"Ostan sitten paikan päältä"

(Luettu 17881 kertaa)

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 18.04.2005, 16:23:35 »
Tuli vaan tuosta kalastajahattuketjusta mieleen. Minäkin olen aika paljon luottanut tuohon "ostan sitten sieltä".

Mutta kun en kauheasti tykkää ostelemisesta, niin jopas alkaa ottaa päähän se, että ensimmäisenä puuhana uudessa paikassa on jonkun varusteen hankkiminen.

Viime kerralla ajattelin, että "ostan sitten paikan päältä" kenkiini uudet pohjalliset. Mistään ei neljän viikon aikana osunut pohjallisia silmiin. Vähän ärsytti, ainakin seurueen muiden jäsenten nenää.

"Mitä tehtäis tänään?" "No mun pitää etsiä toimiva pankkiautomaatti ja sitten pitää ostaa uusi linkkari ja jostain pitää saadaa liikavarvaslaastaria ja niitä maitohappokapseleita." Tuo ei ole matkustamista, se on rasittavaa arkea. Ei kiitos mulle. Otan mukaan sen mitä tarvitsen.
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Rumarko

• Vieras
« Vastaus #1 : 18.04.2005, 17:59:20 »
No ainakin kalsonkeja ja t-paitoja voi ostaa paikan päältä. Eivät maksa paljoa ja voi vaikka lempata roskiin matkan päätteeks jos rinkasta loppuu tila ...

(riippuu tietysti siitä missä on)

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.04.2005, 23:23:50 »
Lainaus
"Mitä tehtäis tänään?" "No mun pitää etsiä toimiva pankkiautomaatti ja sitten pitää ostaa uusi linkkari ja jostain pitää saadaa liikavarvaslaastaria ja niitä maitohappokapseleita."

Ja kun isommalla porukalla reissaa ja kaikilla on näitä tarpeita, niin siihen kaupoissa juoksemiseenhan ne päivät sitten menee. Ja minä kun niin vihaan shoppaamista.

Mieluummin otan kaiken kotoa mukaan jo siksikin, että täällä tiedän, mistä mitäkin saan ja mihin hintaan (nopeampaa). Esim. filmit kannan nykyisin melkein aina kotoa, vaikka olisinkin menossa johonkin edullisemman hintatason maahan. Käytäntö kun on osoittanut, että se filmirulla tuppaa loppumaan aina "jossain Colosseumilla", jossa ei ole lähimaillakaan mitään muuta kuin kalliita matkamuistomyymälöitä.

Etukäteissuunnittelulla voi kyllä säästää pitkän pennin (ja hermoja ja aikaa).

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.04.2005, 08:05:49 »
Itelläni ei ainakaan kauan nokka tuhise kun käyn sekatavarakaupasta hakemassa linkkarin, t-paidan, kalsarit, vessapaperirullan, tms... ei oo koskaan haitannut matkailuani. Sitä paitsi paikalliset kaupatkin ovat joskus ihan mukavia paikkoja.
quot;Cachorro sem vergonha"

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.04.2005, 15:00:21 »
mun mielestä on hauskaa shoppailla arkijuttuja ulkomailla, parhaita matkamuistoja ja tuliaisia on mun mielestä esimerkiksi nenäliinapaketti jossa lukee italiaksi fazzoletto, tai appelsiinimehu joka on pakattu ranskankieliseen pulloon.

tosin on kyllä valitettavasti käynyt noinkin, että pankkiautomaattia ei löydy ei niin mistään, saati että löytyis putiikki joka myy tavallisia sukkia.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.04.2005, 15:59:31 »
Lääkkeitä en enää ikinä ala etsimään reissuissani, vaan pakkaan tarvittavan määrän mukaani jo Suomessa.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #6 : 19.04.2005, 18:03:52 »
Matkaoppaassa sanottiin, että kannatta ostaa omat lukot Euroopasta, jos on Intiaan matkalla. Syyksi sanottiin, että intialaiset lukot ovat heikompia. Ajattelin uskoa.

