Kaikkea pikkutietoa Australiasta, Brisbanesta?

(Luettu 30814 kertaa)

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
Kitoooos!
« Vastaus #20 : 08.08.2005, 14:32:08 »
Muuvaara oot ihana! :D:D KIITOS NIIN PALJON edellisestä viestistäsi!!!! Wihwiu, ihan kuin ois rinkallinen kiviä pudonnut hartioilta, niin mahtavalta tuon tekstisi lukeminen tuntuu..

Nyt pankkiasiat eivät enää säikyttele, tajuan paremmin systeemin ja ymmärrän miten toimia käytännössä paikan päällä! Kiitos!

Karanteenikaan ei enää pelota, pitänee olla vaan tarkkana sit tuon maahantulokaavakkeen kanssa. Mut lasketaanko suklaa maitotuotteeksi? Pakkohan mun fatzerin sinistä sille tuttavaperheelle on tuoda maistiaiseksi! ;)

Aa.. kerkeän hankkia ne sähkötöpselit vasta siellä paikan päällä. Good, ei tarvii ravata täällä kaupungilla metsästämässä oikeenlaista adapteria.. :)

Ja vielä tuosta kv-ajokortista. Minoon jo luovuttanut sen suhteen! Enpä aio sitä hankkia, suottako tuohon rahani laitan. Mun ajokortissa on just tuollai syntymäaika ja löytyy sieltä muutama englanninkielinen sanakin (driving lisence & Vehicle Admistration) et niillä kyllä pärjään. *fingers crossed* ;)

Kysymys auringosta: Polttaako se ihan tosissaan siellä? Kannattaisiko mun jo tässä vaiheessa nuorena ennaltaehkäistä ryppyisyyttä ja maksaläikkiä ja hankkia apteekista esim. Arbutinia tms.? Ja oikeasti pysytellä sisällä kuumimpaan aikaan ja etsiytyä aina varjoon kun mahdollista? Liiotellaanko mediassa ja terveyspalstoilla teidän mielestä auringon vaurioittavaa vaikutusta et jääkö upea rusketus vaan haaveeksi..? Mun iho on luonnostaan aika tumma ja rusketun helposti.. Muistaakseni en oo koskaan palanut, korkeintaan iho on joskus kauan sitten kasvoilla punoittanut.. Ja ite tykkään tositosi paljon lämmöstä ja auringosta! (nyt tiedätte miksi lähdin ylipäätään just Australiaan, hahah :D) Joten pliis, suoraa kommenttia.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Re: Kitoooos!
« Vastaus #21 : 08.08.2005, 15:34:07 »
Eiköhän suklaa ole ihan laillista tavaraa jopa aussikaranteenille ;-)

Auringosta: olen matkaillut aika tavalla, myös tropiikissa, eikä missään ole ollut aurinko niin polttava kuin Australiassa :-( Se ei valitettavasti ole mediahössötystä se, mitä eteläisen pallonpuoliskon otsonikadosta sanotaan. Useimmissa kaupoissa täällä ei edes myydä mitään muuta kuin suojakertoimen 30 aurinkovoidetta, pienemmillä ei kerta kaikkiaan tee mitään. Mä paloin vereslihalle hartiasta, kun olin levittänyt aurinkovoiteen huolimattomasti niin että olkaimen viereen jäi kaksi senttiä leveä kaistale rasvaamatonta ihoa - ja olin auringossa alle tunnin! Nahka märki viikon, ewww...

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 09.08.2005, 14:09:10 »
:shock:  :shock:  :shock:  :shock:
Iho märki viikon??! Voi helk.. kyllä siis taidankin hankkia ja vähän äkkiä mielettömät suojakertoimet.. täytyy todellakin olla tarkkana niiden kanssa! ! !

Oon muuten joskus kauan sitten kattonu jonku dokkarin mis puhuttiin just otsonikadosta ja ellen aivan väärin muista siinä taidettiin sanoa et Australiassa yleisin sairaus on ihosyöpä! Vähän hullua..

Mutta mä oon varovainen arskan kanssa.. Todellakin aion silti jotain ruskettua, kohtuudella on varmasti paras. Biitseilyyn oon silti jo kauan aikaa sitten alkanu varautuun (mullon tällanen kuntokuuri päällä et tohtis sit olla bikineissä ;)) et ei kaikki saa olla menny ihan hukkaan! Hahah :D

sehalone

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 10.08.2005, 16:55:27 »
Kuulostaa pelottavalle tuo ihon märkiminen  :shock:   Pitänee ostaa joku sombrero niin pääsee vielä ausseista hengissä pois. Poltin nimittäin nenän yhtenä juhannuksena pahasti ja sen jälkeen se ei ole kestänyt juurikaan aurinko...

dryad

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 11.08.2005, 10:40:55 »
Moi!

