mikä hauskinta lentomatkustuksessa

(Luettu 38088 kertaa)

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: mikä hauskinta lentomatkustuksessa
« Vastaus #140 : 24.01.2009, 14:37:28 »

Itselläni se oli USA:sta Kööpenhaminaan saavuttaessa. N. 40 metrin terminaalissa kävelyn jälkeen (20 metriä oli ovetonta umpiputkea) jatkolennoille suuntaavat pääsivät turvatarkastukseen.

Kyllä mä sen olisin ymmärtänyt jos passeja kysellään Schengen-alueen rajalla, mutta luulikohan ne Tanskan viranomaiset, että olen hankkinut Newark-Kööpenhamina lennolla jotain vaarallisia aineita- tai esineitä.

Tuo minuakin pänni tässä taannoin, varsinkin kun oli väsyneenä tullut yölennolla ja takana kaksi aikaisempaa ja pitkää lentoyhteyttä ennen Atlantin ylitystä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #141 : 24.01.2009, 16:34:51 »
Itselläni se oli USA:sta Kööpenhaminaan saavuttaessa. N. 40 metrin terminaalissa kävelyn jälkeen (20 metriä oli ovetonta umpiputkea) jatkolennoille suuntaavat pääsivät turvatarkastukseen.

Kyllä mä sen olisin ymmärtänyt jos passeja kysellään Schengen-alueen rajalla, mutta luulikohan ne Tanskan viranomaiset, että olen hankkinut Newark-Kööpenhamina lennolla jotain vaarallisia aineita- tai esineitä.

Ei ole Tanskan viranomaisista tämä kiinni, vaan siitä että EU-alueelta lähtevällä lennolla pitää jokaisen matkustajan olla EU-alueella turvatarkastettu; poikkeuksen tässä muodostavat muistaakseni ainoastaan Norja, Islanti ja Sveitsi, joiden turvatarkastukset tehdään samojen EU-standardien mukaan ja EU:n testaajat ovat ne määräysten mukaisiksi todenneet*. Ihan samalla lailla homma toimii Jenkeissäkin, eli joudut siellä päässä varmasti kulkemaan turvatarkastuksesta läpi, jos jatkolennolle olet menossa ja jostain muualta kuin Amerikan ihmemaasta olet sinne lentänyt.

* EU kierrättää käsittääkseni näitä testaajia suhteellisen aktiivisesti ympäri Euroopan kenttiä ja ainakin joskus noin pari vuotta sitten Unkarissa tehdyt turvatarkastukset eivät sitten olleetkaan heidän mielestään tarpeeksi hyviä ja tämän takia sitten kaikki Unkarista tulleet jatkomatkustajat turvatarkastettiin uudelleen, jos he EU-alueelta lähtevälle jatkolennolle halusivat.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #142 : 25.01.2009, 11:40:44 »
Ahem. Ks. otsikko. Mikä hauskinta lentomatkustuksessa: turvatarkastusten loogisuuden ihmetteleminen?
???  ;D

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #143 : 26.01.2009, 08:00:49 »
Ahem. Ks. otsikko. Mikä hauskinta lentomatkustuksessa: turvatarkastusten loogisuuden ihmetteleminen?

Tämä koko ketju on aivan käsittämätön. Lentämisessä ei ole mitään hauskaa paitsi se tunne, että nyt mennään. Fiilis on aivan uskomaton, kun uudessa maassa nappaa tavaransa hihnalta ja kävelee ulos. Ja tuokaan ei varsinaisesti liity lentämiseen.

Lentäminen on todella rasittavaa puuhaa ja siinä ei ole hauskaa yhtään mikään.

pinku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 28.01.2009, 16:20:40 »

Tämä koko ketju on aivan käsittämätön. Lentämisessä ei ole mitään hauskaa paitsi se tunne, että nyt mennään.

