Mikä sai teidät innostumaan reissaamisesta?

(Luettu 70766 kertaa)

October_Troll

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 07.08.2005, 23:00:35 »
Silmiini ei ole vielä osunut tältä foorumilta topikkia, joka käsittelisi
sitä MIKÄ sai teidät innostumaan juuri (omatoimi)matkailusta?
Puriko reissukärpänen kenties silloin kun olit 5-vuotiaana perheesi
kanssa Kanarialla vai onko reissaaminen jollakulla ihan geeneissä?  :wink:

Ite luulisin matkakuumeeni saaneen alkunsa siitä, kun ollessani
viiden-kuuden vuoden ikäinen TV:stä tuli se piirretty "Maailman
ympäri 80 päivässä"  :) Sitä tosiaan tuijotin silmät kierossa telkka-
rinruudun tällä puolen, kun Phileas Fogg ja kumppanit tallasivat
palloa niin laivojen kuin höyryjunienkin kyydissä! Toisaalta ainakin
äitimuorin puolelta löytyy pari kaukaista sukulaista joissa tuntuu
olevan hiukan maailmanmatkaajan vikaa, toinen niistä on kolunnut
läpi noin puolet maapallon valtioista, eli ehkä kaukokaipuu on
tarttunut muhun jo äidinmaidosta  :wink:
Minä elän, ja se on pääasia."

falck

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 08.08.2005, 07:53:42 »
vanhemmat reissas paljon ku olin pieni ja minä siinä mukana tietysti,
ja oon sen takia muun muassa käyny DDR,ässä, tosin olin vast syli vauva mut kuitenkin  :wink:  kai se on joku luontainen juttu, haluu päästä tuulettuu ja kokee jotain todella uutta. kohdata uusia tilanteita ja testaa kuinka hyvin niistä selviää...... roima annos jännitystä arkeen. tuntuu kärvistelyn jälkeen koti suihkukin paratiisilta.
 DON´T PANIC "
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Atah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.08.2005, 09:54:57 »
Joo,oon joskus  miettinyt sitä asiaa. Mua on aina kiehtonut matkustelu ja osaksi varmaan siksi, kun vanhempien kanssa reissattiin paljon  :roll: Mutta mua ei ole välttämättä  kuitenkaan purrut se sellanen reissukärpänen vaan jokin muu...  Mulla oli jo pienenä (siitä asti kun englantia opeteltiin) paljon kirjekavereita ympäri maailmaa ja jotenkin mulle iski se matkustushalu siitä, että halusin nähdä  uusia kulttuureita ja erilaisia ympäristöjä. Eli loppujen lopuksi mua ajaa näkemisen halu, tarve tietää ja nähdä muutakin kuin oma kotimaa ja sen tavat. Oon myös aina rakastanut arkkitehtuuria ja tykännyt myös historiasta, joten eiköhän nekin saa mun reissuinnostusta nousemaan  :D
Aatami tuli ensiksi; kuten miehet aina" -tuntematon

Tigalily

• Himoreissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - tiger_lily1980
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.08.2005, 11:15:50 »
Mä oon myös reissannut vanhempien pikkutytöstä saakka. (jos toiset ovat käyneet DDR:ssä, mä olen taas käynyt Neuvostoliitossa ;) ) Ehkä se siitä on sitten lähtenyt. Ensin vanhempien kanssa, sitten kielimatkan kautta itsenäisen matkailun saloihin tutustumaan. :) Ja samalla tiellä ollaan edelleenkin.. Rakastan nimenomaan yksin matkustamista. Tutustuu niin hienoihin ihmisiin, matkan määränpäästä riippumatta. :)
quot;Happiness is in the journey, not at the end of the road."
- Quilter's saying

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.08.2005, 11:33:09 »
Luultavasti eniten se, että en ole koskaan perheeni kanssa päässyt mihinkään läänin rajoja pidemmälle... Minulla on suuri perhe, joten ymmärrän kyllä että vanhempiani ei kauheasti houkuttanut ajatus lähteä ulkomaille lapsikatraan kanssa - matkakustannuksista puhumattakaan!

