Millasta on Marokossa?

(Luettu 65653 kertaa)

kerttu

• Aloittelija
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« : 24.06.2005, 00:57:44 »
Mun kaverini yrittää houkutella mua elo-syyskuun vaihteessa pariksi viikoksi (kaupunkeihin) Marokkoon, mutta mä pelkään, että Marokossa on pelkkää aurinkoa ja muinaismuistoja (ja mystiikkaa), mistä mä en kamalasti välitä, vaan haaveilen lasista suurkaupungin pääkadulla (eli mä olen sellanen eurooppalainen kusipää, joka haluaa nauttia lasinsa punaviiniä rauhassa - ja varjossa). Mä olen kuitenkin valmis innostumaan ajatuksesta, jos mä vaan keksisin, mitä mä sieltä lähtisin hakemaan. Millaista on Marokossa?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #1 : 24.06.2005, 08:36:20 »
Pari Marokko-aiheista keskustelua löytyy Afrikka-osiosta:

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=1592

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=5118

(ja modet varmasti siirtävät tämänkin sinne joukon jatkoksi.)

Siitä punaviinin nauttimisesta; tarjoilua on vain harvoissa paikoissa, ei välttämättä kaikissa ravintoloissakaan. Yleensä kai vanha kaupunki (medina) on rauhoitettu viinanjuonnilta, tosin esim. Marrakeshin medinan laitamilla oli pubi, jonka terassilla kävimme silläkin uhalla, että olin ainoa nainen ja herätin paaljon kummastusta. Hyvää punaviiniä saimme kun hankimme pullon suoraan viinakaupasta (joita taisi olla esimerkiksi Marrakeshissa kokonaista kaksi).

Vaikka Marokko löi aika pahasti kasvoille, olen jälkikäteen tyytyväinen että tuli käytyä. Näimme paljon sellaista, mitä Euroopassa ei näe. Olin ehkä tuolloin enemmän lepoloman kuin hektisen reissaamisen tarpeessa, tosin sellaista en vielä koskaan ole ollut valmis myöntämään siinä vaiheessa kun lomaa suunnitellaan!
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

chian

• Tosireissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #2 : 24.06.2005, 11:22:14 »
Melkeinpä luulen että tuo mystiikka on juuri sitä, mitä sieltä löytyy.... siis köyhyyden lisäksi... ei todellakaan ole mikään hohtoinen paikka... tulee mieleen jotkut vanhat hippikommuunit ;) kannattaa varmaan katsoa se Kate Winsletin marocco leffa!

kerttu

• Aloittelija
    • Profiili
Kiitti
« Vastaus #3 : 01.07.2005, 00:40:20 »
Kiitti vastauksista! (Mä arvostin erityisesti punkkukommenttia!)
Mun matkasuunnitelmat on jo muuttuneet - nyt suunnitteilla on Toronto tai muu amerikkalainen unelma - joten hippeilyt Marokossa saa jäädä.

Gogol Bordello

• Reissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #4 : 27.08.2006, 16:31:28 »
Mitä vinkkejä olisi marraskuussa tehtävälle Marokon turneelle?

Alkuperäisenä tarkoituksena oli vuokrata auto ja tutustua mahdollisimman kattavasti maahan. Espanjan puolella pitäisi myös käydä. Onkohan Ceuta vai Melilla kivempi? Melilla on hiukan syrjässä kyllä länsirannikolta katsottuna, joten voi olla että Ceuta on valintamme.

Kannattaako teidän mielestänne mennä etelään, Länsi-Saharan alueelle? Itseäni kutkuttaisi nähdä tuo maailmanpoliittisesti arka alue.

Nämä ainakin kuuluvat matkaan:

Marrakech (lennot sinne)
Agadir
Essaouira
Casablanca (mahdollisesti Raja Casablancan matsin seuraaminen)
Joku mesta pohjoisessa, Ceuta/Melilla ja sitten Ifranen yliopistokaupunki
---

Suosituksia otetaan vastaan  :D

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #5 : 01.09.2006, 08:45:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Gogol Bordello"

Kannattaako teidän mielestänne mennä etelään, Länsi-Saharan alueelle? Itseäni kutkuttaisi nähdä tuo maailmanpoliittisesti arka alue.

