itse interrail-lipusta

(Luettu 39243 kertaa)

sailorboys

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.weekendlovers.org/
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« : 21.06.2005, 14:00:07 »
millainen itse interrail-lippu on? onko se samanlainen joka maassa, vai onko joka maalla oma reili-lippunsa?
pitääkö lippu ostaa (euroopassa) matkustaessa junasta vai asemalta etukäteen?
onko reili-lipussa joku uv-"suojaus" tai jotain sirua tms?

kiitoksia etukäteen, tiedän että taisin kysellä hieman tyhmiä. (:
................................................................
"I met Andy Warhol at a really chic party."

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #1 : 22.06.2005, 13:49:00 »
Reililippu on tavallinen Vr-lippu, jonka lisänä on nidottu muutama sivu, joihin sun täytyy merkitä mistä matkustat ja mihin, jne. Ei ole sirua tai uv-suojaa, tavallista paperia vaan. Käsittääkseni sun täytyy suomalaisena ostaa reililippusi Suomesta (tästä en kuitenkaan ole aivan varma). En tiedä, miksi suomalaisten täytyy tuota mainitsemaani  "matkakirjaa" pitää, koska viime kesänä tavatessani sveitsiläisiä reilaajia, heillä oli vain lippu, joka näytetään konduktöörille, eikä mitään merkintöjä tarvitse tehdä.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« Vastaus #2 : 22.06.2005, 15:52:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
En tiedä, miksi suomalaisten täytyy tuota mainitsemaani  "matkakirjaa" pitää, koska viime kesänä tavatessani sveitsiläisiä reilaajia, heillä oli vain lippu, joka näytetään konduktöörille, eikä mitään merkintöjä tarvitse tehdä.

en tiedä minäkään, mutta jos Sveitsissä matkustat reilikortilla, ei sun välttämättä tartte sinne kirjaan merkitä matkojasi. Konnari nimittäin kertoi junassa reililipulla kulkeneille ystävilleni, että ei heitä kiinnosta se vihko, vain se lippu  :shock:

verppa!

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« Vastaus #3 : 23.06.2005, 16:08:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Cheve"

en tiedä minäkään, mutta jos Sveitsissä matkustat reilikortilla, ei sun välttämättä tartte sinne kirjaan merkitä matkojasi. Konnari nimittäin kertoi junassa reililipulla kulkeneille ystävilleni, että ei heitä kiinnosta se vihko, vain se lippu  :shock:

Pöh, tylsä konnari. Hollannissa eräs konnari oli niin kiinnostunut, että kävi selaamaan vihkoani ja kommentoi kaikkia paikkoja innoissaan kuinka hienoja ne ovat. :)

miqa

• Reissaaja
    • Profiili
    • Flickr Photostream
itse interrail-lipusta
« Vastaus #4 : 23.06.2005, 23:04:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Reililippu on tavallinen Vr-lippu, jonka lisänä on nidottu muutama sivu, joihin sun täytyy merkitä mistä matkustat ja mihin, jne. Ei ole sirua tai uv-suojaa, tavallista paperia vaan. Käsittääkseni sun täytyy suomalaisena ostaa reililippusi Suomesta (tästä en kuitenkaan ole aivan varma). En tiedä, miksi suomalaisten täytyy tuota mainitsemaani  "matkakirjaa" pitää, koska viime kesänä tavatessani sveitsiläisiä reilaajia, heillä oli vain lippu, joka näytetään konduktöörille, eikä mitään merkintöjä tarvitse tehdä.

Ei vissiin _pidä_ suomalaisena ostaa Suomesta. Itsellä tulee nyt kesällä pidemmänkin aikaa reissattua niin otin ja soitin VR:lle ja kysyin että voinko ostaa Ranskasta reililipun, sanoivat että kyllä onnaa. Toivottavasti sitten kans onnistuu...
Bizarre travel plans are dancing lessons from God

puntti

• Himoreissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #5 : 27.06.2005, 13:40:14 »
Lainaus
Ei vissiin _pidä_ suomalaisena ostaa Suomesta. Itsellä tulee nyt kesällä pidemmänkin aikaa reissattua niin otin ja soitin VR:lle ja kysyin että voinko ostaa Ranskasta reililipun, sanoivat että kyllä onnaa. Toivottavasti sitten kans onnistuu...

Onnistuu. Ruotsi on ainoa poikkeus, siellä myydään reililippuja vain ruotsin kansalaisille. syystä ei tietoa.
you say why? I say why not?

11d4

• Tosireissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #6 : 27.06.2005, 20:26:09 »
Muistakin reilimaista voi tosiaan ostaa lipun, mutta se maksaa silti suomalaisille sen mitä Suomessakin. (monissa maissa reililippu on halvempi)

takis

• Tosireissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #7 : 19.07.2005, 21:25:11 »
Ikävämpi homma tuo ettei Ruotsista saa hommattua tuota lippua.  Ittellä ku olis suunnitelmissa muuttaa tuonne Ruotsin puolelle suunnilleen vuoden päästä ja tarkotus olis käyä reilailemassa silloin tällöin..  :roll:
No, ei voi mittää.

