:

Panovirhe paholaisia editoin...

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #9 : 17.04.2005, 01:22:48 »
Kristitty olen. Vanhempia ei moisesta voi omassa tapauksessani syyttää, vaikka olenkin kirkkoon aina kuulunut. Meillä ei ollut tapana käydä missään joulukirkoissa eikä missään muissakaan tilaisuuksissa häitä ja hautajaisia lukuunottamatta. Aikanaan rippileirillä aivopesu on ilmeisesti onnistunut, sillä siitä asti olen pyörinyt kirkon hommissa vapaaehtoisesti. Mikään kiihkouskovainen en ole, eli ei tarvitse pelätä, että jos minut joskus jossain näkee, että rupeaisin hullun kiilto silmissä käännyttämään ketään.  :D  Oma näkemykseni on "vapaampi" kuin mitä luterilaisuudessa yleensä, vaikka luterilaisuus itsessään on jo paljon "anteeksi antavampi" kuin katolilaisuus.
Toisten auttaminen on mulle aina ollut lähellä sydäntä, siksi vapaaehtoistyö varsinki nuorten parissa on vienyt hyvinki paljon vapaa-aikaa viime vuosina. Tästä saa taas puolestaan syyttää mun vanhempia, jotka on sellasia tapoja mulle pienestä pitäen opettanu.   8)
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #10 : 17.04.2005, 02:53:58 »
Vastasin ateisti..en oikein kylla osaa sanoa mita olen tai mita en ole.
En koskaan edes tiennyt mita luterilaisuus kaytannossa tarkoittaa -mita kirkko ajattelee yms. Jostain luin, etta luterilainen kirkko ei hyvaksy toisia uskontoja (lukuunottamatta muutamia, joiden kanssa yhteistyota), niin paatin et tammoseen ma en kuulu. En kylla uskokaan Jumalaan enka niihin stooreihin, niin mita jarkea kuulua kirkkoon.
Naimisiin (varsinkaan kirkossa) ei ole mikaan hinku, haudata saa vaikka takapihalle. Kavin kylla joulukirkossa -halusin nahda miten se taalla menee.  
Ex-poikaystavalle mun uskonnottomuus oli kova pala -enka sillon ollut edes viela eronnut kirkosta. Aihe nousi aina esiin riidan aikana (olin devil from the hell blaablaablaa). Ma kunnioitan jokaisen mielipidetta, jokainen saa uskoa tai olla uskomatta mihin tahtoo, niin odotan etta mun valintaa myos kunnioitetaan.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #11 : 17.04.2005, 03:35:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonathan"
Hmm, nyt näyttäisi alustavasti että selvästi useampi kuin "Millaisia ihmisiä pallontallaajat ovat? -ketjussa ilmoittaa olevansa kristitty... Voisiko tästä siis nopeasti tehdä johtopäätöksen että ihmiset kyllä selvästi uskovat Jumalaan, mutta jostain syystä eivät välttämättä uskalla sanoa sitä julkisesti?

Voit tehdä ihan millaisia johtopäätöksiä haluat, mutta älä erehdy pitämään niitä kuitenkaan sitten totuutena. Jokainen joka ei olisi uskaltanut tunnustaa omaa uskoaan tuolla toisessa topicissa (olkoon syy mikä ikinä hyvänsä), olisi voinut jättää vastaamatta siihen kohtaan, tai koko hiivatin topiciin. Ja ei, en usko, että ihmiset eivät olisi ajatelleet tälläistä vaihtoehtoa, joten suosittelen etsimään syytä jostain muualta.

Lainaus käyttäjältä: "Jonathan"
Ehkäpä he, kuten edellinen kirjoittaja, pelkäävät leimautuvansa joksikin "käännyttäjäksi" tai kokevat muuten olonsa jostain syystä epämiellyttäväksi "julkisena kristittynä" esimerkiksi Suomen vasemmistopropagandistisen median luomien mielikuvien aiheuttaman painostuksen vuoksi?

