Rahan vaihto Puolassa

(Luettu 13477 kertaa)

NJay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« : 27.06.2005, 14:49:50 »
Lähdetään reilun viikon päästä tyttöystävän kanssa Puolaan.

Kannattaako valuutta vaihtaa etukäteen esim. Forexin kautta vai onko paikan päällä (Varsova/Krakova) paremmat kurssit?

Luin netistä, että näitä valuutanvaihtopisteitä löytyy molemmista kaupungeista paljon.

nobel

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - nazhalie@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #1 : 27.06.2005, 14:53:30 »
kyllä finskeissä kannattaa moneyt vaihtaa.. meil o parempi kurssi, ainakin often... (= have a nice trip, ha!
aikki muu on turhaa paitsi matkailu :)

NJay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #2 : 28.06.2005, 02:41:11 »
Vahingossa meni Aasian puolelle, mutta hyvä kun siirrettiin Eurooppaan.

No täytyy käyttää Forexia sitten. Kiitos, yritämme pitää hauskaa! :)

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #3 : 28.06.2005, 15:31:35 »
Eipa muuten kannata vaihtaa Forexissa. Riippuu minne menette mutta yleensa hunoimmat kurssit loytyvat ulkomailta, rautatieasemilta ja lentokentilta. Keskikaupungilla Kraków'ssa naytti yhdella eurolla saavan tunti sitten 4,03 złotya.

EDIT: Forex tanaan 3,86, esim CitiBank joka tunnetaan huonosta vaihtokurssista tarjoaa 3,96... :)
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #4 : 28.06.2005, 16:45:29 »
Itä-Euroopasta en keksi yhtään maata, jonne kannattaisi vaihtaa rahaa etukäteen Suomesta. Jokaikisessä on ollut paikan päällä paremmat kurssit.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #5 : 28.06.2005, 18:16:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Itä-Euroopasta en keksi yhtään maata, jonne kannattaisi vaihtaa rahaa etukäteen Suomesta. Jokaikisessä on ollut paikan päällä paremmat kurssit.

Forexilla on ollut ihan hyvä kurssi Viron krooniin ainakin joskus, en tiedä, mikä on nyt tilanne. Mutta muuten ei tod. kannata vaihtaa kuin ihan vähän vain, että selviää rahanvaihtopisteelle.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

garconnet

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - voyeur_9@msn.com
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #6 : 28.06.2005, 20:04:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"

Forexilla on ollut ihan hyvä kurssi Viron krooniin ainakin joskus, en tiedä, mikä on nyt tilanne. Mutta muuten ei tod. kannata vaihtaa kuin ihan vähän vain, että selviää rahanvaihtopisteelle.

Forex on ryovari, Virossa otti valista joku 100 eek. Kurssi oli kai 14.8 tai perati 14.6, kun jopa laivalla olen nahnyt 15.6! Todellakin kannattaa vaihtaa paikan paalla. Vaihan ite pankissa, ainakin Virossa.
n mentävä kauas nähdäkseen lähelle.

NJay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #7 : 28.06.2005, 23:43:28 »
Kiitos vinkeistä!  :D  Mennään siis vain Varsovaan ja Krakovaan, joten hyvä tietää, jos niissä kurssit on paremmat.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #8 : 29.06.2005, 13:55:19 »
Lainaus käyttäjältä: "NJay"
Kiitos vinkeistä!  :D  Mennään siis vain Varsovaan ja Krakovaan, joten hyvä tietää, jos niissä kurssit on paremmat.

Kraków'ssa suunnilleen puolessa valissa Floriańskaa on vaihtopiste (Kantor) nimelta Gold. Niilla on tiettavasti paras kurssi eur->pln.

Lista maan vaihtopisteista:
http://www.kantory.pl/

Parhaat taman hetken vaihtokurssit ja osoitteet.
http://www.kantory.pl/?id=kursy
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

NJay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #9 : 01.07.2005, 00:29:58 »
Kiitos linkistä. Ei tuo puolan kieli vielä oikein taivu, mutta ehkä noista sivuista vielä saa jotain selkoa =)

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #10 : 04.08.2005, 13:52:17 »
Kandee ehdottomasti vaihtaa massit vasta mestoilla. Olin v-loppuna Krakovassa ja forexin kurssin ollessa suomessa 3,86 oli se paikan päällä 3,98-4,02 mestasta riippuen. Säästöä tulee siis 100 eurosta n. 4eur, jolla tekeekin puolassa jo jotain:)
Better to burn out than fade away

Besserwisser

• Aloittelija
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #11 : 04.08.2005, 20:32:52 »
Puolassa on ehdottomasti paremmat kurssit. Olen ollut paljon erityisesti Varsovassa ja huomannut, että eri Kantoreiden kursseja kannattaa sielläkin vertailla, eroja nimittäin löytyy. EUR-PLN suhde on yleensä näkyvästi esillä Kantorin ikkunassa.  

