Rinkan suojus Blue1:lta?

(Luettu 14497 kertaa)

sadie

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - tiinavm88@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 26.07.2005, 11:33:11 »
En löytänyt haulla vastausta kysymykseeni, joten kysynpä sitten täällä. Eli saako Blue1:lta esim. lähtöselvityksestä suojuksen rinkkaa varten? (niin kuin esim. Finnairilta) Jätesäkki käy kuulemma myös, mutta ajattelin vaan, että tällainen "oikea" suojus voisi olla kätevämpi.  Samalla voisin tiedustella paremmin tietäviltä että kannattaako rinkassa olla valmiina se "osoitelappu" (mikä se nyt onkaan... dementiaa... no, toivottavasti tajuatte mitä tarkoitan :D ) vai saako senkin tiskiltä? En ole pahemmin matkustellut ja nyt olen lähdössä reissuun, vieläpä yksin. Jee...  :wink:

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 26.07.2005, 11:53:39 »
No, viimeisellä lennollani ei rinkkani ympärillä ollut mitään suojuksia. Sidoin vain ne lukemattomat hihnat siten kiinni, ettei yksikään roikkunut vapaana. Ei ollut ongelmia eikä tiskin tyyppi ehdottanut mitään suojusta. Asiaan saattaa vaikuttaa sekin, että rinkka matkusti lähtöpään hihnalla laatikossa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Ophelia

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://irc-galleria.net/view.php?nick=Ophelia
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 26.07.2005, 12:29:07 »
Mulla kanssa on kanssa rinkka mennyt tähän mennessä melkein joka kerta "ihan luonnontilassa" ruumaan ja sieltä pois. Just vaan kaikki piuhat sidottu kiinni yms. Viimeksi Roomaan mennessä olin vielä sitonut makuualustan rinkkahässäkkään ulkopuolelle, mutta olihan sekin kiinni kestänyt  :D Muistaakseni kun menin Blue1:lla Köpikseen, niin olivat pistäneet sekä mun että kaverini rinkat muovisäkkeihin, muuten en ole Bluella mennyt eli enpäs tiedä onko muovisäkitys yleisempi tapa. Ehkä sitten on.
quot;Teissä ja joissa on jotain hyvin merkillistä. Niitä katsoessa tulee mieli kaihoisaksi ja haluaa lähteä katsomaan minne ne päätyvät." -Nipsu-

wormie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.07.2005, 20:50:15 »
Lähtöselvitys ei paljoa tavallista jätesäkkiä tukevampaa muovisäkkiä rinkalle anna. Päätellen siitä, miten paljon rinkkoja kulkee ilman moista suojaa, taitaa olla pyytämisestä kiinni sen saaminen. Eli pyytämällä voi saada ja sitten itse säkittää. Näin ainakin hki-vantaalla. Hihnojen ja remmien takia ne rinkat menevät enivei erikoismatkatavarahihnalle, jossa ei ole mutkia jne, joissa hihnat helposti jäisivät kiinni. Lähinnä tuo on siis rinkan puhtauden turvaamista.

Ai niin, joillain kentillä käytetään rinkoille jne helposti poikkeuttajiin, mutkiin jne tarttuviin matkatavaroihin noita laatikoita. Niissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.07.2005, 10:13:14 »
En ole saanut suojusta miltään lentoyhtiöltä (mukaanlukien Blue1), mutta toisaalta en ole pyytänytkään. Aina on rinkka mennyt ilman mitään suojuksia, hihnat vaan tiukasti sidottuna. Ja tosiaan, ainakin Blue1:lla rinkat viedään erikoismatkatavaroiden kanssa samalle hihnalle (joka on eri kuin tav. matkalaukut).

Yleensä en ole saanut osoitelappua, vaan se pitäisi olla omasta takaa. Kerran sain jo kuopatulta Volareweb-halpislentoyhtiöltä lapun, joka olikin sitten tosi kätevä, kun ei myöhemmin reissulla  enää tarvinnut niitä askarrella.

jaja

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.08.2005, 22:02:02 »
Lainaus käyttäjältä: "wormie"
Ai niin, joillain kentillä käytetään rinkoille jne helposti poikkeuttajiin, mutkiin jne tarttuviin matkatavaroihin noita laatikoita. Niissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

Mitkä huonot puolet?

