Ljubljanaan syksyllä

(Luettu 5497 kertaa)

snoop

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« : 30.06.2005, 15:18:41 »
Oon lähdössä syyskuun alussa Ljubljanan yliopistoon vaihtoon ja olen siellä ainakin tammikuuhun asti. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia Ljubljanasta ja Sloveniassa asumisesta/matkustamisesta sekä elämästä yleensäkin tuolla päin Eurooppaa.

Yliopisto on luvannut auttaa asunnon etsimisessä mutta mihinkään dormiin en halua vaan mielummin joku isompi asunto kämppiksen kanssa tai oma yksiö. Koska olen tälläinen hienoperse  :?  niin olen melko varma että joudun asunnon etsimmän itse, joten jos jollakin olisi antaa vihjeitä asunnon etsimisestä ja vuokrauksesta niin olisin kiitollinen. Asumiseen olen budjetoinut noin 400€/kk, jonka uskoisin riittävän Ljubljanassa hyvin?

Kaikki muutkin Ljubljanaa koskevat kommentit otetaan ilolla vastaan.  :)
For the born traveller, travelling is a besetting vice. Like other vices, it is imperious, demanding its victim's time, money, energy and the sacrifice of comfort.'
- A. Huxley, Along the Road

snoop

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #1 : 06.07.2005, 11:04:29 »
Hyvät ystävät. Kertokaa nyt jotain Ljubljanasta ja Sloveniasta...  :lol:
For the born traveller, travelling is a besetting vice. Like other vices, it is imperious, demanding its victim's time, money, energy and the sacrifice of comfort.'

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #2 : 06.07.2005, 11:16:07 »
No, ei mulla kyllä hirveesti kertomista ole, mutta jos nyt jotain yritän.... Kerran olen Sloveniassa käynyt ja ihastuin kyllä pieneen, söpöön Ljubljanaan todella. Muutenkin Slovenia on kaunis maa, kannattaa ottaa ilo irti ja kierrellä maata, kun kerran siellä olet - sitä paisti Slovenia on sen verran pieni maa pinta-alaltaan, että sen ehtii varmaan puolessa vuodessa katsoa läpikotaisin :wink: .

Sloveniassa asumisesta ei ole kokemuksia, mutta jos hintataso on suht sama kun Unkarissa(muistaakseni Sloveniassa on kyllä pikkasen kalliimpaa...), niin 400 eurolla saat kyllä mielettömän lukaalin vuokrattua 8) . Eli toisinsanoen älä ihmeessä käytä noin paljon rahaa asumiseen, kun siellä varmasti melkein puolet halvemmalla pääset...

Joka tapauksessa hauskaa puoltavuotta Ljubljanassa! :D
 következö buszon
Rajta leszek én is

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #3 : 19.08.2005, 00:28:29 »
ljubljana on mainio pikkukaupunki, joita turistit eivät ole vielä valloittaneet. Kaupungin yöelämä on ehkä hivenen hiljaista, mutta mukavia terasseja ja baareja kaupungista löytyy. vanhakaupunki joen vieressä on aivan upea paikka, jossa kivan kiireettömät iltapäivät on kiva viettää terasseilla ja maistaa ehkä maailman parasta olutta, paikallista union lageria. mainiota kamaa, sitä oli pakko tuoda jopa suomeen. hintatasosta sen verran, että epämääräisesti todettuna se on puolet suomen tasosta. sloveniahan on muuten selvästi itä euroopan ja entisen jugoslavian maista rikkain. bkt on noin 20 000.

Echo De Finlande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #4 : 22.08.2005, 11:31:30 »
ahh.. slovenia. yksi tämän kesän parhaimmista spoteista.

ljubljana on todellakin mahtava paikka! mielenkiintoisinta minulle oli metelkova -hippi alue keskustan tuntumassa rautatieaseman vieressä. ulospäin alue ei oikein näy, mutta kun muurien sisään menee silmä lepää värikkäässä ympäristössa, mistä löytyy kunnon bileitä viikonloppuisin. hyvin jäi mieleen jalla jalla baari missä hakattiin backgammonia vanhan iranilais miehen kanssa illasta toiseen.

