Mikä sai teidät innostumaan reissaamisesta?

(Luettu 81990 kertaa)

Teeku

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Mikä sai teidät innostumaan reissaamisesta?
« Vastaus #180 : 25.07.2010, 02:27:55 »

Koko lyhyt elämä on tullut matkustettua. Ensin vanhempien kanssa ja sitten yksin. Ensimmäiset seikkailukokemukset oli saatava jo alle 10-vuotiaana kun junalla piti päästä yksin pisteestä A pisteeseen B ja se oli hirmu jännää. Reissaaminen ja haikailu ulkomaille on ollut varsinkin nyt viimeiset 5 vuotta kovassa huudossa itsellä ja huuto senkun kovenee ja kaipuu reissuun ei heltiä hetkeksikään.

Veri vetää muille maille niin sanotusti. Vanhetessa on tajunnut myös tämän hotellipakettimatkailun lisäksi olevan reppuilijamatkustamisen, josta sai ensimmäisen kokemuksen kolmen viikon reilistä 2007. Siinä viimeistään tuli se ahaa-elämys, että tämä on se mitä mä haluan elämältäni.

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #181 : 25.07.2010, 02:57:58 »
Ekan kerran matkustin jenkkeihin ja yksin 2004 ja sillä kahen viikon reissulla tajusin etten tartte matkaseuraa ja täähän on oikeesti hurjan hauskaa.... Ja siitä se sit lähti; joka vuosi päästävä reissuun ainakin kuukaudeksi ja tällä matkalla ollu nyt 11 kk... vuodeks en enää lähde mut seuraavia matkoja jo suunnittelen... elän jo 2 vuotta edellä et ehtii suunnitella...Tuskin tää myöskään koskaan lakkaa...

kendraJoy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #182 : 25.07.2010, 09:47:06 »
Lontoo jokunen vuosi sitten. Jotenki tajusi että helvetti sitähän pärjää  :D

jurppe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #183 : 25.07.2010, 10:09:26 »
Ei ainakaan vanhempien kanssa matkustelu. Nimittäin siihen aikaan kun olin nuori meidän perheessämme ei tosiaankaan paljoa matkusteltu. Sittemmin vahinkoa on tullut otettua sen verran huolella takaisin että myös tietty kyllästymispistekin on havaittavissa.

Perillä oleskelu on vielä useimmiten o.k tai jopa suurenmoista, mutta yölennot turistiluokassa, useat koneen vaihdot jne. tympivät vuosi vuodelta enemmän. Työmatkat syövät myös hyvää harrastusta, lähtöä lomamatkalle ei enää ole niin jännittävää odotella kun olet hiljattain tullut raskaalta ulkomaan työkomennukselta.

Viimeistään kymmenen vuoden päästä olen 'eläkkeellä' pitkistä lentomatkoista, sen olen itselleni luvannut. Itselleni hienoimmat paikat maailmassa ovat löytyneet yllättävän läheltä Suomea.

opapopa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #184 : 25.07.2010, 12:56:46 »
Ei tässä nyt niin hirveästi ole vielä tullut kierrettyä. Mutta luulen että syy on se että kun lapsena olin aika arka ja kun uskalsi lähteä ekan kerran yksin matkaan niin huomasi että selviytyy. Ja onhan se nyt hieno tunne kun selviää yksin noilla reissuilla eikä tarvi tukeutua kehenkään. Mua viehättää tossa yksin matkustamisessa juuri se että joka reissun jälkeen voi olla tyytyväinen itseensä. Vamphempien kanssa olen tainnut pari kolme kertaa käydä ulkomailla. Jos nyt ruotsii ja viroa ei lasketa mukaan.

Parempi kai olisi että hakeutuisi vieroitukseen ja lopettaisi matkustelun. Meinaan tämä reissaaminen vasta onkin sitä loputonta oravanpyörää.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2010, 17:37:11 kirjoittanut opapopa »

Txi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #185 : 27.07.2010, 10:22:14 »
10 vuotta vanhempi isoveljeni :) Hän piirteli jo pienenä poikana kuvia maailmanvalloituksestaan ja lähti 17-vuotiaana yksin New Yorkiin. Nyt kiertänyt kymmeniä maita ja minä tohkeissani kuunnellut kertomuksia reissuilta. Itse lähdin ekan kerran vasta 19-vuotiaana ulkomaille (yllätys yllätys Nykiin :D), ja nyt on muutamia maita tullut kierrettyä. Mulla on tää reissaaminen vasta alkutekijöissään. Veli taas löysi rakkauden ulkomailta ja asuu nyt vaimonsa ja pienen lapsensa kanssa Suomessa.