Ilmeisesti toisten mielestä on, kun aiheesta ollaan jo saatu monen sivun keskustelu.  ::)

Itse lentokoneessa istuminen on tylsää, mutta lentokentillä haahuileminen ja lentokoneiden katseleminen on hauskaa. Kentillä tulee aina mietittyä mihin kaikki ne ihmiset ovat menossa ja miksi.
Liian levoton, mun mentävä on.

Amiraali

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #145 : 28.01.2009, 16:52:29 »
Hauskaa on lähtökiihdytys. Sitten mennäänkin adjektiivilla mukavaa eli otetaan gintonicit, syödään, luetaan kirjaa ja puhellaan niitä näitä. Sitten on taas hauskaa kun laskeudutaan ja ollaan uudessa maassa.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #146 : 29.01.2009, 19:19:11 »
Tämä koko ketju on aivan käsittämätön. Lentämisessä ei ole mitään hauskaa paitsi se tunne, että nyt mennään.
Ilmeisesti toisten mielestä on, kun aiheesta ollaan jo saatu monen sivun keskustelu.  ::)

Juu, monen mielestä lentämisessä on paljon hauskaa. Tätä ketjuahan voi käyttää oman ymmärtämyksen laajentamisessa: lukea, miksi muut kokevat hauskana sellaisen asian, josta ei itse tykkää. Voit oppia jotain jos pidät mielesi avoimena!   
:)

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #147 : 29.01.2009, 20:05:29 »
Hauskaa on kerätä kokemuksia eri konetyypeistä - vikuroivista potkurikoneista, turbulenssissa taipuvasta Airbus 340-600:sta, jättimäisestä Airbus A380:sta.

Toiset meistä pitävät lokia lokia koelennetyistä koneyksilöistä ja ajattelevat että se on hauskaa. :o
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 29.01.2009, 21:28:36 »
Ainakin kun tuli nuo rajoitukset nesteisiin niin se aiheutti alkuun meikäläiselle pulmia. Sain tälläsen hauskan kokemuksen. Oltiin tulossa englannista suomeen. Mä olin hätäseen pakkaillut laukun ja käsiin jätin repun käsimatkatavaroiksi. Siellä oli kaikkea mahdollista tavaraa vaatteista tuliaisiin. Kaverit koitti selittää että eiköhän olisi järkevää sun tyhjentää sitä kamaa ruumaan meneviin laukkuihin. Jääräpää kun olin, en niitä kuunnellut -olin tyyliin äkänen et mitä te mua neuvotte. No turvatarkastuksessa oli tarkastajalla hauskaa kaivella sitä reppua kun siellä oli vaikka mitä "laitonta". :) Sieltä vaatteiden seasta kaivoi kosmetiikkaa, karkkia, pullonavaajaa, sakset... Noloo!! Tuumas vaan että nää namit taidan ottaa iltasyömiseksi. Mä ajattelin että hyvä jos sen vaan viet, jätä nyt jotain mulle. Mutta teräaseet meni ja joku kosmetiikkaputeli. Karkit jäi. :) Tulipahan kunnolla opittua se nesterajoitusjuttu. :D
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

nuge

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #149 : 29.01.2009, 21:29:59 »
Itse chillautin viimeksi koko lennon (n. 7h) katselemalla mp3-soittimeltani pari leffaa. Akku olisi kestänyt luultavasti kolmanteenkin, mutta aika ei riittänyt :D Toki lentokoneessa itsessäänkin jotain pätkiä pyöritellään, mutta ne ovat yleensä sen verran mielikuvituksettomia valintoja, että joko ne on nähty tai sitten ei nappaa. Joihinkin viihtyisiin tv-ohjelmiin oon kyllä joskus törmännyt.
Nukkuessahan tuo olisi mukava hoitaa läpi, tosin harvoin siinä ahtaassa tilassa kunnon asentoa saa. Upeat olosuhteet osuivat tosin kohdalleni viimeksi Miamista lentäessäni, kone oli ehkä puolillaan, ja kolmen istuttavia penkkirivejä oli tyhjänä kymmenittäin. Siitä vaan käsinojat ylös ja sänky on valmis.