Tamponit olen ostanut Suomesta, koska olen merkkiuskollinen ja niitä tarttee juuri silloin, kun lähimpään kauppaan on sata kilometriä.

Mongoliassa sai aika outoja laastareita (huono liima). Oli meillä omatkin mukana, mutta ei juuri silloin laukussa. Muutenkin olen sitä mieltä, että lääkkeet kannattaa yleisesti ottaen ostaa Suomesta, jos on menossa johonkin oudompaan maahan. Olen ehkä miljoona kertaa kertonut täällä esimerkiksi sen, ettei Ukrainasta saanut ibuprofeiinia.

Ajattelin kuitenkin ostaa kesällä Intiasta sopivat vaatteet ja pakata mukaan Suomesta vaatteita vain ensimmäisille päiville. Mutta esim. rintsikoita ei kannata suomalaisen keskivertonaisen yrittää Aasiasta ostaa, Siperiassa oli kamalia värejä ja Kiinassa taas liian pieniä suomalaisille.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.04.2005, 08:03:10 »
Aina ei sitten tule mieleen sekään, että määränpäässä ei välttämättä ole kauppoja auki enää samana päivänä kun sinne pääsee. Itse kun matkasin Itävaltaan ja pääsin perille hikisenä ja väsyneenä, huomasin, ettei B&B:n huoneessa ollut tarjolla minkäänlaista saippuaa, jota en itsekään ollut muistanut mukaan ottaa. Kaupat oli jo kiinni. Olo oli reissussa rähjääntynyt ja jotenkin oli vähän haisuli tunne ennenkuin seuraavana päivänä pääsi kauppaa saippuan ostoon. Nyt lukee pakkauslistassani isolla SAIPPUA. Samoin jotain pikku purtavaa pidän aina mukana siltä varalta, etten määränpäässä enää kerkiä ruokakauppaa tai edullista kuppilaa etsiä.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.04.2005, 14:15:11 »
Mitään välttämätöntä en kyllä tarkoituksella jätä paikan päältä ostettavaksi. Yllä tuli jo pari hyvää syytä: kotona tietää että saa mitä haluaa, ja miten sen helpoiten saa.. Kivahan se on jotain pientä ostella, tai jotain turhaa, mutta että tosiaan tuhlaisin päiväni piilolasonesteiden tai muun etsimiseen - ei!

Vaikka se jälkikäteen hauskalta kuulostaakin, että kuljin kerran Euroopan halki Roomasta Berliiniin ennen kuin löysin kengät, olisi tarina varsin lattea ellen sitten tosiaan olisi kolmen viikon etsimisen jälkeen löytänyt niitä täydellisiä kenkiä, viisi minuuttia ennen kauppojen sulkemista ja pari tuntia ennen kotiinlähtöä. Ynnättiin matkakassa ("jää rahaa ruokaan") ja niin sain elämäni parhaat kengät. En muuten tullut paljain jaloin Roomasta asti..
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Ratna

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lepes78@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.04.2005, 14:51:18 »
Ostinpa sähköpistokkeelle tarvittavan adpaterin lähtiessäni lentokentältä. Maksoi muistaakseni noin 12-15 euroa... Paikan päällä olisi saanut supermarketissa paikallisen mallin yhdellä eurolla. ja toimi täydellisesti. Ja kaiken lisäksi kaikki pistokkeet eivät mahtuneet sisään eurooppamalliini....

MaD

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miikamiettinen@hotmail.com
    • Profiili
    • South East Asia, Canada
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 12.05.2005, 19:26:54 »
Se mitä tarvitaan tai unohtui niin ostetaan paikanpäältä... mitä sitä kaikkea murehtimaan lähtiessä, koska kuitenkin tulee kaikke turhaa mukaan jos ottaa kaiken mitä luulee tarvitsevansa.
Tais mennä vähän off-topic:ksi....
Surutonta nuoruusaikaa...
-Irwin Goodman