Miten se muuten on sitten jos tuo IR-läpyskä pöllitään/sattuu katoamaan kesken reissun?
Sillä käsittääkseni ei kuitenkaan voi kukaan muu reissailla ku tää kortin omistaja (vai mites se on, mullon vaan sellanen mielikuva..?) mut jos vaik joku laukku tmv pöllitää ja se menis siin mukana.

Kiikutatteko myös IR-lipusta kopioita mukana vai onko se turhaa?

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« Vastaus #8 : 19.07.2005, 22:01:24 »
Lainaus käyttäjältä: "takis"

Miten se muuten on sitten jos tuo IR-läpyskä pöllitään/sattuu katoamaan kesken reissun?
Sillä käsittääkseni ei kuitenkaan voi kukaan muu reissailla ku tää kortin omistaja (vai mites se on, mullon vaan sellanen mielikuva..?) mut jos vaik joku laukku tmv pöllitää ja se menis siin mukana.

Ainakaan multa ei kertaakaan tiedusteltu minkään sortin henkkareita, kun sitä lippua näytin konnareille. Eli kai sillä aika hyvin pystyy muutkin matkustamaan. Huonompi homma tosin on sitte, jos siitä jää kiinni.. vois kuvitella, ettei hyvä heilu...
Mä pyrin pitämään sen lippusen koko reissun ajan niin hyvässä jemmassa, ettei kukaan vahingossakaan edes tarkemmalla penkomisella sitä löydä. Kopioita en ollut ottanut..
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« Vastaus #9 : 20.07.2005, 04:04:44 »
Lainaus käyttäjältä: "takis"
Ikävämpi homma tuo ettei Ruotsista saa hommattua tuota lippua.  Ittellä ku olis suunnitelmissa muuttaa tuonne Ruotsin puolelle suunnilleen vuoden päästä ja tarkotus olis käyä reilailemassa silloin tällöin..  :roll:
No, ei voi mittää.

Sanoisin 99,5%:n todennäköisyydellä (aika hatusta vedetty tosin), että jos omaat todistuksen (maistraattia vastaavasta paikasta tms. hankittu) siitä, että asut enemmän tai vähemmän pysyvästi Ruotsissa, niin kyllä sieltä pystyy reililipunkin ostamaan. Kannattaa toki varmistaa Ruotsinmaan rautatieyhtiöstä. Vastaavasti esim. Suomessa asuvat jenkit voivat ostaa Interrail-lipun Suomesta, eikä heidän tarvitse mennä Ameeriikkaan ostamaan Eurail-lippua sieltä.

Jälkimmäistä tapausta varten on suositeltavaa hankkia matkavakuutus, mielellään matkatavaravakuutuksella varustettuna. Jos lippu viedään, niin sitä voi ostaa uuden ja alkuperäisen kopiolla helposti todistaa jälkeenpäin vakuutusyhtiölle, että sellainen  ihan oikeasti oli olemassa, kunnes varastettiin.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #10 : 20.07.2005, 05:22:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Cheve"

Mulla on taasen päinvastainen kokemus  :D
Tein kaverin kanssa jonkun todella lyhyen junamatkan Sveitsissä eikä jaksettu kirjoittaa matkaa vihkoseen. Konnari jätti meille kynänsä kirjoittamista varten ja palasi hetken kuluttua takaisin! Riippunee suuresti ihan konnarista.

tähtisilmä

• Tosireissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #11 : 20.07.2005, 11:19:26 »
Kerran taidettiin kysyä passia lipun yhteydessä. Jotkut oli kiinnostuneita vihkosesta, toiset ei. Useimmat ei taida edes ymmärtää mitä lipussa lukee (suomea, ruotsia ja ranskaa..). Osa vilkaisee, jos sitäkään, ja osa syynää tarkkaan. Riippu konnarista ennemminkuin kuin maasta.

Meillä oli kopiot rinkassa ja Suomessa kotonakin. Pelattiin varman päälle :)

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #12 : 20.07.2005, 16:42:04 »
Lainaus käyttäjältä: "tähtisilmä"
Osa vilkaisee, jos sitäkään, ja osa syynää tarkkaan. Riippu konnarista ennemminkuin kuin maasta.

Ja yksi belgialainen konnari leimasi kortin etusivun...
Seuraava konnari ihmetteli kyseistä leimaa ja luuli lipun olevan jo vanha, koska katsoi vain sitä leimaa.
Kaksi itävaltalaista konnaria (eri kerroilla vieläpä!) eivät osanneet löytää voimassaolopäivää lipusta, jolloin jouduin näyttämään sen.
Jotkut ovat innoissaan lukeneet jopa ääneen kaikki paikat, jotka lipussa on mainittu. Toiset taasen vain vilaisevat kantta pikaisesti.