Lisäksi minussa taitaa virrata tutkimusmatkailijan verta, ei kiinnosta pelkkä 2 viikon rantareissu, vaan enemmänkin kiinnostaa tutustua juuri eri maiden kullttuurin ja ihmisiin. Miten asiat toimii ja miten ihmiset ajattelee.
 Ja vielä täytyy tunnustaa, että mannermainen elämäntapa kiinnostaa aika paljon.
 Rakastan merta, isoja aaltoja ja hiekkarantoja. Sekä lämpöä.

Siinä muutama syy  :D
Never Give Up.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.08.2005, 11:40:54 »
Mäkin oon perheen kanssa reissannu pienenä suht paljon. Kun olin n. 10-v. kahtena kesänä kierrettiin autolla Euroopassa, ja musta tuntuu, että siitä on matkustuksen hienous jäänyt takaraivoon...Sitten yläasteella innostuin hankkimaan kirjekavereita vaikka mistä ulkomailta ja yhden luona tuli käytyäkin...
Lopulta kun tuli asuttua vuosi ulkomailla niin ei enää vaan pysty asettumaan pitkäksi ajaksi Suomeen.

Eli en oikeestaan tiedä mistä matkustusinto on lähtenyt, mutta epäilisin, että jo pienestä asti kun sitä on matkustamiseen tottunut, niin ei enää osaa kuvitella, että vaikka kokonaisen vuoden ois jossain paikallaan eikä matkustais...kamalaa. :roll:

Ja se on oikeesti niiiiin totta, että matkailu avartaa. Sitä ymmärtää asioita ihan eri tavalla ja saa perspektiiviä, kun on nähnyt erilaisia paikkoja ja ihmisiä.
 következö buszon
Rajta leszek én is

puntti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.08.2005, 13:07:42 »
Se, etten tykkää ainoastaan kattoa valokuvia tai vaan lukea kirjoja tms.... haluan myös nähdä, haistaa, tuntea, kokea kaiken paikan päällä.
you say why? I say why not?

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #7 : 08.08.2005, 13:41:59 »
Suoraan sanoen en muista mistä se lähti. Olen kyllä vanhempien kanssa reissannut paljon, toistakymmentä matkaa tuli vanhempien kanssa tehtyä. Sitä en todellakaan muista mistä sain päähäni lähteä interraillile kaverini kanssa. Sen jälkeen olen ollut koukussa matkustamiseen.

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 08.08.2005, 15:36:32 »
Vanhempien kanssa tuli matkattua lähes joka kesä jonnekin. Matkat rajoittuivat lähinnä pohjoismaihin.  Matkat tehtiin aina omatoimisesti joko autolla tai pyörillä. Lapissa kävimme useamman kerran vaeltamassa joten kävellenkin on tullut matkattua. Mun mielestä matkustaminen on vain ihan mielettömän kivaa ja olen aina ihan fiiliksissä pienimmästä reissustakin. Lähteminen on mukavaa ja kotiin palaaminen myös.

Ehkä vanhemmat on vaan tehny musta reissaajan. Mä tykkään kaikkein eniten historiasta ja paikkallisten ruokien maistelusta, ihmiset ja paikallinen meininki ovat kakkossijalla.
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net

Jooku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.08.2005, 16:30:31 »
Pienempänä tuli vanhempien kanssa reissattua esim. useampaan otteeseen autolla ympäri Eurooppa. Yksittäisen ja ehkä merkittävimmän sykäyksen antoi se kun olin n. 5-vuotiaana vanhempien kanssa sukulaisten luonna Ruotsissa ja pikkuserkkuni oli palannut reilaamasta ja keroi hienoja juttuja(joita en kyllä muista). Lisäksi sain häneltä keltaisen vesitiiviin muovisäilön jossa hän oli kaulassaan kantanut rahansa. Säilytin sitä viisitoista vuotta ja hylkäsin sen vasta kun olin lähdössä ensimmäiselle reililleni, koska se oli useamman sentin paksuisena turhan epäkäytännölklinen.

