Tansania ja Malawi

(Luettu 11674 kertaa)

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« : 20.04.2005, 10:12:21 »
Tässä alkanut ihan miettimään matkaa Afrikkaan ja paikkana melkeen tulisi olemaan Tansania ja varmaan Malawi. Kertokaas Tansaniasta jotain perus infoa ja myös Malawista. Kuinka Tansaniasta pääsee Malawiin, tietty halviten. Lueskelen itse kyllä kovaan tahtiin muualtakin juttua, mutta olisi kiva myös kuulla suomalaista näkökulmaa.

Kiitos.
mph..

Ratna

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lepes78@hotmail.com
    • Profiili
Re: Tansania ja Malawi
« Vastaus #1 : 20.04.2005, 15:45:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Le_samuel"
Tässä alkanut ihan miettimään matkaa Afrikkaan ja paikkana melkeen tulisi olemaan Tansania ja varmaan Malawi. Kertokaas Tansaniasta jotain perus infoa ja myös Malawista. Kuinka Tansaniasta pääsee Malawiin, tietty halviten.

Hyviä kohteita molemmat. Itse voin suositella Tansaniasta Zanzibaria, mutta muuallakin maassa kannattaa käydä ehdottomasti. Pääkaupunki Dar on ihan ok mielestäni.

Jos Darista jatkaa matkaa Malawiin halvin käyttämäni keino oli aamubussi Darista Kyelaan, joka kulki Mbeyan kautta. Olisikohan ollu reilu 10 egee... Juna Mbeyaan voisi olla toinen vaihtoehto. Olin yötä Kyelan pikkukaupungissa, josta on muutama kilometri Malawin rajalle. Seuraavana aamuna rajan yli ja sieltä kulkuneuvoa hiljalleen isompaan vaihtaen kohti eteläisempää Malawia.

Jos haluaa reissata järvellä, niin Ilala-laiva tarjoaa kyytiä Malawijärven rantakaupungista toiseen verkkaiseen tahtiin. Mutta oli hieno kokemus. Kävi mm. Likoma Islandilla. Malawissa on halpoja sukelluskursseja. Itse maksoin Padin peruskurssista 180 egeä. Jos reppureissaajamestaa etsii, niin Cape Maclear tarjoaa sellaisen.

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #2 : 20.04.2005, 15:51:50 »
Kiitos vinkeistä. Olen kyllä nyt entistä varmempi että haluan mennä Tansaniaan ja Malawiin. Lähettelin jo Kilroyellekkin posita ja tiedustelin hinnoista. Jos ensin lentäisin Malawiin ja seiltä sitten suunta kohti Tansaniaa ja siellä sitten Isketään Sansibaarille joksikin aikaa. Voihan tuon tehdä toisinkin päin, mutta matka on varmaan kiva päättää tsillailuun Sansibaarissa.
mph..

Ratna

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lepes78@hotmail.com
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #3 : 28.04.2005, 01:08:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Le_samuel"
Kiitos vinkeistä. Olen kyllä nyt entistä varmempi että haluan mennä Tansaniaan ja Malawiin. Lähettelin jo Kilroyellekkin posita ja tiedustelin hinnoista. Jos ensin lentäisin Malawiin ja seiltä sitten suunta kohti Tansaniaa ja siellä sitten Isketään Sansibaarille joksikin aikaa. Voihan tuon tehdä toisinkin päin, mutta matka on varmaan kiva päättää tsillailuun Sansibaarissa.

On kyllä hyvä suunnitelma! Kateeksi käy. Sansibar on hyvä loppukohde, mutta ei se elämä Malawissakaan kovin työlästä ole...

Piiu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #4 : 29.04.2005, 10:04:18 »
On jännää kuinka tuo zanzibar jakaa mielipiteitä. Toiset haukkuvat sen kalliiksi turistirysäksi ja toiset ihastelevat. Samoin Dar es Salaam. Jotkut sanovat ettei darissa ole mitään. Mitä siellä sitten pitäisi olla? Kuka mitäkin reissultaan hakee.

