Tarinoita matkalaukkujen katoamisesta lennoilla

(Luettu 51724 kertaa)

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #20 : 27.09.2005, 14:41:11 »
Onnea on ollut siinä, että mennessä on aina kerinneet kaikista vaihdoista jne. Siltä varalta mulla on kyllä aina käsimatkatavaroissa varakamoja, kuten alkkarit, uikkarit, shortsit ja t-paita jos lämpimään menossa.

Takaisinpäin taas usein toivomme, että laukut ei kerkeisi ja aika monesti pääsemmekin matkustamaan kentältä kotiin junalla pelkän käsimatkatavaran kanssa ja painavat kassit on tuotu sitten myöhemmin kotiin. Jumittumista saa aiheutettua mm. sukelluslampun laittamista ruumaan :)

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 28.09.2005, 23:04:03 »
Minulla ei ole ikinä hävinnyt laukkuja matkalla, mutta kesällä Norjasta tullessani vähän ihmetytti, että paluumatkalla joku oli nähnyt tarpeelliseksi poistaa rinkastani partavaahdon. :roll: Noh, onhan se painepakkaus, joten ehkä jollain logiikalla vaarallinen... Silti vähän ihmetytti, ehkä kuitenkin enemmän hymyillytti. :)
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.09.2005, 11:20:06 »
British Airways on ainakin Helsinkiin päättyvällä lennolla kadonneet laukut lähettäneet Rovaniemelle ja muualle maakuntaan. Mikäs siinä kun oma kone (tai siis Finnairin, mutta nehän on naimisissa) tulee sinnekin, mutta silti taksimatkoja 200km
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Disturbance

• Reissaaja
  • Onnentyttö
    • Profiili
« Vastaus #23 : 29.09.2005, 18:54:21 »
Hauska lukea näitä, että on porukalle käynyt huonommin kun meikäläisellekin... Miten noi lentoyhtiöt onnistuukin? Niillä ei varmaan oo paljon sisältöä elämässä, ja tällä ne saavat aina jotain vipinää aikaan...  :P
You have to care, but not THAT much...!

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 04.10.2005, 21:03:58 »
Jos jossain häviää niin Pariisissa :D .
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

restless

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 04.07.2007, 11:19:34 »
...tai Lontoossa (LHR).

6 päivää and counting  :?

Ei tarvitse enää tuon kentän kautta lentää minnekään. Nyt jouduin molemmissa päissä seisomaan karusellin vieressä turhaan  :roll: .

Amiraali

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 04.07.2007, 19:34:06 »
Viikonloppuna jäi Helsinki-Vantaalle reippaasti toista tuhatta jatkolaukkua. Komeet kasat...

Eihän ne lentoyhtiöt halua jättää yhtään laukkuja jälkeen, kustannus kuitenkin n 50e per laukku firmalle. Mutta nykyiset lyhyet vaihtoajat ja tämä ikuinen rahaa rahaa-asenne siihen johtaa.

selma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 04.07.2007, 19:56:29 »
Ei matkalaukku, mutta pikapaketti töistä heitti viime viikolla "pikku" lenkin. Tiistai-iltana lähti Bernistä, saapui lauantaiaamuna Ateenaan, käytyään siinä välissä kaksi (!) kertaa Pariisissa sekä kerran Filippiineillä. Kuulemma olisi ollut perjantaiaamuna Ateenassa, jos ei kone Filippiineiltä takaisin olisi ollut myöhässä... On ne nopeita.

Laukku on mulla jäänyt toistaiseksi vain Amsterdamiin ja Pariisiin.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #28 : 05.07.2007, 00:40:36 »
Matkatavaroita ei ole hävinnyt, mutta kahdesti Air Francen  ja Finnairin lennoilla HAV-CDG-HEL matkatavarat eivät ole ehtineet vaihtokoneeseen Pariisissa. Vaihtoaikaa noin tunti, mutta jälkimmäisessä tapauksessa Havannan kone tuli Pariisiin etuajassa. Molemmissa tapauksissa taksi toi laukun kotiovelle Tampereella seuraavana iltapäivänä. Ei siis haitannut pahasti, kun oli paluumatka kotiin.