sophia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #186 : 17.09.2010, 09:52:11 »
Sain kiintymyksen reissaamiseen(etenkin siihen lämpimissä paikoissa lomailuun) äidiltä ja isältä, kun ne minua vielä lukion viimeiselle vuodelle asti 'raahasivat' mukaansa Kreikan pakettimatkoille. Se olikin ihan kivaa, kyllä se lämpö houkutteli vaikka minkälaisessa teiniangstissa. Siitä sain sellaisen pienen reissukipinän, vaikka sitten se ensimmäinen omatoiminen ulkomaanmatka olikin loppujen lopuksi kaverin kanssa marraskuussa Lontooseen eli ei minnekään lämpimään. Siitä reissusta se alkoikin sitten se ajattelu, että on kiva nähdä uusia paikkoja, vaikkei niin lämmintä olisikaan. Lähinnä uuteen kulttuuriin ja uusiin ihmisiin tutustuminen on tällä hetkellä se pääasia. Jos on lämmintä niin se on plussaa.

cocoa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 17.09.2010, 10:31:44 »
Matkustelu innosti :) Vanhemmat vei kesälomilla matkoille jo silloin kun itse imi vielä peukaloa, ja reissut oli usein juuri niitä parhaita spontaaneja retkiä että pakataan teltta autoon ja tökätään sormi Euroopan kartalle ja siitä naapurimaihin. Ja kun kokeili vielä itse lähteä vähän muille maille ja on huomannut että no nyt kolahti. Siitä jäi ikuinen draivi päälle :-*

Lainaus
Parempi kai olisi että hakeutuisi vieroitukseen ja lopettaisi matkustelun. Meinaan tämä reissaaminen vasta onkin sitä loputonta oravanpyörää.

Totta tuokin varmaan pidemmän päälle, levottomuus ei hellitä niin sitten millään vaikka nuoria ollaankin ja tuntuu että muut suunnitelmat tehdään niin että matkalle lähtö on aina prioriteettina ::) Olisikohan helpompaa olla niitä jotka viihtyy aloillaan ja elämä lipuu tasaisen turvallisesti ja sitä pystyy rakentelemaan siinä "normaalisti" ;D Mutta en kyllä usko tuohon itsekään, päivääkään en vaihtaisi. Onpahan mitä vanhana muistella.

Petra08

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #188 : 17.09.2010, 12:21:15 »
Kaukokaipuu on vaivannut minua jo pienestä lapsesta asti. Heti, kun opin lukemaan, niin yhdessä mummon kanssa luettiin ja selailtiin matkaoppaita ja mietittiin minne lähdettäisiin reissuun. Lisää innostusta tuli perhelomista Kanarialla yms. perus pakettimatkakohteissa. Ja aina oli mukavaa. Viime vuosina olen reissannut niin useasti, kun se vain on työn puolesta ollut mahdollista. Levottomuus ei laannu ja koko ajan uudet reissut suunnitelmissa.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #189 : 23.08.2011, 23:35:44 »
Syytän Matka maailman ympäri 80 päivässä sarjaa noin ykkösenä, jonka fani lapsena olin ja olen yhä ;)

Sen jälkeen tulevat sitten yleinen seikkailunhalu, "elämä on lyhyt" asenne, uusien paikkojen ja ihmisten riemu, haaveiluun taipuva luonne, pysähtynyttä elämää kammoksuva asenne.. Ja se, miten ihanaa oli aina, kun vanhemmat vei pikkukylästä lapsena matkoille.
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

nonouska

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #190 : 25.08.2011, 12:25:56 »
Perheen kanssa ei olla koskaan matkusteltu ulkomailla, mutta koulun/kavereiden/tuttujen kanssa tehdyt ulkomaanmatkat on aina olleet antoisia ja avartavia. Musta on hauska ihemetellä, että miten erilailla ihmiset elää eri puolilla maailmaa, ja että mimmosta on niitten arki.

