Kielen oppiminen ulkomailla

(Luettu 10190 kertaa)

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 12.05.2005, 11:49:12 »
Olen tässä jo pidemmän aikaa ajatellut lähteväni joksikin aikaa ulkomaille töihin, luultavasti Englantiin, mikäli sieltä työtä saan. Kuinka nopeasti kielitaito ulkomailla paranee? Lukiossa englannin keskiarvoni on pyörinyt siinä 6-7, en siis ole mikään kielinero. Sanavarastoni on melko laaja ja ymmärrän kieltä suht hyvin, kieliopista ei ole kyllä mitään käsitystä.. Ottaakohan kukaan edes töihin..? :lol:  
Sitä vain mietin, että "riittääkö" noin 3 kk siihen, että kieli muuttuu sujuvammaksi? Tietysti riippuu varmasti paljon siitä, kuinka paljon kieltä pääsee puhumaan. Mutta toiveissa on kyllä tutustua paikallisiin ja päästä toteuttamaan kieli"taitoa" ihan käytännössä.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Kielen oppiminen ulkomailla
« Vastaus #1 : 12.05.2005, 12:14:29 »
Riippuu aika paljon omasta panoksesta. Voi joko olla vaan ja holotella, tai sitten aktiivisesti keskittya siihen, etta oppii uutta.

Itse olin vaan ja holottelin ensimmaisen vuoden, kunnes alkoi arsyttaa se, ettei edistysta (alkuhyppayksen jalkeen) tuntunut tapahtuvan (myoskin pomon kettuilu siita, etta menin aina to "miidings" sen sijaan etta menin to "miitings" mika on paikallisesti oikea lausumistapa, vaikutti). Paatin aktiivisesti alkaa korjaamaan virheitani, esim sanoin tyokavereilleni etta puhettani saa korjata, keskityin kuuntelemaan kuinka paikalliset sanoja lausuvat ja opettelemaan paikallisia sanontoja. Sanakirjasta pyrin tarkastamaan jokaisen vastaantulevan oudon sanan.

Uusien sanojen tuominen omaan aktiiviseen kayttoon on myos yllattavan vaikeaa, varsinkin jos ne ovat "korrekteja" sanoja puhekielen sijasta. Kaikki sanat eivat myoskaan sovi omaan suuhun, taytyy tunnustella mika kay luontevasti.

Mutta, oma kampanjani on toiminut ja nyt paikalliset jatkuvasti kiittelevat hyvaa englanninkieltani. Jotkut jopa kommentoivat etta aksenttini on kovin "posh", tieda sitten onko se hyva asia.  :D No, kai se ulkomaalaiselle anteeksi annetaan.

Jos et ole ennen kayttanyt englantia aktiivisesti, tod nak parin ekan kuukauden - puolen vuoden aikana huomaat, kuinka kielitaito kohenee paivittain. Tietyn tason saavutettuasi alkaa kuitenkin riippua itsestasi, jaatko siihen vai etenetko. Yksi ystavani on ollut taalla kolme vuotta, kommunikaatio-ongelmia hanella ei ole kenekaan kanssa, mutta korvaa pistaa kuinka esim verbien aikamuodot ovat pain seinia (did + imperfekti!). Jos on itse tyytyvainen tuohon, niin eihan siina mitaan, mutta jos on tavoitteena "taydellinen" englanti, kannattaa ottaa myos kielioppikirja mukaan ja opiskella sita itsekseen (minulla ei ole, ja kiroan sita jatkuvasti, kuitenkaan en koskaan muista Suomesta sellaista ostaa..).

Onnea matkaan, ja rohkeasti vaan reissuun! Kielitaitoon ei kenenkaan Englantiin tulo ole kaatunut, monista muista maista joissa koulutus ei ole ihan Suomen tasalla tullaan tanne puhumatta sanaakaan englantia, ja silti parjataan. Siis ne oppimishaluiset..
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.05.2005, 12:19:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Sitä vain mietin, että "riittääkö" noin 3 kk siihen, että kieli muuttuu sujuvammaksi?

