Portugalin opiskelu Brasiliassa

(Luettu 10114 kertaa)

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« : 03.06.2005, 19:47:10 »
Tervehdys kaikille!

Onko kukaan opiskellut portugalia brasiliassa, alkeista aloittanut? Missä kaupungissa ja mistä voisi saada kursseista lisätietoa? Hinnat?

Kiitos jos joku ystävällinen sielu osaisi kertoa! :)
ou,sim!

meedja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 07.06.2005, 14:05:07 »
Valitettavasti en osaa asiasta mitään kertoa, mutta jospa sä saat aiheesta tietoa niin olisitko kiltti ja kertoisit mulle myös.
Brasilia ja Portugalin kieli kiinnostavat suuresti :P
Jos ei täältä mitään kielikursseja järjestetä, niin voihan asian tehdä omatoimisestikkin, siellä on varmaan isommissa kaupungeissa maahanmuuttajille järjestettyä kielenopetusta?..tasosta taasen ei voi tietää.
silirimpsis sileä tie, onnetarten ottolasta maailmanääriin vie"

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
ottaa selvää :)
« Vastaus #2 : 07.06.2005, 18:50:27 »
jep, eiköhän infoa rupea löytymään. oon lähössä elokuussa brasiliaan täkäläisen poikaystäväni luo ja hän lupasi tutkailla mahdollisuuksia osallistua kielikursseille. voin vaikka ilmoitella sitten kun tietoa löytyy :)

oikein hauskaa kesää! :)
ou,sim!

iramaria

• Vieras
« Vastaus #3 : 08.06.2005, 21:55:58 »
Ainakin Riossa on valtava määrä erilaisia kielikouluja joissa kyllä portugaliakin opetetaan, ihan alkeista lähtien. Paras ja kivoin tapa on tietty vaan jutella paljon. Itse lähdin viime vuonna täysin kielitaidottomana brasilialaiseen perheeseen asumaan ja muutamassa viikossa oppi jo fraasikirjan avulla perusjutut. Brasilialaiset kun jaksaa jutella vaikka et tajuaisi mitään... Ja tv-saippuat on kans hyviä :D hyvää matkaa, minä lähden heinäkuussa.

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.06.2005, 22:07:56 »
Ystäväni opiskeli Curitibassa ja oli kyllä valintaansa enemmän kuin tyytyväinen. Käväisin itsekin 3 päivän verran ja viihdyin tosi hyvin, joten jos Rion kaltainen jättiläiskaupunki ei innosta, niin Curitiba on aika mielenkiintoinen vaihtoehto sille.

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
kielikurssit
« Vastaus #5 : 12.06.2005, 21:57:30 »
kiitos infosta! :) itse suuntaan sao pauloon ja luulisin, että sielläkin on valinnan varaa kursseissa, toivottavasti... :)

iramaria: kuinka kauan olet reissussa ajatellut viipyä? ja minne päin suuntaat? hyvää reissua sullekin, kyllä niitä lepposia päiviä riittää, vaikka on "talvi"... :)

socalled7: opiskeliko ystäväsi brasiliassa pysyvästi jossakin paikallisessa koulussa, vaiko ihan vaan kielikurssilla? itse tutkailen kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, ja maahan jääminen on yksi niistä (tosin helpommin sanottu kuin tehty...mutta saahan sitä aina haaveilla ;)
ou,sim!

Juanito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.06.2005, 01:45:08 »
Itse aloitin portugalin opiskelun talla viikolla Riossa. Viime perjantaina kiertelin ympari kaupunkia vertaillen eri vaihtoehtoja, joita on tarjolla ja paadyin aloittamaan opiskelun ryhmakurssilla. Ei sinansa paras vaihtoehto, mikali on jo espanja hallussa, koska valtaosa muista opiskelijoista on pohjois-amerikkalaisia, joille taysin erityyppisen kielen omaksuminen nayttaa olevan kovin tyolasta. Aiheuttanut pienta turhaumaa kerrata itselle helppoja asioita uudestaan ja uudestaan.

