Kun rahani loppuivat...

(Luettu 23481 kertaa)

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« : 18.04.2005, 20:45:09 »
...tien päällä, olin reilaamassa Istanbulissa ja meinasi mennä sormi suuhun. Rostockissa piti olla neljän, viiden päivän päästä ja viimeiset päivät piti vielä elää ja olla. Soitto äidille ratkaisi ongelman  :D
Koko itäiseen eurooppaan keskittynyt reissuni paukkui päivittäin yli budjetoidun 20e/päivä noin viidellä eurolla. Ei tullut oikein laskettua kunnolla :roll:

En varmasti ole ainoa, joka ei ole onnistunut pitäytymään matkabudjetissaan, vaan lisää on tarvittu. Missä olit ja miten rahojen loppuminen kävi ilmi? Kenties ostit/jouduit maksamaan jotain mikä pisti budjettisi uusiksi kertaheitolla? Mistä sait lisää valuuttaa? Kokemuksia yli varojen elämisestä reissulla!

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #1 : 18.04.2005, 20:52:23 »
Mulla nyt on vain päässyt käymään niin, että on tullut matkustettua viime kädessä vielä niin vähän, ettei ko. ongelmaa ole vastaan tullut. Luottokortti on erittäin hyvä keksintö - jos sitä osaa käyttää "oikein". Joten luottoa olen käyttänyt. Viimeisin kolmen viikon reilireissuni puoli vuotta sittennieli n. 1200 eur luottoa, josta jäljellä n. 530 euroa, eli ihan tyytyväinen olen siihen, miten olen saanut takaisin maksettua.  :)

Olisiko mahdollista vaikka antaa jollekin läheiselle just 100-200 euroa säilytettäväksi hätätapausta varten, jotta hän voisi sitten hädän tullessa siirtää tilillesi rahaa? Eli säästää sen verran matkabudjettia enemmän, että on sen pahan päivän varalle.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #2 : 18.04.2005, 22:14:16 »
Mä teen myös matkabudjetin hieman yläkanttiin ja koitan huijata itseäni, että rahaa voi mennä noin ja noin paljon. Sitten tulee mukavia yllätyksiä, kun huomaa, että rahaa ei menekään  joka päivä niin paljon kuin pitäisi :) Lisäksi joskus voi käydä vielä niin, etten tuhlaa loppumatkastakaan ylimääräisiä. Tällöin on paluu Suomeen hieman mukavampi, kun ei ole pakko nuukailla ja lainata muilta.

T. Nimimerkki 50 euroa/päivä Itä-Euroopassa.
Ajattele järjellä, elä tunteella
-zup?-

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #3 : 19.04.2005, 00:56:56 »
Rahat on loppuneet kesken vain kerran, Lontoossa joskus teininä. Kotiinpaluu oli kuitenkin sen verran lähellä, että selvittiin pois paastoamalla 24h. Maistuipa kerrankin lentokoneruoka hyvältä!

Pariisissa (muistaakseni Gare du Nordilla) tuhlattiin viimeiset frangimme yhteiseen kaljatuoppiin, kunnes muistettiin, että hei, vessatkin on maksullisia! Siinä sitten jalat ristissä odoteltiin junaa.

Mutta nää nyt oli pientä, eivätkä vaatineet jatkotoimenpiteitä.

Jollainhan täällä oli se kelpo idea, että ennen lähtöä tekee tilisiirtoja ja pistää matkarahat tulemaan tilille esim. viikon annoksina. Niin ei ainakaan päädy käyttämään kaikkea ensimmäisten kahden päivän aikana  :)

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #4 : 19.04.2005, 07:53:00 »
-92 reililläni rahani loppuivat Lontoossa, jossa ostin viimeisillä rahoilla muutaman sämpylän. Kotiini Pohjois-Karjalaan asti junilla körötellen sitten selvisin niillä sämpylöillä. Vielä ikuisesti myös muistan paluumatkallani sen ystävällisen, iki-ihanan aussitytön, joka jakoi oman myslipatukkansa ja korvalappustereoiden toisen kuulokkeen kanssani jossain junan hytissä Saksassa!

