Tarinoita matkalaukkujen katoamisesta lennoilla

(Luettu 54869 kertaa)

EvaLuna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #40 : 04.09.2007, 17:46:19 »
Oon tainnut odottaa aika kauan, matkalaukkuni kun katosi jo toukokuun lopussa. :?  Lentoyhtiö lupasi etsiä lakkua kolme viikkoa, jonka jälkeen lähetin heinäkuun alussa korvaushakemuksen kun mitään ei kuulunut. Sitten soittivat elokuussa, että tarvitsevat lisää liitteitä, jotka toimitin. Nyt ei ole kuulunut taaskaan mitään! Olen niin kyllästynyt Air Francen "palveluun". Ensinnäkin heillä puhelinpalvelu vain englanniksi tai ranskaksi ja kukaan ei ole edes missään vaiheessa pahoitellut laukun katoamista tai kertonut mitään korvausprosessista. Ja mitään kuitteja en ole toimittanut, koska sellaisia ei ole. Matkalaukussa oli vaatteita, kosmetiikkaa yms. jokapäiväistä tavaraa, josta mulla ei ole mitään kuitteja.

dEb

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 05.09.2007, 21:45:12 »
Jep, mikäli hinnassa ei ole huomattavaa eroa, tulen lentämään jatkossa sellaisella lentoyhtiöllä jolla on suomalainen aspa, tai ainakin todistettavasti toimiva sellainen :)

Vuelingilla tätä tasoa:
(vastasivat lähettämääni mailiin viimeinkin)

Gracias por contactar con VUELING. En respuesta a su e-mail, le informamos
of which we are solving the problem more soon possible, we felt much
disapointed caused so many annoyances to him.

Eli espanjaa ja "englantia sekaisin"...

Että näin...

artep

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 06.09.2007, 00:08:45 »
Vakuutusyhtiö korvas sen laukun katoamisen. Pahottelikohan lentoyhtiö edes tapahtunutta....?  :?

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 03.11.2007, 17:45:05 »
Huuu... ei kyllä yhtään lohduta nyt noi muutamat keissit, joissa kadonneita matkatavaroita ei olla koskaan saatu enää takasin. Meillä on hyvin samanlainen tilanne, kuin eräällä tähän ketjuun kirjoittaneella oli, että samanlaisista rinkoista on kyse, toinen vähän vain isompi. Ja anna siinä sitten tuntomerkkejä, kun ei edes muista tarkkaan, mikä oli rinkan merkki. Lisäks rinkat oli pakattu mustiin kasseihin eikä niissä ole muuta identifikaatiota kuin se liuska, joka niihin laitetaan check-innissä (tämä oli kyl omaa ajattelemattomuutta taas).

Meil oli kotiinpaluu Barcelonasta Dusseldorfin kautta Helsinkiin sillai, et Dyssissä oltiin yks yö. No laukut ei koskaan tullu Dusseldorfiin ja koko se aika siellä meni seinille ku piti jatkuvasti olla yhteydessä lentokentälle. Saksassa, vielä tollaisessa masentavassa kaupungissa kylmissään, rahattomana, kielitaidottomana ja ilman mitään kamoja oli kyl vittumaisin lokaatio viettää yhtä välipäivää mitä koskaan oon kokenu. Ja vastaus on Air Berliinillä aina sama. Niillä ei ole mitään uusia tietoja ja Barcelonaan on lähetetty joku hemmetin faksi, johon ei oo saatu vastausta. Soittakaa perk*le sinne!

Epäilyttää saadaanko niitä koskaan takaisin, kun niiden määränpääksi laitettiin vain se Dysseldorf, niissä ei ole meidän identifikaatiota muutoin ku niiden liuskojen osalta ja vain Dusseldorfissa Air Berlinin toimistossa todistettavasti nyt tiedetään, et niiden tulis jatkaa Helsinkiin, jos ne ylipäätään koskaan enää löytyy. Harmittaa, kun rinkoissa on paljon tavaraa, joista osa on oikeasti arvokkaita ja tärkeitä (kuten vähän laadukkaampi gps ja silmälasit jne. Kaikki järkkäkameroiden akut ja laturit sun muut ja jalusta, kotiavaimet...) ja kaikkia kamoja ei millään edes muista. Lisäksi ku uudelleenjärjestelyjen vuoks me vielä jaettiin niitä kamoja eri laukkujen välillä, on yhä vaikeampi muistaa, mitä oli toisessa laukussa ja mitä toisessa.