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 29.01.2009, 21:37:15 »
Oikeesti lentomatkustaminen on aika epämukava juttu mulle, mutta löytyypä sieltä mukaviakin juttuja. Niistä koitankin nauttia jotta matka sujuis nopeammin. Nautin seuraavista asioista: hyvästä palvelusta/kohtelusta, ruoasta, avata ruoka-annoksia, kun ne on niin söpöjä pikkuannoksia, vieruskaverin jälkkärin varastaminen, (ja yleensä vielä pyydän yli jääneet annokset:) ) kuunnella musaa, katsoa elokuvia, nukkua.. Ja jos jaksan mennä vessaan niin istuksia siellä tarpeettoman kauan omissa oloissani. :D
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #151 : 30.01.2009, 10:34:53 »
Hauskaa on kerätä kokemuksia eri konetyypeistä - vikuroivista potkurikoneista, turbulenssissa taipuvasta Airbus 340-600:sta, jättimäisestä Airbus A380:sta.

Ihmisten tiirailemisen lisäksi koneiden ihmetteleminen/bongailu on hauskaa: mitä ihmeellisimpiä lentoyhtiöitä ja ties minkälaisia lentokoneita.

Viimeksi Malen kentällä lähtöä odotellessa viereen parkkeerasi joku pieni vasta laskeutunut Antonov-rahtikone. Se oli täysin räjähtäneen näköinen, likainen kuin mikä ja yksi sen renkaista savusi. Siinä pyöri äijiä ihmettelemässä ja potkiskelemassa renkaita, yksi kaatoi savuavan renkaan päälle vettä 1,5 litran juomapullosta. Koneesta näki selvästi, miten se oltiin muutettu sotilaskoneesta siviilikäyttöön: perässä näkyi konekivääripaikan ikkunan ääriviivat, ne oltiin vain hitsattu umpeen. Tätä touhua seuratessa kului mukavasti aika, koska oma lähtö oli myöhässä.

Kun saisi bongattua jossain AN-225:n, maailman suurimman lentokoneen (rahti)! Se on niiiin kaunis!  :)

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #152 : 30.01.2009, 10:57:12 »
Kung Fu Panda pelasti viime lennon! ;D 

groupie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #153 : 30.01.2009, 11:37:33 »
Mun mielestä kans hauskaa on lähtökiihdytys. Hieno fiilis on myös aina silloin kun astuu koneesta ulos (siis kun lentää kentille, joissa koneesta kävellään ulkoilmaan ja sitten vasta terminaaliin.) uuteen maahan ja erilaiseen säähän kuin mikä kotona oli lähtiessä :)
do something crazy in your life

Stüld håjt90

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #154 : 30.01.2009, 11:52:54 »
Nousu, lasku ja kiihdytys on tuntunu aina upeilta! Tosin johtuu osin siitä et oon lentäny niin vähän.. Lasku suurkaupunkiin on kaikist paras. Ihan mieletönt ku tiheeseen rekennettui taloja näkyy joka suunnasta horisonttiin asti! Pitää tapella aina ikkunapaikasta muiden pikkupoikien kaa..

Myös se on upeeta, et voi lentää paikasta A paikkaan B nopeesti näkemättä mitä paikkojen välissä on. 7 tunnin lento ja on yht äkkii keskellä vierasta maailmaa ja kulttuurii, josta on nähny aikasemmin vaan satunnaisia kuvia! Täytynee tunnustaa että en oo koskaan ollut Euroopan ulkopuolella, mut uskon et toi on suuri elämys :D

Kyl mullakin tulee vähän ahdistunut ja epävarma olo lentäessä. Tervettä itsesuojelu vaistoa enemmänkin kun turhaa lentopelkoa. Ihminen ei kuulu 10 km korkeuteen ja 700 km/h vauhtiin
« Viimeksi muokattu: 30.01.2009, 12:53:45 kirjoittanut Stüld håjt90 »

-sissi-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #155 : 30.01.2009, 12:53:23 »
Hauskinta on se, kun pääsee ulos koneesta.

Jostain syystä inhoan ja nykyään jopa pelkään lentämistä. Tätä ketjua on ollut lohdullista lukea; en olekaan ihan yksin näitten ajatusteni kanssa.

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #156 : 30.01.2009, 14:29:24 »
Hauskinta on paluulento. On hienoa istua 11 kilometrin korkeudessa ja kiitää 1000 kilometriä tunnissa; olla vapaa ja irti kaikesta. Olo on rentoutunut ja matka vielä tarkasti muistissa. Joskus keksin paluumatkalla hyviä ajatuksia.

Jännittävää olisi nähdä toisen lentokoneen lähestyvän, kuten viereisessä kuvassa... :D
"Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn,
Und das hat mit ihrem Singen,
Die Loreley getan."
(Friedrich Silcher, 1837)

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #157 : 30.01.2009, 15:41:59 »
Hauskinta on paluulento. On hienoa istua 11 kilometrin korkeudessa ja kiitää 1000 kilometriä tunnissa; olla vapaa ja irti kaikesta. Olo on rentoutunut ja matka vielä tarkasti muistissa. Joskus keksin paluumatkalla hyviä ajatuksia.

En kyllä tajua, miten jonkun mielestä paluulento voi olla mukavaa, mutta ehkäpä sinä sitten nautit Suomeen paluusta enemmän  ;D  Monestihan tuo on aika v-mäinen kokemus, kun miettii että "siinä se nyt sitten meni ja kohta alkaa taas duunit ja paluu arkeen" jne...pahimmillaan vieläpä on pitänyt pakon (=lentolippu ja töihin paluu) sanelemana lähteä, vaikka olisi ihmissuhteet pahasti kesken tms.

Lentämisessä itsessään ei ole oikein mitään hauskaa tai mukavaa, lähinnä siksi kun se koneessa istuminen pienessä tilassa on niin tylsää ja puuduttavaa, yleensä on niin puuduttava fiilis ettei oikein viitsi edes lukea tai katsoa niitä leffoja kunnolla. Sellainen järjellinen fiilis koneessa on oikeastaan vain silloin jos pääsee jaloittelemaan ja sattuu esim. löytämään jonkin sopivan rauhallisen nurkkauksen jossa voi nojailla seisten. Tällaisia "seisomanurkkauksia" koneissa on tyypillisesti maksimissaan yksi, ja yleensä joku samalla tavalla ajatteleva on sen varannut. 

Mutta paluulentoja lukuunottamatta lentokentillä on (johonkin rajaan asti) ihan mukava kävellä ympäriinsä tai istuskella tuopin ääressä kosmopoliittisessa ympäristössä, koneeseen on jännittävää astua jne.

Luftwaffe

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #158 : 31.01.2009, 01:59:00 »
Niin kun moni on jo todennut, niin eihän se itse lentäminen nyt kummoista ole. Samanlaista istumista, kun missä tahansa muuallakin.

Itse saan ainakin suurimmat kiksit siitä, kun tietää pääsevänsä Suomesta pois. Lentokentillä on myös aina mukavan kansainvälinen fiilis, mikä on ihan mukavaa vaihtelua, varsinkin jos asuu keskellä ei mitään ja siitä vielä vähän sivummalle.

Eri lentoyhtiöiden ja konetyyppien kokeilu on myös jollain oudolla perverssillä tavalla mielenkiintoista.

nuge

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #159 : 31.01.2009, 15:50:32 »
Joo ehdottomasti Suomesta pois pääseminen on se juttu. Lentokenttähengailu kolahtaa meikäläiseen kanssa, suosikkikenttä noin tunnelmaltaan on varmaan Schiphol Amsterdamissa. Silloin ko. kenttä tosin äkkiä muuttuukin helvetiksi kun on parikymmentä minsaa aikaa koneen vaihtamiseen ja pitää siirtyä kentän päästä päähän...