Kerran Finnair teki parhaansa harhauttaakseen, kun lensin Tampereelta Helsinkiin, yövyin Vantaalla ja jatkoin seuraavana aamuna Wieniin. Painotin etukäteen että tuleehan ne matkatavarat samalla lennolla kuin minä, kun ne oli checkattu sisään Tampereella. Odoteltuani aikani Wienin hihnoilla, löysin matkatavarani Lost Luggage -osastolta. Eli matkatavarat olivat tulleet aiemmin.

Parasta esitti kumminkin SAS, kun lensin Köpiksen ja Bangkokin kautta Nakhon Ratchasimaan. Helsingissä virkailija kysyi, että saako checkata perille asti. No toki jos onnistuu. Onneksi älysin tarkistaa asian Bangkokissa, Koratin lentokenttä ei nimittäin ollut kansainvälinen. Ehdin juuri ja juuri ajoissa livahtamaan jostain sivuovesta tullirajan toiselle puolen hakemaan laukkuni.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

restless

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.07.2007, 09:29:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Amiraali"
Viikonloppuna jäi Helsinki-Vantaalle reippaasti toista tuhatta jatkolaukkua. Komeet kasat...

Olen nettisurffailun tuloksena ymmärtänyt että myös Lontoossa on aika kaaos matkatavaroiden kanssa tällä hetkellä. Liekö terroristien pommeilla vielä lisävaikutusta asiaan. Hiukan antaa toivoa siitä että näen oman laukkuni vielä joskus.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #30 : 05.07.2007, 12:27:15 »
Laukku on myohastynyt matkastani transitkentalla kymmenkunta kertaa, hupaisin oli ehka tama:

Asuin Ranskassa ja olin tulossa sielta juhannusaatonaattona Suomeen jussia viettamaan. Kun viuna on Ranskassa kovin paljon halvempaa kuin Suomessa (tai oli silloin, tasta on muutama vuosi), mina olin luvannut hoitaa koko mokkiporukan puolesta juomapuolen kuntoon, ja olin pakannut laukkuuni Cointreauta, Chartreusea ja Courvoisieria niin etta nuppi tutisee. Laukku ei koskaan saapunut Helsinki-Vantaalle kerallani, mutta Finnair lupasi toimittaa sen minne ikina olinkaan menossa. Juhannusaattoaamuna soittelin sitten Savosta Finskille ja kuulin, etta laukkuni oli edelleen missa lie Billundissa. Pelkasimme jaavamme kuivin suin koko juhannukseksi, joten kurvasimme paikalliseen Alkoon ja ostimme kunnon kisapakkaukset kaikille. Kun aattoilta oli kukkeimmillaan ja nousuhumala rayhakkain, mokin pihaan kaarsi taksi, jonka kyydissa myohastynyt viinalasti oli...jokaikinen pullo piti tietysti avata, olivathan ne kiertaneet kolme neljasosaa Euroopasta paastakseen juhannustamme sulostuttamaan.

Kuten voi arvata, se juhannus ei paattynyt hyvin.

juzz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 05.07.2007, 22:20:28 »
Ranskasta tullessa takaisin Suomeen jatkoi matkalaukku matkaansa Prahasta kohti madridia minun jatkaessa Suomeen.. Kyllähän se sit joskus kotio löysi, ovelle saakka :D
"Olisi kauheata jos maapallo särkyisi. Se on niin kaunis." -Nuuskamuikkunen-

