Junamatkustus Italiassa

(Luettu 85533 kertaa)

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
Vs: Junamatkustus Italiassa
« Vastaus #40 : 22.02.2007, 11:53:42 »
Italian junaliikenteen hinnat ovat Suomen opiskelijahinnoissa, että ei sille alennukselle varmaan ole tarvettakaan.

Kun opiskelin Italiassa, meille kirjoitettiin yliopiston puolesta joku lappu italiaksi millä olisi pitänyt aleja saada kun näyttää sitä lipputätskälle, mutta ei sillä mitään herunut. Eipä kyllä haitannutkaan, kun se nyt ei kallista kumminkaan ole.
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #41 : 22.02.2007, 12:42:38 »
Liikuttaessa ilman interraillippua, kannattaako ostaa liput etukäteen trenitalia.comista, vai ovatko samoissa hinnoissa paikanpäällä asemalta ostettaessa?  :?  Halvimmillaan löysin Rooma-Firenze €14.90 ja Firenze-Milano €17.90, jos jaksaa puksutella hitaammilla.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 22.02.2007, 12:46:38 »
Suurinpiirtein samat hinnat paikanpaaltakin lippuluukulta.

Italia on halpa maa junailla.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 26.02.2007, 18:29:10 »
Ovatkos nuo Trenitalian sivuilla myytävät Smart-hintaiset liput henk. koht. vai avoimia henkilön suhteen?

Pitäisi tilata moinen, mutta toimittavat vain Italiaan, joten pitääkö alkaa jotain co:ta tunkemaan kaverin osoitteeseen, vai voiko vaan tylysti lähettää hänen nimellään, ja silti käyttää lipun itse?

(19€ Zürich-Milano, joten hinnalle ei olisi pilattu)
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #44 : 26.02.2007, 18:46:43 »
Ei niissä mitään nimiä pitäisi lukea. Tosin, tuoltakin ongelmalta vältyt kun valitset toimitustavaksi self servicen eli koodilla käyt sitten tulostamassa liput aseman junamaatista (olettaen että menet ennen Zürichiä käymään Italiassa, vai lähettääkö kaverisi liput edelleen sulle?).

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 27.02.2007, 11:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"
Ei niissä mitään nimiä pitäisi lukea. Tosin, tuoltakin ongelmalta vältyt kun valitset toimitustavaksi self servicen eli koodilla käyt sitten tulostamassa liput aseman junamaatista (olettaen että menet ennen Zürichiä käymään Italiassa, vai lähettääkö kaverisi liput edelleen sulle?).
Kaveri toisi minulle liput kun tulee käymään Suomessa, itse menen vasta toukokuussa tuolle suunnalle, ja silloinkin nimenomaan ensin Sveitsiin.

Saahan lippuja toki sieltäkin päästä, mutta tuo Smart hintahan edellyttää nimenomaan väh. kahden viikon ennakko-ostoa, ja silloinkin rajoitetuin paikkamäärin.

Henk. kohtaisuus askarruttaakin juuri halvemmasta lipputyypistä johtuen, Suomessakin halvemmat opiskelijaliput ovat henkilökohtaisia vaikka junaliput eivät pääsääntöisesti ole.
Nämä kun kelpaavat vielä aikuisellekin, niin en ihmettelisi vaikka Trenitalia haluaisi estää jälleenluovutusta tai myyntiä.

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 27.02.2007, 11:37:02 »
Noh. Italiassahan ei ole erikseen mitään lasten tai opiskelijoiden alennuksia, kaikki kulkee samanhintaisilla lipuilla (paitsi että Trenitalialla on noin miljoona erilaista kanta-asiakas/alennuskorttia). Viime vuonna Italiassa käytin usein Happy train -tarjousta jolla sai viime hetken lippuja kympillä - silloin poikaystävä osti ja maksoi ne aina netissä mun puolesta, itse noudin lippuni sitten sieltä aseman junamaatista. Junamaatti kyllä kysyi varauksentekijän sukunimeä mutta ei sitä lipussa lukenut - ja vaikka olisi lukenutkin ei se luultavasti olisi kiinnostanut konduktööriä pätkääkään.

Miksei kaverisi voi sitten tehdä mutkaa lähimmälle asemalle tai matkatoimistoon, nekin kun myy noita smart-lippuja, siellä ehkä tiedettäisiin varmemmin että tuleeko siihen lippuun nyt nimeä vai ei...

