Uusi- Seelanti

(Luettu 18423 kertaa)

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi- Seelanti
« : 12.08.2005, 18:10:13 »
Olen lähdössä Uuteen- Seelantiin joulukuun alussa 6vkoksi ja kaipaisin vinkkejä siitä mitä ehdottomasti pitää nähdä ja kokea. Tarkoitus on lentää Aucklandiin ja suunnata siitä eteenpäin. Siispä kaikki vihjeet enemmän kuin tervetulleita :)

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #1 : 12.08.2005, 23:26:22 »
Kertoisitko vähän enemmän siitä mistä olet kiinnostunut, se helpottaisi vinkkien antamista. Tässä kuitenkin omia huippukohtia Uudesta-Seelannista:

Pohjoissaari
Napier: Olin siellä art deco -viikonlopun aikana. Kaikenlaisia tapahtumia riitti ja opin paljon lisää art decosta. Ehkäpä arkkitehtuuriltaan kaikkein kaunein kaupunki Uudessa-Seelannissa.
Tongariron ylitys: Paljon turisteja, mutta ei kannata antaa sen häiritä itseään, maisemat upeat.
Great Barrier Island: Ei paljoa turisteja, kauniit maisemat, mukava paikka oleskella, oltiin täällä jouluna.
Northland: Myöskin mukava paikka, kannattaa mennä (myös) länsirannikolle. Itärannikolla esim. Paihia on aika tylsä paikka. Waitangi ja Russell sen sijaan käymisen arvoisia.
Wellingtonin Te Papa -museo: Paras museo missä olen ikinä käynyt, ilmainen sisäänpääsy, tekemistä riittää koko päiväksi.
Rotorua: Geysirejä ja kuumia lähteitä.

Jatkan Eteläsaaresta joskus myöhemmin.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #2 : 14.08.2005, 13:46:34 »
Eteläsaari:

Dunedin: Pingviinin katseluretki, aivan huippua!
Te Anau - Milford Sound: Milfordiin pääsy on hiukan monimutkaista, joten päädyin menemään sellaiselle ohjatulle retkelle, jossa osa matkasta (alamäet!) Te Anausta Milfordiin poljetaan fillarilla. Ja ne alamäet ovat pitkiä!
Queenstown: En odottanut Queenstownilta paljoa, koska Queenstownin yhteydessä puhutaan yleensä vain kaikista extreme-lajeista, joista en ole juurikaan kiinnostunut, mutta maisemat Queenstownissa olivat aivan huikeat.
Franz Josefin jäätikkö: Elämys sinällään kävellä jäätiköllä.
Junamatkat Eteläsaarella: Taas kerran mielettömän hienoja maisemia. Matkustamisen kannalta bussi on näppärämpi, koska junia ei kulje kuin yksi päivässä suuntaansa, mutta junassa maisemat ovat paremmat.
Queen Charlotte Track: En kävellyt kuin ensimmäisen pätkän, koska Eteläsaarella minulla oli aikaa varsin rajallisesti. Jos matkustaisin uudestaan U-S:iin, kävelisin koko reitin. Maisemat - yllätys, yllätys - hienot!

Viihdyin toki monessa muussakin paikassa, enkä kadu mitään paikkaa / ohjelmaa, että käytin niihin aikaani ja rahaani, mutta nuo ovat jääneet päällimmäisiksi mieleen erityisen hienoina juttuina. Toki noihin vaikuttaa paljon sekin, minkälainen sää on sattunut olemaan silloin ja kenen kanssa on matkustanut.

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi- Seelanti
« Vastaus #3 : 15.08.2005, 12:47:24 »
Kiitos sulle akk tosi paljon... just varasin lennot ja katsotaan sitte paikan päällä minne matka johtaa. Suunnitelmat on täysin vielä auki, koska lähen helssaa sinne siskoani joka lähtee viikon päästä, ja siitä ei sitte vielä tiedä missä päin saarta tyttönen on siinä vaiheessa ku mä sinne ehdin. mut kiitos tosi paljon :)