Marrakech (lennot sinne)
Agadir
Essaouira
---

Mä olen enimmät suositukseni jo ammentanut aiemmissa topiceissa, jotka olet varmaankin lukenut läpi. Mutta sitä rohkenen epäillä, onko Länsi-Sahara turvallista aluetta. Jos haluaa vain kokea dyynit, voi mennä Merzougaan, joka on pohjoisempana.

Ihmettelen listallasi ehkä hieman tuota Agadiria, mikä sinne vetää? Se on jotenkin väärässä suunnassakin, jos miettii, että olette menossa muuten pohjoiseen. Vai onko teillä ihan rajattomasti aikaa? Noista Espanjan hallinnoimista alueista en kanssa oikein tiedä, keräiletkö kuriositeetteja vai miksi haluat nähdä niitä? Olihan Ceutassa toki siistiä ja espanjalaista verrattuna Marokon-puoleen..

Lisäisin käyntikohteisiin Fesin ja Meknesin. Fesiä pidetään maan kulttuuripääkaupunkina, ja siellä on tosi makea keskiaikainen medina. Meknesin historiallinen kaupunki taas sijaitsee siinä lähistöllä, sadan kilsan päässä, ja on joidenkin ei-muslimeille avoimien uskonnollisten kohteiden sijaintipaikka; niitähän ei Marokossa liikaa ole. Marrakeshissa tosin pääsette heti koraanikouluun.

Oma joulukuinen reittini jokunen vuosi sitten kulki julkisilla toteutettuna näin: Tanger - Marrakesh - Ait Ben Haddou - Ouorzazate -  Todra Gorges - Erfoud - Merzouga - Fes - Ceuta.  Olen kirjoittanut vajaan parin viikon mittaisesta reissusta monta kertaa, joten jos noista paikoista joku kiinnostaa niin vanhoja ketjuja selailemaan vaan!
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

india.

• Aloittelija
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #6 : 12.09.2006, 13:54:24 »
Mäkin tässä reilliä suunnittelen.. Periaatteessa haluaisin mennä itäeurooppaan päin ja ottaa vaikkapa vaan kaksi vyöhykettä, mutta kovasti kiinnostaisi mennä marokkoonkin... Euroopassa melkopaljon matkanneena haluaisin jotain vähän erikoisempaa, ja marokko kuulostaa jotenkin kivan mystiseltä. Mutta mutta...mitäs mieltä te marokossa joskus olleet olette siitä että kannattaako alkaa säätämään törkeesti päästäkseen marokkoon, kun ei sitten nää muut saman vyöhykkeen maat niin kiinnosta, tai siis kyllä niissäkin periaatteessa ihan kiva olis käydä, mutta ei mikään must. Eli onko marokko oikeasti sen arvoinen?

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #7 : 12.09.2006, 14:01:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Gogol Bordello"

Marrakech (lennot sinne)
Agadir
Essaouira

Sen verta uskallan sanoa etta Agadirissa paikallisten suomenkieli on ymmarrettavampaa kuin "aidon stadilaisen slangi-suomi". Eli paikalliset osaa jonkun verran _oikeasti_ suomea. Kiva paikka kylla muuten.. Mutta eikohan se paikallisten suomi-osaaminen jo kerro suomalaisen turismin levinnaisyydesta Agadirissa.
If you consider the world unexplored -You belong.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #8 : 12.09.2006, 14:09:22 »
Lainaus käyttäjältä: "drg313"
Mutta eikohan se paikallisten suomi-osaaminen jo kerro suomalaisen turismin levinnaisyydesta Agadirissa.

Kertoisiko enemmän suomalaisnaisten marokkolaisien ex-aviomiesten määrästä Agadirissa...  :)

Numea

• Reissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #9 : 12.09.2006, 18:08:36 »
Lainaus käyttäjältä: "india."
Mutta mutta...mitäs mieltä te marokossa joskus olleet olette siitä että kannattaako alkaa säätämään törkeesti päästäkseen marokkoon, kun ei sitten nää muut saman vyöhykkeen maat niin kiinnosta, tai siis kyllä niissäkin periaatteessa ihan kiva olis käydä, mutta ei mikään must. Eli onko marokko oikeasti sen arvoinen?