Sitte olin vuoden Unkarissa vaihto-oppilaana, lukioaikana. Tapasin ihmisiä ympäri maapalloa, sain elinikäisiä ystäviä jne, ja silloin tajusin, että lukion jälkeen on pakko päästä pois. Vierailla vaihtarikavereiden luona, tavata uusia ihmisiä, nähdä sitä arkea. Siitä asti on ollut ikävä muualle, enkä oo ollut täysin onnellinen Suomessa.

opapopa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #191 : 06.09.2011, 00:46:39 »
Olen kieltämättä v*ttumaisessa tilanteessa. Ihan ok palkkainen työ ja jne... Alkuun olin viikon parin lomilla, tänävuonna oli kolmen viikon matka thaimaahan, ajattelin että se hillitsee reissuhimoja toistaiseksi hieman. Mutta ei. Se koukutti entistä kovemmin reissun päälle. Nyt suunnittelen tulevalle kesälomalle kuukauden matkaa aasiaan. Ongelma on vain se että tuo kuukausi tuntuu tällä hetkellä melkolailla minimiltä. Tällä hetkellä päällä aivan järjetön reissukuume ja lomaa ei varmasti ole yli vuoteen koska äskettäin vaihdoin työpaikkaa ja lomat nollaantu. Olen kuitenkin sen suhteen realisti että ymmärrän ettei elämä voi olla pelkkää iloa ja töitä on pakko tehdä. Mutta minkäs voit.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 00:48:51 kirjoittanut opapopa »

Bielobog

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #192 : 06.09.2011, 15:28:04 »
Perheen kanssa tuli tehtyä lapsena ja vähän vanhempanakin, viikon tai kaksi kestäviä pakettimatkoja, joilla toki mukavaa aina oli, mutta lapsuuden jälkeen tuli reissuilla vähän sellainen olo, että jotain puuttuu. Hieman vanhempana lähdettiin pari kertaa veljeni kanssa kävelemään turistialueen ulkopuolelle ja siellä se oikeastaan iski, miten erilaista kyseisen maan paikallisten elämä oikeasti on.

Parikymppisenä kaksi kaveriani teki 6kk reissuun Intiaan ja Nepaliin. Silloin ei ollut mitään toivoa saada itse matkarahoja kasaan ja kateellisena(hyvällä tavalla) tuli usein kuunneltua juttuja reissusta. Niistä ajoista jäi päälle todella kova matkakuume.
Juuri ennenkuin 30 tuli täyteen ja raha-asioiden oltua eri tolalla, päätin lähteä yksinään kiertelemään Intiaa ja Thaimaata muutamaksi kuukaudeksi ja sieltä paluun jälkeen en ole oikeastaan sopeutunut ollenkaan perinteiseen työelämään/suomalaiseen elämäntyyliin. Älkää ottaako haukkuna Suomea kohtaan. Ei vain sovi minulle  ;)

Kyseisestä reissusta on reilut pari vuotta aikaa ja tulevista matkoista on tullut haaveiltua siitä lähtien lähes päivittäin. Siitä johtuen, seuraavan kerran kone viekin puoleksi vuodeksi muille maille 7.10. En usko että koskaan tulee matkustelua enää jätettyä ja joitakin työ- ja käytännön järjestelyjä onkin tullut tehtyä, että sitä voisi jatkaa, vaikka siihen saakka, kun ei enää rollaattorin kanssa jaksa lähteä.  :D
“Thanks to the interstate highway system, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything.” - Charles Kuralt

