Kirjoittaja Aihe: Pekigin-Lhasan junamatka?  (Luettu 2194 kertaa)

klasku

• Aloittelija
    • Profiili
Pekigin-Lhasan junamatka?
« : Joulukuu 19, 2008, 12:57:00 »
Moikka! Onko joku mennyt Lhasaan junalla? Tuleeko vuoristotautia? Onko ok junamatka noin turvalisuuden kannalta? Jotakin mitä pitäisi huomioida matkassa? Kaikki info vastaanotetaan kiitollisuudella!

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Pekigin-Lhasan junamatka?
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2008, 02:10:40 »
Moikka! Onko joku mennyt Lhasaan junalla? Tuleeko vuoristotautia? Onko ok junamatka noin turvalisuuden kannalta? Jotakin mitä pitäisi huomioida matkassa? Kaikki info vastaanotetaan kiitollisuudella!

Vaunut ovat parhaasta päästä kiinalaisia yöjunia. Iso ero vaikkapa venäläisiin juniin nähden on, ettei toimintaohjeita pääosin löydy kirjallisessa muodossa. Kuulutuksia kannattaakin seurata, ja ne tulevat pääosin myös ymmärrettävällä englannilla.

Turvallisuuteen pätee sama kuin monen muunkin maan junissa. Moni yksin matkustava kokee olonsa turvallisemmaksi toisen luokan avovaunuissa kuin ensimmäisen luokan hyteissä, kun taas omaisuus pysyy yleensä paremmassa turvassa ensimmäisen luokan vaunuissa. Toisaalta jos ei liiaksi tavaroitaan levittele, niin niihin harvemmin kajotaan. Toisen luokan makuuvaunuissa taudit tarttuvat herkästi, kuten voi odottaakin, jos viettää pari vuorokautta suljetussa tilassa 60 muun ihmisen kanssa.

Kiinalaiset ovat ihmisinä usein varsin pidättyväisiä, joten heitä ei liikoja kannata pelätä. Makuuvaunuissa kohtaa (tai ainakin puolitoista vuotta sitten kohtasi) lähinnä turisteja ja työmatkalla olevia virkamiehiä, istumavaunuissa taas onneaan etsimään lähteneitä maalaisia. Edelliset saattavat nähdä ulkomaalaisissa tilaisuuden harjoitella englannin kieltä, kun taas jälkimmäiset eivät välttämättä ole moisia ihmetyksiä aikaisemmin nähneet.

Eväitä ja juotavaa kannattaa ottaa mukaan, kuten parin vuorokauden junamatkoille yleensäkin. Asemilla ei varantojaan pysty juurikaan täydentämään, mutta toisaalta vaunuissa liikkuu aina välillä myyntikärry. Kuumaa vettä teetä/nuudeleita/mitälie varten on saatavilla. Ravintolavaunukin on, mutta sen aukioloajat ovat varsin epämääräiset.

Vuoristotautiriski on yksilöllinen, mutta sen suhteen juna lienee lisähapen ansiosta paras tapa matkustaa Tiibetiin. Pekingistä lähtevän junan aikataulu on siitä kätevä, että radan korkeimmat kohtat ovat viimeisenä päivänä, jolloin yö Lhasassa vietetään lisähapesta huolimatta "alempana" kuin päivän aikana on oltu. Lisäksi toinen yö vietetään korkeudella, joka auttaa useimpia sopeutumaan ohueen ilmaan.

Viimeisenä päivänä useimmat kärsivät jonkinasteisesta heikotuksesta ja orastavasta päänsärystä, mutta harvalle tulee sen pahempia oireita. Kiinalaisten puheensorina kyllä hiljenee varsin koomisella tavalla.

Perusterveellä ihmisellä ei sinänsä ole mitään pelättävää. Hyvästä kunnosta ei ole erityistä iloa, mutta iästä sen sijaan kyllä. Flunssa ja vastaavat taudit luonnollisesti nostavat riskiä. Vettä kannattaa juoda riittävästi, jotta nestehukka ei pääse iskemään, kun taas kofeiini ja alkoholi olisi ehkä hyvä jättää väliin. Vuorikiipeiljöiden suosima Diamox/Ödemin auttaa paranoideja, mutta sillä on toki mahdolliset sivuvaikutuksensa. Salmiakki vaikuttaa periaatteessa vastaavalla tavalla, mutta sitä täytyy syödä paljon.

Matala ilmanpaine vaikuttaa myös matkatavaroihin samaan tapaan kuin lentomatkalla, mutta voimakkaammin. Deodoranttipullon pallo saattaa irrota paine-eron takia, ja todella huonolla tuurilla samoin voi käydä myös kuulakärkikynän kuulalle. Minigrip-pussien tai vastaavien ahkera käyttö pelastaa monilta potentiaalisilta ongelmilta. Kovalevyt hajoavat ohuessa ilmassa selvästi tavallista herkemmin, ja monissa tapauksissa sellaisen sisältävien laitteiden takuu ei kata vahinkoja, jotka tapahtuvat Tiibetin korkeuksilla.