samalla alueella myös sijaitsee celica hostelli mikä takaa kansainvälisen meinigin aina aamuun asti. ne huoneet on muuten entisiä vankila sellejä kaltereineen.

siinä alueella on viikon lopun aikana jotain 3-4 baaria/klubia, joissa ohjelma vaihtuu viikottain. löytyy regeetä, psykebileitä, housea etc. käykää edes kerran jos kaupunkiin menette.

suosittelen myös laškon olutfestareita heinäkuussa, tuo toinen johtava bisse merkki unionin rinnalla. ja on muuten parempaa! on siinä pikkukylä ihmeissään kun 50 000 ihmistä tulee kaljatehtaan viereen tyhjentämään varastoita. idyllisimmät olutfestarit ikinä!

ja todellakin 400€/kk vuokraan on aika paljon! kyllä sillä kahdella huntilla löytyy jo taso majoitusta.

tivoli niminen puisto on loistava paikka lepyytellä iltapäivisin missä hengailee kaupungin nuoriso kasti.

mitähän muuta, postaan myöhemmin jos mieleen tulee, tai kysy tarkemmin!

snoop

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #5 : 05.09.2005, 12:42:43 »
Kiitokset kaikille viesteistä. Vielä lisää otetaan mielellään vastaan.

Lähtö on viikon kuluttua ja koulu alkaa syyskuun lopussa. Aika malttamattomana jo venailen että pääsis lähtee.

Olen lueskellut erinäisiä foorumeita ja sellaisen kuvan olen kyllä saanut että asunnon hankkiminen on melko hankalaa ja yllättävän kallistakin tuntuu asuminen Ljubljanassa olevan. Toivotavasti kuitenkin joku mukava asunto löytyy.

Jos joku Ljubljanaan syksyn aikana eksyy niin yhteyttä saa/pitää ottaa jos kaipaa seuraa esim bisselle yms.

Snoop   8)

Echo De Finlande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #6 : 05.09.2005, 20:51:00 »
Lainaus käyttäjältä: "snoop"
Kiitokset kaikille viesteistä. Vielä lisää otetaan mielellään vastaan.

kerro sä sitten että mitä minä en ehtinyt näkemään!

ole hyvä.

tarja

• Aloittelija
    • Profiili
Re: Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #7 : 05.10.2005, 14:25:44 »
moi,

Olen ilmeisesti tulossa Ljubljanaan nyt marras-joulukuuksi töihin. Löytyisikö sinulta vinkkejä asunnonhankintaan? Sain tietää tulostani vasta eilen, joten asuntoasialla on nyt kiire? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.

carnivale

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #8 : 01.12.2005, 01:44:01 »
Kohtahan tuo Ljubljana kutsuu myös minua, ainakin toivottavasti !

Olen kuullut vain kaupungin itsensä ihastettavuudesta, mutta onko siellä sit mitään nähtävyyksiä tai museoita/mestoja missä vois ihan käydä kierrellen katselemassa! Jotain muutain kuin arkkitehtuuri ja tunnelma, vaikka kyllähän nekin kelpaa mainiosti !
quot;tärkeintä on hypätä, siivet kasvaa pudotessa"

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #9 : 05.12.2005, 17:16:34 »
Lainaus käyttäjältä: "muuli"
Olen kuullut vain kaupungin itsensä ihastettavuudesta, mutta onko siellä sit mitään nähtävyyksiä tai museoita/mestoja missä vois ihan käydä kierrellen katselemassa! Jotain muutain kuin arkkitehtuuri ja tunnelma, vaikka kyllähän nekin kelpaa mainiosti !

Ljubljanan linna on ainakin varsin mielenkiintoinen mesta. Siellä käytiin nyt syyskuussa, kun tutustuttiin Ljubljanaan parin päivän ajan reilillä. Linnan tornista on upeat näköalat. Samaten kannattaa käydä katsomassa virtuaali-show, joka kertoo Ljubljanan historiasta perustamisesta aina vuoden 1991 kymmenen päivän sotaan asti.

Keskustassa oli joku kaupunginmuseo tms., jonne oli ihan vapaa pääsy. Itse museo oli aika onneton. Joitain vanhoja kaupunginmuurin paloja siellä oli. Samaten joku moderni vaaleanpunaisista kengistä tehty jono. Oikeastaan muuta ei ollut.