Itse asuin Australiassa vuoden 2003-2004 (vaihdossa yliopistosta), en tosin Brisbanessa vaan Melbournessa, mutta lisäisin tähän joitakin juttuja:

Kävin kysymässä paikallisesta tiehallintokeskuksesta suomalaisen ajokortin kelpaavuudesta, ja ne sano ettei siinä lue ihan tarpeeks selvästi englanniksi mitä siinä sanotaan. Joten joudun käymään käännättämässä ajokorttini suomen kielen virallisella kääntäjällä, sieltä sain paperisen version joka piti pitää mukana ajaessa. Eli ois varmaan parempi käydä hakemassa se kv-ajokortti suomesta ettei joudu vaikeuksiin...

Jos olisin ajellu pelkästään lyhyitä matkoja en varmaan olis sitä korttia jaksanut käydä käännättämässä, mutta olin lähdössä poikaystävän kanssa 12 000 km ajelulle ympäri Ausseja :) Kertaakaan ei kyllä poliisit pysäyttäny koko matkan aikana! Ajeltiin reittiä Melbourne- Adelaide- Cooper Pedy- Ayers Rock- Alice Springs- Townsville - Brisbane - Byron Bay - Sydney - Blue Mountains -Melbourne (rannikkoa pitkin). Eli tuli mentyä aavikon läpi ylös ja itärannikkoa alas! Upea reissu kyllä.

Mulla ei ollu koko vuotena australialaista tiliä, vaan nostelin visa electronilla suomalaiselta tililtä, jonne tuli opintotuet ym. Se toimi vallan mainiosti, vaikkaki maksoi vähän joka nostokerralla. Mutta visa electron kävi siellä monessa paikassa myös maksuvälineenä! Maksoin sillä esimerkiksi hostelliyöpymisen Alice Springsissä kun ei ollu käteistä.

Brisbane vaikutti tosiaan mukavalta kaupungilta, oltiin siellä kivassa hostellissa New Farmin kaupunginosassa, jonka lähellä oli myös kivoja baareja ja ravintoloita. Jokipaatti on hyvä kulkuväline ja southbank kiva mesta!

Pidähän hauskaa siellä Brisbanessa! :D

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 12.08.2005, 06:55:27 »
Moikka,

kandee huomata etta Australiassa ajokortit ja niihin liittyvat saannokset on joka osavaltiossa erilaiset, eli jos Victorian (=Melbournen) virasto sanoo yhta, Queenslandin (=Brisbanen) saattaa ihan hyvin sanoa toista...Taalla myos paikalliset joutuu hankkimaan uuden ajokortin, kun muuttaa osavaltiosta toiseen.

New Farm on mahtava valinta ja kavelyetaisyydella Fortitude Valleyn Brunswick Streetista, joka on se kaupungin isoin baarikeskittyma. New Farmissa on myos Powerhouse, joka on Brisbanen vastine Helsingin Kaapelitehtaalle, paitsi etta se on viela siistimpi mesta - konsertteja, nayttelyita, kiva pubi etc:

http://www.brisbanepowerhouse.org/

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.08.2005, 01:08:13 »
Hei teitähän on tullu tänne ku sieniä sateella, huippua! :D

Kiitos dryad lisäinfosta, ihana reissu sulla takana! :D Suunnitelmiini ei tosiaan kuulu mikään pitkien matkojen ajelu, mahdollisesti kurvailu biitsille ja takaisin (max.1,5 h ajoa/suunta), tämäkään ei siis ole vielä sanottu.. Nyt on kyllä mulle jo myöhäistä hankkia virallista käännöstä tai kv-korttia, minä joko en aja tai ajan riskillä. Voi oikeasti hyvinki olla että vaikka takataskussa oisi molemmat läpyskät niin jättäisin kuskin hommat muille. Saa nyt nähdä miten vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu ja muutenki sitä liikennettä (ja niitä jokseenkin kummallisia viittoja) oppii lukemaan..

Aivan totta Muuvaara, oon kuullu joo että osavaltioiden kesken säännöt saattavat olla hyvinki eriäviä.. Jännä juttu. Millaset ikärajat Aussilan baareihin muuten on? Ollaanko niissä tarkkoja? Onko nuorilla viinakauppaan asiaa?