bUkOwSkI

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.08.2005, 16:33:37 »
mää taas en oo vanhempien kans matkustanu ikinä ulkomaille, eikä ne päästäny muakaan kielikurssille tai vaihto-oppilaaks, vaikka kuin oisin halunnu. 17-vuotiaana pääsin ekan kerran työleirille, ja heti lukion jälkeen lähdin vuodeks ulkomaille, kun kerrankin pääsin. oon vaan aina halunnu matkustaa, ja hienoo, kun nyt voi, ettei vanhemmat oo rajottamassa. matkailu tosiaan avartaa, se on totta. ettei kato asioita vaan omasta kapeesta vinkkelistä. onnistuin tartuttaan mun vanhempiinki jo mun ainasen matkakuumeen, nekin kävi tänä kesänä ekaa kertaa etelän lomalla!  :D

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.08.2005, 17:02:10 »
Mä en ole vanhempien kanssa käynyt kuin muutaman kerran kanarian saarilla...En tiedä mistä tuo kipinä matkustamiseen on tullut..jalkoja poltellut pienestä pitäen...
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Nemo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 08.08.2005, 17:06:16 »
Olen varmaan kymmenen vuotta ollut jostain syystä kiinnostunut aina semmoisesta toiminnasta jolla pääsee normaalista "rottarallista" eroon hetkeksi...Se miten se kiinnostus matkailuun alkoi, en osaa sanoa tarkemmin... Lopullisen sysäyksen omatoimimatkailuun antoi Ian Wright ja eräät travellerit Subbarilta... :D
Non scholae, sed vitae discimus.

Simbelmyne

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 08.08.2005, 17:44:41 »
Yllätyin, kun huomasin kuinka vaikea tämä kysymys on...

Olin tosin jo lapsena aina suinapäin menossa, eikä koti-ikävä vaivannut.
Vanhempani eivät pahemmin ole matkustelleet joten opittu tämä "tapa" ei ole.

Ehkä omalla kohdallani matkustamiseen ajoi halu nähdä erilaisia kulttuureja ja tavata ihmisiä.
Olen aina ollut luonteeltani hyvin utelias ja kaivannut elämääni kotielämän rinnalle yllätyksiä ja vaihtelua, uusia kokemuksia.
Olen ollut pienestä pitäen hulluna taiteeseen ja kaikkeen kauniiseen: luontoon tai tekemäämme.
Muistan jo pienenä katselleeni joitain monumentteja ja taideteoksia ajatellen, että joskus näen ne ihan oikeasti.

Yksi kaunis päivä sitä vain sitten päätti että nyt on päästävä reissuun ja armoton säästäminen alkoi.
Reppureissaus tuntui muutenkin rinkan kanssa kulkeneelle ja kotimaassa ties missä rypeneelle, pienellä budjetilla reissaavalle sopivalta vaihtoehdolta, ja kun ekan kerran hyppäsin junaan, olin koukussa.
Itse matka, eikä vain määränpää...

Nälkä kasvaa syödessä ja matkustamisen halu ei koskaan ole ollut niin suuri kuin aina matkalta palatessa.
hä nurkan takana jossain lie
jokin salainen portti tai uusi tie.
---------------------------------------

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 08.08.2005, 17:54:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Sunny"

Ja vielä täytyy tunnustaa, että mannermainen elämäntapa kiinnostaa aika paljon.
 Rakastan merta, isoja aaltoja ja hiekkarantoja. Sekä lämpöä.

Siinä muutama syy  :D

Mita mahtaa tarkoittaa mannermainen elamantapa?