Suurin osa kouluista tarjoaa pelkastaan one-to-one opetusta, jota olen itsekin pari kertaa kaynyt kokeilemassa ja voin sanoa, etta huomattavasti tehokkaampi vaihtoehto, joskin kalliimpi. Yksityistuntien hinnat pyorii 40-50 realin paikkeilla (1 eke on noin 3 realia), tosin tuntemalla oikeita ihmisia opetusta loytyy 15 realin hintaan.

Itsellani oli tarkoitus osallistua paikallisen yliopiston kuukauden intensiivikurssille, mutta se alkaakin vasta heinakuussa, mika ei sopinut suunnitelmaan. Kaverit, jotka kyseiselle kurssille ovat osaa ottaneet, ovat olleet kovin tyytyvaisia. Ainakin hinta/tuntimaara suhde on kohdallaan; 8h per paiva kuukauden ajan ja hintaa rapiat 500$. Ja mikali espanja on hanskassa jo ennestaan niin kurssin jalkeen saa oikeuden opiskella brasialaisten kanssa normaaleilla yliopistokursseilla. Joten olettaisin tason olevan aika hyva.

Mitas muuta...useimmat tutut, jotka ovat taalla kielta opiskelleet, ovat olleet joko Macieóssa tai Bahiassa pohjoisemmassa, mutta itse olen taysin rakastunut Rioon, todella mielenkiintoinen kaupunki kaikkine vastakohtaisuuksineen. Hieman vaarallinen tosin, kuluneen viikon aikana pari kaveria samasta asuinkompleksista on saanut luopua rahoistaan katulasten toimesta. Opiskelu on tosiaan mahdollista lahes missa tahansa suuremmassa kaupungissa taalla, mutta kannattaa varautua siihen, etta maksamaan joutuu enemman kuin esim. espanjan opiskelusta muissa e-amerikan maissa.

Viikossa olen oppinut jo parjaamaan kohtuullisesti, aantaminen tosin on hieman tyolasta viela. Meinaa espanja puskea vakisin lapi. Jos espanjan osaamisesta on apua kieliopin ja lukemisen kannalta(itse pystyin lukemaan sanomalehtia vaivatta opiskelematta paivaakaan portugalia), niin aantamisen puolesta siita on pelkkaa haittaa. Jees, kaikki joukolla Rioon kielta opiskelemaan, uskomaton kaupunki!
ärlden är som en bok. Och dom som alltid stannar hemma läser endast den första sidan.

Juanito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.06.2005, 02:08:22 »
Lainaus käyttäjältä: "iramaria"
Ainakin Riossa on valtava määrä erilaisia kielikouluja joissa kyllä portugaliakin opetetaan, ihan alkeista lähtien. Paras ja kivoin tapa on tietty vaan jutella paljon. Itse lähdin viime vuonna täysin kielitaidottomana brasilialaiseen perheeseen asumaan ja muutamassa viikossa oppi jo fraasikirjan avulla perusjutut. Brasilialaiset kun jaksaa jutella vaikka et tajuaisi mitään... Ja tv-saippuat on kans hyviä :D hyvää matkaa, minä lähden heinäkuussa.

Olen taysin samaa mielta siita, etta hyva tapa oppia kieli, on toki puhua paljon. Mutta, mutta...mita olen havainnut, on etta monet, jotka ovat viettaneet taalla jo useita kuukausia kuitenkaan opiskelematta paivaakaan portugalia, saavat toki asiansa sanottua, mutta yleensa mita he sanovat, on ns. heittaa-loyly-kiuas kielta (ruotsin opettajani kayttama termi :) ). Itse ainakin tykkaan sanoa asiani edes suurin piirtein oikein... Taitaa taas tama suomalaisten perinteinen opiskelumetodi pistaa esiin eli ei sanota sanaakaan ennen kuin osataan kielioppi ulkoa, nain hieman karrikoiden  :D  Tasta asiastahan voi olla montaa mielta, eihan kaikilla ole tavoitteena oppia muuta kuin tulemaan toimeen joten kuten arkipaivan tilanteissa. Joka tapauksessa kielen perusteiden, ei pelkkien fraasien osaaminen auttaa jasentamaan omaa ulosantia kummasti. Vahan off-topic, mutta liittyypa kuitenkin kielen oppimiseen ja kayttamiseen.
ärlden är som en bok. Och dom som alltid stannar hemma läser endast den första sidan.