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #32 : 05.07.2007, 22:46:44 »
Ei ole mitään dramaattisia tapahtunut. Kerran tulin Lontoosta kotiin Osloon mutta laukku ei tullutkaan. Kävin tiskillä sanomassa asian ja menin kämpille.
Rupesimme juhlimaan ystävien kanssa ja tulin aika känniin. Aamulla soitettiin että laukku on alhaalla ovella. Sanoin etten kaipaa mitään laukkua ja olen Suomessa ja jatkoin unia. Iltapäivällä muistelin tapausta ja soitin kentälle. Selitin olleeni aamulla humalassa ja olin halunnut olla rauhassa. Ystävällinen virkailija kysyi olenko nyt tarpeeksi selvin päin vastaanottaakseni laukun. Sanoin olevani ja auto toi sen alaovelle parin tunnin kuluttua. Pidin siis yllä norjalaisten suomikuvaa ansiokkaasti.

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 08.07.2007, 17:57:27 »
Minun mielenkiintoisin matkalaukkusessio tapahtui välillä Madrid-Philadelphia. Syy oli sattumoisin oma, kun en sinisilmäisenä silloin tiennyt, että Yhdysvaltoihin ei pääse ilman poistumis-lippua. Madridissa oli puoli tuntia lähtöön, kun juoksin etsimässä lippua pois jenkeistä. Luulivat etten ehdi koneseen ja ottivat laukun pois ruumasta. Sain kuitenkin lipun ostettua ja juoksujalkaa koneeseen. Jatkolento vielä New Yorkiin, jossa vietin kolme päivää ilman tavaroita; vaatteissa, jotka olivat olleet jo päällä koko matkan eli kaksi päivää. US Airwaysilla oli ehkä tärkeämpää tekemistä, kuin toimittaa laukkua minulle pikkuiseen hostelliin. Nyt tiedän...

Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Jos jossain häviää niin Pariisissa :D .

näin on
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

veggie

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #34 : 26.08.2007, 19:27:44 »
no hitto mitä sekoilua..!
ittellä ei kyl oo mitään kummempia (vielä) kadonnu, makuupussi joskus aikoja sitten ku oltiin lontooseen matkalla. ja ei tietenkään sinne oltu jäämässä, ku oltiin britannia touria tekemässä..
pussukka tuli muutaman kuukauden (tai jotai sinne päin, kuten sanoin, tästä on jo aikaa..) kuluttua takas kotiin, kun oltiin koko ressukka jo unohdettu.. oli sillä kai kiva reissu ollut, eipä kyllä paljoo meille kertonut..
jotenkin on hämärä muistikuva että ne soittelikin lentokentältä/yhtiöstä että "we have found your sleeping bag, shall we send it to the address you gave us?" elikkä ihan hyvä palvelu.. vaikkakin se pussi ois ollu kätevämpi siellä matkalla..
ja toi "norjalaisten suomikuvan ylläpito"-läppä oli loisto..! hehheh.. ;)  (mä en osaa tota lainaus jutskaa..)

cittadina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 26.08.2007, 20:16:14 »
Muutama vuosi sitten tultiin Maltalta ja laukut jäi Ruåtsiin. Yksi kaveri meni Tukholmasta Ouluun ja hänen laukkuaan odoteltiin, kun sanoin, että odotetaan ja katsotaan tuleeko meidänkin laukut. Sisko ei luottanut mun aavistukseen, joten ei jääty odottamaan. Sinne jäi sitten laukut. Yksinään kiertämään hihnaa. Ruotsiin.

Matkahuollosta jouduttiin ne 5 päivän päästä hakemaan.

Aina mua jännittää tuleeko laukut vai ei. Onneksi aina on loppujen lopuksi tulleet :)
You must climb high to see far.
-Constantin Brancusi-

artep

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 04.09.2007, 12:30:51 »
useita kertoja on laukut tullu kotiin muutaman päivän viiveellä. mutta kerran lontoosta kotiin palatessani laukkua ei tullu...eikä tullu....eikä tullu...laukku siis todellaki katos kokonaan enkä ole vielä tähänkään päivään mennessä sitä nähnyt. korvaukset oli kyllä muhevat mutta veskan mukana kadonneita valokuvia jäin kaipaamaan. niitä ei mikään massi korvaa   :(