Itse lähden Dar es Salaamiin syksyllä kolmeksi kuukaudeksi, Goigiin työharjoitteluun. Afrikka on suuri tuntematon ja siksikin on kiva lukea kaikenlaisia mielipiteitä Tansaniasta.
Itselläni suurin kiinnostus on ihan normaaliin elämään, kulttuuriin ja perinteisiin. Se on kuitenkin niin kaukana omasta elämästä.

heksu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Tansania ja Malawi
« Vastaus #5 : 09.06.2005, 19:17:44 »
olin toissa kesänä sellasella avustustyöhön tutustumis reissulla tansaniassa.enimmäkseen oltiin ihan maaseudulla,mutta ne pari päivää rannalla olivat aivan todella ihania.kannattaa lähteä,itse lähtisin ihan milloin vaan uudestaan.ihmiset on mukavia,kannattaa olla kuitenkin varuillaan etenkin darissa ettei pidä koruja kovin näkyvillä.meidän ryhmäläiseltä lähti siellä ketju kaulasta melko äkkiä.valkoinen kun on niin tulee aika hyvin esille.muuten esim.ne hotellit/luostarien yöpymispaikat on erittäin vartioituja ja turvallisia.aikaa kannattaa varata hyvin,olin kolme viikkoa.pahemmin ei käyty safareilla,yhden läpi ajettiin ja olihan siellä jellonia sun muita elikoita.hyvää matkaa!!kwaheri=hei hei.opin myös hieman kieltä.

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #6 : 30.06.2005, 15:09:05 »
Koskas olet reissuun lahdossa vai joko tuli tehtya?

Itse olen molemmissa maissa ollut ja vieraillut, joten kateellisena luen suunnitelmaasi, joka kuulostaa mahtavalta! Maateitse matkustaminen on iisia, ja tapahtuu ilman kiireita (hamna haraka! :lol: ), mutta myos antaa mielestani enemman. Esimerkiksi bussireitti Tansanian puolella Mbeyasta Dariin kulkee Morogoron liepeilla sijaitsevan Mikumin NP:n läpi, jolloin norsujen ym. bongailu on enemman kuin helppoa. Peittoaa kotimaiset rusakot mennen tullen... :D

Vieta mahtavaa aikaa, mahtavassa Ita-afrikassa!

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #7 : 10.07.2005, 17:00:54 »
Hei, Tässä nyt alkaa minulla olemaan sellainen rahatilanne että mihinkään ei vielä ihan heti tule lähdettyä, mutta ensi vuonna jo viimmeistään! Tansania ja Malawi kyllä kiinnostaa ja koitan niistä aina opiskellakkin tarpeen tullen.  :wink:
mph..

Piiu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #8 : 30.07.2005, 12:53:15 »
wuhuu kuukauden päästä lähtö! hieman jänskättää...   :oops:

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #9 : 01.08.2005, 21:15:14 »
Itseäni myös kiinnostaa Tansania ja Malawi. Jos lähden reissuun niin se tapahtuu jo ensi kuussa. Mitenköhän on maiden turvallisuuden laita, noin yksin matkaavan kannalta. Onko maissa paljon reppumatkailijoita

Matkareittinä olisi lento Dariin, sieltä hiljalleen Bussilla Malawiin. Malawista takaisin Tansaniaan, mahdollisesti Zanzibarille viimeisiksi päiviksi rentoutumaan.  Malawissa kiinnostaisi suorittaa sukelluskurssi. Pitääköhän sukelluskursseja varata etukäteen, vai riittääkkö että ilmaantuu paikanpäälle. Mistä löytyisi tietoa kursseista?

Koitin etsiä opaskirjoja maihin, Tanzaniaan löytyi Lonely Planet, mutta Malawista ei taida olla omaa opusta? Osaatteko suositella joitain muita kirjoja kyseisiin maihin.

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #10 : 02.08.2005, 14:40:36 »
Kyllä siitä Malawistakin on opuskirja tehty. Eiköhän löydy ainakin Akateemisesta.

Minä menin nais ihmisenä yksin reppuselässä halki Zambian, Malawin, Mozambiquen ja Tanzanian, eikä ikinä tapahtunut taskuvarkaus yritystä kummempaa. Jäitä ja järki hattuun vaan, niin eiköhän kaikki suju hyvin. Hirmuisesti en muihin reppu reissaajiin törmännyt varsinkaan Malawin ja Mozambiquen alueilla, mutta hyväkin niin.

Sukelluskursseista en muuta osaa sanoa, muuta kuin, että kaikkihan Ahriikassa tuntuu onnistuvan aina myös paikan päällä ja varmasti paljon paljon halvemmalla, kun jos täältä varailee. Varman päälle jos haluaa vetää, niin sitten... Minne päin Malawia aiot mennä sukeltelemaan?

spedu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #11 : 02.08.2005, 22:23:40 »
Mun Malawi tietous on aika vähästä, mutta sukeltamaan olen suunnitellut meneväni Cape Macleariin, jos vain sinne saakka ehdin. Kuinkahan paljon tuolla pitää varata matkustamiselle aikaa, esim Chitimbasta Cape Macleariin.

