Ruokavinkkejä ja reseptejä

(Luettu 51782 kertaa)

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 08.05.2005, 16:25:21 »
Tänne voisi keräillä kaikenlaisia omia ruokareseptejä ja ruuanlaittovinkkejä

Kyllä. Reseptejä ja vinkkejä löytyy ruokasivuistoiltakin mutta uskon, että tallaajissa on niin keksilästä porukkaa, että täältä voisi löytyä vielä parempia ruokavinkkejä ja reseptejä :)

Itse kokkailen sillä tyylillä, että heittelen pannulle ja kattilaan kokeilemalla kaikenlaista. Joskus onnistuu ja joskus ei ;) Proteiinipitoiset kasvisruuat kiinnostaa itteeni eniten.

Sipulia en osaa vieläkään leikata oikein, osaako joku kertoo miten se oikeaoppisesti pitäisi leikata? Olen löytänyt vähän monenlaista tietoa. Maku ja ravintoarvot kuulemma muuttuvat jos sen leikkaa eri tavoin.
Ajattele järjellä, elä tunteella
-zup?-

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 08.05.2005, 17:40:16 »
Quorn/vege mince/soijarouhekastike+perunoita+porkkanaraastetta

Tavallisen ruskeekastike, jauhelihan tilalle soijarouhetta tms, sipulia ja mustapippuria. Keita perunat ja raasta porkkanat.

----------

Kasvislasagne tomaattikastikkeella

Paista porkkanat, paprikat, broccoli, sipulit  pannulla. Tee ruskeekastike (jauhoja, rasvaa, vetta), ja lisaa kasvikset ja soijarouhe sinne. Ota lasagnevuoka esille, kaada ensin ruskeekastike, sitten levyt, sitten tomaattikastike (joku pastakastike), levyt, ruskeekastike jne, paalimmaiseksi tomaattikastike ja tomaatinpaloja paalle.  

---------

Porkkanapihvit

Raasta muutama porkkana, heita kananmuna ja jauhot kulhoon ja raaste sekaan. Mausta ja paista pannulla. Kananmunan voi jattaa pois ja laittaa oljya, mutta ei pysy niin hyvin kasassa.

---------

Soijarouhepyorykat

Liota soijarouhetta, lisaa jauhot ja oljya ja mausteet. Tee pyorykoita ja paista pannulla.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 08.05.2005, 19:53:35 »
Köyhäilijän pasta:
(siis ei mikään luxusversio josta löytyisi tonnikalaa, tomaatista puhumattakaan, vaan todellisille köyhäilijöille sopiva malli)

"Aglio-Olio-Peperoncino"

Oliiviöljyä pannuun, kun se on lämmennyt sekaan kokonaiset/viipaloidut valkosipulinkynnet, jotka saa saada vähän väriä. Ei siis tummanruskeiksi tai mustiksi paahdettuja, sitä vaihetta ennen ne noukitaan pannusta, otetaan pannu pois tulelta ja lisätään oliiviöljyyn peperoncinoja eli chiliä (mielellään sellasta rouhetta).

Keitetään pasta:
Kattilaan paaaaljon vettä, (meri)suolaa kaadetaan kämmenellä kukkurainen keko (jotain pari-kolme ruokalusikallista varmaan) ja lisätään kiehuvaan veteen. Kuulemma suola hidastaa kiehumista. Pastat perään, spaghetti levitetään viuhkamaisesti, jotta kypsyvät tasaisesti. Ja sit katotaan paketin kyljestä kuinka kauan pitäisi keittää ja maistetaan 2min ennen sen ajan umpeutumista. Voihan niitä toki seinäänkin paiskoa, mutta liian vähässä vedessä keitetyt tarttuu seinään raakanakin (nimim. kokemusta on). Laske vesi pois kattilasta, lämmitä oliiviöljykastiketta pannulla - älä keitä, ei tee hyvää pippureille - ja kaada spaghetin päälle.

Jos olet rikas syö parmesaaniraasteen (raasta itse, ei kamalaa pussihötöä, kyllä sulla on siihen kimpaleeseen varaa jos on ylipäätään juustoon varaa) kanssa, köyhemmälle riittää lisukkeeksi kraanavesi.

Ravintoarvo hipoo nollaa, mutta hengissä pysyy eikä budjetti veny 8)
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 08.05.2005, 20:24:18 »
Rakastan ruoanlaittoa ja tällä hetkellä bravuurini on yksinkertainen kookoskana:

Keitä riisiä, itse pidän Basmati-riisistä.

