Olin Uudessa-Seelannissa helmikuussa ja täytyy sanoa, että yksi (vajaa) kuukausi oli liian lyhyt aika, jouduin tosissaan miettimään minne menen varsinkin, kun halusin nähdä jotain molemmilta saarilta, mutta jäi paljon mielenkiintoista näkemättä.
Reittini oli:
Christchurch - kodikas pienenoloinen isompi kaupunki
Lake Tekapo - kivoja vuoristoisia maisemia, rauhallinen, ei hirveästi muuta tekemistä kuin luontoon liittyvää esim. patikointi
Queenstown ja Milford Sound - päivä Queenstownissa (tarpeeksi) ja päivän valmisretki Milford Soundille. Milford Soundin lähettyvillä on hienoja vaellusreittejä.
Greymouth - yksi yö matkalla Nelsoniin, ei kovin kiva paikka, johon lienee eniten vaikuttanut ikävät hiekkakärpäset ja jatkuva vesisade.
Nelson - mukavanoloinen kaupunki ja erityisesti pidin hostellista, jossa ikkunastani avautui näköala yli kaupungin.
Abel Tasman Nationalpark - kauniin sinisiä vesiä ja vehreitä metsiä. Tein ajanpuutteen vuoksi vain päivän kävelyretken Nelsonista käsin. Siihen sisältyi bussimatkat ja yksi laivamatka erääseen paikkaan, josta sitten käveltiin omatoimisesti bussin lähtöpaikkaan.
Suosittelen tekemään usean päivän retken sinne kävellen tai meloen.
Wellington - Nelsonin jälkeen menin pohjoissaarelle pääkaupunkiin. Joku tuossa aikaisemmin suositteli käymistä Te Papassa. Minunkin mielestäni se on yksi parhaimmista museoista, joissa olen käynyt.
Taupo - mukavia kävelymaastoja, liottelin itseäni kuumassa lähteessä.
Rotorua - maorikulttuuria, rikin hajua, kuumia lähteitä ja pulppuavia savialtaita. Aika mielenkiintoinen paikka.
Auckland - melko ikävähkö suurkaupunki. Mutta siihen liittyy mukavia muistoja...
Aucklandista lensin takaisin Christchurchiin, jossa olin muutamia päiviä ja tapasin tuttuja ennen kuin lensin takaisin Australiaan.
Jos vielä joskus menen Uuteen-Seelantiin, seuraavat paikat kuuluvat ohjelmaa: Dunedin, Napier, Tongariro National Park, Franz Josef . Jotain muitakin oli mielessä, mutten muista.