reeta.m

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.08.2005, 22:16:40 »
tuota, olen itse huomannut semmoisen asian että rinnkani on laitettu pussiin ainoastiaan talvis aikaan matkustaessa ja kaikilla lentoyhtijöillä joilla olen matkustanut. En tiedä siis onko kyse vain niistä hihnoista vaikko liekö se suojaa samalla kosteudelta yms.... Ei siis mitään tietoa mutta kyllä ainakin easyjet,ryanair ja sas on rinkkani,talvella, sellaiseen pussiin laittanut. nyt kesällä tosin ei pussia tullut anoastaan saksassa se piti laittaa semmoiseen muovi lootaan. :)

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Rinkan suojus Blue1:lta?
« Vastaus #7 : 24.08.2005, 02:13:05 »
Lainaus käyttäjältä: "sadie"
En löytänyt haulla vastausta kysymykseeni, joten kysynpä sitten täällä. Eli saako Blue1:lta esim. lähtöselvityksestä suojuksen rinkkaa varten? (niin kuin esim. Finnairilta) Jätesäkki käy kuulemma myös, mutta ajattelin vaan, että tällainen "oikea" suojus voisi olla kätevämpi.  Samalla voisin tiedustella paremmin tietäviltä että kannattaako rinkassa olla valmiina se "osoitelappu" (mikä se nyt onkaan... dementiaa... no, toivottavasti tajuatte mitä tarkoitan :D ) vai saako senkin tiskiltä? En ole pahemmin matkustellut ja nyt olen lähdössä reissuun, vieläpä yksin. Jee...  :wink:

Jätesäkin pitää olla vaa läpinäkyvä ..

Mervi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.08.2005, 07:04:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Viltsu77"

Minä ainakin sain sinisen Helsinki-Vantaalla. Samahan se pussin väri on, kun läpivalaistaanhan ne kuitenkin. Tietty os itse haluaa erottaa omansa niin läpinäkyvä on hyvä.

da b0ss

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.08.2005, 07:25:02 »
...

No ei hemmetissä pidä. Tai ei tuo ainakaan mikään yleissääntö ole, voi olla että jollain satunnaisella yhtiöllä tuollainen olis. Vaikea kuitenkaan sitäkään uskoa, eihän siinä mitään järkeä olis.

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
aha ..
« Vastaus #10 : 24.08.2005, 14:19:18 »
Mulle sanottiin ku iskin rinkkaa ruumaan että säkin tulee olla läpinäkyvä jotta siitä näkee sen koodin minne se on matkalla.

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Re: aha ..
« Vastaus #11 : 24.08.2005, 14:22:55 »
Mulle sanottiin ku iskin rinkkaa ruumaan että säkin tulee olla läpinäkyvä jotta siitä näkee sen koodin minne se on matkalla.

Voihan sen lapun liimata tai askarrella paskarrella siihen jätesäkkiin kiinni. Sama se kai silloin on minkä värinen säkki siellä koneen sisällä kulkee.
ämä on minun totuuteni.

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
juuh ..
« Vastaus #12 : 24.08.2005, 14:25:21 »
Niin mäki aattelin, mut virkailijan mielestä muovi voi revetä helposti ja koodi näin ollen hukkua.

wormie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.08.2005, 17:10:33 »
Lainaus käyttäjältä: "jaja"
Lainaus käyttäjältä: "wormie"

Mitkä huonot puolet?

No ne huonot puolet eivät näy matkustajalle, vaan niitä tavaroita käsitteleville henkilöille (juu, käsittelen harva se päivä matkatavaroita työni puolesta). Eli nou hätä, jos jollain kentällä rinkkasi pääsee reissaamaan laatikossa. Helsinki-Vantaalla käytäntö on vain tuota erikoishihnaa suosiva.

Niin mäki aattelin, mut virkailijan mielestä muovi voi revetä helposti ja koodi näin ollen hukkua.

Hmm, olisi kiva tietää missäpäin tuon tiedon olet saanut. Helsinki-Vantaalla kaikkkien yhtiöiden virkailijat liimaavat tagin säkitetyn rinkan päälle. Siinä ei ole pussin värillä ja läpinäkyvyydellä mitään eroa. Toki suositeltavaa on (kuten aina reissatessa), että siinä rinkassa tms on sitten pääli- ja sisäpuolella jossain lappunen, jossa nimesi jne yhteystietosi. Tagia ei nimenomaan laiteta missään tapauksessa pussin sisäpuolelle. Sen pitää olla selvästi havaittavissa ja koneellisesti luettavissa ja edes läpinäkyvässä säkissä se ei sitä olisi. Niin herkästi ei edes tavallinen jätesäkki mene paloiksi, että se olisi ongelma. Toki siihen voi viiltoja jne tulla muutama matkalla.