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #11 : 12.05.2005, 20:46:02 »
Ostettiin Thaimaasta kaksi rinkkaa/reppua kun ei yli sataa euroa viittiny Suomessa maksaa. Khao San road oli reppuja täynnä ja ne piraatit, jopa kesti koko puolitoista kuukautta, vaikka oltiin ajateltu et voihan sellasen hajotessa aina ostaa uuden ja silti säästää. Makso yhteensä 26€ eli katsoisin tehneeni tosi hyvät kaupat. Aasiassa reppureissauspaikoissa myös on yleensä matkaajien tarvitsemia tavaroita tarjolla pilvin pimein, ostettiin myös lääkkeet sieltä, Boothsilta (luotettava? brittiketju).
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

Sakura

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: "Ostan sitten paikan päältä"
« Vastaus #12 : 14.06.2008, 07:19:38 »
Riippuu vähän myös siitä kuinka kauan ja missä päin maailmaa on matkalla. Jos olen lyhyemmällä reissulla niin yleensä otan tarvitsemani tavarat jo kotoa mukaan. Nyt kun olen puoli vuotta maailmalla niin ostan osan tarvitsemistani tavaroista täältä. Aikaa osteluun nimittäin riittää.

hmaarit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.06.2008, 11:50:49 »
En luota ajatteluun "ostan sit paikan paalta", koska oon muutenki nirso ostoksieni suhteen niin voi olla et saisin koko loman kierrella kaupoissa ja en silti loytaisi mieleista. Usein loydan ostettavaa silloin kun en sita tarvitse ---> pakko ostaa, kun ei sita sit myohemmin enaa saa. Mutta jos varta vasten ois pakko ostaa joku tietty vaatekappale niin huh, huh. Mielummin otan kotoa mukaan. Sikali mikali loydan kotimaastakaan tyydyttavia kappaleita.

Adapterin tosin ostin ulkomailta, kun luin jostain etta sen sais sielt halvemmalla...ja varmaan saikin kun kyseessa muutenki edullisempi maa. En tiia mita ne Suomes maksaa.

sassa

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 09.07.2008, 13:06:12 »
Entäs hyttysverkko?
Kannattaako ostaa täältä vai paikan päällä?Miten helposti Intiassa löytyy hyttysverkkoja? Ne on kai käsitelty jollain myrkyllä..onko kellään kokemuksia?
i dont like reggae,no no, i love it!!!

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 09.07.2008, 15:06:06 »
^Mies osti Goalta. Ei ollu kallis, muttei hyväkään. Myrkyistä ei tietoa. Mutta kyllä niitä siellä oli. Mies vaan aika sniidu, joten voi olla, et osti vaan sen kaikista halvimman.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 09.07.2008, 15:24:30 »
Sitä "myrkkyä" eli permetriiniä saa ainakin halvalla varuste.net:stä. 11 € puteli.

ninjuzu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 09.07.2008, 15:30:21 »
Entäs hyttysverkko?
Kannattaako ostaa täältä vai paikan päällä?Miten helposti Intiassa löytyy hyttysverkkoja?

Tästä tuli hyvin elävästi mieleen kun miehen kanssa yritettiin löytää hyttysverkkoa ensimmäisenä päivänä Mumbaissa. Heh... ei meinannut verkkoa löytyä millään! Kaikki yritti kaupustella jotain rasvaa ja joku huijasikin (yritti ainakin) että laatikon sisältä löytyy verkko...onneksi tuli sekin ensin avattua ja sieltä paljastuikin hillitön tuubi sitä samaa rasvaa.
Verkko löytyi sitten jostain pienestä kaupasta ja taisi olla jotain 4-5e luokkaa...

Ja kertaakaanhan me ei siis ois tarvittu koko verkkoa... Yhden (!) hyttysen näin reissun viimeisenä iltana hotellin kattoterassilla. Että se siitä.  ::)

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.07.2008, 15:32:08 »
Mä en kyllä montaa euroa maksanu hyttysverkosta Suomessa... Ihan on passeli :D

ninjuzu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.07.2008, 15:34:13 »
^Eli meitä siis höynäytettiin kuin kunnon turisteja konsanaan  :D