Kuullota ja hauduta kasarissa pehmeäksi vihanneksia. Esim. paprikaa, vihreitä papuja (esim pakasteesta), erilaisia sipuleita, sieniä, maissia, jne. oikeastaan ihan mitä vaan kaapista löytyy.
Lisää välillä vettä, jotteivät vihannekset pala.

Ruskista kanansuikaleita.

Lisää kanan joukkoon hyvin hautuneet kasvikset sekä kookosmaito, jota saa mm. säilykkeenä.

Mausta tuoreilla yrteillä sekä runsaasti chiliä, currya, paprikajauhetta, pippuria. Mielestäni kookosmaito vaatii seurakseen paljon mausteita.

Tarjoile riisin ja salaatin kanssa. Lisäksi voi myös leipoa naan-leipää, jos siltä tuntuu. Helppoa ja hyvää nam.

Edit. meinasin kirjoittaa liki saman reseptin sivulle, kunnes muistin että olin jo laittanut sen tänne. :)  Uusi vinkki: punaiset linssit sopivat tähän ruokaan kuin nyrkki silmään. Keitä linssejä hetki vedessä, valuta ja lisää ruokaan samalla kun lisäät kookosmaidon.
a merien yllä savuavat sydämet!

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 08.05.2005, 20:28:16 »
Itse pilkon sipulit (väärin, tiedän kyllä) monitoimi koneessa. Mä olen niin herkkä sipulinhöyryille, etten kestä olla edes samassa huoneessa kun sipulia pilkotaan. Monitoimi-silppuri-koneen hyötyjä on, että sipulinpalat ovat samankokoista pientä silppua. Maku kyllä saattaa kärsiä.

Monitoimi-silppuri-kone toimii myös hyvänä apuvälineenä, kun tehdään keittoja, joissa aineet saavat muutenkin olla soseena tai hyvin pieninä palasina. Säästyy ihmistyötä.  :)

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.05.2005, 20:29:06 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"

Ravintoarvo hipoo nollaa, mutta hengissä pysyy eikä budjetti veny 8)

Kaikkeen, kun lisää raejuustoo ja paljon sipulia niin ravintoarvot nousee heti mukavasti :)

Hmm..Mä haluun testata noita Hileen laittamia porkkanapihvejä ja soijarouhepyöryköitä.

Siljams onko ton Naan-leivän valmistaminen miten vaikeeta? Onko sulla siihen joku resepti. Se on ihan taivaallista leipää.
-zup?-

henttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 08.05.2005, 20:37:44 »
Mulla olis tämmönen oikein makoisa jälkiruokaresepti, joka käy paremman puutteessa vaikka synttäri kakusta. Todella helppo kasata!

Tarvikkeet:
Wilhelmiina-keksejä/muita samantapaisia
lantraamatonta marjamehua
erilaisia marjoja ja banaania
vaahtoutuvaa vaniljakastiketta/kermavaahtoa
isohko kulho

Tee näin:
Laita sopivasti mehua esim. syvän lautasen pohjalle ja kastele keksit siinä yksitellen ja aseta tämän jälkeen kulhon pohjalle. Kun kulhon pohja on täynnä keksejä kaada marjat ja banaanit kerroksittain kulhoon. Kun marjat ja banaanit on asettettu kaada lopuksi koko komeuden päälle vaahdotettu vaniljakastike. Syö heti tai laita jääkaappiin odottamaan.

Ainiin, olen laittanut marjat jäisinä, mutta kyllä luultavasti toimii vaikka ne oli tuoreita/sulia.
Mä tahdon jotain muuta, jotain suurempaa. Tahdon nähdä kaiken ja oon valmis maksamaan. Tuntea sateen ja tuulen ja auringon."

Tiktak - Jotain muuta

henttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 08.05.2005, 20:41:12 »
Meinasi ihan unohtua maailman paras ja helpoin ruokaresepti!

Tarvikkeet:
paketti kylmäsavulohta
ruokacremeä
pastaa

Tee näin:
1) Keitä pasta.
2) Paista kylmäsavulohipalat ja kaada creme joukkoon. "Keitä" vähän aikaa.
3) Kaada pastasta vesi pois ja sotke kala-cremeseos pastan joukkoon ja anna maustua vähän aikaa.
4) Syö.

Ihan älyttömän hyvää! Nam!  :lol:  :wink:
Mä tahdon jotain muuta, jotain suurempaa. Tahdon nähdä kaiken ja oon valmis maksamaan. Tuntea sateen ja tuulen ja auringon."

Tiktak - Jotain muuta

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 08.05.2005, 20:49:25 »
Pannaristakin saa syötävää ilman munia ja maitoa, pistää vaan maidon tilalle vettä ja taikinaan sokeria & vanilliinisokeria.