Se riippuu sun tämän hetkisestä kielen tasosta. Omassa tapauksessani olin lontoota puhuvassa maassa puoli vuotta ja niistä ekat kolme kuukautta oli aivan säälittävää räpellystä ja vasta sen jälkeen alkoi kieli luistaa. Monesti on nyt jälkeenpäin aivan harmittanut, kuinka vähäiseksi kommunikaatio jäikään noina kuukausina isäntäperheiden kanssa (noin 15 perhettä) kun  kieli ei vain taipunut puhumiseen.

Eli omalla kohdallani vasta kolmenkk jälkeen kieli alkoi sujua. Muttamuttamutta oma kielen tasoni olikin järkyttävännaurettavansäälittävänhuono lähtiessäni. Noita lukionumeroita on siitä syystä turha kattoa, sillä arvostelut on niin opettaja kohtaisia. (Kaverikin sai enkusta vitosen vaikka oli kasvanut lapsuutensa Englannissa  :lol: Eli kyse ei todellakaa ollut kielitaidon puutteesta... )
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 12.05.2005, 12:33:17 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Mutta, oma kampanjani on toiminut ja nyt paikalliset jatkuvasti kiittelevat hyvaa englanninkieltani. Jotkut jopa kommentoivat etta aksenttini on kovin "posh", tieda sitten onko se hyva asia.  :D No, kai se ulkomaalaiselle anteeksi annetaan.
Esittäisin tässä vielä sen näkökannan, että aksentti saa olla ihan reilun suomalainen (yleisemmin paikallinen), siinähän ei ole mitään hävettävää, kunhan puhetta ymmärtää. Voi siitä joiltain imbesilleiltä tulla kuittailua baarissa, mutta kyllä sen fiksummat huomaa että parhaasi yrität :)
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #4 : 12.05.2005, 12:57:03 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"
Esittäisin tässä vielä sen näkökannan, että aksentti saa olla ihan reilun suomalainen (yleisemmin paikallinen), siinähän ei ole mitään hävettävää, kunhan puhetta ymmärtää.

Ranskassa (ja ranskalaisilta Suomessa) olen kuullut useammankin kerran nuorilta naishenkilöiltä, että suomalaisella aksentilla puhuttu ranska kuulostaa suorastaan seksikkäältä.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.05.2005, 13:32:38 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"

Ranskassa (ja ranskalaisilta Suomessa) olen kuullut useammankin kerran nuorilta naishenkilöiltä, että suomalaisella aksentilla puhuttu ranska kuulostaa suorastaan seksikkäältä.

Huoh. Hyvä, että kerrankin näin päin! Yleensä alkaa melkein itkettää kun kuuntelee vaikka omaa suomiaksentti englantimolotustaan. Se vaan kuulostaa jotenkin niin... mikäs olisi hyvä sana... junttimaiselta? Tai ehkä yksinkertaiselta?

Mutta tärkeintähän on se, että tulee ymmärretyksi. Harva suomalainenkaan alkaa naureskelemaan pahalla jos joku ulkomaalainen tulee puhumaan suomea hoonolla soomella. Yritys se on, mikä palkitaan.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 12.05.2005, 13:34:28 »
Esittäisin tässä vielä sen näkökannan, että aksentti saa olla ihan reilun suomalainen (yleisemmin paikallinen), siinähän ei ole mitään hävettävää, kunhan puhetta ymmärtää. Voi siitä joiltain imbesilleiltä tulla kuittailua baarissa, mutta kyllä sen fiksummat huomaa että parhaasi yrität :)

Aivan. Ainoat, joiden mielesta suomalaisessa aksentissa on jotain vikaa ovat suomalaiset itse, ja erityisesti Kimi-vastaiset formulafanit. Natiiveja se ei hairitse/kiinnosta, heita kiinnostaa enemman mita sanot.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.05.2005, 13:37:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalottisusi"
Yleensä alkaa melkein itkettää kun kuuntelee vaikka omaa suomiaksentti englantimolotustaan. Se vaan kuulostaa jotenkin niin... mikäs olisi hyvä sana... junttimaiselta? Tai ehkä yksinkertaiselta?

Muista kuitenkin, etta se kuullostaa junttimaiselta vain SINUN korvaasi. Englantia aidinkielenaan puhuvalle se kuullostaa erilaiselta kuin oma aksentti, ei muuta. Ihan samalla tavalla kuin italialainen, venalainen tai saksalainen aksentti on erilainen.

Tai englantilaiselle amerikkalainen, ja painvastoin.

