Rinkka pollitty ja muuta kivaa Makedoniassa (sk)

(Luettu 4117 kertaa)

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tehdaan nyt tammoinen pienimuotoinen matkakertomus parin viime paivan pyorityksesta tannekin.
  Albaniassa ja Kosovossa vietetyn reilun viikon jalkeen ajattelin, etta Makedoniassa sita voi taas hieman rentoutua edella mainittejun paikkojen hardellin jalkeen. Vietinkin erittain mukavat kolme paivaa Ohridissa hyvassa seurassa Mimi Apartments-nimisessa guesthousessa(vinkki). Eilen oli sitten taas aika heittaa rinkka selkaan ja ottaa yobussi Belgradiin.
  Ohridin bussiasemalla on melkoinen vilske paalla, ja bussit Skopjeen on aina aivan taynna. Kun bussi saapui asemalla, heitin rinkkani ihan normaalisti bussin tavaratilaan ja hyppasin sisaan bussiin, etta saisin istumapaikan. Kerrankin sain nukuttua hieman 3,5 tunnin bussimatkan aikana ja saavuin suhteellisen virkeana Skopjeen, missa oli tarkoitus vaihtaa bussia.
  Kuinka ollakaan, rinkka oli matkan aikana tai jo Ohridissa kadonnut bussin tavaratilasta. Kello on jotain kymmenen illalla. Tietenkin siina vahan hataantyy, kun tavarat on kateissa. Kohta ymparilla kauhee hardelli ja kaikenlaista saatajaa kimpussa. Joku paikalline sankari, joka osas puhua englantia, kertoo mulle, etta heilla on jo monia epailtyja. Ooo, niin varmaan, kun seisoin bussin vieressa, kun luukut avattiin, eika rinkkaa enaa ollut.
  Turvallisuuspaallikon, tai mika ikina olikaan, kanssa tarkastettiin videonauha bussin saapumisesta, eika kukaan pollinyt rinkkaani. Se oli siis viety jo aikaisemmin. Bussi pysahtyy monta kertaa matkan aikana. Ohridin asemalla ei ole videovalvontaa, eli sielta ei voitu auttaa.
  Sama paikallinen sankari oli kylla sen verran kiltti, etta vei mut poliisiasemalle ja sielta takaisin linja-autoasemalle. poliisista kerrottiin, etta palataan asiaan aamulla.
  Bussiasemalta taa avulias kaveri sit lahti kotiin ja sano jollekin toiselle aijalle, etta heittaa mut hotellin. Skopjen ainoo hostelli oli taynna ja taa kaveri vei mut hotellin(53 ersee), mutta ei siina vaiheessa paljon kiinnostanut. Taalla ei oikein oo halpaa majoitusta yoaikaan tarjolla. Sama kaveri lupas tulla hakeen mut aamulla ja heittaa poliisiasemalle.
  Illalla sit soittelin kotio ja kerroin ikavat uutiset. Olin niin vasynyt ja kyrpiintynyt, etta nukuinkin makoisat 7 tunnin younet. Aamulla taa kaveri oli odottamassa silloin kun sovittiin. Arvelinkin, etta tasta kaverista tulee viela hankaluuksia, mutta jotain taytyi yrittaa. Mentiin poliisiasemalle, jossa oottelin jonkun tunnin, etta englantia puhuva poliisi tulisi paikalle.
  Sitten, kun  englantia puhuva herra poliisi lopulta tuli paikalle, selvisi, etta han ei osaa puhua englantia. Taa mun kuskikaveri sanoi, etta poliisiseta sanoo: "ei oo meidan ongelma, pista kaveri takasin Ohridiin ja kaske tekeen ilmoitus siella." Kiitos vaan!
  Kuski ajo mut sit bussiasemalle, missa yrityn paasta eroon hanesta. Loppujen lopuksi jouduin maksaan noin 30 ersee, mika on aika helvetisti taalla. Toivottavasti vakuutus korvaa, mutta mitaan kuittia ei tietenkaan ole. Hotellista on kuitti, saa naha miten kay.