(Muuten, Suomessakaan ei enää lue opiskelijalipuissa nimeä.)

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 27.02.2007, 13:24:21 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"
Noh. Italiassahan ei ole erikseen mitään lasten tai opiskelijoiden alennuksia, kaikki kulkee samanhintaisilla lipuilla (paitsi että Trenitalialla on noin miljoona erilaista kanta-asiakas/alennuskorttia). Viime vuonna Italiassa käytin usein Happy train -tarjousta jolla sai viime hetken lippuja kympillä - silloin poikaystävä osti ja maksoi ne aina netissä mun puolesta, itse noudin lippuni sitten sieltä aseman junamaatista. Junamaatti kyllä kysyi varauksentekijän sukunimeä mutta ei sitä lipussa lukenut - ja vaikka olisi lukenutkin ei se luultavasti olisi kiinnostanut konduktööriä pätkääkään.

Ko. matkalle ainakin nettissä myydään myös lasten, nuorten ja eläkelläisten lippuja jotka ovat halvempia kuin "tavalliset".

Lainaus

Miksei kaverisi voi sitten tehdä mutkaa lähimmälle asemalle tai matkatoimistoon, nekin kun myy noita smart-lippuja, siellä ehkä tiedettäisiin varmemmin että tuleeko siihen lippuun nyt nimeä vai ei...

Kyllähän hän voisi, mutta helpompi ratkaisu olisi kuulemma jos liput saisi postitse, toimitus kun maksaa mitättömät 0,60snt.

Pitänee kuitenkin patistaa sinne lipputoimistoon, kiitokset jokatapauksessa vastauksista.
Lainaus

(Muuten, Suomessakaan ei enää lue opiskelijalipuissa nimeä.)

Koskas tämä on muuttunut? Juuri täyttyneessä sarjalipussani komeilee ainakin vielä nimi (viimevuoden puolella ostettu), ja muistelisin kyllä tämän vuoden puolellakin ainakin junamaatin nimeä kysyneen. Se on tietysti oma lukunsa kiinnostaako konduktöörejä mitä lipun nimenä lukee.

mampa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 27.02.2007, 13:35:55 »
Eikö kellään ole negatiivisia kokemuksia?

Itselleni melkeinpä kaikki junamatkailussa sattuneet ongelmat ovat tapahtuneet Italiassa.

Kaksi kertaa olen joutunut nukkumaan yöjunassa käytävän lattialla tuplabuukkauksen takia. Enkä kummallakaan kerralla ollut ainut käytävällä majaillut. Ensimmäinen kokemus lattiasta oli Rooma - Venetsia välillä ja toinen suuntautui Milanosta kauas etelään jollekin pienemmälle asemalle. Konnarit vain nostelivat olkapäitään (eiväthän he tietenkään asialle mitään voineet siinä vaiheessa).

Kerran olen odottanut junaa Venetsiasta noin sata kilometriä triesteen päin olleella pienellä asemalla. Juna ei tullut, odotin, ei tullut. Sain selville omalla alkeellisella italian kielen taidollani, että juna ei vain tule. Mitään syytä tähän ei kuulemma ollut. Sainpa sitten nauttia kyseisestä alueesta ylimääräiset 14 tuntia, jotta pääsin junaan joka tuli ja oli vielä menossa samaan suuntaan kuin minä.

Eiväthän nämä mitään suuria ongelmia ole olleet, mutta muissa maissa (Ruotsia lukuunottamatta) ei minulla ole ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia junissa.

peski

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 02.04.2007, 00:24:02 »
Sellainen vinkki, että jos ostaa lipun kuuden pedin makuuvaunuun (Cuccette C6), niin ei missään nimessä kannata valita alapetiä. Sekä keski-, että varsinkin yläpedissä tilaa on kohtuullisesti, mutta alapedissä tulee keskikokoisellekin ahdasta. Itse tein tuon virheen nyt viikolla 13, kun matkustin yöjunalla ensin Roomasta Torinoon ja parin päivän päästä toisin päin.

Muuten ei Trenitaliasta jäänyt mitään pahaa sanottavaa. Junat olivat aikataulussa, hinnat edulliset ja palvelu sujuvaa. Myöskään tässä ketjussa mainittua lipuntarkastus-herätys ongelmaa ei ollut. Konduktööri otti lipun heti matkan alussa itselleen ja toivotti hyvää yötä. Aamulla noin kymmenen minuuttia ennen kohdetta hän sitten tuli lipun kanssa herättelemään. Tiedä sitten onko näissä käytänteissä eroja junatyyppien välillä.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 14.04.2007, 13:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: "mampa"
Eikö kellään ole negatiivisia kokemuksia?