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
Uusi- Seelanti
« Vastaus #4 : 17.08.2005, 15:42:03 »
joo, Auckland. Jos pokka kestää niin ehdottomasti suosittelen Sky Towerista benji hyppyä, ja sitten sielä on se Kelly Tarton Water World tms, missä oli pingiinejä. se oli mukava. siitä pidin.
 Auckland on kokonaisuudessaan ehkä maailman ihanimpia kaupunkeja. <3

Mitäpä vielä? Me vuokrattiin asuntoauto ja ajeltiin ympäri eteläsaarta.. oli tosi hienoa kyllä. Suosittelen sieltä ehdottomasti myös tuota Queenstownia, pirun nätti paikka sekin!
 ...ja Milford Sound. Jos yhtään arvostaa luontoa niin Milford Soundissa nähtiin sekä valaita että delfiinejä. Se risteily sielä todella on sen arvoinen.
 ja sinne ajaessa kannattaa pysähtyä aina välillä. On nimittäin mielettömän kauniit maisemat.

Benji hyppyjä sielä voi tehdä joka paikassa. Eli jos harrastat niin kannattaa. Harmittaa itseäni kamalasti, kun en laskemaan sielä ehtinyt ollenkaan. :( ...mutta onpahan syy palata takaisin.
 Jos käyt Invercargillissä ja törmäät tyttöön nimeltä Belinda sano terveisiä multa. Se pelasti mun synttärit puol toista vuotta sitten. ;)
elieve there are no limits but the sky

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
Uusi- Seelanti
« Vastaus #5 : 17.08.2005, 15:42:41 »
...ainiin. Britit sanoivat Että Seelanti on ehkä helpoin paikka ikinä jos sattuu liftaamaan, kyydin saa kuulemma aina nopeasti. - en kokeillut, mutta jos sinne palaan niin kokeilen.
elieve there are no limits but the sky

zahovic

• Vieras
Uusi- Seelanti
« Vastaus #6 : 19.08.2005, 11:21:22 »
Minun mielipiteeni taas Aucklandista on, että se on maailman rumin ja huonoin kaupunki. Ei voi mitään, jokaisella vaan on mielipiteensä.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #7 : 21.08.2005, 21:09:25 »
Olin Uudessa-Seelannissa helmikuussa ja täytyy sanoa, että yksi (vajaa) kuukausi oli liian lyhyt aika, jouduin tosissaan miettimään minne menen varsinkin, kun halusin nähdä jotain molemmilta saarilta, mutta jäi paljon mielenkiintoista näkemättä.

Reittini oli:
Christchurch - kodikas pienenoloinen isompi kaupunki

Lake Tekapo - kivoja vuoristoisia maisemia, rauhallinen, ei hirveästi muuta tekemistä kuin luontoon liittyvää esim. patikointi

Queenstown ja Milford Sound - päivä Queenstownissa (tarpeeksi) ja päivän valmisretki Milford Soundille. Milford Soundin lähettyvillä on hienoja vaellusreittejä.

Greymouth - yksi yö matkalla Nelsoniin, ei kovin kiva paikka, johon lienee eniten vaikuttanut ikävät hiekkakärpäset ja jatkuva vesisade.

Nelson - mukavanoloinen kaupunki ja erityisesti pidin hostellista, jossa ikkunastani avautui näköala yli kaupungin.

Abel Tasman Nationalpark - kauniin sinisiä vesiä ja vehreitä metsiä. Tein ajanpuutteen vuoksi vain päivän kävelyretken Nelsonista käsin. Siihen sisältyi bussimatkat ja yksi laivamatka erääseen paikkaan, josta sitten käveltiin omatoimisesti bussin lähtöpaikkaan.
Suosittelen tekemään usean päivän retken sinne kävellen tai meloen.

Wellington - Nelsonin jälkeen menin pohjoissaarelle pääkaupunkiin. Joku tuossa aikaisemmin suositteli käymistä Te Papassa. Minunkin mielestäni se on yksi parhaimmista museoista, joissa olen käynyt.

Taupo - mukavia kävelymaastoja, liottelin itseäni kuumassa lähteessä.

Rotorua - maorikulttuuria, rikin hajua, kuumia lähteitä ja pulppuavia savialtaita. Aika mielenkiintoinen paikka.

Auckland - melko ikävähkö suurkaupunki. Mutta siihen liittyy mukavia muistoja...

Aucklandista lensin takaisin Christchurchiin, jossa olin muutamia päiviä ja tapasin tuttuja ennen kuin lensin takaisin Australiaan.

Jos vielä joskus menen Uuteen-Seelantiin, seuraavat paikat kuuluvat ohjelmaa: Dunedin, Napier, Tongariro National Park, Franz Josef . Jotain muitakin oli mielessä, mutten muista.

petruska

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi- Seelanti
« Vastaus #8 : 04.09.2005, 13:00:02 »
Mistä olette hankkineet lennot ja kuinka paljon ne kustansi? Mikähän olisi järkevin tapa / reitti matkustaa uuteen seelantiin? Itse yritin hakea lentoja mutta löysin vain jotain 2000+ euron tarjouksia... eihän se niin paljon voi maksaa?  :)
 can resist everything except temptation.
- Oscar Wilde -

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Lennot/ Asunnon hankkiminen UudestaSeelannista.
« Vastaus #9 : 04.09.2005, 22:21:08 »
Itse tilasin lennot Sta Travelin kautta. Lentojen hinnaksi tuli kaikenkaikkiaan hiukan alle 1200 euroa. Kannattaa kytätä tarjous lentoja vaikka vaan esim. Australian Sydneyyn saakka ja ottaa sitten sieltä lento eteenpäin.  

Sitte sellanen, siskoni on asettumassa Uuden- Seelannin Queenstowniin ajaksi X kk, oisko kellään kokemuksia asunnon vuokraamisesta kyseisestä kaupungista?

Kiitos kaikille jo etukäteeN :)

Sanna80

• Tosireissaaja
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #10 : 27.09.2005, 11:40:08 »
Itse lensin Uuteen-Seelantiin Singaporen ja Sydneyn kautta..takaisin tullessa poikkesin vielä Balilla..oli jotain 1400 € yhteensä..tämä siis vuoden 2004 alussa. (siis kaikissa maissa kävin ns. maissa)

Nyt keväällä lähdetään uudestaan.. :D  ja vinkkejä asuntoauton vuokraamisesta otetaan vastaan! Siis lähinnä olis kiva tietää firmoista ja sitten noista pantti/vakuutusjutuista...

Niin ja jos on vain vähän aikaa, niin parempi mennä suoraan Etelä-saarelle ja vuokrata se auto...kulkeminen ku ei ole kovin helppoa siinä maassa!

z11

• Reissaaja
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #11 : 05.10.2005, 12:15:16 »
Olen lähdössä tiistaina Uuteen-Seelantiin reittiä Helsinki-Lontoo-Hong Kong-Auckland ja palaamassa puolen vuoden kuluttua Auckland-Hong Kong-Amsterdam-Helsinki-Tampere. Kilroyn kautta tuli maksamaan 1300 e.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #12 : 05.10.2005, 17:51:35 »
Minä ostin liput Uuteen-Seelantiin Australiasta, jossa olin silloin. Maksoin menopaluusta Melbourne-Christchurch välillä n. 240 €. Kyseessä oli halpalentoyhtiö Virgin Blue.

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kaks viikkoa :)
« Vastaus #13 : 19.11.2005, 09:51:19 »
Ja sitte alkaa matka kohti uutta seikkailua :)
Kiitos kaikille vinkeistä Uuden- Seelannin suhteen!

fisut

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #14 : 21.11.2005, 13:37:33 »
Uusi-Seelanti on kyl tosi kiva paikka. siel voi bilettää. viimeekski oli iha tosi hauskaa.!  :shock:  :shock:  Pelattii uusseelantilaisten miesten kans räsypokkaa :shock:  :shock:
Nolot liikenneympyrän sokkeloisessa labyrintissa."

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #15 : 21.11.2005, 14:51:05 »
Maksoin Lontoo - Auckland - Lontoo (muutaman tunnin vaihto Hong Kongissa molempiin suuntiin) 750 €, firma oli Cathay Pasific, ihan uskomanton palvelun ja kaiken muunkin taso verrattuna eurooppalaisiin firmoihin!!! Tama tosin kesakuussa, joka ei ole ihan sesonkiaikaa.