Mutta tämä ihan vain työni puolesta tulleella kokemuksella ;)

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
ryanair
« Vastaus #14 : 24.08.2005, 21:54:41 »
Ryanairillä tommosia väitettiin, ku aloin penkomaan omaa mustaa jätesäkkiä esiin ja ahtamaan rinkkaan sinne. Virkailia tempas tiskin alta läpinäkyvän säkin ja sit selitti ton saman rimpsun.
Mut hyvä tietää jatkossa että ei oo pakko olla läpinäkyvä, ni voi käyttää ihan perus jätesäkkejä, jos nyt tulee käytettyä.

djmug

• Reissaaja
  • Malaysia - Pulau Pangkor
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05.09.2005, 11:40:55 »
Täytyy viel kommentoida noita jätesäkki juttuja vielä silleen, että se kait riippuu kokonaan siitä, kuka ne rinkat vastaanottaa ja / tai mikä lentoyhtiö on kyseessä. Meikäläinen oli just matkoilla ja Finnairilta taidettiin saada siniset vai oliko peräti mustat jätesäkit, jonka päälle kiinnitettiin tiedot, ihan siihen kylkeen, ei mihinkään sidottu tmv.
Meillä oli kyl omasta takaa pussukat, mutta ku laiskoja oltiin, niin kysyttiin vaan että olisiko neidillä ollut jotain pussia :)

Ryanair ei ainakaan kommentoinut sitten meidän omia pussejamme, vaan lykkäs tyytyväisinä laput rinkkoihimme. Et tällast.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.09.2005, 12:19:59 »
Mun rinkka on aina matkannut lentokoneessa ilman mitään pusseja ongelmitta. Pyörittelee vaan ne remmit niin etteivät jää roikkumaan niin ei se mihinkään jää kiinni. Ja jos jää niin vakuutus korvaa.

nauru.

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 11.09.2005, 14:25:19 »
Kesällä Ryanairilla Tampereelta Frankfurtiin lähdettäessä osa meijän porukasta laittoi rinkkansa jo etukäteen mustiin jätesäkkeihin. En tiedä mikä siinä lopullisena syynä sitten oli, mutta joutuivat kaikki allekirjoittamaan jotain papereita siitä, että säkki matkustaa omalla vastuullasi.

Mulle taas jolla oli vaan remmit sidottu kunnolla, ei mitään sanomista mistään. Eikä ollut puhettakaan mistään säkkiin laittamisesta enää sen jälkeen.

En tiedä lentokoneiden ruumista (noinko tuo taipuu, voi suomenkieli?!?), mutta mun mielestä tuo että säkittämisellä olis jotain tekemistä talven ja kosteuden kanssa kuulostaa aika loogiselta. Miten sitten tällänen että säkit ja matkalaukut luistaa hyvin hangella, kun taas rinkan remmit harrais vastaan?  :lol:

No joo, mä lopetan nyt.  :wink:
Let me show you the world in my eyes.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 11.09.2005, 15:30:27 »
Lainaus käyttäjältä: "nauru."
Miten sitten tällänen että säkit ja matkalaukut luistaa hyvin hangella, kun taas rinkan remmit harrais vastaan?  :lol:

En olisi yhtään yllättynyt sen jälkeen kun kerrankin erehtyy katsomaan miten niitä laukkuja heitellään. Luulis että kuluttaa enemmän energiaa heittää jokainen laukku komeassa kaaressa tömähtäen koneeseen menevälle hihnalle eikä vaan laittaa niitä siihen.

loirinho

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 21.03.2007, 00:01:33 »
Itse lensin Barcelona-Lissabon-Barcelona jokunen aika sitten (Clickair), ja kumpaankin suuntaan mennessä laitoin rinkkani jätesäkkiin. Se koodilappu missä oli kohdetiedot jne laitettiin rinkkani kantolenkkiin jonka kohdalle olin tehnyt pienen reiän jätesäkkiin. Kun halusin hieman teipata jätesäkin kulmia kiinni etteivät repeytyisi, lähtöselvityksen tytöt antoivat paremman puutteessa liimapaperia johon siis yleensä laitetaan ne kohdetiedot jne. Ei mitään ongelmia eikä tarvinnut papereitakaan allekirjoittaa. Jätesäkkikin säilyi suht. ehjänä  :P

Ai nii ja lopuksi vinkki halpoja lentoja etsiville, eli Clickair (www.clickair.com) alkaa lentää ainakin Barcelona-Hki väliä nyt kesään mennessä. 70 € taisivat olla halvimmat yhdensuuntaiset mitä äsken etsiessäni löysin...