Ryanair aloittaa loppusyksystä lennot Marrakechiin (ja Feziin) ja itse hankin liput juuri ja vähän yli 200 e maksoi! Vieläkin halvemmalla olisi saanut, mutta ne päivät ei käyneet oman aikatauluni puolesta.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #10 : 30.10.2006, 10:19:31 »
Lainaus käyttäjältä: "india."
Mutta mutta...mitäs mieltä te marokossa joskus olleet olette siitä että kannattaako alkaa säätämään törkeesti päästäkseen marokkoon, kun ei sitten nää muut saman vyöhykkeen maat niin kiinnosta, tai siis kyllä niissäkin periaatteessa ihan kiva olis käydä, mutta ei mikään must. Eli onko marokko oikeasti sen arvoinen?

Kyllä Marokko on sen arvoinen, että siihen reissuun kannattaa jopa vähän säästääkkin. Haastavuudeltaan Marokko voi olla kohteena melko vaihteleva, rippuu paljon siitä missäpäin pyörii. Hyvä startti Afrikan valloitukseen ja kiksejä saa varmasti hiekkamyrskyistä, keitaista ja käsittämättömän kauniista luonnosta.

Marrakeshin tori on aina ollut yksi Afrikan ihmeistä joka herää henkiin vasta auringonlaskun jälkeen. Fiilis on aika sanoinkuivailematon kun yö on 40 yli astetta lämmin, ja savuisella torilla näkee tanssivia kukkoja, käärmeenlumoajia ja tarinankertojia. Päinvastoin kuin esimerkiksi Thaimaassa, nämä asiat eivät ole organisoitu turistiryhmille, vaan ovat aina olleet, ja ovat vieläkin siellä.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #11 : 19.02.2007, 13:27:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Mutta sitä rohkenen epäillä, onko Länsi-Sahara turvallista aluetta. Jos haluaa vain kokea dyynit, voi mennä Merzougaan, joka on pohjoisempana.

Vastataan nyt vuoden myöhässä, kun niin harvoin tulee tänne kirjoiteltua.

Kyllä Länsi-Saharassa on täysin turvallista, kunhan välttää liikkumista pääteiden ulkopuolella ja kaupunkien slummeissa. Hotellitkin ovat hyvätasoisia, niitä käyttänevät lähinnä YK. Alue on hyvin kuivaa, sateita esiintyy kerran pari vuodessa. Kraanoistakin tulee merivettä...
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

canela77

• Aloittelija
    • Profiili
Vaatetus Marokossa
« Vastaus #12 : 21.02.2007, 20:00:42 »
Neiti Q:n neuvomaa reittiä myös suunnittelen (kiitos vaan vinkeistä). Pari kysymystä heräsi tuosta vaatetuksesta. Reissaan yksin ja naisena. Juu, käsivarret piiloon, kulttuuria kunnioittaen eikä shortseja. Mutta mutta onko kellään kokemusta, kannattaako esim ostaa perinteinen marokkolainen jelaba-asu? Pitävätkö tyhmänä länkkärinä, joka yrittään matkia heitä vai ottavatko sen kohteliasuutena. Intiassa reissatessa (myös yksin ja naisena) kohtelivat himpun verran paremmin monissa paikoissa kun pukeutui paikallisesti.

Numea

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Vaatetus Marokossa
« Vastaus #13 : 27.02.2007, 19:28:34 »
Lainaus käyttäjältä: "canela77"
Mutta mutta onko kellään kokemusta, kannattaako esim ostaa perinteinen marokkolainen jelaba-asu? Pitävätkö tyhmänä länkkärinä, joka yrittään matkia heitä vai ottavatko sen kohteliasuutena. Intiassa reissatessa (myös yksin ja naisena) kohtelivat himpun verran paremmin monissa paikoissa kun pukeutui paikallisesti.

Ihan hyvä idea hankkia paikallinen djellaba, sehän on helppo pukea vaikka tavallisten vaatteiden päällekin. Itse en ole kyllä "julkisilla paikoilla" djellabassa kulkenut, mutta uskon että paikalliset ottavat sen ennemminkin kohteliaisuutena kuin ylilyöntinä.  Siten myös herättää huomattavasti vähemmän huomiota turistialueiden ulkopuolella liikkuessa.

raimoto

• Aloittelija
    • Profiili
Re: Vaatetus Marokossa
« Vastaus #14 : 24.03.2007, 02:01:31 »
Enpä tiedä kannattaako esittää jotakin muuta kuin on. Asiallinen riittävän peittävä asu on jees. Määrätietoinen ote kulkiessa, niinkuin olisit aina asunut Marocossa riittää. Ei mikään tiukkapipoinen arabimaa, mutta vaatii kärsivällisyytä ja määrätietoisuutta meikäläisiltä. Jos olet rehevä ja blondi niin kosioita riittää.