Tästä oppi sen, et kaikissa laukuissa (myös laukun sisällä olevissa laukuissa) kandee aina olla ne täydelliset identifikaatiot ja kotiosoitteet päivitettynä, ja vois olla edes vähän luottavaisempi sen suhteen, et joku kaunis päivä ne vielä seisoo taas kotiovella. Periaatteessa pystyisin muutoin kulkemaan tavaramäärän puolesta pelkillä käsimatkatavaroillakin, mut mulla on aina muutamia tavaroita, jotka ei menis turvatarkastuksesta läpi, joten aina on kuitenkin jotain laitettava ruumaankin...

Me vähän shopattiin Air Berlinin laskuun Dusseldorfissa, mut ei meidän budjetilla paljoa siitäkään hyötyny, ku oltiin kuitenkin jo kotimatkalla ja rahat tosi vähissä. Lisäks meille oli vähän epäselvää, mitä sillä saa ostaa ja toinen ongelma oli se, et kaupat oli menossa kiinni, missään ei oo automaattia, jossa käy Visa Electron ja missään kaupassa ei tunnu käyvän edes ihan perus luottokortti Visa (ihme ja kumma!). Siinä sitten tuntemattomassa kaupungissa kiroilet illalla kylmissäs ilman käteistä, et on se kumma, ku Barcelonan katukauppiaallekin käy Visa, ni sit täällä modernissa Saksassa ei onnistu yhtään mikään. Puhelimen akku tyyttäili jo tyhjyyttään, laturit siellä kadonneissa rinkoissa ja joka kerta lentokentälle soitellessa eri virkailija toisessa päässä (ja saksalaisten englannista ei tajua hevon v*ttua, jos ei osaa saksaa), ni piti kertoa kaikki uudestaan. Ja vielä lennot Helsinkiinki oli rukattu uudestaan, ni jouduttiin hengaa siinä luojan hylkäämässä kaupungissa vielä toinenki päivä... :(

Oli kyl painajaismaisin paluumatka koskaan, vaikka on paljon tullu aiemminki matkusteltua. Ikinä ei oo mitään jääny matkan varrelle. Ei edes sellaisissa kohteissa, joista voisi enemmän olettaa kuin EU:n alueella.

Tietääkö kukaan, että voiko niitä päivittäistavaroiden ostamisia jatkaa vielä takaisin kotimaahan palattua, vai rajoittuiko se vain dusseldorfiin? Saatiin Air Berlinin päätoimistosta joku budjetti per päivä, mut jäi kysymättä. Vai meneekö se sit lopulta muiden vakuutusten piikkiin? Tarvii kohta ostaa ne kamat, mitkä hävis uudelleen... ainakin ne tärkeimmät. Kotiavain, rillit, gps ja kaikkien laitteiden laturit harmittaa eniten. vaatteita on aina helppo ostaa lisää. Rinkka tosin oli aika uusi. Ongelmallisinta täs on se, et kaikki toimii aina kuitit tänne periaatteella. Mul meni kaikki rahat ja luotot noihin matkoihin ja nyt pitäis sitten jostain ostaa nää kaikki kamat uudestaan ensin omilla rahoilla (joita ei ole), jotta voisi saada korvauksen niistä... Lukot pitää todennäköisesti sarjottaa uudelleen. Joskaan kotiavaimella ei tee mitään, ku ei nää tulla kotiinkaan... :)

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 03.11.2007, 23:38:49 »
Suzalle: Kun olet Suomessa, ota välittömästi yhteys kuluttaja-asiamieheen Suomessa. Laadi hänen avullaan kanne ja jatka tarvittaessa vaikka oikeuteen.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #45 : 04.11.2007, 07:21:29 »
Kun Finnair aikoinaan havitti mun laukkunin opin seuraavaa:

- Lentoyhtio tai sen edustaja laittaa systeemiin yhden sahkopostin tai faksin. Sen jalkeen he eivat ilman patistelua tee enaa mitaan vaan jaavat odottamaan.