Jonkun verran olen Italiassa junalla liikkunut eikä mitään ongelmia, mikä johtuisi kyseisen maan veeärrästä, ole ollut. Ainiin, kerran oltiin menossa Castellanzasta Vareseen perjantaina, mutta lakko osui juuri sille päivälle. Mentiin siis lauantaina. Mielestäni ne lakotkaan eivät ole niin yleisiä, kuin mitä puhutaan.

Yksi ja ainoa ikävä kokemus tapahtui kesällä 2005 Rooma-Verona välillä. Napolilainen noin kolmekymppinen epäsiisti juoppo oli minun, ystäväni ja parin muun naisen kanssa samassa hytissä. Huusi asioitaan kovaan ääneen koko yön, paukutti käytävällä penkkejä seinää vasten ja käyttäytyi muutenkin agressiivisesti. Kun konnari sitten tuli miestä rauhoittelemaan, ahdisti mies konnarin hytin nurkkaan eikä meinannut päästää pois. Siinä sitten konnari lähti ja meni joku puoli tuntia niin jonkinlaiset rautatiepoliisit korjasivat miehen parempaan talteen. Sai edes vähän nukuttua.  :wink:
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 20.04.2007, 02:45:23 »
Oma aiheeni sivuuttaa hieman tätä topicia, eli laitan tänne.

Tarkoitus olisi kesällä kiertää Italiaa junalla, ilman reililippua.
Roomasta pitäisi kuitenkin päästä Espanjaan, miehen kotiin. Mietitään tässä, että käytetäänkö lentokonetta vai ajellaanko junalla ranskan halki... sillä, kuinka kauan matka kestää ei ole mitään väliä. Ainoastaan raha merkitsee :)

Katselin saksan juna-aikataulusivustoa ja se näyttäisi Rooma-Alicante 26 tuntia, mutta hintaa ei löytynyt.. seuraavaksi kokeilin Italian sivuja, mutta sieltä ei löytynyt mokamaa reittiä ollenkaan.  :shock:
Mistähän voisin nähdä matkan kustannukset? Jotain sivua, vinkkiä yms.?

celia s

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #52 : 24.06.2007, 16:45:05 »
Matkustan Adrian rannikolle elokuussa, ja tarkoitus olisi tehdä junamatka Roomaan sieltä käsin.
Ajattelin ostaa liput jo suomesta vr:ltä, mutta miten niiden kanssa pitää menetellä perillä? Pitääkö ne vaihtaa lippuluukulla/automaatilla "oikeaksi lipuksi", joka sitten leimataan ennen junaan nousua, vai?

Italiassa(kin) kuulemma junat myöhästelevät paljon. Mietin vaan sitä, kun tuohon matkaan sisältyy 1 vaihto, että riittääköhän 15-20 min.junanvaihtoon pikkuasemalla?

Tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta kiva jos joku vaivautuu vastaamaan :)

z11

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 25.06.2007, 14:08:39 »
Itse ostettiin junaliput paikan päältä - jotkut automaatista ja jotkut tiskiltä. Sen verran tästä opittiin, että leimaamista ei kannata  unohtaa.

Junasetä ei nimittäin millään ymmärtänyt, että meidän mielestä lipun leimaaminen oli sen tehtävä eikä meidän. Sen verran käytettiin aikaa valittamiseen, että selvittiin ainoastaan yhdellä tarkastusmaksulla (25 e) kolmen sijaan!  :)

brezhnev

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.iki.fi/visti/
« Vastaus #54 : 25.06.2007, 16:43:29 »
Lainaus käyttäjältä: "celia s"
Matkustan Adrian rannikolle elokuussa, ja tarkoitus olisi tehdä junamatka Roomaan sieltä käsin.
Ajattelin ostaa liput jo suomesta vr:ltä, mutta miten niiden kanssa pitää menetellä perillä? Pitääkö ne vaihtaa lippuluukulla/automaatilla "oikeaksi lipuksi", joka sitten leimataan ennen junaan nousua, vai?

Italiassa(kin) kuulemma junat myöhästelevät paljon. Mietin vaan sitä, kun tuohon matkaan sisältyy 1 vaihto, että riittääköhän 15-20 min.junanvaihtoon pikkuasemalla?