Hieman tarkemmin:
4dl vettä
2dl jauhoja
1/2tl suolaa
1/2tl leivinjauhetta
1tl vanilliinisokeria
1/2-3/4dl sokeria
vuoka voidellaan

Mulla on aika liuta näitä halvalla hyvää -juttuja :D

Veneperunat:
Lohko raa'at perunat, mausta suolalla, mustapippurilla ja yrttisekoituksella, pyörittele oliiviöljyssä, paista uunissa 200c about 30min. Syö. Ja ökyrikkaat voi maustaa annoksen kedalla :lol:
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.05.2005, 07:38:59 »
Perunakakkarat.

Tarvikkeet:

Perunamuussia, reilusti suolattua
Vehnäjauhoja

Muussi ja jauhot sekaisin. En osaa sanoa jauhojen määrää, mutta arvioisin sen olevan volyymiltään n. 1/4 muussin määrästä. Takinasta pellille kakkaroita (on n. 1/2-1 cm paksu, ymmyrkäinen lättynen), joihin tökittelet reikiä haarukalla. Kakkarat uuniin (225-250C astetta) ja paisto kullaruskeiksi pinnalta.

Nautitaan kuumina. Voinokare kakkaran päälle, kakkara taitetaan puolikuuksi ja syyvvään kylmän maidon kanssa. Mitenkä ovat hyviä!!!
quot;Cachorro sem vergonha"

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 09.05.2005, 17:05:13 »
Lainaus käyttäjältä: "zup"
Siljams onko ton Naan-leivän valmistaminen miten vaikeeta? Onko sulla siihen joku resepti. Se on ihan taivaallista leipää.

Naan-leipä on todella taivaallista! Siitä ei kyllä tule niin hyvää kotioloissa, jos ei omista leivinuunia. Tavallista uunia ei meinaa saada tarpeeksi lämpimäksi. Mä olen vääntänyt uunista tehot täysille (300c) enkä 220, mitä useimmat reseptit suosittelevat.
Eli näitten "itämaisten" leipien valmistuksen a ja o on mahdollisimman kuuma paistolämpötila ja lyhyt paistoaika.

Tässä resepti:

4dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
2 tk sokeria
1/2 pussia kuivahiivaa
1dl maitoa
2 1/2dl maustamatonta jogurttia
1/2dl sulatettua voita

Yhdistä kuivat aineet. Lisää joukkoon kädenlämpöinen maito-jogurttiseos. Sekoita ja lisää sulatettu voi. Alusta taikina ja anna kohota kaksinkertaiseksi. Tee taikinasta pieniä pyöreitä kakkuja noin 1/2 cm paksuja. Taikinan tulee olla pehmeää, käytä leivinjauhoja apuna. Voitele leivät voisulalla ja ripottele pinnalle seesaminsiemeniä. Paista n 300 (tai yli) asteessa 7-10 min tai kunnes leivät ovat kullanruskeita.

Leivät on vielä parempia, jos niitä tarjoaa Currylevitteen kanssa:

1 prk Maustamatonta tuorejuustoa
!rkl sitruunamehua
1tl currya
2tl sokeria
1/2 suolaa
mustapippuria

Sekoita!

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.05.2005, 19:44:17 »
Helppo ja hyvä ruoka on uunivihannekset.
Tarvitaan kaikenlaisia vihanneksia, esim. sipulia, perunoita, porkkanaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa... ja herkkusieniäkin voi pistää joukkoon.

Leikkaa vihannekset reilunkokoisiksi palasiksi(esim. sipuli neljään osaan jne.), lorauta öljyä syvälle uunipellille ja kaada vihannespalaset siihen. Sitten uuniin(vaikkapa 200 astetta) ja sekoita noin 15 min. välein. Kun vihannekset on jonkin verran pehmenneet, voi lisätä vähän mausteita(suolaa, pippuria, chiliä, korianteria yms. oman maun mukaan). Sitten vielä annetaan paistua kunnes ovat pehmeitä. Valmista noin 40 minuutissa.

Tosi hyvä ruoka, vihannekset pilkkoo äkkiä ja ruoan voi tehdä aina niistä vihanneksista, mitä kotona sattuu olemaan.

--------------------------------------------

Mummin teeleipäset eli kotoisasti "röppöset"

3dl luonnonjogurttia
1tl suolaa
1 tl sokeria
2 rkl siirappia
1 tl soodaa
4-5 dl jauhoja

Sekoita mausteet jogurttiin ja lisää jauhot. Sekoita taikina hyvin. Taikinan kuuluu jäädä vähän löysäksi(eli tarttuu käsiin).
Levitä lautaselle pikkasen jauhoja ja muotoile jauhojen päällä taikinasta n. kämmenen kokoisia lätysköitä. Saavat olla n. 1 cm:n paksuisia. Paista kuumalla pannulla kummaltakin puolelta minuutin ajan.
HUOM! Paista teeleipäset pannulla ILMAN rasvaa!!