Itse soittelin muutaman kerran peraan ympari Eurooppaa ja kuulinkin sitten etta laukut olivat eksyneet Sveitsin kautta Afrikkaan missa kadonneet lopullisesti. Finnair itse ei missaan vaiheessa kertonut tata.

- Korvaavien vaatteiden ostamisesta jne. on parempi kayda neuvottelemassa "silmasta silmaan" lento/huolintayhtion edustajan kanssa jo kentalla. On niin kauan kiusana etta jotain irtoaa

- Jos matkatavaravakuutusta ei ole lentoyhtio korvaa matkatavaran painon perusteella. Eli esimerkiksi 20 kilosta kopiopaperia saa suuremman korvauksen kuin 18 kilosta kaviaaria.  Havinneen tavaran arvolla ei ole lentoyhtion korvausvelvollisuudelle mitaan merkitysta, ainoastaan vakuutusyhtiolle

poca

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Tarinoita matkalaukkujen katoamisesta lennoilla
« Vastaus #46 : 17.04.2008, 10:29:35 »
Mun matkalukku on ollut nyt kateissa reilut kolme viikkoa. Laitoin juuri korvaushakemuksen Finskille. Lensin Sevillasta Madridin ja Brysselin kautta Helsinkiin. Laukku oli kuulemma lähetetty matkustuspäivääni seuraavana päivänä Brysselista Suomeen, mutta eipä ole näkynyt ja nyt laukustani ei enää kukaan tiedä mitään.  Viimeinen havainto siis Brysselissä. Soittelen joka päivä RTG tulopalveluun, mutta mitään päivitystä tapahtuneeseen ei ole. Olen lisäksi soittanut Brysseliin ja Madridiin.

Onko antaa vinkkejä mitä vielä voisin tehdä kaivaakseni laukkuni jostain esille?

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #47 : 17.04.2008, 10:35:52 »
Mun matkalaukut (30 ja 32 kiloa) eivät varsinaisesti olleet kadoksissa, mutta ne eivät ehtineet kanssani samalle lennolle Suomeen saakka kun vaihtoaika supistui niin pieneksi myöhästymisen takia. Palvelu oli loistavan hienoa kun kävin ilmoittamassa tiskillä seuraavan yön majapaikkani (kaverini osoite) ja seuraavana aamuna oli laukut ovella. Lisäbonuksena hommassa oli että pienikokoinen kesätyöntekijäpoitsu oli raahannut ne hissittömän talon kolmanteen kerrokseen :)
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Antisuyu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 17.04.2008, 11:19:54 »
Mulla jäi yksi matkalaukku Heathrowille kun olin palaamassa Limasta Suomeen Miamin ja Heathrowin kautta (LIM-MIA-LHR-HEL) AA:n ja BA:n lennoilla pari päivää ennen joulua 2005. Syynä oli, että matkalaukusta (sellainen vanha Kyprokselta ostettu halpalaukku) oli revennyt kahva, jossa oli tietysti kiinni laukun reititystiedot ja myös muovitettu lappu, jossa luki Suomen osoitteeni. Huomasin tapauksen Helsinki-Vantaalla, kun kolmesta matkalaukusta vain kaksi löytyi hihnalta ja tein saman tien Finnairille ilmoituksen.

Soittelin sitten parin päivän välein Finnairin numeroon ja kyselin laukun kohtaloa, ja selvisi että Heathrowin matkatavarahallista oli löytynyt kuvausta vastaava matkalaukku, josta oli revennyt kahva irti ja ilmeisesti reitityslappu (tai mikähän mahtaa olla sen oikea nimi?) löytyi jostain toisesta nurkasta. Laukku tuli sitten Heathrowilta Helsinki-Vantaan kautta Joensuuhun ja kotiosoitteeseen asti joulun välipäivinä vajaan viikon päästä katoamisesta.