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.06.2005, 20:23:59 »
Vau! Olipas mukava lukea sun viesti! Kursseissa siis löytyy ja hinnoissa myös! Pitää itekkin sitten paikan päällä suorittaa vertailua ja yrittää istuttaa ittensä parhaaseen mahdolliseen hinta-laatu - suhteeltaan.  

Off the topic: Kuinka kauan oot meinannu reissussa viipyä? Ja ootko ajatellu muita kaupunkeja koluta reissun aikana? Mun matkakuume nousi huippulukemiin, eikä jaksain millään odottaa elokuuhun ja sitä että kone lähtee kohti Brasiliaa...*huoh* :wink:  Mutta oikein mahtavaa reissua sulle!:)
ou,sim!

Juanito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.06.2005, 21:47:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Helinä"
Vau! Olipas mukava lukea sun viesti! Kursseissa siis löytyy ja hinnoissa myös!

Muutama linkki, jos haluat tutkailla eri kouluja ja hintoja:
http://www.languagecourse.net/escuelas-cursos--brasil.php3
http://www.studyabroadlinks.com/search/Brazil/Learn_Portuguese/
Yliopiston kurssi:
http://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccci/portuguese.html
Sama koulu loytyy ainakin São Paulosta, luultavasti muistakin isoista kaupungeista. Ja muutenkin pienempia kouluja on helppo loytaa, vaikka tarjonta ei ole niin nakyvaa kuin espanjan osalta on monissa latinalaisen amerikan turisti/reppureissukohteessa.
Lainaus

Off the topic: Kuinka kauan oot meinannu reissussa viipyä? Ja ootko ajatellu muita kaupunkeja koluta reissun aikana?

Taidan suunnata kotia kohti samoihin aikoihin kuin sina lennat tanne pain, vuodet paivat jo takana nailla nurkilla, tai siis LAn ja Rion valilla. Eikohan tassa tule koluttua muitakin paikkoja Brasiliassa, alunperin paadyin tanne puolivahingossa, kun tilanne Boliviassa alkoi kaymaan hieman tukalaksi ja Varigilla oli viela toimintaa El Alton kentalla monien muiden yhtioiden jo peruttua lentonsa. Enka ole katunut ratkaisuani hetkeakaan  :D.

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.06.2005, 20:53:39 »
Kiitos linkeistä, kävin katsomassa ja uskon itselleni sopivan kurssin löytyvän kunhan ensin tutustun kursseihin ja kouluihin tarkemmin! :) Oikein hyvää kotimatkaa kun palaat Suomeen, varmasti monta kokemusta rikkaampana ja viisaampana:)
ou,sim!

iramaria

• Vieras
helinälle
« Vastaus #11 : 20.06.2005, 15:56:01 »
Lähden siis 24.7., vielä en tiedä miten kauan viihdyn, mutta kämppä mulla on tammikuulle, joten... Periaatteessahan viisumia ei kyllä saa kuin 90+90 päivää ja duunin, ainakin laillisen, saaminen on hiukan vaivannäköä vaativa juttu. Mutta useampia kuukausia aion olla kuitenkin.

Asustan siis Riossa, tarkemmin Flamengossa. Laita ihmeessä viestiä jos seuraa kaipailet.

...Ja sitten jos jollain on huippuhyviä vinkkejä paikkoihin São Paulo, Florianópolis ja Porto Alegre, niin kiitän ja kumarran! Paljoa en yhdessä paikassa ehdi, kun matkaseuran lomailuaika on rajallinen, mutta jotain kumminkin.

Ei enää montaa yötä!

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 21.06.2005, 11:20:54 »
Sulla todella käy yöt vähiin:) itse suuntaan Brasiliaan 7.8 eikä tässä enää nyt NIIN pitkä aika ole... ;) Olen myös tulossa Rioon jossakin vaiheessa reissua ja otan yhteyksiä jos vaan reissun päälle pitemmäksi aikaa jään (näin aluksi kuukausi mutta saattaa venyä useammaksi jos saan opiskeluasiat täällä Suomen päässä kuntoon). Hauskaa reissua!!:)
ou,sim!