Ja Sehalone, pistin ite heti luettuani Muuvaaran tärkeän infon auringon todellisista vaikutuksista muistilapulle nro. 1:ksi että ostan superhyvää aurinkorasvaa! Kaunis rusketus on kaunis rusketus mutta grillattavaksi en aio! Mulla muuten kasvot ottaa just huonoiten väriä, maha ja selkä ruskettuu aina ihan ekoina. ;D

Niin ja Akk, hupsis, näköjään olin missannut kommenttisi, sorry! Valitettavasti edes tuo 20 vuoden raja ei muuta tilannetta tässä asiassa, täytän kohta vasta 19.. :o

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
Hjälp, pian!!
« Vastaus #27 : 18.08.2005, 23:43:37 »
Heip!!

Ylihuomenna, lauantaina, lähtö!! :D Matkakuume on melkoinen, perhoset vatsassa on villeinä..

Tässä pakkaillessa on herännyt pari kysymystä mieleen.. Kun epäilyttää kannattaako mun siis paljonkin kantaa paksua vaatetta, kuinka kylmä siellä oikeesti on?! Ja kuinka pian alkaa ilma lämpeneen, onko 'kylmää' aikaa vielä kauan jäljellä??

Kiitos taas..

debi

• Aloittelija
    • Profiili
Brisbaneen!!
« Vastaus #28 : 19.08.2005, 12:29:50 »
He hee... Jen, usko jo ettet tarvi kuin yhden pitkähihaisen paidan!! Saadaan sitten paikan päältä lisää! Joo, mut takin sinä voisit ottaa kuitenkin kun mulla se pääsi unohtumaan  :wink:

Ei oo todellista... HUOMENNA LÄHTÖ!!!!!  8)

Tänään käyn vielä siellä kaupungilla.. haen kansainvälisen ajokortin autoliitosta. Ja ne tuliaiset olisi kiva saada jostakin.. Lapsille ei ole mitään!!! Ideoita???

Kuuluu,

Debi

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
Hahhahahhah :D
« Vastaus #29 : 19.08.2005, 13:26:02 »
Voi debi sua.. ;)

Can't believe, oikeesti huomenna lähtään... :D :D Ihanaa kun ei tarvii jäädä hajoamaan Suomen pakkaseen! *nauraa räkäisesti niille jotka pikkucityymme kärsimään jää*

Sain debi muuten just mailia siltä mun perheeltä, ja totally ok on et siis tuut säkin sinne ainaki sen ekan viikon. Ja se vielä siinäkin sano et oot todellakin tervetullu aina sillon ku mahdollista, esim viikonloppuisin. ;)

..ja samalla kerto totuuksia siitä Gabistä, sitä ei kuulemma tuu ikävä! Mut mun kanssa asiat on kuulemma täysin toisin.. Wihii. ;D

No mut... mäpäs koetan raaskia jättää näitä paksuja vaatteita.. Yhyy..  :roll:

Ja niistä tuliaisista.. emt. jotain pientä? sulla sitä painoa jo kerran on nii.. mä oon vasta matkalla kaupungillle. Mut kuuluu, morijens.

debi

• Aloittelija
    • Profiili
Jep
« Vastaus #30 : 19.08.2005, 18:15:21 »
Hei Jen,

Onpas kiva kuulla toi sun perheeltä!  :P Ja noi viikonloput kuulostaa lupaavilta meille, heh heh!

Ja tosi mahtavaa et sait ne pehmolelut ostettuu lapsille!! ..helpottaa kovasti mun paniikkia!  :wink:

Ajokortti ja kameran muistikortti on nyt hankittu..
Tässä kai vielä mennään kaupungille ostamaan suklaat ja salmiakit + se suomikirja. Saattaa olla et keretään vilkasta niitä kenkiäkin, mutta näistäpäs meillä olikin jo puhetta.

Jep jep, ei kait tässä... huomiseen!

Ai nii, sitä PAINOA kyllä on!! ..Peräti 8 kiloa liikaa!!!  :wink:

aussibeibe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 19.08.2005, 18:26:15 »
Lapsille kivoja tuliaisia on kaikki muumijutut. Ainakin suomalainen juttu...
Toivottavasti teidän ylikiloissa on jotain mitä jää sit sinne ausseihin, nimittiän voin taata, että niitä kertyy lisää.. Ite menin alikiloilla sinne. Mummu toi yhden lastin ja sisko yhden lastin jo aikasemmin pois ja sit jouduin vielä postittamaankin osan, mutta kuitenkin oli ylikiloja.. Ja olin siellä siis puolvuotta...
quot;Ohana on perhe. Perhe on ketään ei jätetä yksin tai hylätä.." Lilo & Stitch