Eli kannattaa olla kotiosoite myös laukun sisällä, ainakin jos laukun ulkopuolella se on jossakin kahvassa tms. joka voi revetä irti.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2008, 11:23:06 kirjoittanut Antisuyu »

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 19.04.2008, 11:52:19 »
Aijoo... unohtu sanoa, et rinkat muuten löys kotiovelle jonkun parin kuukauden venttaamisen jälkeen, jos ketään kiinnostaa. Jälleennäkemisen riemu oli kyl suuri ja arvatkaapa, oliko siellä rinkassa ollut viinipullo ehjä? No oli kuin olikin!  :D Ja se oli juhlapäivä se. Arvatkaa vaan, juotiinko se pullo siltä seisomalta hymyssä suin? No totta helvetissä!  :P

Jotenkin näyttäis siltä näiden viestien pohjalta, et ihmiset hukkaa laukkujaan erityisesti EU:n alueella tai monien mutkienkin kautta kaukaa lentäessään viimeistään EU-alueelle tultaessa. Luulis, et se olis just toisinpäin, mut jos lentomatkatavarat hävii, ni ne hävii nimenomaan varmimmin EU:ssa. Hävettää suorastaan.

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 19.04.2008, 12:43:54 »
Tapahtuipa muinoin, kun olin useamman kuukauden jälkeen palaamassa Suomeen lennolla Bordeaux'sta Charles de Gaullen kautta Hkiin.

Lento oli AirFrancella, jonka terhakka lentokenttävirkailija kielsi minua ottamasta pientä reppua & käsilaukkua käsimatkatavaroihin, 2 käsimatkatavaraa oli kuulemma kielletty (tosin pari kk aikaisemmin samaisella yhtiöllä ei ollut asian suhteen mitään ongelmia välillä Bordeaux - Dublin...  ::) ). Jankutus ja kitinä ei auttanut, "absolument pas possible" kuului järkähtämätön vastaus. Ongelmana oli, että olin pakannut tuohon tavalliseen selkäreppuun viinipulloja pitääkseni matkalaukun painon aisoissa. Samoin repussa oli kaikki reissussa ottamani kuvat ja niiden negatiivit (tapahtui aikana ennen digikameroita...). Muuallakaan ei ollut tilaa, joten ei auttanut muu kuin pistää reppu herran ja ranskalaisen lentokenttähenkilökunnan haltuun...

Ranskalainen virkailijatar huomasi surkean ilmeeni, ja lupasi vielä laupiaasti, ettei hätää, saisin kyllä kassini takaisin heti Hgissä...  :P

Kuinka ollakaan, kassi ei sitten saapunutkaan samalla lennolla Hkiin. Melkein itkua siinä tihrustin, kun kuvittelin reppuni mössönä jossain CDG:n takahuoneen lattialla, kaikki kuvat ja negat punaviinissä ja lasinsiruissa lilluen. Aineelliset vahingot olis kyllä korjattavissa, mutta niitä kuvia en saisi mistään takaisin.

No, setä toi lopulta repun 3 pvää myöhemmin kotiovelle. Vannotti äidille, joka sattui olemaan kotona, että "sano sille tytölle, ettei lasipulloja saa koskaan laittaa ruumaan pehmeään kassiin, ihme että säilyivät ehjänä" ... No shit...  ::)
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #51 : 20.04.2008, 13:46:07 »
Pekingin reissulla laukku hukkui mennen tullen, koskaan aikaisemmin ei ole hukkunut. Mennessä Helsinki-Vantaalla kesti puolitoista vuorokautta pistää mun laukkuani lainkaan matkaan, ja palatessa oli niin tiukka vaihtoaikataulu Charles de Gaullella ettei laukku ehtinyt mukaan. Laukku tuli seuraavalla lennolla, ja Helsinki-Vantaalla kesti yli vuorokausi saada laukkuni kolmen tunnin matkan päähän. Eläköön Helsinki-Vantaa!!  ;D
Soarele este galben

poca

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #52 : 21.04.2008, 02:12:01 »
Suza, jos sulla kesti pari kuukautta, niin en sitten vielä menetä toivoa laukun takas saannista...