Nauti lämpimänä teen kanssa. Nam!

Laitan lisää reseptejä, kun kerkeän. Tosi paljon kaikkia ohjeita on varastossa pääkopassa :wink: , postaan tänne niitä kunhan taas kerkeän.
 következö buszon
Rajta leszek én is

Coe

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - coe@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #12 : 09.05.2005, 19:50:58 »
Makaronimössö

- Ruskista jauheliha
- Mausta maun mukaan (lue. lihaliemikuutio)
- Keitä pussi makaroneja
- Sekoita nämä keskenään
- Ääntä kohti

Jos haluaa hifistellä, tekee munamaidon (sopivasti maitoa ja jokunen kananmuna), kaataa sen tuonne sekaan ja uuniin -> syntyy makaronilaatikkoa.
ou can't see the world if the terrorists cut your f*cking head off.

Pilvi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 09.05.2005, 21:01:05 »
Tässä mun kehittelemän kasvinkiusauksen resepti:

6 perunaa
1 porkkana
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
100g yrttituorejuustoa
2dl maitoa
2dl kermaa
1 1/2 dl soijarouhetta
1/2 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
1 kasvisliemikuutio
köntti sinihomejuustoa (voi jättää pois)
juustoraastetta (voi jättää pois)

1. Laita uuni kuumenamaan 225 asteeseen ja voitele matala uunivuoka.
2. Kuori ja hienonna valkosipulinkynnet, sipuli ja porkkana, sekä kuori ja suikaloi perunat.
3. Turvota 1 1/2dl soijarouhetta 3dl:lään kuumaa vettä, jossa on kasvisliemikuutio ja anna soijarouheen turvota vedessä n. 5 min. Turpoamisen jälkeen siivilöi soijarouheesta ylimääräinen vesi.
4. Liuota yrttituorejuusto kuumennettuun maitoon.
5. Mausta kerma suolalla ja mustapippurilla.
7. Pane ainekset kerroksittain uunivuokaan. (Sinihomejuusto antaa hyvää makua, mutta sen voi jättää pois jos ei pidä siitä)
8. Kuorruta kiusaus juustoraasteella.
9. Kypsennä kiusausta uunin keskitasossa n.40-45 min tai kunnes perunat ovat kypsyneet.

Rumarko

• Vieras
« Vastaus #14 : 10.05.2005, 19:34:30 »
En nyt muista mistä tämän reseptin kekkasin, mutta menkööt propsit sille joka tuntee omakseen:

Thaiwok ala Make

1kpl Thai-wok-kasvissekotuspussi
2prk Thaitunaa tai chilitunaa
1prk kermaa

- Lorauta tunan kookosmaidot pannulle ja valmista kasvikset siinä hauduttaen.
- Kun kasvikset valmiit, lisää tuna pannulle. Käytä tunaa pannulla vain sen verran että se lämpiää, liialti lämmitetty tuna on sitkeää.
- Lopuksi heitä sekaan ½ purkkia kermaa ja keitä hieman kasaan. Valmis.
- Kovat jätkät vetää satsin ilman kermaa jollon thaitunan mahtava tulisuus pääsee esille.
- Satsista riittää kahdelle.

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 10.05.2005, 20:40:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Rumarko"
En nyt muista mistä tämän reseptin kekkasin, mutta menkööt propsit sille joka tuntee omakseen

- Satsista riittää kahdelle.

Oon tehny tota samaa soossia monesti mutta sen kerman oon just jättänyt pois. Mutta ei..ei siitä riitä kahdelle :)

Paljon on tullut hyviä reseptejä..Pitää alkaa testailemaan.
Naan-leipää heti ensimmäisenä, kun palaan reissusta.
-zup?-

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 02.06.2006, 21:54:24 »
Jauhelihakastike (perustaito, vähän niinku pyörällä ajaminen tai venäjäksi kiroileminen)

1 Pirkka valkosipulitomaattimurska (violetti kuutio)
400 g vähärasvaista jauhelihaa (voi olla vähemmänkin jos myös pastaa tarjolla)
1-2 sipulia
pari porkkanaa
4-8 kynttä knoblauchia fiiliksen mukaan
1 pss pakasteherneitä
mausteet (tuoretta basilikaa ja ympäri maailmaa kerättyjä maustesekoituksia, niissäpä se juju taitaa ollakin)