EvaLuna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #37 : 04.09.2007, 15:28:37 »
Lainaus käyttäjältä: "artep"
useita kertoja on laukut tullu kotiin muutaman päivän viiveellä. mutta kerran lontoosta kotiin palatessani laukkua ei tullu...eikä tullu....eikä tullu...laukku siis todellaki katos kokonaan enkä ole vielä tähänkään päivään mennessä sitä nähnyt. korvaukset oli kyllä muhevat mutta veskan mukana kadonneita valokuvia jäin kaipaamaan. niitä ei mikään massi korvaa   :(

Saitko korvauksia lento- vai vakuutusyhtiöstä? Mulla hävisi laukku Air Francella ja korvauksia odottelen...

dEb

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 04.09.2007, 16:33:55 »
Itsehän olen tässä reilun kuukauden päivät odotellut Vuelingin toimittavan rinkkani takaisin. Hukkasivat laukun 30.7 lentäessäni Barcelonasta milanoon.

Sopimusehdoissa luki että 21 päivän jälkeen tulisi hakea korvauksia. Näin myös tein n. pari viikkoa sitten, ja lähetin korvaushakemukseni Espanjaan kirjattuna kirjeenä (pitäisi kestää max. 4 päivää mennä perille).

Soitin eilen Vuelingin "lost luggage" -osastolla, ja sieltä tämä mies osasi vain sanoa että "they're still searching". Tiedusteluni kauanko mahdollisesti asia vielä kestää, vastaukseksi sain että "you have to wait for reply" ...  Sähköpostitiedusteluihin ei kuulu myöskään minkäänlaista vastausta.

Mistähän löytäis kaverin joka puhuisi kunnolla espanjaa... Tuntui siltä ettei toisessa päässä ymmärretty (tai haluttu ymmärtää) tilannetta.

Jossei mitään tapahdu parin viikon sisällä, taidan luovuttaa ja hakea rahat vakuutusyhtiöltä. Olisin ilmanmuuta tehnyt näin heti, jos vakuutukseni korvaisi kamojen täyteen arvoon asti. Nyt raja on 800e, ja tästä on jo välttämättömyystarvikkeita varten maksettu 340e. Lentoyhtiöltä olisi Montrealin sopimuksen mukaan mahdollista saada maksimissaan n. 1300e.

Mitä opin?
- En lennä Vuelingilla
- Nostan vakuutusrajaa vastaamaan matkatavaroitten todellista arvoa.
- Välttämättömyystarvikkeiden hankkiminen on ihan kivaa ;) Yleensä raja on 85e / päivä, 340 euroon asti. Arvaisin että ainakin 95% tapauksista tavarat tulevat lopulta perille, näin ollen olet juuri ostanut 340 euron arvosta tavaraa.
- Vain sen verran kamaa mukaa että mahtuu käsimatkatavaroihin. Ainakin arvokkaimmat / välttämättömimmät (esim puhelimen laturi olis ollu kiva) kannattaa ottaa käsimatkatavaroihin.

dEb

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 04.09.2007, 16:47:44 »
Niin ja lisäksi samalla reissulla, Rooma-Berliini välillä airberlin hukkasi matkakumppanini rinkan. Tämä johtui luultavasti Fiumicinolla olevista valtavista ruuhkista..

Koska minunkin tavarani olivat rinkassa, sain ostaa taas vakuutusyhtiön piikkiin välttämättömyystarvikkeita. Ei muuten haitannut enää tässä vaiheessa reissua.. Harmi että luulin rajan olevan pienempi (250e, sen verran vakuutusyhtiön virkaili muisti rajan olevan soittaessani), lisäksi onnistuin hukkaamaan yhden 50e kuitin. Tästä ei luonnollisestikaan maksettu korvausta, enkä jaksa alkaa tästä riskeeraamaan... Olen kyllä kuullut että jotkut on saanut ilman kuittejakin korvauksia.