Kuten itsekin sanoit, ei (fiksua) suomalaistakaan ulkomaalaisten aksentti naurata, vaan on kivaa kun ovat vaivautuneet kielta opettelemaan.

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.05.2005, 13:50:03 »
Tuli mieleen yhtäkkiä erään aussituttavani kommentti, että hänestä kuulostaa söpöltä, kun suomalaiset puhuvat englantia.

Ja kuten aikasemminkin joku totesi, niin aksentti kyllä parantuu. Itselläkin (vaikken ole ulkomailla asunut) on aksentti parantunut parin viime vuoden kuluessa. Ehkä on tullut sitä rohkeutta ääntää sanoja voimakkaammin. Ei sillä, en välttämättä edes haluaisi (liekö mahdollistakaan?) täysin täydellistä esim. brittiaksenttia. Suomalaisuus kuuluu identiteettiini, ja minun puolestani saa kuulua myös puheessa (rajallisessa määrässä).
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Off-topic
« Vastaus #9 : 12.05.2005, 14:34:30 »
Ainoat, joiden mielesta suomalaisessa aksentissa on jotain vikaa ovat suomalaiset itse, ja erityisesti Kimi-vastaiset formulafanit.
Noh, Kimistähän kuulee että se narisee ihan samalla tavalla Suomeksi :lol:

Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
"riittääkö" noin 3 kk siihen, että kieli muuttuu sujuvammaksi?
Niin, tämähän riippuu siitä kuinka paljon olet valmis tekemään töitä asian eteen. Mulle yleensä uudet ulkkarituttavuudet virnuilee kun luen jokaikisen viemärinkannen ja mainoslapun tarkasti, keksin omia sanoja ja kysyn kyllästymiseen asti synonyymejä tai esimerkkilauseita, verbin taivutuksista ja vastakohdista puhumattakaan. Toisaalta ensimmäiset 2 viikkoa kärsin ponnistelun takia myös kamalasta päänsärystä, ja ajoittain jopa olen ajatuksissani hiljaa suomeksi.

Edit. 1-100 quotet kohdilleen :oops:
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Off-topic
« Vastaus #10 : 12.05.2005, 15:28:15 »
Noh, Kimistähän kuulee että se narisee ihan samalla tavalla Suomeksi :lol:

Noh, enkkulaista ei Kimin puhetapa hairitse. Ei se Schuminkaan aksentti niin varikas ole. Ja sen italialaisen mopoilijan molotuksesta ei hullukaan ota selvaa.

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.05.2005, 17:58:43 »
Lähdin itse kutosen kouluenglannilla Britteihin ja kuukauden kuluttua pystyin vallan hyvin jutustelemaan puhelimessakin ilman, ettei tarvinnut joka välissä sanoa "pardon me, didn't understand/hear" tai jotain muuta vastaavaa. Ja samoin kielen käyttö oli automaattista, ettei tarvinnut ensin "kääntää lause mielessä suomeksi, miettiä vastaus ja kääntää se mielessä englanniksi ennen sanomista".  :wink:
Rohkeasti vaan puhumaan niin se lähtee siitä.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 12.05.2005, 18:03:44 »
Offtopic:

Daria: ovatko nuo lausahduksesi puolaa? Osaatko kielta hyvinkin?

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.05.2005, 18:25:41 »
Tuli vaan mieleen, et mä oon ainakin kuullut monien englantia äidinkielenään puhuvien kehuvan, kuinka hyvin suomalaiset puhuu englantia. Ehkä ne on halunnut vaan mielistellä tai jotain :roll: , mut kyllä siinä mun mielestä on perää. Siis aksentista viis, kyllähän suomalaiset nuoret lähes kaikki edes jollakin tasolla pystyy englanniksi kommunikoimaan. Toisin on esim. täällä itäisessä Euroopassa... Ja kyllä sekin vaikuttaa jotain, et suomessa tv-ohjelmat ei oo dubattu, väkisinkin sitä englantia tarttuu mukaan...
 következö buszon
Rajta leszek én is

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 12.05.2005, 18:26:49 »
Minä lähdin Sveitsiin lukion pitkä saksa pohjana, B:n kirjoittaneena. Saksaa en kuitenkaan aiemmin ollut juuri ollenkaan puhunut ( mitä nyt kotitehtäviä ääneen lukenut saksan tunneilla..)