Kokonaisbudjetti reissullani oli n. 3000 mk, joka sisälsi 1380 mk maksaneen reilikortin. Eli n. 300 euroa ilman lippua, eli noin 10 euron päiväbudjetilla mentiin silloin (Ruotsi, Tanska, Englanti, Wales, Skotlanti). Asiaa helpotti kummasti se kun olin alaikäinen ja pääsin lasten hinnalla moneen majapaikkaan, eikä penninjeniä menny alkoholiin.
quot;Cachorro sem vergonha"

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #5 : 19.04.2005, 10:39:34 »
Joskus olen ollut jumissa jossain pikkukylässä, jossa ei ollut pankkiautomaattia, joten siinä sitten kituuteltiin pelkällä leivällä muutama päivä.

Viime reissussa oli pakko soittaa Kroatiasta pomolle ja pyytää myöhässä olevaa palkkaa kiireen vilkkaa tilille, kun rahat olivat uhkaavasti loppumassa. Silloin olin kyllä lähtenyt hiukan soitellen sotaan 15e päiväbudjetilla elokuiseen Kroatiaan, jossa hinnat nousivat pilviin sesongin vuoksi.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #6 : 19.04.2005, 11:19:30 »
Joskus teininä Kööpenhaminassa loppuivat Tanskan kruunut, jolloin ostimme parin kaverin kanssa jotain leipää, sinappia ja valmissalaattia, joita sitten kolmeen pekkaan mussutimme Malmön lautan lähtöä odotellessa. Siihen aikaan ei ollut Visa Electroneita eikä varmaan edes suomessa pankkikorttia saati sitten Visaa. Ruotsin kruunuja matkassa vielä oli, mutta emme viitsineet niitä vahtaa, kun edessä oli vielä junamatka ruotsin halki. Mutta se oli lähinnä huvittavaa eikä niinkään ikävää.

Sittemmin olen varautunut väljemmällä matkabudjetilla ja Visalla, joten vastaavia tilanteita ei ole tullut vastaan.

Tigalily

• Himoreissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - tiger_lily1980
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #7 : 19.04.2005, 11:42:30 »
Jenkeissä 2003 meinasivat rahat loppua kesken monestikin...noh, asiaa auttoi kummasti kun ryhtyi hommiin! Eli mm. hieroin reppumatkalaisten jalkoja, vedin Walking Toureja New Orleansissa ja olin katusoittajana. Kyllä hätä keinot keksii! ;)
quot;Happiness is in the journey, not at the end of the road."
- Quilter's saying

Tess

• Vieras
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #8 : 19.04.2005, 11:53:10 »
Itsellä ja kahdella kaverilla loppuivat rahat viime kesänä Lontoossa. Oli onneksi viimeinen päivä edessä ja liput lentokentälle oli jo ostettu, mutta satuimme yöpymään kaukana keskustasta ja emme edes tarkalleen tienneet missä päin.
Bussilla piti mennä Victorian asemalle, minne jouduimme lopulta kävelemään ja matkaan menikin sitten aikaa. Pelkäsin jo, että myöhästymme koneesta.

Tammikuussa Latvian reissulle lähdin taas samojen kaverieni kanssa ja rahaa oli mukana joitakin euroja, koska olin ajatellut nostaa lentokentältä lateja suoraan tililtä. Sattui sitten niin, että korttini ei toiminutkaan (mikä oli täysin omaa tyhmyyttäni, koska muistin väärin tunnuslukuni  :oops: ). Onneksi kaverit (joiden ei ensin edes pitänyt tulla mukaan) olivat mukana ja lainasivat rahaa.

Nämä tapaukset ovat pieniä ja toivottavasti mitään pahempaa ei satukaan  :) .