annettte

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #193 : 07.09.2011, 22:13:58 »
Tarinani alkaa aika samalla tavalla kuin lähes jokaisen yllä lukemani kirjoittajan viesti. Nuorena pakettimatkoilla vanhempien kanssa, sukalaisia moikkaamassa Englannissa.
Vuonna 2007 teimme äitini kanssa reilin Irlannin puitteissa, olimme puolitoista viikkoa reissussa ja matkustimme junalla muistaakseni neljään eri kohteeseen saaren laidalta laidalle. Vuotta myöhemmin lähdin yksin Maltalle kielimatkalle, mutta matka päättyi kolmessa päivässä oman törttöilyni takia.
Juuri 18-vuotissynttäreideni kynnyksellä lähdimme kaverini kanssa kahdestaan Pariisiin viikoksi. Siellä koin ennen kokemattoman vapauden, olimme vieraassa kaupungissa ilman rajoitteita ja pystyimme tekemään lähes mitä tahansa(mm. baarien ovet aukesivat myös minulle). Tästä pari kuukautta myöhemmin istuin jälleen lähes satapäisen kielikurssilauman keskellä, meillä kaikilla sama suunta; Malta. Tämä ehkä oli viimeinen naksahdus reissuhimooni, koska elin kolme viikkoa paikallisessa perheessä ja pääsin näkemään oikeasti vierasta kulttuuria enkä vain ihmisiä matkatoimiston bussin ikkunasta siirtyessämme nähtävyydeltä toiselle. Kesästä asti 2009, en ole kokenut palavaa halua lähteä viikon lomalle lillumaan hotellin uima-altaaseen, halusin jotakin muuta.
Tuli vuosi 2010, koulut ohi, vapaus, jatko-opiskelupaikka, mutta en halunnut aloittaa opiskelua, joten mitä tehdä? Siitä se ajatus sitten lähti ja päätimme ystäväni kanssa suunnata vuoden vaihteen jälkeen reissuun, hommasin duunipaikan, josta irtisanoin itseni neljän kuukauden jälkeen ja nousimme Bangkokiin vievään koneeseen.
Kiertelimme pari kuukautta Thaimaata ja Malesiaa seka vierailimme Balilla ja Singaporessa. Siitä hetkestä asti, kun paluulentomme koneen renkaat koskettivat kiitorataa, tiesin että olen Suomessa tasan niin kauan kuin olen saanut jonkun näköisen matkakassan kasaan. Nyt paluustamme on kulunut viisi ja puoli kuukautta ja hieman yli 7 viikon kuluttua tulen istumaan koneessa ja Jakartan jälkeen destination is unknown.

Ottawainen

• Vieras
« Vastaus #194 : 05.01.2012, 20:52:09 »
Myös mää olin Matka maailman ympäri 80 päivässä -sarjan suuri fani pienenä! En kuitenkaan usko että se lopullinen kipinä siitä syttyi.

Olen kenties hiukan poikkeava tapaus täällä, koska en ole koskaan ollut perheen kanssa lomalla. Paitsi Ruotsissa, mutta silloinkin olin vajaan vuoden ikäinen. Olen siis matkustanut ainoastaan kavereiden kanssa, ja no yksin olin tietenkin vaihtarivuotta viettämässä. Mä luulen että mut sai innostumaan reissaamisesta juurikin se että mun kaverit meni ja tuli koko ajan perheidensä kanssa - mä halusin joka kerta entistä enemmän mukaan, ja ulkomaille kinuaminen vain yltyi. Että niin, kaverit on varmaan olleet suurimpina innoittajina. Ja se porukoiden maanittelukin tuotti lopulta tulosta vuonna 2005, kun pääsin Kyprokselle kolmeksi viikoksi parhaan kaverin, tuon veljen ja sen kaverin, mummon ja papan kanssa. Oli meinaan sellasta menoa tolla seurueella, että huh!

Niin, ja sitten sille tielle jäätiin.

Anna I

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #195 : 05.01.2012, 21:29:36 »
Mun on varmaan 'syytettävä' vanhempiani, sillä he ovat raahanneet lapsiaan pitkin maailmaa ihan siitä lähtien kun nuorimmainen oli 9 kk vanha. Ja ikinä ei olla oltu pakettimatkalla, vaan kaikki reissut ovat olleet hyvin ex tempore inspiroituja omatoimimatkoja. Tähän on lisättävä, että itse olen myöhemmin kokeillut sen verran pakettimatkailua, että tiedän etteivät ne ole mun juttuni.

Oma reissaamiseni oikeastaan alkoi jonkin asteisesta burn-outista. Ei pahasta, mutta sellaisesta joka olisi saattanut pitkittyessään paheta. Lähdin reissuun hyvin samalla periaatteella kuin aikoinaan perheen kanssa, kuljin minne nokka näytti, ja fiilistelin näkemääni ja kokemaani kaikessa rauhassa. Nykyään en enää tarvitse burn-outia 'tekosyyksi', vaan pakkaan kamat läjään ja lähden kun siltä tuntuu (tai työnantaja päästää).

Jossain vaiheessa matkustaminen oli Se Juttu. Kotiinpalatessa rupesi jo miettimään seuraavaa matkaa. Tilanne on sittemmin tasaantunut, sillä reissuun pääsee kuitenkin aina väh. 2 kertaa vuodessa - ja toinen reissuista kestää aina min. 5-6 viikkoa.

sosuli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #196 : 07.01.2012, 22:59:49 »
Mielenkiintoisia vastauksia täällä. Itsekin jouduin hetken jos toisenkin pohtimaan, että mistä tämä reissailijaluonne oikein johtuu. Enkä oikein pohdittuanikaan osaa siihen selvästi vastata.