Itse otsikkoon vastatakseni, muistan jo ala-asteikaisena olleeni todella kiinnostunut maantiedosta ja selasin jatkuvasti karttakirjoja, kuvitellen millaista yhdessa ja toisessakin erikoisessa ja kaukaisessa paikassa olisi. Matkustelin jonkin verran vanhempieni kanssa, seka omatoimireissuilla etta pakettimatkoilla. Jossain valissa oli kuitenkin pitka jakso jolloin en matkustanut kaytannossa lainkaan, ainakaan ulkomailla. Pari ensimmaista itse tekemaani reissua eivat itse asiassa olleet mitenkaan erikoisia, enka ihastunut omatoimimatkailuun ensisilmayksella. Jatkoin kuitenkin harrastusta ja paasin vahitellen selville siita, mika itselleni sopii ja mika ei. Aluksi reissasin Euroopassa, mutta kun alkoi tuntua etta vanha manner oli joka suunnassa suurin piirtein nahty, suuntasin kaukaisemmille mantereille. Oikeastaan kaukomaat olivat aina kiinnostaneet enemman, mutta ehka en vain uskaltautunut noviisina... Sitten on sekin puoli, etta jossain Euroopan ulkopuolella paasee pakoon pohjoisen pallonpuoliskon talvea.

Olen ehka jossain maarin levoton sielu, joskin viihdyn yleensa hyvin myos kotona. Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta niin se vain on.

October_Troll

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 08.08.2005, 17:56:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Simbelmyne"
Yllätyin, kun huomasin kuinka vaikea tämä kysymys on...

Olin tosin jo lapsena aina suinapäin menossa, eikä koti-ikävä vaivannut.
Vanhempani eivät pahemmin ole matkustelleet joten opittu tämä "tapa" ei ole.

Ehkä omalla kohdallani matkustamiseen ajoi halu nähdä erilaisia kulttuureja ja tavata ihmisiä.
Olen aina ollut luonteeltani hyvin utelias ja kaivannut elämääni kotielämän rinnalle yllätyksiä ja vaihtelua, uusia kokemuksia.
Olen ollut pienestä pitäen hulluna taiteeseen ja kaikkeen kauniiseen: luontoon tai tekemäämme.
Muistan jo pienenä katselleeni joitain monumentteja ja taideteoksia ajatellen, että joskus näen ne ihan oikeasti.

Yksi kaunis päivä sitä vain sitten päätti että nyt on päästävä reissuun ja armoton säästäminen alkoi.
Reppureissaus tuntui muutenkin rinkan kanssa kulkeneelle ja kotimaassa ties missä rypeneelle, pienellä budjetilla reissaavalle sopivalta vaihtoehdolta, ja kun ekan kerran hyppäsin junaan, olin koukussa.
Itse matka, eikä vain määränpää...

Nälkä kasvaa syödessä ja matkustamisen halu ei koskaan ole ollut niin suuri kuin aina matkalta palatessa.

Aivan. Mun reissunälkäni sen kuin  syvenee (8 päivää Hollannissa
oli ilmeisesti liian vähän...) vaikka vanha kansa viisasteleekin
ettei pidä nauttia makeaa mahan täydeltä.

Mutta minkäs teet kun itku tulee silmään joka ikinen kerta kun
telkkarissa näytetään nousevaa lentokonetta  :cry:

No, ainakin työnhakumotivaatio on korkeammalla kuin Himalajan
huippu  :wink:
Minä elän, ja se on pääasia."