Mitenhän tuon Tansanian viisumin laita, netistä löytämäni tiedon mukaan viisumin saa $50 maahan tullessa. Pitääköhän tuo paikkansa? Mulla alkaa aika käymään vähiin, jos pitää viisumi hakea Tukholmasta.

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #12 : 03.08.2005, 11:44:25 »
Olet siis lentämässä Dariin eikös näin ollut?
Darin kentältä saat ostettua suoraan perus turistiviisumin voimassa 3kk ja hinta on 25$ ellei kovasti ole noussut hinta. Jenkit, britit ym maksavat tuon 50 $, mutta meille ihanille suomalaisille hinta oli halvempi. Varaa tasaraha mukaan, koska vaihtorahaa ei aina ole. Turha lähteä mihinkään Tukholmaan ryntäilemään.

Malawiin mentäessähän viisumia ei tarvii ollenkaan. Sen kun vaan rajan yli. Ja Malawissakin homma on niin, että Suomi löytyy niiden muutaman valtion listasta, jotka viisumia ei tarvii.

spedu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #13 : 09.08.2005, 17:14:34 »
Jep Dariin lennän 4 viikon päästä.  Saakohan tuolla kentältä hankitulla viisumilla tulla Malawista takaisin Tansaniaan, vai joutuuko hankkimaan uuden viisumin.

Pitänee alkaa suunnitteleen tarkemmin matkareittejä, ainoat paikat mitä on tällähetkellä suunnitelmissa on Malawijärvi ja Zanzibar. Ehkä kuukaudessa ehtii muuallakin käydä.

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #14 : 19.08.2005, 22:45:31 »
Mulla oli ainakin kaikki Tansanian viisumit mallia "single jouney to Tanzania". Perus reissajille ei kai muitakaan kovin mielellään myönnetä, jos oikein muistan. Itse kävin aina poistumassa kolmen kuukauden välein maasta, jotta sain uuden viisumin.

Kuukausi ei ole pitkä aika, koska ikinähän ei voi tietää missä joutuu busseja tai dala-daloja odottelemaan ja kuinka kauan, mutta kyllähän siinäkin ajassa ehtii... Vanhan kotikaupungin, eli Morogoron puolesta pitää tietysti hehkuttaa... :lol:  ....ei siellä todellisuudessa juuri muuta nähtävää ole, kuin Uluguru vuoret, mutta jos haluat tehdä pit stopin matkalla ja nähdä vähän rehevämpää luontoa, niin vuorille hop. Joku paikallinen kaupungilta tulkiksi ja oppaaksi niin mukavasti menee päivä. Morogoron vieressähän on myös piskuinen Mikumin puisto, jos haluat tehdä mini safarin.

Malawin järven rannalla itse oleskelin Senga Bayssa, joka oli näppärästi Lilongwen lähellä ja matkalla Mozambiqueen pysähdyin nopeasti Mangochin tietämillä. Hienoja paikkoja kaikki tyyni, varsinkin Senga Bay oli mahtava, Niiiiiin rentoa meininkiä että. Zanzibar on myös upea, upea upea upea....

Olen kade reissustas, mahtavaa aikaa. Nauti.

spedu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #15 : 10.09.2005, 19:28:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Naina"

Kuukausi ei ole pitkä aika, koska ikinähän ei voi tietää missä joutuu busseja tai dala-daloja odottelemaan ja kuinka kauan, mutta kyllähän siinäkin ajassa ehtii... Vanhan kotikaupungin, eli Morogoron puolesta pitää tietysti hehkuttaa... :lol:  ....ei siellä todellisuudessa juuri muuta nähtävää ole, kuin Uluguru vuoret, mutta jos haluat tehdä pit stopin matkalla ja nähdä vähän rehevämpää luontoa, niin vuorille hop. Joku paikallinen kaupungilta tulkiksi ja oppaaksi niin mukavasti menee päivä. Morogoron vieressähän on myös piskuinen Mikumin puisto, jos haluat tehdä mini safarin.

Kiitoksia vinkeistasi :D  Reissuun lahdin alkuviikosta ja nyt olen edennyt Morogoroon. Pari paivaa taallaa viettanyt katsellut kaupunkia ja kaynyt vaeltamassa Uluguru vuorella. Maisemat oli hienot.