Omat vanhempani eivät ole koskaan olleet reissaajaluonteita, eikä aina voikaan ymmärtää näitä mun reissupäähänpistoja. Periytyvää tämä siis ei ainakaan ilmeisesti ole  ;)

Suurimpana syynä näenkin ehkä juuri sen, että pienenä meikäläinen ei tosiaankaan päässyt joululomalla aina parin viikon reissuille aurinkoon, vaan kuuntelin hieman kateellisena varpaat palellen kavereiden kertomuksia heidän reissuistaan. Aloin haaveilemaan.

Matkailu rupesi kiehtomaan minua vuosi vuodelta enemmän ja vihdoin vuonna 2006 minulle tarjoutui ensimmäinen mahdollisuus päästä matkustamaan lentokoneella. Ja olihan se hurjaa ja juuri sitä, mistä olin haaveillutkin  :)

Minä haluan nähdä maailmaa.

Caffeined

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #197 : 12.01.2012, 14:31:55 »
Lapsuudessa matkustelu äidin kanssa on varmaan antanut vähän kipinää matkusteluun. Ja kipinästä lähtenyt pieni liekki syttynyt kahdella Interrail-reissulla ensin 14-vuotiaana myöskin äidin kanssa ja lukion jälkeen kavereiden kanssa. Puolen vuoden opiskelijavaihto Malesiassa sisältäen enemmän matkustelua ja vähemmän koulua muutama vuosi sitten heitti kunnolla bensaa liekkeihin ja nyt reissausinto roihuaa holtittomasti ja matkakuumeessa odotellaan jo huhtikuussa alkavaa 4vko+ reissua Keski-Amerikkaan  ;D
"20 years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do... - ...Sail away from the safe harbor... - ...Explore. Dream. Discover." -Mark Twain

Pakoputki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #198 : 12.01.2012, 18:30:20 »
En kyllä yhtään tiiä mikä sai innostumaan reissaamisesta. Ei ainakaan vanhempien esimerkki, ne ku ei pahemmin matkaile ja mutki ovat vieneet vaan Ruotsiin ja Viroon. Eikä ne oo todellakaan innoissaan aina ku ilmotan et oon lähössä johonki reissuun. Silti pienestä pitäen oon haaveillut matkailusta ja sillon nuorempana yritin saada vanhempia lähtee johonki reissuun mun kanssa mutta ei ne innostunu. Ehkä mun kaukokaipuu on lähtösin siitä et oon tämmönen haaveilijaluonne ja oon aina tykänny lukemisesta, joka on sit vaan ruokkinu mun mielikuvitusta ja uteliaisuutta.

No sit kaverin kanssa 16-vuotiaina lähettiin kielimatkalle Englantiin ja 18-vuotiaina reppureissulle Intiaan nii aloin huomata et turha niitä vanhempia on saada lähtemään, voin mä lähtee ilman niitäki. Ja nyt myöhemmin oon ollu ihan tyytyväinen et oon sit saanu omin päin oppia hoitamaan kaikki reissujärjestelyt yms ku kukaan ei oo koskaan niitä mun puolesta tehny.

Lillyann

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #199 : 24.01.2012, 11:37:50 »
Syytän lukemista, telkkarisarjoja (Maailman ympäri 80 päivässä!) ja miestä. Lapsena ei tullu reissattua kuin laivoilla Viroon tai Ruotsiin, kerran pakettimatka Portugaliin. Haaveiluun taipuvainen luonne on osasyynä sille, että halu pois on ollu kova. Mies taas ei voi elää ilman matkustelua ja mua se ei haittaa ollenkaan  ;D

Mun ensimmäinen reppumatka oli viime lokakuussa kuukauden reissu Thaikkuihin ja kyllä tää matkailu vaan vei mennessään. Aina sitä on vaan haaveillu ja miettiny, että "sitten joskus". Oikeestaan koskaan ollu aatellu, että sitä vois ihan oikeesti toteuttaa ne haaveensa. Tällä hetkellä ongelmana taitaa olla lähinnä se, että minne sitä menis seuraavaksi  :D