Alkuun oli tosi rankkaa, mutta yllätyin kuinka nopeasti se lähti kulkemaan, että perusjutuista selvisi. Ensimmäiset kaksi kuukautta kieli parani huomattavasti. Nyt, kolmen kuukauden jälkeen puhun jo ihan ok, ja ymmärrän jopa sveitsinsaksaa jonkun matkaa. Eli kehitystä tapahtuu, kun itsellä on kärsivällisyyttä oppimiseen ja ennen kaikkea uskallusta virheiden tekemiseen. Eli kyllä se kolme kuukautta on ainakin mun saksaani parantanut :D

Täällä suureksi avuksi oppimiseeni on ollut sveitsiläiset, sillä heidän puhumansa kirjasaksa on sen verran hidastempoista, että sitä ymmärtää ;) Televisiota katsellessa kieltä tulee kuin itsestään ja luen aina kuin mahdollista sanomalehti saksaksi.

Wer Erfolg haben will, darf keine Angst haben, Fehler zu machen..
Vapaa suomennos: Menestystä kaipaava ei saa pelätä virheiden tekemistä.

Edit. Puuttuneita lauseita lisäilin

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.05.2005, 11:44:55 »
No, kyllä kai mä sitten uskallan lähteä sinne Britteihin.;)

osteri

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 13.05.2005, 12:04:26 »
Jos on itse tyytyvainen tuohon, niin eihan siina mitaan, mutta jos on tavoitteena "taydellinen" englanti, kannattaa ottaa myos kielioppikirja mukaan ja opiskella sita itsekseen

Juu, ehdottomasti joku kiva kielioppikirja mukaan. Kannattaa katella muutamaa vaihtoehtoa, jotta löytää itselleen sopivimman. Mitään enkon kielioppikirjaa en osaa suositella, mutta saksaa opeteleville suosittelen "Viel Erfolg"-kirjaa (on myös monissa lukioissa käytettävä, löytyy kaikki oleellinen ja sopivasti harjoituksia...)

Niin ja sitten paikanpäällä alussa kannattaa keskittyä ehkä vaan siihen et ymmärtää mitä muut sanoo ja yrittää sit itse sanoa jotain. Kieliopista viis... Sit jossain vaiheessa alkaa kuitenkin ärsyttämään kun ei tajua miten vaikka konditionaali muodostetaan.

No sitten voi kaivaa sen kielioppikirjan esille, opiskella sen konditionaalikohdan ja puhua sitten seuraava viikko pelkässä konditionaalissa. Eiköhän se konditionaali sitten jo ala sujua. Seuraavan viikon tavoitteksi otat sitten vaikka osan prepositioista ja pyrit käyttämään ainakin niitä oikein. Kielioppiin siis ainakin mulla auttoi tällaisissa säännöllisissä pikkuannoksissa opiskelu...

Sanoja oppii parhaiten siten että yrittää ymmärtää kaikki mainokset. Niitä näkee/kuulee sen verran usein, että luulis jäävän mieleen, jos on tuntemattomat sanat vilkaissut sanakirjasta. Kyseleminen auttaa tietysti myös. Ja jos joku sana, jota et tiedä tulee jo viidennnen kerran vastaan, etkä vieläkään ymmärrä tarkoitusta niin vilkaisu sanakirjaan voisi olla aiheellista. Seuraavan kerran toivottavasti jo muistat. Niin ja sanakirjaksi kannattaa ottaa mukaan joku ihan kunnon tiiliskivi. Ei mitään taskusanakirjaa. Niistä isoista löytyy paljon esimerkkilauseita ja puhekielisiäkin ilmaisuja.

Ja kannataa vaan alusta lähtien yrittää ajatella kohdekielellä. Aluksi vaan sellaisia asioita, kuten nyt menen vessaan, bussi lähtee 5 minuutin kuluttua jne. Pian ajatukset muuttuvat sitten automaattisesti kohdekielisiksi. Ja puhuessa kannattaa vältää "kääntämistä". Yritä puhua vaan suoraan, ensin suomeksi ajattelematta.