Kuukausi on kieltamatta tosi lyhyt aika, kylla taalla pitempaan viihtyisi. Viela kun oppisi vahan Swahilia, niin pystyisi nauttimaan reissusta ehka vielakin enemman.

Huomenna olisi tarkoitus lahtea Iringan kautta kohti Kyelaa. Kyelasta jatkan Malawiin Nkata Bayhin, ainaki tan hetken suunnitelmien mukaan, mutta suunnitelmat voi hyvinkin muuttua :)

Naina

• Aloittelija
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #16 : 28.09.2005, 00:15:06 »
Oih, hyvä jos vinkeistä on ollut jotakin apua!
Toivottavasti sulla on mennyt loppu reissukin putkeen. Ja mukavaa, jos viihdyit iki ihanassa Morogorossakin. :lol:
Olen kyllä kade....

spedu

• Reissaaja
    • Profiili
Tansania ja Malawi
« Vastaus #17 : 29.09.2005, 11:31:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Naina"
Oih, hyvä jos vinkeistä on ollut jotakin apua!
Toivottavasti sulla on mennyt loppu reissukin putkeen. Ja mukavaa, jos viihdyit iki ihanassa Morogorossakin. :lol:
Olen kyllä kade....

Juu vinkeista on ollut apua ja loppureissukin on mennyt hyvin. Olin reilun viikonverran Malawissa ja sain suoritettua PADI kurssin. Nyt olen ollut vajaan viikon Zanzibarilla, pari paivaa Nungwilla ja pari paivaa Stone Townissa. Talla hetkella odottelen iltapaivan lentoa Zanzibarilta Dariin ja sielta jatkan suoraan Damin kautta syksyiseen Suomeen.

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
Tansania ja Malawi
« Vastaus #18 : 11.11.2005, 14:35:30 »
Sansibar oli aika hämmentävä paikka - Eden ja Ghetto.

Sansibarilla ei ole minkäänlaista jätehuoltoa ja se näkyy ja haisee. En ole nähnyt missään paskaisempaa ja surullisempaa näkyä kuin Stone Townissa. Ytimestä, kun ajaa vähän pois päin, niin maaperä peittyy roskapusseista ja kaikesta jätteestä. Kaikki vapaa maapinta on täynnä sinisiä jätepusseja. Tilannetta voi helposti kuvitella miettimällä miltä oma etupiha näyttäisi, jos sinne kerran viikossa heittäisi yhden roskapussin, jota kukaan ei koskaan korjaa pois. Muutamassa vuodessa kadut lainehtisivat paskasta - niin kuin Sansibarilla asuinalueilla. Kävin katsomassa Sansibarin presidentinkin taloa ja sen ympäristö ei ollut kovin suuri poikkeus. Itse Stone Townin keskusta oli myös aika pommi - ollut hieno varmaan 100 vuotta sitten, mutta nyt vain rähjäinen muisto menneisyydestään ankeinen taloineen ja katuineen.

Sansibarin turistikylissä asia on erikseen. Rannat ovat mahtavat, paikat puhtaat ja kasvien väriloisto saa hymyn leviämään kasvoille. Merivesi on todella lämmintä ja kirkasta ja riutoilla voi bongata kauniita kaloja ja delfiinejä. Sansibarilla vietin yhden parhaista rantalomistani. Rannat ovat yksinkertaisesti niin kauniita, että näkä on täysin paratiisista.

Olo oli silti hämmentynyt. Kävelet 100 metriä pois hotellista, niin johan iskee reaaliteetit vasten kasvoja. Suosittelisin Sansibaria niille, jotka tykkäävät oleskella hotellialueella ja käyttää vain sen palveluja. Rantalomakohteena paikka on aivan mahtava! Myös Romanian, Baltian, Puolan, Ex-Neuvostoliiton rähjäkylissä reissaamisesta nauttivat voivat saada paljon viboja irti Sansibarin jätteisistä kaduista ja rapistuneesta keskustasta.
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

cryptic

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tansania ja Malawi
« Vastaus #19 : 26.02.2009, 13:02:20 »
mitäs mahtaa maksaa sukelluskurssi Malawissa, maailman halvimmalla sukelluskurssilla?. vähän olen kuullut ristiriitaista tietoa asiasta, ja sukelluskurssille meneminen kiinnostaisi kyllä kovasti  ???

toivottavasti ei ainakaan kaada koko matkabudjettia...  ;D