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #9 : 19.04.2005, 12:34:30 »
Viime kesänä Prahassa viimeisenä päivänä. Jonkun verran rahaa oli, muttei enää hostelliyöhön. Olin jo valmistautunut että lähden kentälle yöksi (lento oli 12 maissa seur. päivänä), mutta päätinkin sitten ennen kentälle lähtöä käydä traveller's hostellissa kaljalla. Siinä sitten siemailin ja kirjottelin matkakirjaa kun kaksi poikaa tuli juttelemaan. Olivat kaksi puolaisalkuperää olevaa veljestä, tosin asuneet jenkeissä ikänsä. Tilanteeni kävi keskustelun myötä ilmi ja oikein loistavasti sattui, että he olivat vahigossa saaneet kolmen sängyn huoneen, joten pääsin ilmaiseksi heidän huoneeseensa ja vielä aamupalan kaupanpäälle. Onneksi on vielä ystävällisiä ja luotettavia ihmisiä maailmassa!
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #10 : 19.04.2005, 15:10:13 »
Mä oikein mietin, ja koskaan, koskaan eivät rahat ole loppuneet kesken, en ainakaan muista. Voiko olla totta?

Tosin 1997 Varsovassa sain serkkupoikani kanssa ratikassa sakot - liput oli ostettu, muttei ehditty leimata ennenkuin tarkastaja löysi vaunun ainoat ulkomaalaiset - jonka seurauksena rahaa jäi aika vähän. Voitiin joko

a) syödä masu täyteen
b) juoda pää täyteen

Arvatkaa kumpaan vaihtoehtoon päädyimme.

Samaisella reissulla, kun saavuimme kotiin, meillä oli yhteensä 1 markka. Sillä soitin kolikkopuhelimesta (aika ennen kännyköitä, vanhimmat meistä muistanevat vielä) äidille joka tuli hakemaan kotiin. Pankkitilille oli kyllä reissun aikana tullut jotain, mutta matkabudjettia oli siis jäljellä tasan markka.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #11 : 19.04.2005, 15:41:21 »
Ei nyt ihan rahat loppui kesken tilanne, mutta kerrotaan.. Viime kesänä 20e budjetti 5vkon ruokiin yms. Roomassa, mutta elin pihisti sillä. Kadulla kävellessä joku tuli aina tarjoamaan lounaan, millä pärjäsi aivan mainiosti seuraavaan ilmaiseen lounaaseen. Katto oli kuitenkin pään päällä eli ei hätää :)

Kun olin vielä ilman majapaikkaa, eli kaupunkiin saapumista seuraavana päivänä, tapasin kiltin sielun, jolle vähä vähältä kerroin tilanteeni. Hengattiin päivä yhdessä, hommattiin mulle duuni (no, ilmoitus lehteen, mutta viikon varoajalla käytännössä sama asia), hän syötti minut ja tarjosi vielä majapaikan yhdeksi yöksi. Siinä tuli vielä muutama mutka matkaan, mutta oli kyllä niin voittajafiilis kuin olla ja voi kun sai nukkua yön ilman huolia.

Siitä 20 eurosta oli muuten 2 viikon jälkeen puolet jäljellä (siitä eteenpäin laskeminen onkin mahdotonta, tuli vastaan vakkarimaksaja mun ruoille).
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #12 : 19.04.2005, 21:17:39 »
Vanhempien kanssa reissattiin ympäri Saksaa kaksi viikkoa, kun olin 12-vuotias ja yli kymmenen vuoden päästä tapahtuneesta sain kuulla, että porukoilla loppuivat ihan viime hetkillä kaikki rahat  :shock: .
Oli kuulemma ollut todella hankala tilanne, mutta näköjään olivat klaaranneet homman, sillä minä en muista mitään erikoista loppumatkasta. Olivat sitten jotain kautta saaneet kiinni Suomessa   oleilleen tätini, joka laittoi rahaa vanhempien tilille jne.

Itselläni meinasi käydä köpelösti kaksi vuotta sitten reilillä, kun jouduttiin yllättäen koukkasemaan Itävallan kautta, joka ei siis kuulunut reililipun vyöhykkeisiin. Bratislavassa olin yrittänyt saada automaatista rahaa ulos, mutta jostain syystä se ei silloin onnistunut. Hypättiin junaan toivoen, ettei konnari huomaisi... tadaa, alkoi tietenkin tivaus, että Itävallassa, ette saa tällä matkustaa ja nyt pitäisi maksaa junaliput. Silloin muistin, että äitini oli antanut minulle 20 euron setelin, jolla piti ostaa kankaita. Tuo seteli riitti juuri junalippuihin, huh huh. Kaikella on näemmä tarkoituksensa. Itävallan puolella automaatitkin jo toimivat ja sain nostettua käteistä.