  En tietenkaan tietenkaan lahtenyt takaisin Ohriin, vaan yritin selvittaa aisioita eka taalla. Makedoniassa on paljon eri bussiyhtioita, ja tietenkan taman mun yhtion toimistossa ei ollut ketaan paikalla. meika siina sit pyorii muissa toimistoissa, ja pyytelee vakee soittaan jonkun paikalle kyseiseen toimistoon. Noin puolen tunnin paasta herra Senor saapuu paikalle. Sita ennen tapasin amerikkalaisen tyton, jolla oli tuttuja Ohridissa, jotka lupas auttaa siella paassa.
  Toimiston seta oli onneks mukava ja halytti paikalle toisen toimiston tyontekijan, Danielan. Ilman Danielaa on ois kylla ikina saanut mitaan dokumenttia nailta poliiseilta kotiin viemisiksi. Tasta alkoi totaalinen pyoritys ympari Skopjea, etta ei paremmasta valia. Tanaan olen kaynyt yhteensa kolmella eri poliisiasemalla, joista yhdella kolme kertaa. Lisaksi on lahetetty fakseja Ohridiin ja lisaksi olen kaynyt yhdessa asianajotoimistossa.
  Lopulta yhdeksan tunnin pyorityksen jalkeen olen onnistunut saamaan makedoniankielisen raportin poliisilta, missa on joku leima. Danielakin joutui lahtemaan hakemaan lastaan tarhasta, eika olisi muutenkaan osannut kaantaa sita englanniksi. oli puhunut viimeksi englantia kuulemma 20 vuotta sitten, mutta kylla se silti ihan hyvin sujui. Paivan aikana selvisi muun muassa, etta Danielan palkka on 140 euroa kuussa.
  No mita sitten katosi. Suurimmat menetykset lienee itse rinkka ja 130 ersee maksanut ul-makuupussi seka sadan euron rahakatko rinkassa. Tapanani ei ole matkustaa mitenkaan kevyesti ja 65-litranen oli tayteen ahdettu. Albanian tuliaisetkin meni, perkele!
  Tanaan jatkan reissua Belgradiin. Nyt voidaan puhua, etta mies en kevyella varustuksella liikkeessa. Paalla on likanen t-paita ja onneksi huppari. Jalassa kalsarit ja shortsit mallia polvihousut. Kenkina sandaalit. Onneksi kannykan laturi sattui olemaan paivarepussa. Digikameran ja cd-soittimen laturit meni. repussa on lonely planetin eastern europe, yks toinen kirja, cd-soitin(ei akkua jaljella) seka aurinkorasvaa ja rulla vessapaperia. Hauska lisa edella mainittuihin on villasukat, jotka olin ottanut reppuun, etta jalat ei palelisi yolla bussissa.
  Aurinkohan on paistanut viimeiset kolme viikkoa koko ajan, mutta illalla keli yllattaen muuttui. Nyt taalla on satanut koko paivan ja lampotila on 15 astetta. olen aika koominen naky shortseissa ja sandaaleissa.
  No taytyy toivoa, etta loppureissu sujuu valoisimmissa merkeissa ja saan vakuutukselta menetetyt tavarat rahassa takaisin. Isa on hoitanut asioita Suomen suunnalla ja vakuutusyhtiolle on ilmoitettu tapahtuneesta. Kaikki tarkeet dokumentithan mulla oli niin sanotusti paalla, eli ne on tallessa.
  No tassa on viela pari tuntia aikaa ennen bussin lahtoa. Jos vaikka lahtis ostaan deodoranttia ja partahoylan, etta huolivat viela johonkin hostelliin sisalle. Kengat ja housutkin ois ihan kivat.