Ljubljanica-joen ranta on upea paikka. Lohikäärmesilta ja Kolmoissilta ovat tyylikkäät. Samaten keskustassa oli mukavia kahvila-katuja.
ee

carnivale

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #10 : 09.12.2005, 11:53:27 »
Uu, kiitos näistä! Kokeilen onneani (:
quot;tärkeintä on hypätä, siivet kasvaa pudotessa"

lillis

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #11 : 30.03.2006, 16:33:29 »
Nostelen tätä, kun oma unelmani uhkaa käydä toteen ja pääsen kenties syksyllä Ljubljanaan! :D

Kertokaa lisää kokemuksia...

Tässä muuten pari kiinteistönvälitysfirmaa, joilla myös englanninkieliset nettisivut ja vuokra-asuntoja tarjolla. En sitten tiedä, ovatko kovin paljon kalliimpia, kuin yksityisillä suoraan, mutta saahan tuosta jotain käsitystä...

http://www.rent-a-realestate.com/
http://www.property.si/index_slo.htm
http://www.realestate-slovenia.info/e-nepremicnine.html
jubljana je lepo mesto!

lillis

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #12 : 11.06.2006, 13:46:38 »
Lähtö varmistui, eli lähden Ljubljanaan syyskuun eka tai toka päivä (koulu alkaa vasta lokakuun alussa mutta aloitan lukukauden EILC-kielikurssilla).

Onko muita palstan lukijoita Ljubiksessa syksyn tai talven aikana? Suomalaisia en halua varsinaisesti lähteä sinne kattelemaan ;), mutta olisihan se kiva tietää josko seuraa löytyisi vaikka välillä kahville tai vaan juttelemaan suomeksi! :)

Mulle voipi laittaa viestiä jos sinnepäin eksyy... :D
jubljana je lepo mesto!

Mariia

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #13 : 22.05.2007, 19:37:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Sale"
sloveniahan on muuten selvästi itä euroopan ja entisen jugoslavian maista rikkain. bkt on noin 20 000.

Sloveniahan luetaan kylla keski-Eurooppaan, maan itaisimmatkin osat on Suomeakin lannempana...

Slovenia on aivan ihana maa, kannattaa tulla tanne Alppien aurinkoiselle puolelle  8) !!

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #14 : 22.05.2007, 19:54:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Mariia"
Lainaus käyttäjältä: "Sale"
sloveniahan on muuten selvästi itä euroopan ja entisen jugoslavian maista rikkain. bkt on noin 20 000.

Sloveniahan luetaan kylla keski-Eurooppaan, maan itaisimmatkin osat on Suomeakin lannempana...

Slovenia on aivan ihana maa, kannattaa tulla tanne Alppien aurinkoiselle puolelle  8) !!

Hyvin yleisesti luetaan Slovenia myös itä-Eurooppaan koska kuului 1900-luvulla ns. itäblokkiin. Slovenialaiset toki haluavat maasta puhuttavan keski-Euroopan maana. Mitäpä tuolla väliä, miten sen kukakin ajattelee.

Ihana maa kylläkin myös mielestäni.

Mariia

• Reissaaja
    • Profiili
Ljubljanaan syksyllä
« Vastaus #15 : 23.05.2007, 10:40:09 »
Slovenia on mitä keskieurooppalaisin valtio paitsi maantieteellisesti myös historiallisesti ja kulttuurisesti.  

Sen historia ei ala vuodesta 1991 tai 1918 vaan ainakin jo 500-luvulta, jolloin slaavit saapuivat alueelle.

1200-luvulta lähtien Slovenia kuului Habsburgien keisarikuntaan, ja vuosisatainen yhteys heijastuu kaikkialla nyky-Sloveniassa: arkkitehtuurissa, muistomerkeissä, perinteissä. Vasta 1918, Itävalta-Unkarin hajotessa, Slovenia joutui Balkanin vaikutuspiiriin osana Serbien, kroaattien ja sloveenien kuningaskuntaa. Monien mielestä Slovenia repäistiin silloin irti luonnollisesta yhteydestä, johon se oli kuulunut vuosisatoja.  

Jotenka historiasta johtuen Slovenia kuuluu keski-Euroopan yhteyteen...