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 08.08.2005, 18:26:39 »
Jalat ei vaan pysy paikallaan. Polte veressä kasvaa, jos ei hetkeen pääse liikkumaan. Muistan kun katoin pienenä Tuttu Juttua enkä voinut käsittää niitä finaalipariskuntia, jotka ei edes _yrittäneet_ voittaa sitä ulkomaanmatkaa :lol:
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 08.08.2005, 22:47:35 »
Ensimmäisestä reilistä matkailuputki varsinaisesti alkoi, kun tajusi että hei, iso maailma odottaa ihan nurkan takana eikä se oikeasti ole niin kaukana... ja siellä pärjää ilman suurenmoista kielipäätäkin. :D Tosin jostakin tuo kipinä siihen ensimmäiseen reiliinkin tuli, mitään tiettyä juttua en vaan osaa sanoa... tosin joskus jo hyvin pienenä tenavana tuli ihaillen katsottua Camel Bootsin mainoksia telkkarista, ja haaveiltua jostain samanlaisesta seikkailusta... mitenkäs se menikään... "Miehille, jotka kulkevat omia polkujaan." 8)
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Tess

• Vieras
« Vastaus #18 : 08.08.2005, 22:55:33 »
Synnyin tälläiseksi, rakkaus matkusteluun on ollut minussa niin nuoresta kuin muistan. Keneltäkään en ole perinyt intoani reissaamiseen, koska minun suvussani minä olen poikkeus. Muille riittävät laivamatkat ja toiset käyvät "etelässä" parin-kolmen vuoden välein.
Maantieto ja englanti olivat jo ala-asteella lempiaineitani ja vaikken ollut käynyt silloin vielä missään, niin haaveilin tuntemattomista teistä ja kulkemisesta.
Tämä on outoa, miten suuri osa kulkemisen halu on minua. Jos näen sanomalehdessä esimerkiksi sanat matkustelu tai unelma, jokin sisälläni hypähtää. Jos kuulen jonkun puhuvan matkustelusta, ängen keskusteluun mukaan. Jos opettaja mainitsee tunnilla jotain matkusteluun/ulkomaihin liittyvää, korvani ovat salamana tarkkana kuuntelemassa ja kyselemässä/kommentoimassa jos mahdollista.

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 09.08.2005, 00:08:24 »
Mika sai innostumaan reissaamisesta? Hmmm..erittain vaikea kysymys kirjotettavaksi..

Koskaan ei perheen kanssa menty Tallinnaa tai Tukholmaan pidemmaksi, Suomeakin on havettavan vahan tullut nahtya :oops:

Jo ala-asteen loppupuolella selasin ikivanhoja kartta- yms kirjoja kotona ja mietin mihin sita muuttaisi..Selasin netissa ja etin mielenkiintosia paikkoja, silla tiesin etta Suomeen en voisi jaada. Vaikka Suomi on synnyinmaani, suomenkieli rakas ja Suomen luonto puhdas..niin jotenkin ma en vain sopinut kuvaan. Liian tiukkaa, kaikki mika muutaman paattajan mielesta ei hyva, kitketaan. On varitonta, harmaata ja hiljaista. Paloin halusta muuttaa pois Suomesta.
Teinina nautin tyypillisesta teinimeiningista, halu hiipui hieman, katse ei ylettanyt niin kaukaksi tulevaisuuteen..Tai sitten yritin peittaa halun, silla kukaan kavereista ei ymmartanyt.

Kirjekavereita oli Briteista, Jenkeista, Serbiasta, Tsekeista, Kreikasta. Kreikkalaisen luokse menin 17-kesaisena, edellisena kesana olin kierrelyt kaverin porukoiden kanssa Euroopassa. Palo yltyi taas..Aloin opiskelemaan kreikkaa, jos sita vaikka Kreikkaan muuttaisi. Lukion jalkeen etin tosissani au-pair yms. duunia Ateenasa, mutta ei natsannu. Niinpa paadyin Lontooseen ja rakastan asua taalla. Tunnen oloni kotoisaksi ja tervetulleeksi. Nyt saan hapeamatta jutella ihmisille dosiksella, vaihtaa kuulumisia kaupan myyjan kanssa..

Reissussa yritan kayda pari kertaa vuodessa, vaikka vuosi 2005 on alkanutkin nihkeesti. 2krt Suomessa, muuhun ei rahat ole riittanyt. Talvella haluisin niiiin menna jonnekin lampimaan.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love