Ei vittu, en paremmin sano. Sinä se jaksat Jonathan etsiä jokapaikasta noita kommunistien salaliittoja. Ja ihan mielenkiinnosta, miten tämä vasemmistopropagandistisen median luomien mielikuvien aiheuttama painostus sinusta näkyy suomen mediassa? Siinä ettei toinen ylen kanavista suolla 24/7 jumalanpalveluksia jostain Kyrvänkylien kirkoista? Tarkistin tuossa huvikseni huomisen TV-ohjelmat ja kyllä, toinen ylen kanavista lähettää jälleen huomennakin jumalanpalveluksen; tullee joka sunnuntai? Ja radiosta YLEN ykköseltä tulee:

9.55  Enon kirkon kellot kutsuvat.
10.00 Enon seurakunnan jumalanpalvelus Enon kirkosta.
Saarnaa kirkkoherra Armi Rautavuori. Liturgina kappalainen Ari Autio. Kanttorina, urkurina ja Enon Kirkkokuoron, Uimaharjun Kirkon Kuoron sekä Laulunaisten johtajana Lahja Haapasalo.
11.00  Horisontti.
Seurakunnat turvapaikanhakijan suojana? Haastateltavana teologian tohtori Wolf-Dieter Just, Saksan kirkko turvapaikkana -verkoston perustaja. Tuntemattomat tuttavat Suomen kirkon 850-vuotis historiassa - kirkkohistorioitsija Esko Laine kertoo Suomen ensimmäisestä papista Pietari Kaukovallasta.

...
18.30  Hengellisen musiikin toivekonsertti.

Tämä kaikki on 100% enemmän, kuin millekkään muulle uskontokunnan harjoittamalle hartaudelle on omistettu YLEn kanavilla aikaa. Tai no näyttäähän YLE tv1 sentään ohjelman nimeltä Islamin vieraana. Mutta moisesta dokumentista on kuitenkin aika pitkä matka siihen, että YLEn tv kanava näyttäisi kerran viikossa tunnin verran islamilaisten rukoushetkiä.

Eli miten selität yllä olevat väitteesi? Vai lasketko sinä Jonathan todella niin, että kaikki mikä ei ole selvästi uskonnollista, on sitten tätä vasemmistopropagandaa? Koska mitenkään muuten en tuota väiteesi pitävyyttä voi ymmärtää. :roll:

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #12 : 17.04.2005, 11:12:27 »
Perustakaa tälle aiheelle oma topic. Ja ei, minä en usko Jumalaan ja sitä mihin uskon, en tässä topicissa tahdo sen tarkemmin käsitellä. Riittää että Jonathan ymmärtää että kaikki eivät tarvitse Jumalaa ollakseen onnellisia, monille riittää vähempikin.

Ja ota vielä huomioon, että monet uskovat Jumalaan, mutta eivät palvo Jeesusta. Jumalaan uskominen ei ole sama asia kuin kristinusko. Se että joku ilmoittaa uskovansa Jumalaan, mutta ei koe itseään kristittynä on juuri sitä itseään, eikä mitään piilokristinuskoa Jeesukseen kaikkivaltiaana.

Lakkaa myös sitomasta kaikki ei-kristillinen vasemmistopropagandaksi. Ei me kaikki ei-kristityt olla vasemmistolaisia, eikä kaikki kristityt oikeistolaisia.

Lue tuo Fisun kommentti vaikka kolmeen kertaan läpi ja yritä sisäistää siitä edes jotain, jos putkinäköisyydeltäsi kykenet.
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #13 : 17.04.2005, 12:23:11 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"

Lakkaa myös sitomasta kaikki ei-kristillinen vasemmistopropagandaksi. Ei me kaikki ei-kristityt olla vasemmistolaisia, eikä kaikki kristityt oikeistolaisia.

Niin esimerkiksi minä olen, vaikkakin kristitty, aikalailla jyrkästi vasemmistolainen.  :wink:
Mutta tuolle keskustelulle kannattaa toki avata se oma topic ihan vain siksi, ettei tätä sotketa moisella.  8)
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

usva

• Reissaaja
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #14 : 17.04.2005, 16:11:50 »
Wicca. Mitä siis pitäisi valita?

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #15 : 17.04.2005, 16:18:44 »
Mitä väliä sillä on ilmoittavatko ihmiset jossain topicissa uskovatko jumalaan vai eivät (jumala kirjoitettu pienellä, koska en viittaa mihinkään tiettyyn)? Usko on todella henkilökohtainen asia, ja vaikka monille sillä ei ole merkitystä, toiset kokevat sen vahvasti, eivätkä ehkä halua kailotella sitä tällaisella keskustelufoorumilla (joka ei ole edes uskontoaiheinen). Tätä topicia vastaan minulla ei sinällään ole mitään, mutta sitä vastaan on, että tehdään ihmeen yleistäviä johtopäätöksiä.

Itse en usko muuhun kuin omaan itseeni, ainakaan tällä hetkellä.