Vielä yksi tuli mieleen, läheltä piti tämäkin. Olin nimittäin Hollannissa uuden vuoden aattona ja olimme kaverin kanssa nostaneet rahaa. No, innostuin shoppaamaan ja siinähän suurin osa rahoista meni, mutta ajattelin, että voin nostaa uudestaan rahaa automaatista. Karu totuus iski päälle, sillä kaikki automaatit oli suljettu illalla euroihin siirtymisen vuoksi! Onni kävi tälläkin kertaa, sillä jäljellä olevat rahat riittivät juuri ja juuri tarpeisiimme. Sain tosin hieman kuulla shoppailuinnostani...

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #13 : 19.04.2005, 23:54:38 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"
Ei nyt ihan rahat loppui kesken tilanne, mutta kerrotaan.. Viime kesänä 20e budjetti 5vkon ruokiin yms. Roomassa, mutta elin pihisti sillä.

Allekirjoittaneelle ja varmasti monelle muulle tuo olisi kyllä aika "rahat loppui kesken" -tilanne  :shock:  

Mutta fiksut pärjää aina, sanotaan  :wink:

Aika hyvin ovat pallukat ilmeisesti rahapussinsa nyörejä availleet. Rahat loppu vasta viimeisillä hetkillä. Paras keino on tietenkin olla itselleen tiukka ja pitäytyä päiväbudjetissa. Mutta aikaisemmin mainittu tilisiirtotapa ei kuulosta huonolta sekään. Nykyäänhän niitä tilejä voi availla netissäkin ja pistellä sieltä sitten vaan eräpäivät muutamalle reissupäivälle. Eihän esim. Visa-E:n kanssa pysty kuluttamaan enemmän kuin mitä tililtä löytyy. Luottokortti matkassani muuttuisi varmasti maksuhäiriöksi palatessani  :)

veevee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #14 : 20.04.2005, 22:02:43 »
mulla ei kyllä reissussa ole koskaan rahat loppunut (joskus kylläkin on oltu aika tiukoilla kun kaveri on shoppallut oman budjettinsa ja sitten on eletty mun budjetilla) käytän kans tota itseni kusetus tekniikkaa...eli sanon itelleni et mulla on 15€/päivä kun oikeesti on 20€

täällä kotosalla toi rahankäyttö onkin sitten enemmän ongelma... tälläkin hetkellä tili kertoo saldon olevan 3€ ja rahaa tulee viikonpäästä..onneksi on nuudeleita kaapissa=)

dianna

• Aloittelija
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #15 : 21.04.2005, 14:26:00 »
Lainaus käyttäjältä: "veevee"
- - käytän kans tota itseni kusetus tekniikkaa...eli sanon itelleni et mulla on 15€/päivä kun oikeesti on 20€ - -

Mä kanssa käytän tota tekniikka. On se ihmeellistä, miten sitä meneekin aina tohon lankaa.  :lol:

Zaza

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - epa1000@hotmail.com
    • Profiili
    • http://zaza.saunablog.fi
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #16 : 22.04.2005, 20:07:31 »
Pah... ei toimi meikalaisella. Jos yritan samaa - uskotella itselleni etta 15e on kaytettavaa kun on 20e, niin varmaan menee 30e. En pysty huijaamaan itseani. Paitsi kun paatan etta "kulutan tanaan ja huomenna elan tiukalla budjetilla"... :) Nain jatkuu kunnes loppumatkasta on pakko elaa tiukalla budjetilla... Ymph.

Luna1

• Aloittelija
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #17 : 23.04.2005, 19:34:22 »
Joskus muinoin, aikana ennen visa electronia ja nettipankkeja, käteinen lopahti täysin Napolissa ja lento kotiin lähti Bolognasta. Piti sitten liftata, mutta hyvä reissuhan siitä lopulta tuli, monin verroin parempi mitä olisi junalla tullut. Oi niitä nuoruusaikoja...