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 20.08.2005, 14:47:19 »
Nyt on palloiltu muutama päivä Suomessa aussireissun ja muutaman muun maan jälkeen. Täytyy sanoa, että on jo vähän ikävä sinne takaisin. Lähteminen kylmästä Perthistä kuumaan Aasiaan oli kyllä kiva. Perthissä oli heinäkuussa suhteellisen kylmää ja kaikki lämpimät vaatteet olivat kyllä tarpeen, mutta piakkoin alkaa lämpenemään ja täällä kylmenemään. :(

Tavaroiden postittaminen laivapostilla (kestää 3 kk) oli halpaa. Itse  lähetin kaksi n. 4-5 kg laatikkoa ja muistaakseni yhden lähettäminen maksoi n. 40 AUD. Lentopostilla sama olisi maksanut yli 100 AUD ja maapostilla hiukan laivapostia enemmän. Suosittelen, jos tavaroilla ei ole kiire.

Sitten noista aurinkovoiteista pieni vinkki. Usein nuo 30 suojakertoimilla varustetut mönjät on tosi paksua tahnaa, joka ei kunnolla levity ja tulee suhteellisen kalliiksi, kun rasvaputeleita pitää ostaa vähän useammin kuin Suomessa. Minun herkkä, atooppinen ihoni ainakin kärsi Australiassa, kun käytin noita paksumpia aineita. Itse kerran ostin Coles supermarketista firman omaa merkkiä, enkä sen jälkeen muuta aurinkovoidetta käyttänytkään. Hinta oli tosi halpa ja aine sopivan ohutta ja mielestäni suojasi yhtä hyvin kuin monet kalliimmat merkit.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 22.08.2005, 06:11:15 »
Tismalleen noin! Colesin supermarket-aurinkovoide on parasta mita tasta maasta saa: litran kanisteri maksaa kuusi euroa, ja se viela tuoksuukin mun mielesta hyvalle!

Niilla paksuilla aurinkorasvoilla saattaa olla kayttoa lahinna jollakin venereissulla, joilla merivesi roiskuu koko ajan naamalle ja liuottaa ohuemmat rasvat.

Lainaus käyttäjältä: "ellina"

Sitten noista aurinkovoiteista pieni vinkki. Usein nuo 30 suojakertoimilla varustetut mönjät on tosi paksua tahnaa, joka ei kunnolla levity ja tulee suhteellisen kalliiksi, kun rasvaputeleita pitää ostaa vähän useammin kuin Suomessa. Minun herkkä, atooppinen ihoni ainakin kärsi Australiassa, kun käytin noita paksumpia aineita. Itse kerran ostin Coles supermarketista firman omaa merkkiä, enkä sen jälkeen muuta aurinkovoidetta käyttänytkään. Hinta oli tosi halpa ja aine sopivan ohutta ja mielestäni suojasi yhtä hyvin kuin monet kalliimmat merkit.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 01.09.2005, 09:02:03 »
Itse vietin Australiassa paljon aikaa ns. working hosteleissa. Osasta niistä on hyvinkin halpa viikkovuokra, joten rahaa voi saada säästettyä paljon riippuen tietysti työstä ja työtunneista. Yleensä ne olivat jossain pienemmillä paikkakunnilla ja asukkaat tekivät yleensä farmihommia. Työ ei aina ollut niin kivaa, mutta useimmiten hostelleissa oli mukava tunnelma. Näissä hosteleissa sain kaikkein parhaimmat Australian aikaiset ystäväni. Oli helppo tutustua, kun pyörii esim. kuukauden saman katon alla. Jotkut viihtyivätkin niissä jopa monta kuukautta. Tosin on huonojakin paikkoja.

Yhdestä working hostelista olen minä ja muutama muu silloinen asukas aikonut kirjoittaa Lonely Planetille, jospa he vaikka voisivat oppaassaan varoittaa kyseisestä paikasta. Se on Carnarvon Backpackers. Kirjoitin siitä enemmän dundernewsiin. Voitte lukea viestiketjua tästä:
http://www.dundernews.com/viestitaulu/viewthread.php?tid=2179

Disturbance

• Reissaaja
  • Onnentyttö
    • Profiili
« Vastaus #35 : 27.09.2005, 23:12:29 »
Kysymys 1: Onko kellään kokemusta Bellbowrien alueesta Brisbanessa?