Tyhmiä kysymyksiä varmaan, mutta kiva jos joku vaivautuu vastaamaan :)

Ei niitä vaihtaa tarvitse jos/kun saat vr:ltä sellaisen suomalaisen junalipun mallisen ja näköisen kupongin.

Itse en tosin turhaan ostaisi niitä Suomesta. Siellä on asemilla automaatteja, jotka puhuvat englantia, ja jos tulee jotain mutkia matkaan tai viivytyksiä tai peruutettuja junia, ne voi ottaa sitten suoraan huomioon.

Junat myöhästelevät Italiassa toisinaan kuten kaikkialla muuallakin, mutta eivät mitenkään mahdottoman paljoa, eli italaialaisten junien epätarkkuus on nykyään ainakin enempi urbaani legenda.  Minulla on siellä joskus ollut joku tuontapainen ongelma, mutta se kyllä järjestyi kuten Italiassa asiat aina järjestyvät. Eli jos et ehdi niin ne kyllä sitten hoitavat sinut seuraavaan junaan lippuinesi.

/hv

Merkkari

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - juhomertanen@jippii.fi
    • Profiili
« Vastaus #55 : 25.06.2007, 19:17:08 »
Joo kyllä minäkin suosittelisin ihan sieltä niistä automaateista ostamista. Itse tosin unohdin leimata lippuni semmoisessa oranssissa laatikossa ja vietinkin junamatkani etsien konesanakirjasta sopivaa puolustuspuhetta italiaksi. Lopulta konnari ei kuitenkaan edes huomannut kämmiäni..
And now, let us step out into the night and pursue that flighty temptress, adventure.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #56 : 26.06.2007, 07:13:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Merkkari"
Itse tosin unohdin leimata lippuni semmoisessa oranssissa laatikossa ja vietinkin junamatkani etsien konesanakirjasta sopivaa puolustuspuhetta italiaksi. Lopulta konnari ei kuitenkaan edes huomannut kämmiäni..

Joo, ihan tyypillistä...niissä "validaatioboxeissa" ei ole sanaakaan englantia ohjeistuksena, mutta itse pitää tosiaan tämä lipun validointi huomioida (ja tehdä) ennen junan lähtöä asemalla.

Tilli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #57 : 21.08.2007, 00:05:51 »
Olen menossa Milanoon lentäen ja sieltä sitten liikun junalla(syyskuun alussa). Miten on, kannattaako noita junalippuja varata etukäteen netistä vai? Olen menossa Milanosta Firenzeen ja sieltä sitten Roomaan. Kertokaa kokeneemmat kokemuksianne :)

Ajattelin että sitten edellisenä päivänä käy ostamassa lipun asemalta tai jotain...

tzt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 21.08.2007, 01:04:57 »
No netistä etukäteen varaamalla voi saada paremman diilin. Jos on joku tarjous meneillään tms. Mä varasin netistä etukäteen ja sain koodin, jonka sitten naputtelin asemalla automaattiin ja sain siitä sitten "oikean" lipun.

cittadina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 21.08.2007, 11:26:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Tilli"
Olen menossa Milanoon lentäen ja sieltä sitten liikun junalla(syyskuun alussa). Miten on, kannattaako noita junalippuja varata etukäteen netistä vai? Olen menossa Milanosta Firenzeen ja sieltä sitten Roomaan. Kertokaa kokeneemmat kokemuksianne :)
Ajattelin että sitten edellisenä päivänä käy ostamassa lipun asemalta tai jotain...

Netistä varatut liput (sieltä saa koodin, joka näppäillään sellaseen koneeseen juna-asemalla) toimii sillon kun se toimii...siis Italiassahan ei (lähes) ikinä ole takuita junista. Ne kulkee jos niitä huvittaa. Usein perjantaisin ei huvita. Ja silloin ei ole takuita lipun vaihdosta. Siksi itse luotan aina paikanpäältä ostettuun lipuun edellisenä/samana päivän.

Ja toinen juttu on aikataulut. Vaikka Trenitalialla on hyvät nettisivut, niin todelliset aikataulut selviää vasta asemalta.

Ja syyskuun alussa uskon junissa olevan tilaa, siksi siis suosittelen paikanpäältä lippujen ostoa.

Kauanko aiot reissussa olla?
You must climb high to see far.
-Constantin Brancusi-