Clotilde

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : 21.04.2008, 11:02:37 »
Meitin 3sivuinen aruingonsuojateltta(joka tosin ikävien yhteensattumien kautta päätyi olemaan nukkumapaikkana) pääsi myös hieman näkemään maailmaa, sen piti tulla Barcelonasta Helsinkiin, niin menikin käymään Kiinassa ;D

Teltta oli omassa pikku suojapussisansa, maksoi n2e, se piti hylätä jo lentokentällä roskii, mutta koska siitä pirulaisesta oli ollut jo niin paljon vaivaa niin päätettiin laittaa kiinni rinkkaan, mutta eihän virkailija siihen suostunut. Niimpä teltta päätyi omille teilleen, mutta rinkat tulivat perille. Sitten Finskiltä toivat ihan kotiin asti parin kuukauden päästä pienen kovia kärsineen vihreän teltan.. Oli hieman huvittunut mies tuomassa n1kg pientä pussia:D

Nyt auringonsuoja telttaa ei edes raaski heittää pois..

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 23.04.2008, 14:46:37 »
Lensimme Finnairin ja Qatar Airwaysin yhdistelmällä Helsinki-Manchester-Doha-Kuala Lumpur viime syksynä. Laukut jäivät Manchesteriin (meinattiin jäädä itekin...) ja Kuala Lumpurissa marssimme ensin täyttämään lomakkeen katoamisesta ja sitten pyytämään korvauksia Qatarin toimistoon lentokentällä. Puolen tunnin odottelun jälkeen paikalle saapui joku esimies, joka laski meille 200 dollarin edestä ringitejä käteen. Muuta korvausta emme saaneet eikä haetukaan, rahoilla ostimme pari paitaa ja alkkareita eli lähes kaikki jäi "kipukorvauksiin". Laukut toimitettiin kahden päivän päästä hostelliin, joten mitään haittaa huolehtimisen lisäksi ei tullut, kun kaupungissa aioimme muutenkin viipyä. Lomakkeita täyttämässä oli lisäksemme kolme muuta, mutta kukaan ei tullut perässämme Qatarin toimistoon. Ehkä hakivat korvauksia sitten vakuutusyhtiöltään.

Toisen kerran laukku jäi Air Dolomitin lennolla Italiaan, mutta saapui kahden päivän päästä kotiovelle. Olin itse kotona sunnuntaina ja maanantaiaamun työpalaveri piti vetää "sissimeikeillä" eli nukuin meikit naamassa ja tuskinpa nuo miespuoliset työkaverit sitä huomasi  ::) Tarinan opetus: Kaikki meikit käsimatkatavaroihin! Mitään ei nimittäin korvattu, koska suunta oli kotiinpäin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2008, 15:56:44 kirjoittanut myu »

suomiska

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #55 : 23.04.2008, 15:34:11 »
Lensimme Helsinki - Frankfurt - Abu Dhabi - Bangkok ja meidän seurueesta vain minun rinkka jäi tulematta. Infotiskillä tein katoamisilmoituksen ja annoin tuntomerkit. Käskin lähettää laukut suoraan Koh Taolle jonne olimme siis melko suoraan menossa. Rinkka tuli kolmen tai neljän päivän päästä Taolle ja löysin sen omasta bungalowista kiitos ystävällisen bungalowin omistajan (Save Bungalow, suosittelen kovasti).
Takaisin lentäessä rinkkaa ei yllättäen löytynyt helsingissä. Onneksi se kuitenkin löytyi infotiskiltä. Oli tullut aikaisemmalla koneella kuin minä.  ;D

meijikuro

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - elendili@luukku.com
    • Profiili
    • LJ
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 03.05.2008, 11:55:10 »
Matkalaukkuni päätti jättää tulematta kun lähdin Italiaan.
Odotettua n. 1½ tuntia menin jättämään ilmoituksen ja poistuin.
Olin menossa 'leirille', joten yksi isäntäperheeni poika meni selvittämään asiaa lisää ja menin vielä kahteen otteeseen tiskille selvittämään asiat uudelleen.
Isäntäperheeni soitti samana päivänä 3 krt lentoyhtiölle ja ehkäpä hieman 'kovisteli' virkailijoita,koska kaikki tietävät italialaiset toteuttavat asiota verkkaisesti omaan tahtiinsa.
Matkalaukkuni saapui 2 päivän päästä ja selvisi, että se oli koko ajan ollut Milanon lentokentällä.