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kun rahani loppuivat...
« Vastaus #18 : 25.04.2005, 00:47:01 »
mä yritän kovasti miettiä että olenko joskus ollut reissussa niin ettei olis rahat loppuneet. hmm.

ekalla reissullani ilman vanhempia mun visa electron päätti olla toimimatta kun päästiin tukholmaan, ja ihan sitä varten olin sen kortin hommannut että saisin sitten ruotsissa nostaa rahaa eikä tarvis käydä pankissa vaihtamassa! nostin sitten pankissa tililtä niin paljon kuin uskalsin, ja pankki veti omansa välistä mun jo muutenkin ihan liian tiukasta budjetista. piti sitten turun laivalla lainata kaverin äidiltä rahat aamiaissämpylään...

viime kesän reilillä mun laukku hajos ja piti ostaa uusi. olin viksu ja sijoitin kalliiseen ja kestävään; siihen meni sitten kolmen päivän budjetti. tukholmaan päästessäni tililtä loppui rahat, mutta onneksi lompakossa oli vielä sen verran kruunuja että sain 7-elevenin sienipastan maksettua. harmi sinänsä, sillä oli tarkoituksella säästänyt niitä kolikoita että voisin ostaa laivalta limuskaa...

saa nähdä mitä seuraavalla reissulla sattuu. pitäis kai laittaa takas tili samaan pankkiin äiteen kanssa että sitten kun loppuu omat rahat niin äidillä menee kymmenen minuuttia (se ei oikeen hallitse tietokoneita) kun se siirtää mulle rahaa. ah, on tuo teknologia toisinaan ihanaa.

Ninka

• Reissaaja
    • Profiili
Hetken piina...
« Vastaus #19 : 02.05.2005, 15:45:11 »
Se taisi olla -01 tai -02 ku oltiin hyvan ystavan kanssa karkeloimassa reilin merkeissa ympari Eurooppaa.Muistan viela et aluks taidettiin olla Kildessa ja siita sit eteenpain. Ja kun saat oli ollu ihan perseesta alku matkan niin jossain Damin tietamilla mentiin vaan plaraan paivan lehtia ja kattoon missa pain olis lampiminta ja kotvan kuluttua koroteltiin kohti Barceloonaa 8)
Oi tulee niin reissukuume kun vaan muistelee ettei mitaan :wink:
Mutta niin sitten Lissabonissa viikon tai parin jalkeen taidettiin olla viimeista paivaa ja suunnitelmissa lahtea kohti kotoa pain...
Oltiin sitten jo raahattu kamat pois hostellilta ja sailoon ja joskus illemmalla tais olla suunniteltu lahto.Ajateltiin sitten leppoisasti hengailla pva auringon alla jne...
Mutta niin sitten jossain vaiheessa myohemmin paivalla mentiin iloisesti automaatille nostaa rahnaa ja yllatys yllatys oli tili tyhjana ja muutama vaivanen kolikko taskussa niin ettei niilla edes saanu kamoja pois sailosta :? Taisi olla viela niin etta oli vain muutama tunti lahtoon tai jotain..
Onneksemme kuitenkin kannykat oli mukana ja sitten kun ei kehdannut porukoita huolistuttaa niin kunnon soittokierros kavereitten lapi,kella muisti saman pankin tili olevan....  :lol:
Ja loppujen lopuksi sitten rakas tyokaverini S-Marketista lahti kesken tyopaivan laittelemaan poloisille rahaa tulemaan...taisi olla 50euroa joka pelasti tilanteen tai jotain sellaista...mutta edelleen saan kuulla kyseisesta reissusta pienta vittuilun poikasta ja etenkin kun tama samainen ystavani kuulee etta olen reissuun lahdossa :roll:
Well...
tuo ei taida kylla olla ensimmainen eika viimeinen kerta kun tama tyttonen ei oikein ole vielakaan oppinut sita vastuullista rahankayttoa....mutta niin kylla sita ainakin tahan mennessa on aina kaveri loytynyt kelta sita luottoa hetkeksi saa....
Onnellinen siita :D
"The story of life is quicker than the wink of an eye.." (Hendrix)