Hiihtäjiä on monenlaisia.

bUkOwSkI

• Tosireissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #13 : 11.08.2005, 21:11:17 »
mun kokemukset reililipusta on, että joka toinen konnari katto ihan ihmeissään, että mikä ihme tää oikeen on, kun eihän siinä lipussa herranjumala lue ku suomee, ruotsia ja ranskaa! kuinka moni konnari osaa euroopassa noita kieliä? miksei siinä lue yhtään sanaa enkuks? ja sitte sai selitellä, tai sitte ne vaan raapi ihmeissään vähän aikaa päätä, ja leimas lipun sanomatta mittään. ja jos asemilla halus varata paikkalippuja tai makuupaikkoja, piti interrail-lippu aina näyttää myyjälle, eikä nekään kukaan missään ikinä ymmärtäny niitä lippuja, katteli ja yritti lukee niitä, mutta ehän kukaan suomee tai ruotsia osaa. että tosi viisasta politiikka siellä vr:llä taasen...

ja joissain maissa, taisi olla itä-euroopan puolella, muistaakseni oli unkarissa, että konnarit ihan jollain ultraviolettivalosysteemilla skannas ne liput läpi, samoin passitki. tämä tapahtu mennen tullen, eikä tapahtunu muistaakseni kuin siellä.

vompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #14 : 12.08.2005, 11:26:35 »
Lainaus käyttäjältä: "bUkOwSkI"
kun eihän siinä lipussa herranjumala lue ku suomee, ruotsia ja ranskaa! - - miksei siinä lue yhtään sanaa enkuks? - - mutta ehän kukaan suomee tai ruotsia osaa. että tosi viisasta politiikka siellä vr:llä taasen...

Tällä kieliasialla ei ole juuri mitään tekemistä VR:n kanssa (paitsi että VR omasta tahdostaan painaa lippuihin suomen- ja ruotsinkielisen tekstin, olkaa tyytyväisiä). Eiköhän kansainvälinen rautatieliitto UIC (http://www.uic.asso.fr) ole sopinut, että rautateiden kansainvälinen kieli on ranska. Ajatelkaa, jos VR olisi vaikka OSShD:n (http://www.osjd.org) jäsen, niin lipuissa teksti olisi venäjäksi tai puolaksi!

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #15 : 12.08.2005, 14:10:45 »
Lainaus käyttäjältä: "11d4"
Muistakin reilimaista voi tosiaan ostaa lipun

En aivan allekirjoittaisi tuota...ostin meinaan juuri toukokuussa Itävallasta reililippuni ja meinasi jäädä saamatta kun ei ollut 5 vai oliko se 6 kuukautta oleskellut maassa. Piti näyttää oleskelutodistus ostettaessa ja passi. En sitten tiedä, että oliko täti aivan perillä asioista, mutta ei se ollutkaan niin helppo homma kuin olin aluksi ajatellut..vain käveleväni asemalle ja ostavan haluamani lipun...ehei
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
itse interrail-lipusta
« Vastaus #16 : 15.08.2005, 21:21:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Roosa"

Mulla teki saman tempun englantilainen konnari!  :D  Teimme varmaan kolme tai neljä sivua matkoja, mutta saimme vain kolme leimaa. höh.   :) Ja yksi niistä leimoista oli vaan reikä.  
Yleensä riitti kun vähän heilutti lipun kantta, eivät viitsineet edes vilkaista sisälle. (Tämä siis Iso-Britannia -Irlanti akselilla)
a merien yllä savuavat sydämet!

Hopeinen

• Himoreissaaja
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #17 : 19.08.2005, 17:41:08 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"
Lainaus käyttäjältä: "Roosa"

Mulla teki saman tempun englantilainen konnari!  :D  Teimme varmaan kolme tai neljä sivua matkoja, mutta saimme vain kolme leimaa. höh.   :) Ja yksi niistä leimoista oli vaan reikä.  
Yleensä riitti kun vähän heilutti lipun kantta, eivät viitsineet edes vilkaista sisälle. (Tämä siis Iso-Britannia -Irlanti akselilla)

Mulla aivan samanlaisia kokemuksia. Yksi leima saatiin koko matkan aikana. :D Suurimpaa osaa ei kyllä hirveänä sen tutkiminen kiinnostanut, riitti kun vilautti vaan. :D

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #18 : 22.08.2005, 17:31:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Hopeinen"

Mulla aivan samanlaisia kokemuksia. Yksi leima saatiin koko matkan aikana. :D Suurimpaa osaa ei kyllä hirveänä sen tutkiminen kiinnostanut, riitti kun vilautti vaan. :D

Kun ei tässä muutakaan tekemistä ole, niin laskinpa huvikseni 2kk reilin junamatkat ja kuinka monta niistä leimattiin;

90 junamatkaa, joista leimattuja 48  :lol:

Eniten leimoja/kynämerkintöjä sai Itä-Euroopan puolella.

jennelin

• Aloittelija
    • Profiili
itse interrail-lipusta
« Vastaus #19 : 07.01.2006, 17:37:07 »
kyllä lipun ainakin pitäisi voida ostaa muualtakin kuin suomesta. ainakin olisko vr.n sivuilla niin sanottiin mutta osto maassa sitä ei kelpuutettu matkustamiseen. en ole 100% varma mutta näin muistelisin.