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: kielikurssit
« Vastaus #13 : 25.06.2005, 16:11:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Helinä"

socalled7: opiskeliko ystäväsi brasiliassa pysyvästi jossakin paikallisessa koulussa, vaiko ihan vaan kielikurssilla? itse tutkailen kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, ja maahan jääminen on yksi niistä (tosin helpommin sanottu kuin tehty...mutta saahan sitä aina haaveilla ;)

Kyseessä oli 4 vkon pituinen kielikurssi, ellen ihan väärin muista niin paikallisen yliopiston järjestämä. Hän kyllä asui Brasiliassa poikaystävänsä luona muutenkin pidempään, taisi olla lähes vuoden, ja ovat aikeissa muuttaa jonain päivänä takaisinkin sinne.

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 25.06.2005, 20:44:15 »
ok, arvelinkin kyseessä olleen kielikurssin. Kiitos vastauksista! ja hauskaa kesänjatkoa!:)
ou,sim!

RiodeJaneiro

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - ota yhteys niin saat sen
    • Yahoo Instant Messenger - ask
    • Profiili
    • Sähköposti
Portugalin opiskelu
« Vastaus #15 : 05.02.2008, 18:26:19 »
Helsingissä voi opiskella portugalia Brasilian suurlähetystössä ja yliopistossa alkeista aina edistyneimmille tasoille asti.
Itse olen myös siellä opiskellut ja asun Rio de Janeirossa, täältäkin löytyy portugalia ulkomaalaisille lähes jokaisessa kielikoulussa, mutta sinun täytyy osata ainakin englantia tai muuten se on erittäin hankalaa.
Voin myös opettaa portugalia tarvittaessa.
Nyt Sinullakin on mahdollisuus saada suomenkielistä luotettavaa ja turvallista apua kaikissa mahdollisissa tilanteissa Rio de Janeirossa ollessasi ja matkasi suunnittelussa. Asun Riossa!

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.02.2008, 21:22:20 »
Hei Rio!

Alkuperäinen viestini on aika vanha, jo vuodelta -05, tässä ajassa olen ennättänyt asua Brasiliassa useampia kuukausia ja palata Suomeenkin poikaystäväni kanssa. Portugali on hanskassa (tosin Suomeen paluun jälkeen väkisinkin unohtuu asioita!) ja sitä tulikin opiskeltua Helsingissä Brasilian suurlähetystössä ja sitten São Paulossa kielikoulussa nimeltään Intensivo. Mutta noita yliopiston kursseja kyllä voisi harkita:)

Saanko uteliaisuuttani kysyä, mikä sinut vei Brasiliaan? :) Mukavaa viikonjatkoa ja hauskoja karnevaaleja! :)
ou,sim!

iramaria

• Vieras
« Vastaus #17 : 05.02.2008, 22:28:40 »
Monet englanninopettajat / englannintaitoiset portugalinopiskelijat antavat myös mielellään portugalin yksityistunteja. Omastakin kaveripiiristä löytyy useita - jos jotakuta kiinnostaa niin voin kysellä tarkemmin tai antaa vaikka jonkun meilin.

Helinä, kiva "nähdä" täällä taas :)

RiodeJaneiro

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - ota yhteys niin saat sen
    • Yahoo Instant Messenger - ask
    • Profiili
    • Sähköposti
Rio de Janeiro
« Vastaus #18 : 05.02.2008, 23:13:15 »
Hei Iramaria, Helinä ja kaikki

Vastasin jo yksityisesti Helinälle. Tunnen myös paljon paikallisia opettajia. Yksityisopetus on kalliimpaa kuin ryhmäopetus, mutta siten voi tietysti saada juuri sellaista opetusta kuin tarvitsee ja voi valita ajankohdan paremmin omiin tarpeisiin sopivaksi. Myös suomalaisille yksityisopetuskin tuntuu halvalta.

Iramaria, missä täällä Riossa asut? Itse asun tällä hetkellä Copacabanalla. Lähitulevaisuudessa on tarkoitus muuttaa Barraan.

Hauskaa karnevaaliaikaa kaikille :)
Nyt Sinullakin on mahdollisuus saada suomenkielistä luotettavaa ja turvallista apua kaikissa mahdollisissa tilanteissa Rio de Janeirossa ollessasi ja matkasi suunnittelussa. Asun Riossa!