Big Poppa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 07.06.2005, 21:56:42 »
ohhho, näitä ei sit varmaan pitäs lukee just ennen omaa reissua :P
melko huono mäihä.

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.06.2005, 16:56:49 »
Morjesta taas!
  Eilen sit lopulta alko asiat rullaan, kun bussifirman aijan Ranskassa asuva poika (ammatiltaan tulkki) oli Skopjessa kaymassa. Bussifirman aija kutsu mut illaksi kylaan Skopjen lahioon, missa taa poika sit kaansi raportin englanniksi. Juotiin siina viela parit bisset ennen bussin lahtoa ja tonattin bussifirman aijan fiat uno makilahdolla kayntiin.
  Taraytin sitten yobussilla tanne Belgradiin ja olin perilla noin viiden aikaan. Vetta satoi tietenkin kaatamalla ja lampotila alle kymmenen astetta. Olin edelleen shortseissa, kun en eilen ehtinyt mitaan ostoksia tehda.
  Hyppasin sit ekaan nro. 2 ratikkaan, minka nain. Luonnollisesti se lahti vaaraan suuntaan, mika ei kylla haitannu, koska ratikka ajaa ympyran. Loysinkin hotellin lopulta helposti, mutta sinne ei paassyt viela kuudelta kirjautuun sisaan. Ei muuta kuin lahimpaa burek-kuppilaan lammitteleen ja syomaan. Vedinkin siina kolme piirakkaa, mutta olikin aika hevosen nalka. Eilen en oikein ehtinyt syoda kunnolla koko paivan aikana.
  Seiskan aikoihin paasin sisaan hotelliin ja saman tien nukkumaan ja kiskoinkin makoisat kuuden tunnin paivaunet. Tanaan ois tarkoitus vahan tehda ostoksia, mutta vetta sataa kaatamalla. Hotellilta neuvoivat lahteen bussilla vahan matkan paahan ostoskeskukseen ostoksille, missa kaikki olisi paljon halvempaa. Ei vaan oikein viitsi lahtee naissa shortseissa mihinkaan pidemmalle. Tassa Belgradin keskustan ostoskaduilla hinnat on vahintaan Suomen tasoa.
  Nyt nayttaa silta, etta tanaan joutuu hotellin baarissa vahan nollaan tilannetta illalla, ainakin, jos kelit ei muutu yhtaan  paremmiksi.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 08.06.2005, 21:49:04 »
Olipa ikävä tuuri!

Olen joskus itse miettinyt samaa turvallisuusongelmaa busseissa matkustaessa. Mitään ei kuitenkaan koskaan ole sattunut. Olisiko rinkka voinut kadota Ohridissa? Tuntuu kummalta, että jollakin olisi ollut pokkaa niin pienessä kylässä käydä varastamassa toisen rinkka bussista ja sen kanssa kulkea autolleen. Sellaisen olisi nähnyt moni.

Toivottavasti toivut katastrofista ja matkasi jatkuu paremmin.

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.06.2005, 12:41:22 »
Moi!

Pistetaan nyt viela, etta tarkeimmat hankinnat on nyt tehty. Reissu jatkuu taas valoisimmissa merkeissa ja ilmakin on paranemaan pain. Oppiipahan matkustaan hieman kevyemmin, kun mihin on normaalisti tottunut.

Cherbourg

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.07.2005, 19:46:19 »
Oho. Huono säkä sulla. Itse menen Makedoniaan elokuussa, toivottavasti tavarat pysyy tallessa :b

alibaba

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.07.2005, 16:28:33 »
Mä oisin ihan shokissa, jos multa häviäis rinkka. :shock:

Kiinnittääkö kukaan omaa reppuaan varmuuden vuoksi vaikka munalukoilla&ketjuilla ym. kiinni jonnekin sinne tavaratilaan?

Apamobil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.07.2005, 11:37:56 »
Heh, itse olin varmaan melkein samoihin aikoihin Makedoniassa, mutta Ohrid-Skopje-välillä rinkka pysyi tallessa... Itse asiassa ei tullut edes tuommoinen pöllintämahdollisuus mieleen, ihan hyvä että joku palauttaa välillä maan pinnalle, ettei mene touhu liian huolimattomaksi.
Maailman rannat avarat, tahdotko mukaan tulla?

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.08.2005, 14:10:25 »
Vihdoin ja viimein sain korvaukset vakuutuksesta. Viivytys ei johtunut millään lailla vakuutusyhtiöstä, vaan omasta laiskuudesta, kun en jaksanut täyttää papereita heti täällä Suomessa. No, nyt onkin aika hyvä matkakassa seuraavaa reissua silmällä pitäen, meinaan sain korvauksia yhteensä 1420 euroa. Matkavakuutuksessani ei muuten ollut matkatavaravakuutusta, mutta onneksi kotivakuutukseni korvasi myös matkatavarat(85 euron omavastuu). Sitä, mistä nuo korvattavat 1420 euroa kertyi, en viitsi tässä sen paremmin selvitellä  :wink: