Mikä sai teidät innostumaan reissaamisesta?

(Luettu 70836 kertaa)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #80 : 21.09.2006, 12:01:38 »
Lapsena katselin aina karttoja ja vanhemmat ostivat minulle 5-vuotiaana karttapallon, josta tuli rakas lelu. Tarina on muuten se toinen tavallinen, eli vanhempien mukana melkein vuosittain Kanarialla, Mallorcalla, Kreetalla, Portugalissa.

Teini-ikä meni mopoillessa, tupakoidessa ja kaljoitellessa sekä myös eräässä paremmassa harrastuksessa, -90 luvun loppupuolella matkailuinnostus iski ja vei täysin mennessään, mutta vasta, kun pääsi vakituisempiin töihin ja oli oikeasti jonkun verran rahaakin lähteä. Muussa ketjussa olen maininnutkin, että työskentely lentokentällä sai minut kiinnostumaan lentämisestä jo itsetarkoituksenakin.

Italianmatkailuni tausta on varmaankin aluksi uteliaisuudessa, jostain syystä vanhempani eivät sinne koskaan halunneet. Kummitäti toi -70 luvulla Sisiliasta tuliaiseksi marsipaaninameja, jotka jäivät mieleen. Muita syitä olivat kiinnostus italialaiseen ruokaan ja viiniin, Asterixista alkunsa saanut mielenkiinto keisariaikaan ja outo uteliaisuuteni mafiaa, muuta järjestäytynyttä rikollisuutta ja niiden vaikutuksia kohtaan.

Nyt ei enää voi selittää matkustusintoa millään järkiperusteella, jos ei puolen vuoden välein pääse mihinkään, alkaa voida pahoin - kohta se on täynnä edellisestä matkasta, mutta toinen puoli vuotta on vielä odotettava.

VeraQ

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 21.09.2006, 12:55:15 »
En tiedä tarkalleen, mutta sillä on ollut vaikutusta, ettei lapsena/nuorena päässyt matkustamaan vanhempien kanssa ulkomailla. Yhtään matkaa en ollut tehnyt ennen kuin vasta kaverin kanssa 18-vuotiaana. Vanhempani eivät vaan olleet kiinnostuneita ulkomailla reissaamisesta.

Muistan vain aina haaveilleeni kovasti matkustamisesta niin kuin veljenikin, ja nykyään nuorina aikuisina olemme molemmat matkailufriikkejä. Aina on ollut kova halu maailmalle ja jotenkin aavistellut, että se on se oma juttu. Sitten, kun matkustelu oli tosiaan viimein mahdollista, se oli niin mahtavaa.

Oma tilanteeni on aika outo, kun monilla on niin päin, että innostus iski vanhempien kanssa matkustellessa.

Clotilde

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #82 : 21.09.2006, 17:52:38 »
Joskus noin alle yksivuotiaana olen vanhempieni kanssa ensimmäisen kerran ulkomaille lähtenyt...  On tullut kierrettyä Euorooppaa ihan vain siksikin, että olen asustellut vanhempieni kanssa keski-euroopassa ja matkat, jolloin käytiin suomessa tehtiin autolla.. Kiitos vanhempieni, olen asustellut akselila Brasilia-Ranska-Intia. Nyt ensimmäiset kokonaiset kolme vuotta asunut suomessa ja tullut matkustelta jonkin verran. Ensimmäisen kerran lähdin ilman vanhempia 16-vuotiaana reilaamaan ja siitä se sitten on kehittynyt... Eli ainainen paikan vaihtaminen ja uuden kokeminen on varmaankin lähtenyt jostain lapsuudesta, sillä matkustelua muualla kuin Kanariansaarilla on tullut tehtyä melko paljon.

Taavi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 21.09.2006, 18:40:00 »
No ei ainakaan mikään matkailuohjelma televisiossa!  :evil:

Matkakuume alkoi varmaan äitin mahassa, ja siitä eteenpäin
onkin reissattu aina kun on kynnelle kyetty.
ttp://p1.foorumi.info/maailmalla/

zanahoria

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : 22.09.2006, 13:44:56 »
Lapsena aina matkustetin vanhempien mukana. Aluksi Suomessa telyan kanssa ja myöhemmin Euroopassa. Pakolliset Kanarianmatkatkin tulit ehtyä. Ja myöhemmin tuli reissattua kavereitten kanssa, mutta intressit oli välillä erilaiset eli jossaan vaiheessa ei enää ollenkaan kiinnostanut lähteä Kreikkaan tai Kanarialle dokaamaan, vaan halusin nähdä muutakin ja haahuilla pidemmän aikaa.
Varmaan seikkailunhalu ja pakonomainen tarve kokeilla jatkuvatsi jotain uutta.
Tosin 3-vuotiaana jo puhuin lähteväni Afrikkaan safarille kuulemma.

Vanhemmat myös aina kannusti lähtemään myöhemminkin, vaikka muut sukulaiset edelleenkin kauhistelee. Ja toivoo että se nyt asettuisi viimeinkin tänne Suomen lintukotoon.Mikä taitaa olla turha toivo, kun nytkin ootan jo reissuun pääsyä, vaikka vasta hieman yli kuukauden olen ollut Suomessa yli vuoden haahuilun jälkeen.
No enää puoli vuotta.

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #85 : 26.09.2006, 12:15:35 »
Reissaus kuume on varmasti tarttunut vanhemmiltani. Lapsuudessani reissasimme perheen kanssa kesällä asuntovaunulla kuukauden pätkissä ympäri Eurooppaa ja myöhemmässä vaiheessa suuntasimme kauemmaksi lentäen, tosin vain muutamiksi viikoiksi.

Vanhempani ovat aina kannustaneet rohkeasti etsimään uusia seikkailuja ja kokemuksia maailmalta. Ja hyvin ovat siinä onnistuneet =)

Bezdomnyi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #86 : 30.09.2006, 12:06:28 »
Kaikki alkoi pyörimään, kun nuorena poikana lamppu syttyi, ja tajusin etten halua käyttää suurinta osaa ajastani työtä tehdessä. Siinä pyörähti muutama vuosi, yrittäen löytää työtä joka vaatisi mahdollisimman vähän minulta ja antaisi minulle sitä kallisarvoista aikaa, jota ihmiset pudottelevat kuin leivänmurusia ympärillensä. Yhtenä päivänä, luettuani Jack Keroucia, se iski: lähdettävä on, eikä mikään muu ole enää todellinen vaihtoehto. Joskus tietää, ettei mitään muuta ole tehtävissä.

Ehkä Kerouac, Cervantes, Twain ja muut, yhdistettynä siihen mitä olen omassa elämässäni kokenut, muodostivat sen kokonaisuuden, joka tällä hetkellä istuu arlandan vastenmielisellä lentokentällä, odottamassa lentoaan.

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 01.10.2006, 19:36:22 »
Pikkutyttönä aiheutin äidille huolta karkailemalla kotoa -en kiukuttellakseni, vaan uteliaisuuttani. Seikkailu oli paras leikki. Siis luonteessa se on, ei verissä.

Määränpäällä ei suurtakaan väliä, matka on tärkein. Tykkään yhä fiilistellä: ihana tunne kulkea eteenpäin.  Kauas, kauas. Yllättävät tapahtumat ja uudet tuttavuudet tekevät matkustelusta kiehtovaa. Liian kauaa ei voi olla samassa paikassa, eikä matkoja kannata suunnitella liikaa. Mitä seikkailua se muuten on?

Muuten, minunkin lempiohjelmani lapsena taisi olla Matka maailman ympäri!  :)
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

lewis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 01.10.2006, 20:15:14 »
jaaha... hyvä kysymys. elämä on lyhyt ja niin paljon olisi tutkittavaa..joten ei muuta kun matkaan! matkalla kristallisoituu oman minän suhde maailmaan. ja se tuntuu hyvältä.  8)

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 03.10.2006, 11:44:53 »
Keväällä 2004 tuli oltua muutaman vuoden tauon jälkeen ulkomailla. Edelliset ulkomaanmatkat olivat vuoden 1997 Viron reissu ja 1998 Ruotsin matka. Tuo kevään 2004 matka suuntautui sitten Prahaan, ja hurahdin kaupunkiin täysin. Matkaseura tuolloin oli vanhemmat ja sisko, lieventävänä asianhaarana oli matkan syy: isän 60-vuotispäivät. Ja se, että sain matkan ilmaisiksi.

Joka tapauksessa tuolloin päätin, että tähän kaupunkiin palataan, ja sillä kertaa kaveriporukan kanssa. Se matka toteutui vajaata vuotta myöhemmin. Hieman tuota matkaa ennen tuli joidenkin bileiden jatkoilla puhetta reilaamisesta ja erään silloin puolitutun tyypin kanssa päätettiin tehdä syksyllä 2005 IR-matka Keski- ja Itä-Eurooppaan. Se tehtiinkin sitten. Viimeistään silloin matkustuskärpänen puraisi täysillä. Se oli myös ensimmäinen omatoimimatkani.

Sen jälkeen on tehty omatoimiset matkat Liettuaan, Latviaan ja Pohjois-Amerikkaan, eli vielä on paljon nähtävää. Tällä hetkellä kaukaisissa haaveissa on Japani. Myös Irlannissa täytyy joskus käväistä.
ee

Rispekti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 03.10.2006, 13:19:29 »
Itse ainakin muistan, miten jo pikkupoikana selailin ja lueskelin karttakirjoja ja katselin kaiken maailman "maailman nähtävyydet" -kirjojen kuvia ja haaveilin. Suvustakin löytyy muutamia "maailmanmatkaajia", osa on asettunut sittemin pysyvästikin ulkomaille. Perheen kanssa on ollut perus Ruotsin risteilyjä ja pari pakollista kanarianmatkaa, ja opiskelemaan lähdettyä on tullut käytyä itse lyhkäisillä reissuilla Euroopassa.

Lopullisen niitin kaukomaista haaveilulle löi kuitenkin (tunnustan) Madventures... sarjalle iso kiitos siitä, että se ainakin meikäläisellä realisoi ajatusmaailmaa ja unelmia niin, että tajusi, että "hei tämähän on ihan OIKEASTI mahdollista". Jalkojen alla alkoi polttaa ja haaveet muuttumaan todeksi... :D
oi perkeleen avaruusmuoti ja tekokuivut ja nää kertakäyttöihmiset. Maalimassa ei oo ennee kastijakkoo, on vaan rikkauven ja omistamisen ihanne.

-Heikki Turunen, Simpauttaja

Raitakarkki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #91 : 05.10.2006, 10:08:56 »
Perheen kanssa tehdy matkat rajoittuivat lähinnä Tallinnaan. Mitään hinkua ulkomaille ei ollut kuin tyyliin "olis kiva käydä katsomassa mitä sielläkin on".

Sitten oltiin kavereitten kanssa muutama viikko rinkkaretkellä Euroopassa viime kesänä. Siitä se sitten lähti. Ja lujaa. Olisi kova hinku lähteä vaikka nyt just heti Eurooppaan. Ja ehdottomasti rinkkareissulle, ei millekään "hienolle kaupunkilomalle". Yksin olisi toisaalta kiva lähteä... kaverin kanssa on joskus ongelmia kun molemmat on sellaisia jääräpäitä =)

Niah

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #92 : 05.10.2006, 22:09:14 »
mä oon saanut matkustus innostukseni äidin maidon mukana. äiti on aina sanonu että siitä lähtien kun opin käveleen en oo hetkeekään paikallani pysyny. suvustakin löytyy muutama ulkosuomalainen.
tosiaan mulla on ollu ihan skidistä asti suuri mielenkiinto siihen mitä suomen rajojen ulkopuolelta löytyy. se rajaton vapauden tunne on vaan niin mahtava kun matkustaa ja tuntuu et arki ei tuu vastaan..ei edes silloin kun asuu ulkomailla. ja ulkomaalaiset ystävät rikastuttaa elämää mielettömästi  :D

duska

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #93 : 09.10.2006, 13:28:13 »
mulla sama tarina ku monella muulla. lapsena reissattiin paljon perheen kanssa. nykyään tulee reissattua kamujen kanssa ja yksin. perhematkat on historiaa. reissuun vie tää perinteinen halu nähdä maailmaa ja kokea itse. en haluu nähdä vaan kaunetta vaan myös sen  karuuden.
maailma ei ole meitä varten-

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #94 : 11.10.2006, 13:06:29 »
Pitkälle aikuisikään luulin, että kaikki pitävät matkustamisesta. Perheen kanssa matkailtiin kun olin lapsi, ja myöhemmin hinkuani viettää pitempiä aikoja ulkomailla on aina tuettu. Siis olen saanut vahvistusta ajatuksille että kerkiää sitä myöhemminkin valmistua, kannattaa katsella maailmaa kun kerran siihen on mahdollisuus. Sellainen lyhytaikaisempi matkailu on ollut niin luonnollinen juttu ettei siitä ole varmaan ikinä edes puhuttu muuten kuin käytännön tasolla. Luulin siis että on kaikille ihmisille ominaista kärsiä kaukokaipuusta ja pyrkiä lieventämään sitä matkustamalla, mutta eipä se taida ollakaan.

Olen siis todella tavannut ihmisiä, jotka eivät pidä matkustamisesta, mutta en kyllä koskaan ketään joka olisi ylipäätään suhtautunut siihen jotenkin nuivasti. Ihmetyttää aina kun luen täältä juttuja kuinka joidenkin sukulaiset ja kaverit pitävät matkustamista tarpeettomana touhuna tai kauhistelevat ulkomaailman vaaroja. Onneksi omassa lähipiirissä ei ole moisia matkailun vihaajia.

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #95 : 14.10.2006, 01:37:07 »
Isäni ja äitini ovat harrastaneet omatoimimatkailua iät ja ajat. Olemme veljeni kanssa kulkeneet vanhempien mukana lähinnä Pohjoismaiden erämaissa vaeltamassa alle kouluikäisistä, joten kynnys heittää rinkka selkään, napata jostain kartta käteen ja katsoa mihin minibudjetti riittää ei täysi-ikäistyttyä ollut juuri minkäänlainen. Varsinkin, kun vanhemmat kertoilevat omista reissuistaan ja reileistään varsin innokkaasti ja häipyvät keskenään tai yksikseen ties minne vieläkin siinä, missä työt vain sallivat.

En tiedä laskevatko pallukat vaeltamisen omatoimimatkailuksi, ei se ainakaan pakettimatkailua ole. Väliäkö sillä, juuri näiltä eräreissuilta varmaan sain innon lähteä tutkimaan mitä kaikkea tällä planeetalla onkaan tarjottavanaan.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #96 : 14.10.2006, 03:55:28 »
Oikeastaan mä olen aina ollut kiinnostunut erilaisista kulttuureista yms, mutta en vissiinkään niin kiinnostunut että olisin lähtenyt reissuun. Joskus ihan penskana, noin 10-vuotiaana ja sitä nuorempana, käytiin perheen kanssa joitakin reissuja euroopassa. Nyt en ole varmaankaan kymmeneen tai viiteentoista vuoteen matkustellut.

Tänä kesänä on muhun kyllä iskenyt matkustuskuume, ja oikeastaan se on pikkuhiljaa kehittynyt mielessäni viimeisen parin vuoden ajan. Näiden parin vuoden aikana mä oon kierrellyt Suomea jonkin verran, kun varsinkin kesäisin VR.n lomapassi on siihen tosi hyvä ja halpa vaihtoehto. Tää varmaankin kuulostaa jo hassultakin, mutta mä kun oon nyt asunut muutaman vuoden täällä Helsingissä, niin joskus lähden seikkailemaan ratikoilla ja busseilla ympäriinsä, siis kun tässäkin kaupungissa on vaikka kuinka paljon seutua missä en ole käynyt.

Mä huomasin tänä kesänä junassa matkustaessa, että yöjunassa onnistuu nukkua. Vissiinkin siitä innostuin suunnittelemaan ensi kesälle reiliä. Oikeastaan toinen ja isompi syy tähän innostukseen on se, että ens kesänä mä täytän 26, ja huomasin että sitä ennen reililippu on mulle halvempi. Ja pakko kait tässä on tunnustaa, että madventures tv-sarjakin on varmasti vaikuttanut mun innostukseen matkustaa. Joskus nuorempana telkusta tuli joku hyvä matkustusaiheinen sarja, olikohan se nimeltään Paluu timbuktuun, jossa Neil Hardwick seikkaili. Sitä ei varmaankaan taida saada enää mistään?

poesje

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #97 : 14.10.2006, 23:14:12 »
Luulen matkaintoni johtuvan siitä, että olen aina tuntenut itseni hieman juurettomaksi ja kodittomaksi, joten lähteminen on ollut helppoa. Kun olin aivan pieni, muutimme usein ja lopulta jämähdimme ahdistavaan pikkukaupunkiin, johon en koskaan kotiutunut. Perhetilanteen vuoksi reissasin viikonloppuisin ja lomaisin ympäri Suomea milloin isän ja milloin mummolan perässä - junaraiteden kolke ja maanteiden polte tulivat siis jo varhain tutuksi. Ulkomaanmatkojakin tehtiin ja nimenomaan kaikkialle muualle kuin perinteisiin rantalomakohteisiin mutta en usko niillä matkoilla olleen paljoakaan merkitystä matkahaluihini.

Toisaalta niin kauan kuin muistan, olen haaveillut Oikeasta Reissusta. Mulla oli sisällä kuin palava, levoton tunne, kun tie kutsui, mutta tosielämä esti kunnon reissuilun vuosiksi. Kun sitten lähdin ensimmäiselle ekalle ulkomaanreissulle yksin (18-v, ylioppilaslahjarahoilla... :wink:), kaikki tuntui loksahtavan paikalleen elämässäni. Tätä varten minä elin ja tämä oli oikein. Mitä pidemmälle matkalla etenin, sitä syvempi rauha sisälleni tuli. Ehkä vähän kliseistä, mutta kun palasin Suomeen sen ekan matkan jälkeen, niin olin aivan eri ihminen kuin lähtiessä. Ensimmäistä kertaa vuosiin mulla oli onnellinen ja tasapainoinen olo.

Sen ekan matkan jälkeen reissasin pari vuotta lähes kaiken liikenevän ajan ympäri Eurooppaa. Sittemmin tahti on vähän rauhoittunut, kun minimibudjettinen reppureissaaminen on saanut pahimman poltteen sopivasti laantumaan. Kaukomaille tekisi mieli vielä lähteä kunnon reissulle useammaksi kuukaudeksi mutta toistaiseksi ei ole ollut rahaa ja aikaa yhtäaikaa. En osaa oikein myöskään ajatella lentomatkustamista jonnekin oikeana matkana vaan vasta sitten, kun etäisyys tuntuu perslihaksissa ja maantiepölynä naamalla, niin tietää oikeasti matkustavansa.

rinja

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #98 : 24.10.2006, 21:09:27 »
Mä en osaa antaa tähän yksiselitteistä vastausta. Oon vaan aina ollut semmoinen ihminen että oon kovasti halunnut tietää miten muuallakin elellään. Vanhemmat on aina kannustaneet matkailemaan ja kieltämättä mummoni tarinat enostaan joka lähti Amerikkaan kullankaivuuseen olivat sadunhohtoisia. Juu. Se sen täytyy olla. Verenperintö.
 Joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle - Nuuskamuikkunen

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #99 : 24.10.2006, 21:32:28 »
Pienenä reissasin vanhempieni kanssa aina Lapissa ja Norjan pohjoisosissa. Katsoin minäkin rakasta piirrettyämme Matka maailman ympäri:) Kotona tein ihan tekemisen ilosta esitelmiä joihin selvitin millaisia muut maat ovat ja kun vihdoin pääsin ensimmäistä kertaa ulkomaille tiesin, että haluan matkustella jatkossakin.
Aasiaan heräsi innostus Madventuresien myötä, sitä ennen Eurooppa ja Amerikka olivat "mun juttu". Nyt se on koko maapallo.
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!