Luonnollisesti turistirysissä kuten vanhassa kaupungissa ja Varsovan hienoissa ostosparatiiseissa kurssit on heikoimmat. Parhaat hinnat löytää, kun astelee pääkaduilta pari korttelia johonkin suuntaan. Näitä Kantoreita kyllä löytyy kaikkialta ainakin Varsovassa ja Krakovassa.

Molla

• Reissaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #12 : 05.08.2005, 09:49:13 »
Itse Gdanskissa käydessäni vaihdoin rahat heti lentokentällä. Paikallisten mukaan hinnoissa ei ainakaan siellä ollut meille merkittäviä eroja. Halvempaa vaihtaa Puolassa kuin Suomessa, ainakin kesäkuussa oli.
 Miksi ei? -

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #13 : 05.08.2005, 10:22:07 »
Lainaus käyttäjältä: "nobel"
kyllä finskeissä kannattaa moneyt vaihtaa.. meil o parempi kurssi, ainakin often... (= have a nice trip, ha!

Monesti oon kauhistellu suomenruotsalaisten sekakieltä, mutta on tuo englannin ja suomen sekoituskin aika kauheen kuulosta (näköstä)...!
quot;Cachorro sem vergonha"

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #14 : 05.08.2005, 10:47:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Molla"
Itse Gdanskissa käydessäni vaihdoin rahat heti lentokentällä. Paikallisten mukaan hinnoissa ei ainakaan siellä ollut meille merkittäviä eroja. Halvempaa vaihtaa Puolassa kuin Suomessa, ainakin kesäkuussa oli.

Lentokentillä saattaa usein olla huomattavasti huonommat kurssit kuin itse kaupungissa. Ainakin Varsovan kentän Kantor tarjos viime v-loppuna ihan käsittämättömän huonoa kurssia 3,65!
Better to burn out than fade away

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #15 : 05.08.2005, 11:26:00 »
Itse en ole rahaa vaihtanut noissa kojuissa vuosiin. Kortilla vaan rahaa seinästä, niin ei kukaan ainakaan pääse vedättämään.

Puolassa viimeksi käydessäni olin ihmeissäni, kun aikani kuluksi seurailin noiden kurssien tasoja. Jotkut Viron kruunut vaihdettiin noin puoleen hintaan niiden todellisesta arvosta. Ainoat fiksut kurssit oli eurolla ja taalalla. Kaikissa muissa osto- ja myyntikurssien spreadit oli kymmeniä prosentteja.

Kannattaa eurojakin vaihtaessa olla tarkkana, koska we buy ja we sell ovat eri asioita. Jostain syystä turistien on pakko mennä tuohon lankaan, kun noita we sell-hintoja mainostetaan niin näkyvästi. Krakovassa rahanaihtopisteitä on muuten satoja. Siis ihan joka ikinen kioski muun toiminnan ohella vaihtaa valuuttaa. Kai siinä tienaa mukavasti pienellä vaivalla.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #16 : 05.08.2005, 12:31:47 »
Lainaus käyttäjältä: "HelsinkiFlyer"
Itse en ole rahaa vaihtanut noissa kojuissa vuosiin. Kortilla vaan rahaa seinästä, niin ei kukaan ainakaan pääse vedättämään.

Paitsi korttiyhtiö. :lol: Kahden euron nostopalkkio ja 2,5 % nostetusta summasta tulee lähes aina kalliimmaksi kuin kojuissa vaihtaminen. Tietysti, jos matkaa euroalueella, jossa palkkiot ovat pienemmät, niin saattaa jopa olla harkinnan arvoinen.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Rahan vaihto Puolassa
« Vastaus #17 : 08.08.2005, 09:15:49 »
Lainaus käyttäjältä: "HelsinkiFlyer"

Paitsi korttiyhtiö. :lol: Kahden euron nostopalkkio ja 2,5 % nostetusta summasta tulee lähes aina kalliimmaksi kuin kojuissa vaihtaminen. Tietysti, jos matkaa euroalueella, jossa palkkiot ovat pienemmät, niin saattaa jopa olla harkinnan arvoinen.

Euroalueella minä pääosin matkustankin. Ja enemmistön matkakuluista hoidan luottokortilla. Siis maksamisen. Käteistäkin toki tarvitsee, mutta ei nyt mitään suurempia summia. Korttien nostoprovikoissakin on eroja. Monella kortilla nostaminen ilmaista, mutta nostetuista rahoista alkaa korko juosta heti, vaikka muuten onkin kuukausi maksuaikaa. Tämän merkitys on marginaalinen.