Mitä nyt itse olen itseäni ja kavereitani analysoinut, niin jos omaa jo jonkinlaisen pohjan niin puhe muuttuu sujuvaksi (siis ei tarvitse miettiä jokaikistä lausetta) noin kuukauden kuluttua ja 3 kuukauden kuluttua ei pitäisi olla enää suurempia ongelmia. Tosin kuten joku sanoi, oppiminen jää tähän jos ei itse ole aktiivinen. Tässä vaiheessa kun pärjää kielellä jo todella hyvin, ei enää ehkä riitä motivaatiota täydellisyyden tavoitteluun (kaiva kielioppikirja viimeistään nyt esiin!)
Ja jos tulee maahan aivan ummikkona niin ekaan vaiheeseen pääsee noin 2-3 kuukaudessa. Tokaan noin puolessa vuodessa.
Ja tämä pätee siis "helpoille" kielille (=indoeurooppalaiset kielet:englanti, saksa, espanja, ruotsi...) Esim suomen opettelu kestää yleensä kai vähän kauemmin.

Ulkomailla kielen opiskelu on mielestäni erittäin antoisaa ja mukavaa. Odotankin jo innolla sitä hetkeä kun pääsen oppimaan espanjaa ja portugalia "oikeaan" ympäristöön... Kirjoista opettelu on niin tylsää ja ääntämisen harjoittelu mahdotonta.
hr seid das Ruhrgebiet, die Droge die mich glücklich macht,
das hätt' ich nie gedacht, komm' von euch nicht mehr los...

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.05.2005, 01:18:37 »
Olen 2 kertaa lähtenyt pitkäksi aikaa maahan, jonka kieltä en ole osannut mennessäni sanaakaan (tai pelkästään hei ja kiitos...) Molempia kieliä olen oppinut hyvin. Se auttaa, että lukee paljon, vaikka ihan roskalehtiä, kunhan jotain. Siinä oppii myös kielen rakennetta ja erilaisia ilmauksia ihan omassa rauhassa. Sanakirja vaan viereen ja oma päättelykyky myös käyttöön.

Kieltä oppii varmasti, varsinkin jos tavallaan muuta vaihtoehtoa ei ole, eli ei voi puhua mitään paremmin osaamaansa kieltä. Kun kieltä vaan on pakko käyttää, sen oppii kyllä.

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 02.12.2006, 11:26:54 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Esittäisin tässä vielä sen näkökannan, että aksentti saa olla ihan reilun suomalainen (yleisemmin paikallinen), siinähän ei ole mitään hävettävää, kunhan puhetta ymmärtää.

Tähän oli pakko tarttua! :)

Ilmeisesti johtuu siitä, että itse olen nainen, mutta minulla on ollut kommunikaatiovaikeuksia nimenomaan ranskalaisten naisten kanssa, joitten mukaan minulla on (..edelleen..) ka-ma-lan voimakas aksentti.  :roll:

Ranskalaiset miehet sen sijaan kehuvat aksenttia seksikkääksi.
 :D

Opin suhteellisen käyttökelpoisen ranskan noin puolessa vuodessa, mutta aksentti minulla on edelleen. Ulkopuolisen (ei-ranskaa-äidinkielenä-puhuvan) korvaan kuulostaa kuulemma hyvinkin autenttiselta, mutta ranskiksilta saan kuulla aika jatkuvaa kuittailua pienistä nyansseista. Kyseiset henkilöt eivät sitten itse puhu mitään muuta kieltä kuin korkeintaan auttavasti.  :evil:

Eräs juttu, mistä minut ainakin erottaa ranskattarista, on puhekorkeus. En varmaan ikinä opi (/halua oppia) kimittämään yhtä korkealta kuin aidot ranskattaret.  8)
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 02.12.2006, 11:49:02 »
Pakko lisätä vielä, että nyt kun olen raatanut vääntääkseni kieltäni ranskalaiseen aksenttiin, olen saanut kuulla kuittailua enkkua äidinkielenään puhuvilta, että minulla on nykyään ranskalainen aksentti enkussa.  :?

Jösses... Kuittailijat eivät toivottavasti itse ole koskaan joutuneet käymään 5 minuuttia keskustelua ranskalaisen kanssa, ennenkuin ovat oivaltaneet, että henkilö puhuu (/yrittää puhua) tosiaan englantia, eikä vaan jotain omituista ranskan murretta...  :roll:
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon