Autonvuokraus USA:ssa

(Luettu 234802 kertaa)

usa08

• Tosireissaaja
    • Profiili
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #60 : 10.03.2008, 10:21:29 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"

Huoh. Tulipa tästä mieleen hassu tarina Ameriikan maalta kun poliisisetä pakotti minut humalassa auton rattiin ja kun aloin tivaamaan poliisilta että ilmeisesti tässä maassa sitten saa ajaa humalassa, mutta saako täällä ajaa suomalaisella ajokortilla koska muuta mulla ei ole.

Kertoisitko vähän taustaa, mikä tuohon johti? Kuulostaa ihan päättömältä.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #61 : 10.03.2008, 13:47:00 »
No, menee aika OT:ksi mutta on se sen verran outo ja hassukin juttu ni kerrotaan nyt sitten.

Oltiin siis parikymppisiä au paireja tuolloin. Oltiin jouluaattona baarissa, ja kippailin siinä ihan iloiseen tahtiin alkomahoolia. Kaverini oli kuskina ja joi ehkä 2-3 olutta koko useampituntisen baari-iltarupeaman aikana. Yöllä takaisin kotiin ajettaessa kaverini ajoi jonkin verran ylinopeutta ja poliisit pysäytti. Poliisit aukoivat päätään meille ihan urakalla, kun ei tajuttu mitä hanskalokeron lapuista ne oli vailla. Iskin sille poliisille käteen koko läjän papereita. Koko ajan ne valaisi meitä jollain ihmeen valonheittimellä niin että silmiin sattui. Kaivelin hanskalokeroa lisää ja poliisi kävi karjumaan että mun pitää ottaa kädet näkyville. Poliisit kysyi kaveriltani tosi ivallisesti että osaako hän aakkoset. Kaverini sanoi että juu, ja alkoi luettelemaan. Jossain vaiheessa se sekosi kirjaimissa ihan silkasta jännityksestä ja siinä samassa silmänräpäyksessä kaveristani tulikin DUI-case poliisien silmissä... Mä aloin siinä sitten jotain niille sanomaan että "hei haloo... jospa nyt hommaisitte jostain jonkun vähän tarkemman mittarin tuon juopuneisuuden mittaamiseen. Eikö teillä tosiaan ole alkometriä?". Poliisit ei muutenkaan tuntunu hirveesti ilostuvan kun jotkut "f**n ulkomaalaiset" kuten he meitä nimittivät, alkavat räkyttää vastaan.

Poliisit pyytää mun kaverin poliisiautoon ja jättää mut siihen auton viereen seisomaan. Kohta toinen poliisi tulee ja sanoo että minun täytyy ottaa auto ja ajaa se kotiin, he vievät kaverini. Mä sain melkoisen hyppelyksen asiasta, kerroin poliisisedälle suoraan olevani aikamoisen juovuksissa ja viipyneeni kyseisessä (miljoona)kaupungissa kokonaista kolme päivää tuohon mennessä eikä mulla ole hajuakaan missä suunnassakaan mun majapaikkani (olin joulun vietossa juuri tämän kaverini luona) edes on. Taas poliisi lähtee sinne autoon missä kaverini ja toinen poliisi on ja jättää mut siihen seisomaan. Sitten se poliisi tulee takas ja ilmoittaa mulle että mun on noustava ajoneuvoon välittömästi ja ajettava se poliisilaitoksen pihaan. Siinä vaiheessa käytiin tämä keskustelu ajokortista johon jo viittasinkin aiemmin. Ämpytin kyllä todella kunnolla vastaan ja sanoin, että minä en todellakaan edes periaatteesta aja autoa humalassa. Tivasin miksei se itte voi sitä autoa sinne ajaa  ja taisin sanoa jotain kritiikkiä asioiden hoitamisestakin vielä, mutta kovin paljon en uskaltanut, koska poliisilla oli tuossa vaiheessa jo käsi vyötäisillä olevan aseen päällä.

No hyppäsin autoon, avasin ikkunan ja huutelin ikkunasta että mitenköhän tätä autoa ajetaan kun ei täällä ole normaalia vaihdekeppiäkään :) Poliisi tulee neuvomaan minkä vaihteen mun pitää laittaa silmään että pääsee eteenpäin. Ajelin sitten ehkä kävelyvauhtia (en uskaltanut lujempaa humalatilan johdosta) ja poliisi ajoi takanani vilkut päällä. Nauratti ja itketti samaan aikaan. Kun pääsin poliisilaitoksen pihaan (josta toki ensin ajoin vahingossa ohi ja jouduin vetämään uparit kun takana ajava poliisi laittoi pillit päälle) en saanut autosta avaimia pois koska jonkun tietyn vaihteen piti olla silmässä ja jotain nappia painaa ennenkuin se onnistui. Mentiin poliisilaitokselle, jossa jouduimme odottamaan, että kaverini isäntäperhe saapui meitä noutamaan. Asiassa ei mitään seurauksia, kaverini kun ei siis tosiaan edes ollut juovuksissa ja ylinopeuskin oli ollut sen verran lievä vissiin. Kyllä tultiin siihen tulokseen, että halusivat vain ja ainoastaan olla k**päitä koska me uskallettiin käydä ämpyttämään vastaan ja oltiin tyhmiä ulkomaalaisia. No, oli hyytävä joulutunnelma kyllä luvassa siinä perheessä.. Aamulla kun piti nääs nousta joululahjoja aukomaan ja sukulaiset oli tulossa brunssille.

Jälkeenpäin iski kyllä tuskanhiki pintaan kun kuulin muiden ihmisten pelotteluja että ne oisivat kyllä saattaneet käyttää niitä aseitaan aikas herkästi..
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #62 : 10.03.2008, 16:03:34 »

Oltiin siis parikymppisiä au paireja tuolloin. Oltiin jouluaattona baarissa, ja kippailin siinä ihan iloiseen tahtiin alkomahoolia. ...

Kyllä tultiin siihen tulokseen, että halusivat vain ja ainoastaan olla k**päitä koska me uskallettiin käydä ämpyttämään vastaan ja oltiin tyhmiä ulkomaalaisia. ...

Jälkeenpäin iski kyllä tuskanhiki pintaan kun kuulin muiden ihmisten pelotteluja että ne oisivat kyllä saattaneet käyttää niitä aseitaan aikas herkästi..

Hmm. Pakko vastata , vaikka kovin OT meneekin. Koska ei pida paikkaansa, etta amerikkalainen poliisi olisi huono.

En nahnyt  koko tarinassa mitaan tyhmaa poliisien puolelta.  Kaytanto on sama, oletko parikymppinen skandi aupair tai kannissa ajava punaniska, jolla on ladattu pyssy penkin alla piilossa. Ei poliisi voi tietaa, eika tarvitse tietaa,  millainen henkilo on kyseessa.  Poliisi on automaattisesti varuillaan. Siksi ne kirkkaat valot pain naamaa. Kaytanto on myos kysya aakkosia tai testata suoralla viivalla kavelya, jos on epailya juopottelusta.
Etenkin jos viela aletaan ampyttamaan vastaan, pitaakin poliisin olla ns. kusipaa takaisin. Se on selvaa, etta poliisin sana on laki, eika takaisin ampyteta vaikka mieli tekisi. Ei kai Suomessakaan..  Ei niilla ole aikaa kinastella kapakasta palaavien nuorukaisten kanssa.

Niin ja tuosta ampumisesta, ei ketaan ammuta ihan noin keposesta. Se on telkkarista. Saattaa tulla pepper sprayta paalle aiheesta.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #63 : 10.03.2008, 17:12:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Upstate girl"
Hmm. Pakko vastata , vaikka kovin OT meneekin. Koska ei pida paikkaansa, etta amerikkalainen poliisi olisi huono.

Huppista! Ja hold your horses...  Pyydän alleviivaamaan sen kohdan jossa noin olen väittänyt. Karmeeta yleistystä jos kerroin vaan kohtaamisestani juuri näiden rasististen kuumakallejen kanssa. Tunnen (tai no, tunsin tuohon aikaan) myös pari muuta amerikkalaista poliisia ihan henk. koht. joten en todellakaan halua tuollaista yleistää. Oikeastaan mun pitäisi vetää takaisin tämän ketjun ekan postaukseni viimeinen kappale. Se oli ehkä hieman provokatiivisesti värittynyt ja yleistävä.

En nahnyt  koko tarinassa mitaan tyhmaa poliisien puolelta.

Juu, toki auton ajattaminen humalaiselta on täysin normaali käytäntö kun selvinpäin olevaa kaveria epäillään rattijuoppoudesta :) Poliisi siis todellakin käski minun ensin ajaa kotiin sen auton.. Kieltäydyin. Minä olisin osannut etu-ja takaperin englanninkieliset aakkoset myös siinä kännissä, se se varmaan olisi vakuuttanut heidät että voin surutta ajaa autoa, mutta kielitaidoton ja sivistymätön  kaverini on pakko olla humalassa :)

Kyllä ihmisen oikeusturva on valitettavan heikoilla tuollaisten testausmenetelmien kanssa, se on fakta.

Kaytanto on sama, oletko parikymppinen skandi aupair tai kannissa ajava punaniska, jolla on ladattu pyssy penkin alla piilossa. Ei poliisi voi tietaa, eika tarvitse tietaa,  millainen henkilo on kyseessa.

Sulla on nyt vähän pointti hukassa. En varmasti missään olosuhteissa ole pyytänyt mitään erityiskohtelua siksi, että olin nuori ulkomaalainen tyttö enkä punaniska. Sen sijaan se rasistisuus ja v***u ja huutaminen alkoi jo paljon ennen kuin edes millään tavoin avasin suutani kyseenalaistaakseni tätä touhua.

Kaytanto on myos kysya aakkosia tai testata suoralla viivalla kavelya, jos on epailya juopottelusta.

Tämä minulla on kyllä hyvinkin tiedossani, pointti olikin vaan siinä että systeemi on näkemykseni mukaan hiukkasen täynnä aukkoja jos laitetaan ihminen loistevalo naamaan sohotettuna ja kaikin puolin muutoinkin säikähtäneenä luettelemaan vieraalla kielellä aakkosia ja kun menee kirjaimet sekaisin, pidetään rattijuoppona. Ja tämän näkemykseni toin ilmi poliiseillekin  :lol:

Etenkin jos viela aletaan ampyttamaan vastaan, pitaakin poliisin olla ns. kusipaa takaisin. Se on selvaa, etta poliisin sana on laki, eika takaisin ampyteta vaikka mieli tekisi. Ei kai Suomessakaan..  Ei niilla ole aikaa kinastella kapakasta palaavien nuorukaisten kanssa.

Tämä kusi*syys heiltä lienee ihan oikeutettua siinä vaiheessa kun aletaan ämpyttämään vastaan, mutta kuten sanoin, v**lu alkoi jo aiemmin. Siitä, että me ei tiedetty mikä se joku paperilappunen on mitä ne pyysi ja sysäsin kaikki paperit poliisin käteen. Siitä, että pyydettiin mm. puhumaan hitaammin. Sitte ne mm. matki kun kaverini sanoi jotain, kuin papukaijat.. Siis pilkkasivat sen aika voimakasta aksenttia.

Yleistää en siis halua. Tämä oli minun yksittäinen kokemukseni.

Mutta mikäli Upstate Girl pitää tuollaista kuvailemaaní viranomaistoimintaa oikeanlaisena, luulen sinun omaavan hyvät mahdollisuudet saada haluamasi kaltaista kohtelua ennemmin siellä kuin täällä.. Ei toki kaikilta poliiseilta, koska en yleistä, mutta ylipäätään. Minä tykkään ennemmin näistä meidän leppoisista kyläpoliiseista, oikein vanhanajan reinikaisista :)
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #64 : 10.03.2008, 18:47:44 »

Pyydän alleviivaamaan sen kohdan jossa noin olen väittänyt.

Et vaittanytkaan, mutta ekalla lukemalla sain sen kasityksen, etta poliisit eivat toimineet mielestasi oikein ja toivomallasi tavalla.
Kenties huono sananvalinta puolestani.

En varmasti missään olosuhteissa ole pyytänyt mitään erityiskohtelua siksi, että olin nuori ulkomaalainen tyttö enkä punaniska. Sen sijaan se rasistisuus ja v***u ja huutaminen alkoi jo paljon ennen kuin edes millään tavoin avasin suutani kyseenalaistaakseni tätä touhua.  

Ma tarkoitin, etta kaikkia pitaa kohdella samalla tavalla.

Sitte ne mm. matki kun kaverini sanoi jotain, kuin papukaijat.. Siis pilkkasivat sen aika voimakasta aksenttia.

Voi harmi. En hyvaksy minakaan.

Valitettavasti reinikaiset, niin lupposia kun ovatkin, eivat parjaa hyvin suurissa kaupungeissa huumehorhojen, murhaajien, pedofiilien,  rattijuoppojen  jne. poliiseina. Niiden maailma on paha.

Sorry OT. Autonvuokraajat.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

vilix4

• Tosireissaaja
    • Profiili
autonvuokraus USAssa
« Vastaus #65 : 10.03.2008, 20:18:19 »
Suuria kaupunkeja ei täältä löydy mutta kyllä poliisi mainitsemasi henkilöt Suomessa hoitaa varsin maineikkaasti.

catch22

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: autonvuokraus USAssa
« Vastaus #66 : 11.03.2008, 04:57:35 »
No niin, tässä vähän kovaa faktaa ajokortista USA:ssa (Yhdysvaltain suurlähetystön sivuilta):

Lainaus
"Can I drive while in the United States?

Bearers of Finnish driving licenses may drive in the U.S. for a short period of time on their valid Finnish driving licenses. (Exact length depends on the individual state.) When renting a car, some rental agencies may insist on seeing an international driving permit."

Eli USA-liitettä ei ainakaan poliisi kaipaa...

usa08

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 11.03.2008, 12:46:11 »

Kiitos! Hienoa työtä ja faktaa. Kun siis saan tuossa vuokra-auton ja firman tiedot, kysyn heiltä suoraan heidän näkemystä asiaan. Kun saan vastauksen, tiedän miten pitää menetellä.

- Kiitos paljon!

ar

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 11.03.2008, 12:56:42 »

Kiitos! Hienoa työtä ja faktaa. Kun siis saan tuossa vuokra-auton ja firman tiedot, kysyn heiltä suoraan heidän näkemystä asiaan. Kun saan vastauksen, tiedän miten pitää menetellä.

- Kiitos paljon!

Ilmoita sitte vuokrausfirman päätöksestä tänne nii tietääpä sitte itekki miten menettelee :)

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #69 : 11.03.2008, 15:24:47 »
Avikselle ja Alamolle on kelvannut tavallinen eurooppalainen ajokortti ilman mitään liitteitä tai laajennuksia.

Aquarian

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 18.03.2008, 21:16:50 »
Myöskin Hertzille on suomalainen ajokortti kelvannut ilman sen kummempia kyselyjä.

No okei, kerran virkailija kysyi että mikä on Finlandin osavaltiokoodi ;D. Ilmeisesti ohjelma vaati sitä kaksikirjaimista lyhennettä ennen kuin päästi eteenpäin.

usa08

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 19.03.2008, 09:50:06 »
Ainakin holidayautos.fi:n asiakaspalvelu sukkaa. Vastaukset tulee todella todella hitaasti sieltä. Eikä viesteihin selvästi vaivauduta vastaamaan asianmukaisesti.

Eli asenne, eikä toimintamalli ei ole mielestäni kunnossa. Valitettavasti.

catch22

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #72 : 20.03.2008, 02:00:57 »
Budgetilta onnistui myös viime viikolla vuokraus ilman mitään USA-liitteitä...

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #73 : 24.03.2008, 19:41:55 »
Ainakin holidayautos.fi:n asiakaspalvelu sukkaa. Vastaukset tulee todella todella hitaasti sieltä. Eikä viesteihin selvästi vaivauduta vastaamaan asianmukaisesti.