Maisemiensa puolesta reitti on ainakin kesällä kuin matka toiseen maailmaan. Helteisen Pekingin jälkeen seuraa mm. riisipeltoja, leveitä jokia, rutikuivia seutuja, kukkuloita, lumihuippuisia vuoria ja arktisen oloisia ylänköjä ennen kuin juna lopulta kaartaa alas vehreään Lhasaan. Toisaalta korkeita vuoristoja kaipaava joutuu odottamaan muuta Tiibetiä, sillä sattuneesta syystä rautatiet pyritään yleensä rakentamaan mahdollisimman tasaisille seuduille.

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2009, 16:28:24 »
Itse oon marraskuussa menossa kans Pekingistä Lhasaan junalla ja vähän arveluttaa myös nuo "vuoristotaudin" oireet, kun itse asuu kaksi metriä merenpinnan yläpuolella ja kokemuksesta 2500 metrin jälkeen täytyy ottaa buranaa... Onko porukalla tietoa noista lääkkeistä? Toimiiko? Mitä sivuvaikutuksia?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2009, 16:30:12 kirjoittanut ilduce »

Arth

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.tuonela.net
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2009, 20:57:49 »
Itse oon marraskuussa menossa kans Pekingistä Lhasaan junalla ja vähän arveluttaa myös nuo "vuoristotaudin" oireet, kun itse asuu kaksi metriä merenpinnan yläpuolella ja kokemuksesta 2500 metrin jälkeen täytyy ottaa buranaa... Onko porukalla tietoa noista lääkkeistä? Toimiiko? Mitä sivuvaikutuksia?

Aika korkea riski on saada ainakin jotain vuoristotaudin oireita, jos suoraan menee merenpinnalta junalla Lhasaan - aikaa sopeutumiseen on vain liian vähän. Minulla tuli vaikka pohjalla oli ollut muutama viikko aikaisemmin mm. vaellusta ja oleskelua 3km+ korkeuksissa, mutta pari viikkoa matalalla mongoliassa/kiinassa vei sopeutumisen ja ekat päivät Lhasassa oli päänsärkyä.

Diamox nopeuttaa sopeutumista korkeaan ilmanalaan ja sitä kai jopa ihan suositellaankin monille. Sen nauttiminen pitää aloittaa jo alhaalla, eikä vasta oireiden tullessa ja pitää jatkaa kuuria päällä, kunnes voi ilman oireita oleskella halutulla korkeudella. Naukkailin itse tabletteja enen EBC:tä. Sivuoireita on aika vähän. ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Acetazolamide . Joillain sivuoireena on vessassa juoksemista tai makuaistihäriöitä outoa puutumista tms. Diamox ei enään juurikaan auta jos on paha vuoristotauti päällä - sitten on kiire jo alas ja syytä vetää muita lääkkeitä. Se on reseptilääke, joten kannattaa konsultoida lääkäriä ennen kuin vetää tabuja.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2009, 20:33:51 kirjoittanut Arth »

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2009, 20:15:57 »
Joo, kyllä se on aika epätodennäköistä, että välttyisi kaikilta vuoristotaudin oireilta. Tuo on kai pirun yksilöllistä, joten sen näkee sitten... Täytyy ennakoon lekurilta kysellä, että mitkä lääkeaineet sopivat tuon kanssa samaan aikaan käytettäviksi, jottei tule ylläreitä / mikään sulje toista pois... (esim. ripuli, särky jne.)

Drifter.

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2009, 23:33:34 »
Kuulostaa varsin mielenkiintoiselta tämmönen juna Pekinginstä Lhasaan. Tiibet ois aika mesta nähä, ja muutenkin niissä maisemissa luulis silmän ja korvan lepäävän.

Kuhan huutelen.

aljona

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2010, 10:43:38 »
Muistaako kukaan noin suunnilleen mitä tämmöinen junamatka tuli maksamaan?

Arth

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.tuonela.net
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2010, 19:02:33 »
Muistaako kukaan noin suunnilleen mitä tämmöinen junamatka tuli maksamaan?

Peking lhasa n. 800rmb hard sleeperissä.
ks. http://www.seat61.com/China.htm#Lhasa%20&%20Tibet

elotta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : Tammikuu 28, 2010, 17:23:30 »
Onko kukaan tehnyt reissua toiseen suuntaan?
Itse olen menossa Nepaliin ja sieltä (toivottavasti) Tiibetiin, ja kyseinen junamatka olisi kyllä elämys. Tietysti Nepalista on varmaan omat haasteensa päästä ensin Lhasaan.. Onko kellään kokemusta jostain tämäntapaisesta?

tymä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : Heinäkuu 19, 2012, 15:11:35 »
Onko kukaan tehnyt reissua toiseen suuntaan?
Itse olen menossa Nepaliin ja sieltä (toivottavasti) Tiibetiin, ja kyseinen junamatka olisi kyllä elämys. Tietysti Nepalista on varmaan omat haasteensa päästä ensin Lhasaan.. Onko kellään kokemusta jostain tämäntapaisesta?

Mua kiinnostaisi myös...tarkoitus olisi Lhasasta jatkaa sitten eteenpäin Kiinaan. Onkohan Nepalista mitenkään mahdollista päästä tällä hetkellä Lhasaan, etenkin jos ei tahdo lentää?

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Heinäkuu 20, 2012, 05:13:29 »
Kyllä sieltä ryhmissä pääsee (tällä hetkellä min. 5 samaa kansalaisuutta), mutta olet silloin myös ryhmäviisumilla, joten kaikkien tulee poistua samaan aikaan ja samaa reittiä.