Tiskillä käytiin liki 6-7 kertaa selvittelemässä,minkäs värinen se laukku nyt olikaan yms. ja puhelinsoittoja tosiaan se n. 3.
mutta ilmestyipähän nopeasta ;>

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 03.05.2008, 14:14:11 »
Nyt on omakin laukkuni hukkunut. Olin tosin sita jo odottanutkin...

Matkalaukkuni hukkui, kun olin muuttamassa espanjaan. Alkuperaisen suunnitelman mukaan lentoni oli maara olla Helsinki - Koopenhamina - Barcelona.
Ensimmainen lento peruttiin teknisen vian vuoksi ja jouduin pitkan odottelun ja uudelleen reitityksen jalkeen lennoille Helsinki - Wien - Barcelona. Jo ennenkuin olin paassyt Helsingista lentoon, sanottiin SAS:lla, etta laukkuja ei saada ulos. Mista ei saada ulos - sita en tiennyt.  ???
No, tama uudelleen reititetty lentoni oli myohassa aika reippaasti ja vaihtoaika Itavallassa oli sitten noin 1 minuutti.
En ole ikina juossut niin lujaa lentokentalla, mutta onneksi odottivat portilla. Laukku ei tietenkaan ehtinyt mukaan.
Barcelonassa kavin tekemassa ilmoituksen ja jouduin monta kertaa selittamaan ennenkuin tajusivat, etta laukku todella on hukassa.

Ikava kylla en tiennyt osoitettani minne laukun voisi lahettaa kun se loytyy, mutta lupasivat lentokentalta soittaa kannykkaani.
Seuraavana paivana soittoa ei kuitenkaan kuulunut ja aloin itse soitella lentokentalle. Jostain syysta yhteenkaan puheluistani ei vastattu ja jossain vaiheessa puhelimestakin meni akku. Laturi tietenkin siella hukkuneessa laukussa.
No, nelja paivaa laukun hukkumisen jalkeen sain yhteyden lentokentalle, kun kavin pomolta kysymassa josko tama voisi sinne soittaa. Minuun kun ei saanut yhteytta enka itse saanut soitettua.

Jouduin tosin hakemaan laukun itse ja kaksi kertaa henkilokunta ohjasi vaaraan paikkaan. Onneksi nyt kuitenkin lopulta sain laukun takaisin. Tasta lahtien tiedan laittaa laturin kasimatkatavaroihin  ;D

Jasso

• Reissaaja
  • Sounds like a plan
    • Profiili
« Vastaus #58 : 17.05.2008, 13:26:52 »
Joku vuosi sitten mennessä isää vastaan Joensuun lentokentälle huomasin kentän olevan muuten suhteellisen autio, mutta hihnalla pyörii yksi tutun näköinen laukku. Koppasin isän alukun siitä ja rupesin etsimään ukkoa jota ei löydy tietenkään mistään. Tiskillä sitten selvisi, että Kreikassa oli mies ja laukku mennyt eri koneisiin ja isän kone tulee myöhässä. jotenkin kummassa se laukku oli kuitenkin päätynyt Joensuuhun pari tuntia ennen omistajaa.
Ratkaisu oli helppo, se täytyi vain ensin keksiä.

oh!yoshimi!

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 17.05.2008, 13:51:31 »
Kerran luulin matkalaukkuni hävinneen, mutta olinkin vain unohtanut, että matkassa oli uusi laukku ja odottelin vain vanhaa tuttua laukkua pyörimään hihnalle.  ::)