Eli asenne, eikä toimintamalli ei ole mielestäni kunnossa. Valitettavasti.

joo, näin oli pari vuotta sittenkin. tästä huolimatta auto oli mitä piti ja itse vuokraus onnistui hyvin.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 24.03.2008, 21:04:22 »
Kilroy (Avis) oli itse vertaillessani myös kohtuullisen edullinen (ja ainakin helppo) vaihtoehto alle 25-vuotiaalle, jotka normaalisti joutuvat maksaan hyvinkin tyyriitä lisämaksuja autoistaan. Monesta muusta paikasta auton perushinta oli hieman halvempi, mutta nuoren kuljettajan lisämaksut puhelinnumeroita.
Kilroyn koutta 21-24 vuotiaalle lisämaksut kahdesta nuoresta kuljettajasta sisältyvät hintaan.

Samoin LDW:t yms. kuuluvat hintaan, joita ilman en itse ulkomailla vuokraa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2008, 21:07:04 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

catch22

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #75 : 26.03.2008, 01:32:46 »
Tässä muuten hyödyllinen vinkki:

Mikäli olet tehnyt varauksen etukäteen netissä esim. Ebookersin kautta ja haluat myöhemmin pidentää vuokra-aikaa, se kannattaa tehdä vasta paikan päällä varsinaisen vuokrafirman kanssa. Muuten joutuu maksamaan Ebookersin muutosmaksun. Ja ainakin itse olen onnistunut jo auton ollessa alla pidentämään vuokra-aikaa puhelimitse samalla vuorokausihinnalla kuin normaalisoppari. Sopimuksessahan on merkittynä lisätunnin ja lisävuorokauden hinta, jotka ovat normipäiviä kalliimpia mutta ne pätevät vain mikäli et ilmoita vuokrafirmalle asiasta etukäteen. Että silleen.

Myyrä

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #76 : 07.05.2008, 09:28:26 »
Olisi tarkoitus kesällä vuokrata autoa miamissa ja europcar:n kauttalöysin vuokraamon joka ilmoittaa vakuutusturvaksi seuraavaa. Osaisitteko neuvoa onko mielenrauhaisa ja riittävän kattava setti? Kun ei ole mitään kokemusta amerikan vakuutuskäytännöistä. Kuulin kolmennen osapuolen vakuutuksesta tms, onko tässä sellaista, millä nimellä sitten kulkeekaan? Kuulin varoituksia sen olevan hyvä olla olemassa tuollapäin?

YOUR RENTAL INCLUDES

* Sales tax as of Booking Date: 07-May-2008
* Unlimited mileage. * SLI (Supplemental Liability Insurance). * LDW (Loss Damage Waiver).
* UMP (Uninsured / Underinsured Motorist Protection).
* Taxes & Fees.
* Customer Facility Charge (CFC) where applicable.

Kiitos paljon jotka paremmin tiedätte. Tuo alin ilmeisesti jokin toimisto/palvelumaksu?

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #77 : 07.05.2008, 09:58:23 »
Eipä kaivannut Rent4Less myöskään sen kummempaa kuin suomalaisen ajokortin.

Myyrä

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #78 : 10.05.2008, 12:04:58 »
Nostan..

Osaisiko joku neuvoa em.asioissa?

Vielä kysyisin autonvuokrauksesta, oletteko vuokranneet avoautoa ja mitä mieltä olette ideasta? Ajatus tuntuisi mukavalta ajella mutta yleisesti taas sanotaan että ovet olisi syytä pitää liikenteessä etenkin liikennevaloissa lukittuina turvallisuuden vuoksi joten tämä askarruttaa. Vai onko jo kyseessä ylivarovainen hysteria?

Riikkalee

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 12.05.2008, 16:10:40 »
Me vuokrattiin Dollar -nimisestä vuokrausfirmasta viimeksi (1/08) Kaliforniassa käydessä auton.  Vuokrausfirman linjuriin sai ilmiseksi hypätä kyytiin suoraan Los Angelesin kentältä ja linja-auto vei vuokrafirman pihalle.
Samoin takaisin tullessa hypättiin vuokrafirman pihassa linja-autoon joka vei meidät kentälle.

Ikäraja oli muistaakseni 25v. Vakuutus oli pakollinen ottaa.

Nyt olemme ensi syksynä menossa lasten kanssa ja taas käytämme kyllä saman firman palvelua, oli erittäin toimivaa asioida Dollarissa.