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #15 : 23.07.2007, 14:20:40 »
Ryanair näyttää lentävän halvalla Marrakeshiin. Onko jollain kokemusta lentokenttäkyydeistä? Kulkeeko kentältä keskustaan busseja, vai pitääkö ottaa taksi?

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #16 : 06.08.2007, 00:31:18 »
Perinnevaatteista:

"Of course, you can be too zealous in your efforts to fit in. Hardly any woman in Morocco wears the burka, the all-covering dress seen in Saudi Arabia and Afghanistan. Plus, a foreign woman wearing a headscarf will attract just as much attention as when she would be wearing hotpants.
Which brings us to the greatest fashion no-no for tourists: Do not wear traditional local clothes if you want to keep a glimmer of credibility. Kaftans, djellabas and the like are beautiful and very comfortable, no doubt about that, but tourists wearing them look... well, stupid."
http://www.triotours.com/faq/ma/clothes.htm

Kannattaa muutenkin tutustua, mainion kattava infosivusto.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Millasta on Marokossa?
« Vastaus #17 : 19.10.2007, 20:03:33 »
Lainaus käyttäjältä: AdaSxn
Ryanair näyttää lentävän halvalla Marrakeshiin. Onko jollain kokemusta lentokenttäkyydeistä? Kulkeeko kentältä keskustaan busseja, vai pitääkö ottaa taksi?

Onko kukaan kokeillut Ryanairin reittiä Lontoo-Marrakesh?
Mua kiinnostais myös toi että kulkeeko bussit kentältä kaupunkiin.

canela77

• Aloittelija
    • Profiili
Halvalla Marrakeshiin
« Vastaus #18 : 23.10.2007, 08:31:50 »
En ole kokeillyt Ryanairia, mutta Clickair lentää Marrakehsiin Barcelonasta. Halpa ja hyvä ja Barcelonaan pääsee Suomesta niinikään Clickairillta tai sitten Blue1:lla.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Millasta on Marokossa?
« Vastaus #19 : 06.04.2008, 02:24:11 »
Lainaus käyttäjältä: AdaSxn

Onko kukaan kokeillut Ryanairin reittiä Lontoo-Marrakesh?
Mua kiinnostais myös toi että kulkeeko bussit kentältä kaupunkiin.

Lensin Marrakechiin Dusseldorfista, minne puolestaan pääsee BerlinAirilla Helsingistä.

Marrakechin kentältä pääsee vaivatta kaupunkiin. Busseja kulkee, mutta ei niin säännöllisesti ja pysäkkiä ei ole mitenkään merkattu, mutta löytyy taksien luota. Tosin, jos bussia ei tule taksikuskit tarjoavat kimppakyytiä reissaajille bussilipun hintaan.

Kannattaa ihmeessä käydä Marrakechissa! Suomalaisia kaupungissa ei näy, mikä on ihme kun ajattelee kaupungin mainetta ja sitä, kuinka halvalla kaupunkiin nykyään pääsee. Muunmaalaiset turistit ovat kaupungin kyllä löytäneet. Eikä ihme: Marrakech on ainutlaatuinen maailmassa ja oiva paikka tutustua arabikultuuriin. Jamna el Fna, vanhankaupungin tori, on ihmeellinen paikka illan tultua. Medinan basaari puolestaan on ehkä isoin, mitä olen nähnyt. Aisteja kutkuttava runsauden sarvi!

Jos matkabudjetti antaa myöden kannattaa muuten yöpyä riadeissa, paikallisissa boutique-hotelleissa, jotka sijaitsevat vanhoissa taloissa. Huoneet ovat sisäpihan ympärillä ja yleensä riadit ovat varsinaisia rauhan tyyssijoita.

Marrakechissa majoitus ei ole mitenkään erityisen halpaa. Itse maksoin simppelistä 2hh:sta 26 euroa aamiaisella huippusesongin aikaan tammikuussa. Halvempiakin huoneita toki löytyy, mutta tasosta en tiedä.

Pikkulisäys: Marrakechiin ei mielestäni kannata lähteä pidennetylle viikonlopulle. Kulttuuri on sen verran erilainen, että jo sen sulattelussa menee pari ekaa päivää. Viikossa ehtii jo toipumaan kulttuurishokista ja nauttimaan kokemastaan.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2008, 02:30:32 kirjoittanut UsvaAuer »