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #16 : 17.04.2005, 16:55:32 »
http://quizfarm.com/test.php?q_id=10907

Tuolta kaikki selvittämään, mikä se oikea oma uskonto onkaan!! Mitä väliä sillä on tunnetko itsesi buddhistiksi? Jos testi väittää että olet satanisti, niin sittenhän olet  :lol:

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uskonto
« Vastaus #17 : 17.04.2005, 17:18:21 »
Lainaus käyttäjältä: "minja"

Kesällä lähden ohjaamaan prometheus-leiriä, joka on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumattoman järjestön ns. aikuistumisleiri :).

Olet ilmeisesti lähdössä ohjaajaksi (et appariksi?). Tosi kiva! Mä oon ollut kahtena kesänä apparina, protu on tosi hyvä vaihtoehto.

Mihinköhän mä uskon? Mä uskon, että ihmisissä on hyvää ja moniin muihin asioihin. Kristinuskosta en löydä niin paljon hyviä puolia, että katsosin tarpeelliseksi liittyä siihen. Tai ylipäätään mihinkään uskontoon. Mä luulen, että toiset ihmiset ovat enemmän "uskoontaipuvaisempia" kuin toiset. Eli toiset löytävät uskonnoista helpommin jotain sellaista, joka tuntuu hyvältä ja tärkeältä. Mä en ole vielä mistään uskonnosta löytänyt tunnetta, että tää on nyt mun juttu.

Toisaalta en kyllä tarvitsekkaan elämääni jotain suurempaa voimaa ohjaamaan mun toimintoja tai jotain pappia kertomaan miten mun kuuluu elää oikein.
a merien yllä savuavat sydämet!

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #18 : 17.04.2005, 17:37:50 »
Minut on "kasvatettu" ateistiksi - ei silti ettenkö olisi omilla aivoillanikin näitä asioita pohtinut. Minusta kaikki saavat uskoa, mihin haluavat, mutta täytyy sanoa, että ev.lut. -kirkosta luotaantyöntävän tekee mielestäni se, että korostetaan ihmisen pahuutta, sitä, että jokainen on syntinen ja pieni lapsi pitää kastaa, koska hän on jotenkin likainen?! Se on aika vastenmielistä. Olen ollut aika paljon tekemisissä mormonien kanssa, ja vaikka toki heilläkin on omat erikoisuutensa (ehkä vielä hieman enemmän uskoa yliluonnolliseen jne.) niin heidän näkemyksessään pidän siitä, että ihmistä pidetään perusluonteeltaan hyvänä; se miten, hän elämänsä elää, määrittää hänen "kohtaloaan" eikä päinvastoin eli niin, että hän syntyy pohjimmiltaan pahana ja vain tekojensa kautta voi päästä siitä irti.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Uskonto
« Vastaus #19 : 17.04.2005, 17:49:25 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"
Kristinuskosta en löydä niin paljon hyviä puolia, että katsosin tarpeelliseksi liittyä siihen.

Kristinuskossa tai itseasiassa raamatussa on paljon hienoja elämänohjeita, joita meidän kaikkien kannattaisi kokeilla noudattaa elämässämme. Mutta ottaen huomioon kuinka kauan sitten raamattu on kirjoitettu, niin on ihan ymmärrettävää, että sieltä löytyy aikamoisen ahdasmielisiäkin ajatuksia, jotka eivät enää millään istu nykypäivään. Tämän kun nämä nykyiset fundamentalistit vielä tajuisivat, niin voisin jopa jossain mielessä antaa tukeni kirkolle.

Se on kyllä totta, että varsinkin ev-lut kirkon johto on osoittanut huomattavaa edistystä suvaitsevaisuuden saralla, mutta ikäväkyllä siitä ei ole kuitenkaan paljoa apua, niin kauan kun pikkukylien kirkkoherrat saarnaavat joka sunnuntai tulikiviä esim. näiden saastaisten homojen niskaan. Ja täytyy sanoa, että kyllä mutsilla satunnaisesti selailemani Kirkko ja Kaupunki-lehden mielipideosaston jutut ainakin saavat liian usein verenpaineeni hälyttävälle tasolle. Niin uskomatonta ahdasmielisyyttä siellä harrastetaan kristillisyyden nimissä, etten näiden jälkeen kyllä kehtaisi enää itseäni kristityksi kutsua, vaikka sellaiseksi itseni kokisinkin.

[edit: typoilu]