Kysymys 2: Mistähän saisi tietää, mitä kaikkea maahan saa ja ei saa tuoda? Huomenna jo olis tarkotus mennä ostelemaan tuliaisia...
You have to care, but not THAT much...!

eerika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 07.12.2005, 15:09:29 »
en huomannut keskustelua vasta kun itse olin pistänyt aiheen brisbanesta! toi ensimmäinen juttu oli kyllä täydellinen noin tiivistettynä..  :)

Jen

• Reissaaja
    • Profiili
Aussikuulumiseni..
« Vastaus #37 : 07.01.2006, 16:39:38 »
Voi elama siit on aikaa et ma oon noit asioita taalla pohtinut.. Ma en ookaan pyorahtanyt taalla pitkaan toviin, asiat on muuttuneet kylla hyvin paljon. Muahahahah, kyllapas kihitytti kun sita on ollut todella aivan O aapisen laidassa (valitettavasti aussinappaimistostani ei loydy aahan tai oohon pisteita, pahoittelen).

Kerrottakoon etta asiat on jotakuinkin kylla selvinneet ja suuremmilta ongelmilta oon taitavasti valttynyt, ei tassa mitaan..

Ja kuinka hassua! Me ollaan Muuvaara ja Disburtance jo tavattukin, itseasiassa meillahan on taa tanssiharrastuskin ottamassa tuulta alleen.. hahahahah ;) Oikeasti niin hauskaa, huippu juttu.

Voisin oikeastaan vastata omiin kysymyksiini :D Noh, jos en nyt sentaan. Jos jotkut teista Brissyyn tulevat viela pohditte joitakin noita asioita mita ma sillon aikanani paniikissa pyorittelin olkaa hyvat ja kysykaa pois, mina jaan enemman kuin mielellani oman osani :)

Muuvaara ja Disburtance, tiistaina nahdaan!! ;) ..hehahhaha..

HeiPPa

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.rinkallinenajatuksia.blogspot.com
« Vastaus #38 : 18.02.2006, 13:06:51 »
HeiP!
Kun kerran oikein kyselemaan kehoitetaan, niin taytyyhan mahdollisuutta kayttaa hyvakseen..  :D
Elikkas mulla olisi tarkoitus lahtea Brisbaneen tuossa elokuun tienoilla. Mitenka sielta on loytynyt toita ja minkamoisia?
Tarvitsitteko tyonhaussa cv:ta tai tyotodistuksia? Enta onnistuiko se pankkitilin avaaminen ihan niineen- siis pelkalla passilla?
Enta onko eteen tullut joogapaikkoja, jos niin minkahintaisia? Kauanko ihmiset meinaa siella suunnalla viipya, elikka onkos ketaan enaa syksylla maisemissa?
Itse en yhtaan tieda kauanko tulee siella viivyttya- taalla aasiassa, kun menee tormaamaan -ala koskaan luota austraalialaiseen- ja niinhan siina kavi, etta se taisi olla taman tyton menoa sitten..
rinkallinenajatuksia.blogspot.com

"Kaikkea ei näe silmillään. Ainoastaan sydämellään näkee hyvin."
(Antoine de Saint-Exupery)

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 19.02.2006, 14:26:12 »
Ihan pienena off-topicina tassa, tavallaan...

Olen kuullut tasan kahdenlaisia mielipiteita Brisbanesta: siita joka tykataan tai siita ei tykata. Kukaan ei ole ollut valimaastossa.
 Mita monet ovat sanoneet, se on vain kaupunki, jossa ei ole mitaan erikoista nahtavaa, ja ei edes biitsia.
 Kai siella on sitten hyva tunnelma vai mita?

Ite oon tassa vahan alapuolella Surfers Paradisessa. Aion tietenkin itse kayda toteamassa pidanko itse ko. mestasta. Haluan vain varoittaa, etta jos joku sanoo etta joku mesta on aivan helmi, ei se  valttamatta sinun mielestasi ole. Eli varaudu myos siihen, etta jos ja kun, erittain todennakoisesti vaihdat mestaa jos taalla vuoden olet.
 Itse olen ehka enemman tallainen pikkukaupungeista pitava, joten uskon etta Brisbane ei ehka ole minun paikkani. Sydneysta en pitanyt liikaa. Usein kuulen myos huokailuja kuinka ihanaa on Melbournessa... Jatan muiden mielipiteet sikseen ja eksplooraan ne itse  :) .

Eli siis mita koitan sanoa: jos joku sanoo etta jossain on aivan oh ja voih unelma ihanaa...ota se realistisesti.. Pudotus voi olla aika kova kun sitten onkin itse paikan paalla!
Never Give Up.