Aucklandiin en mitenkaan ihastunut, kovin 'amerikkalaisen' oloinen valtavan leveine autoteineen, kaupunkia ympari kaveleminen ei ollut erityisen miellyttavaa. Muutenkin aika mitaansanomaton paikka. Tosin Lion Redin panimoa suosittelen, kylla oli olut hyvaa!!

Kiersin pohjoissaarta pari viikkoa, ja oli tosi miellyttava kokemus. Harmittaa, kun tuli jatettya mutakylpy Rotoruassa valiin. En kaynyt etelasaarella ollenkaan, ja kaikki paikalliset sanoivat etta ei tanne ois kannattanu tulla ollenkaan kun et kerran etelasaarelle mene. Etta sinne siis.  :wink:
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #16 : 21.11.2005, 15:02:41 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
En kaynyt etelasaarella ollenkaan, ja kaikki paikalliset sanoivat etta ei tanne ois kannattanu tulla ollenkaan kun et kerran etelasaarelle mene. Etta sinne siis.  :wink:

Munkin työkaverit oli sitä mieltä, että Pojoissaari on ihan tylsä, mutta Eteläsaarella on sen sijaan vaikka mitä ihmeellistä. Ne jopa suosittelivat, että Pohjoissaari kannattaisi jättää kokonaan väliin ja viettää kaikki aika Eteläsaarella. Siitä mä olen eri mieltä. Mun mielestä ne oli  yhtä mielenkiintoisia. Taitaa siis olla enemmän kiinni siitä, että Pohjoissaarella asuville Eteläsaari on eksoottisempi.

Sanna80

• Tosireissaaja
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #17 : 21.11.2005, 15:47:52 »
En mä nyt tiedä, onko pohjoissaari tylsä, mutta saaret vaan on erilaiset.. Jos lähtee Uuteen-Seelantiin niiden komeiden maisemien perässä, niin sitten eteläsaari on ainut vaihtoehto...Pohjoissaarella ei ainakaan mulle ollut hirveesti mitään, eteläsaaresta nautin ihan hirveesti..

Huhtikuussa oon taas menossa, eikä kyllä tullut mieleenkään mennä pohjoiseen... :)

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #18 : 21.11.2005, 16:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanna80"
En mä nyt tiedä, onko pohjoissaari tylsä, mutta saaret vaan on erilaiset.. Jos lähtee Uuteen-Seelantiin niiden komeiden maisemien perässä, niin sitten eteläsaari on ainut vaihtoehto...Pohjoissaarella ei ainakaan mulle ollut hirveesti mitään, eteläsaaresta nautin ihan hirveesti..

Mä nyt sitten puolustan Pohjoissaarta. En yritä väittää, ettei Eteläsaarelle kannattaisi mennä. Saaret ovat vain erilaisia. Mutta jos jättää Pohjoissaaren väliin, menettää minusta jotain Uuden-Seelannin hienoudesta: todella paljon vaihtelevista maisemista.  Rotorua on hieno paikka, vesihöyryä nousee vähän kaikkialta, on geysirejä jne. jne. Tongariron ylityksen maisemiakaan ei voi haukkua, eikä Taranakia. Sitten Northlandissa on rantaa, hiekkadyynejä ja valtavan hienoja puita / metsiä. Niin ja Great Barrier Islandilla (joka ei toki ole Pohjoissaarta) voi ihastella kukkivia pohutukawoja (mitenköhän tuokin taivutetaan?) ja hienoja maisemia. Kaikki tosi erilaisia paikkoja. Ja itärannikolta ja etelästä löytyy varmasti kanssa monia hienoja paikkoja.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi- Seelanti
« Vastaus #19 : 21.11.2005, 18:35:12 »
Niin, eikohan tuon Uuden-Seelannin kanssa ole vahan sama kun Suomenkin: etela ja pohjoinen ovat kun yo ja paiva, joku tykkaa yhdesta, toinen toisesta ja kolmas molemmista.

Itse en sieda Helsinkia, Lapissa en ole koskaan kaynyt (Sotkamo on pohjoisin paikka missa olen vieraillut) ja keskella ja laidoilla on mielestani kivaa. Silti en menisi koskaan sanomaan kenellekaan etta sinne tai tanne ei Suomessa kannata menna. Kaikki maailmassa on nakemisen arvoista, ainakin kertaalleen.

Paitsi Hyvinkaa.  :lol:
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.