Hienonna sipulit, valkosipulit ja porkkanat *hien hien*
Kuullota sipuleita oliiviöljyssä *tiri tiri*
Lisää porkkanat *humps*
Mausta *rahi rahi*
Lisää liha, ruskista se *riti riti*
Mausta *suhi suhi*
Lisää herneet *tsump* ja tomaattikastike *plörps*
Mausta *oho*
Anna hautua kakkosella (1-6) ainakin puoli tuntia välillä hämmentäen *hämment hämment*

Nauti! Ite vedän tota hyvin täyttävää tahnaa ilman mitään pastaa, hyihyi, huonoja hiilareita :)

Variaationa tohon, lisää pieniä pekoninpaloja ja pullo punkkua ja anna porista puoltoista tuntia niin SITTEN puhutaan bolognese -kastikkeesta!

Ja jos olet vaihtoehtoruokailija, korvaa liha tunalla, kasviksilla tai vaikka tofulla, jokaiselle jotakin :)
Laukussa leipää ja...

Blanche-Neige

• Vieras
« Vastaus #17 : 02.06.2006, 23:06:57 »
Onkohan perustallaajalla varaa näihin aineksiin... :) no kyllä mullakin näyttää olevan vaikka oon "köyhä opiskelija" :) ruuasta ei voi tinkiä!

Eli broilerfileet pesto-fetatäytteellä:

Tarvitset
-lihanuijan (tai hätätapauksessa mikä vaan millä voit lyödä lihaa tasaisesti.. joka tapauksessa laita leivinpaperi tai kelmu väliin ku lyöt)
-cocktailtikkuja
-hunajamarinoituja broilerin rintafileitä (naturelliki ok, uskon että täytteestä tulee makua tarpeeks)
-pestoa (joko punaista mis on aur.kuiv.tomaattia tai perusvihreää)
-fetaa (joko köntsä tai paloja)

Sillä nuijalla pamautellaan fileet ohkaisiksi (mut niin et ne pysyy silti kasassa). Sitte levitetään pesto fileen toiselle puolelle, ja siihen päälle fetapaloja. Aika pieninä ne saa laittaa.
Sitte varovasti rullataan filee rullaksi, ja yritetään pitää se kasassa cocktailtikun avulla. Tee sama kaikille fileille.

Pannulle rasvaa ja ruskistetaan fileet tasaisesti. Fileistä tihkuu aika kivasti rasvaa, sillä pestossahan on oliiviöljyä. Olen kuitenki tehny monenlaisia versioita (esim saltimbocca, jonka voi tehä myös possunfileeseen, lampaanfileeseen tai kalkuunafileeseen - väliin parmankinkkua ja salviaa), usein lisännyt paistinpannulle n. 3dl kanalientä ja 2 dl valkoviiniä plus yrttejä. Näin fileet kans varmasti kypsyy sisältä, kun antaa rullien vielä kiehua hiljalleen liemessä. Jauholla voi vähän suurustaa. Mut viimeksi rullat onnistui ihan hyvin ilman lientä.

Näitten kanssa sopii hyvin timjamiperunat. Eli tee perunoista lohkoja, laita ne pellille. Sivele oliiviöljy-suolaseoksella, jossa on myös timjamia (tai vaikka provencen yrtit tms) joukossa. Sit uuniin n. 20 minuuttia. Aste varmaan jotain  päälle 200.

Herrkullista! Fetasalaattia vielä lisukkeeksi. Ja tietysti hyvää viiniä. Mä oon kyllä huono tekemään loogisia ja selkeitä ohjeita, ei mun ruuat oo ikinä samanlaisia ku lisäilen aina milloin mitäkin :)

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 02.06.2006, 23:32:07 »
Ei paha. Toi saltimbocca on niiiin hyvää, oon pari kertaa tehny lampaalla ja nam!

Nykyään on muuten murufetaa valmiina kaupan hyllyllä (jes?), täti esitteli mulle koomarketissa ihan innoissaan, sitä oli jossain kanaruoassa ja mä olin silleen että mikäs tässä nyt on uutta, johon täti oli että "se on uutta MURUFETAA!" .....

Mulla on lemppariperunat aika samanlaiset, tosin lisään öljyn ja mausteiden sekaan noin kymmenen kynttä valkosipulia ja sudin sen sitten pottujen päälle :)
Laukussa leipää ja...

iramaria

• Vieras
« Vastaus #19 : 02.06.2006, 23:55:55 »
Laittaisko joku hyväksi havaitsemansa suhteet (noin suunnilleen) pestokastikkeen aineksille, kiitos!