Äänestys

Äänestä paras rinkkamerkki

Karrimor
2 (5.1%)
Haglöfs
16 (41%)
Halti
12 (30.8%)
McKinley
4 (10.3%)
JanSport
0 (0%)
The North Face
2 (5.1%)
Millet
0 (0%)
Vaude
1 (2.6%)
Fjällräven
2 (5.1%)
Berghaus
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Äänestys päättynyt: 11.09.2005, 17:07:06

Minkä rinkan ostan?

(Luettu 327302 kertaa)

Roadtripper-80

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« : 22.08.2005, 17:07:06 »
Rinkkasuosituksia kyselisin.. Mitä rinkkaa suosittelet, ja mitä kehotat välttämään? Pitkäaikainen kumppani olisi haussa.  :D  Tähän asti olen käyttänyt siskon 65 litraista Mckinleytä. Olen ollut rinkkaan tyytyväinen lukuunottamatta seikkaa, ettei se ole minun, ja lisäksi se on hieman liian suuri. Harrastan kuukaudesta parin kuukauden matkoihin. Tähän asti olen pääasiassa reilaillut. Seuraavaksi olen lähdössä Californiaan. Tähtäimessä on ollut The North Facen 40 litrainen Terra.    

Mitäs olette mieltä, onko kokemuksia? Onko rinkka liian pieni tai kenties jtn. muuta vikaa? Onko jollakulla ehdottaa parempia vaihtoehtoja?

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
McKinley
« Vastaus #1 : 22.08.2005, 17:11:09 »
McKinleyn ostin tossa muutama vuosi sitten ja toistaseks on pelannut hyvin. Ei oo tosin vielä kauhean vanha, mutta on se nyt yhden reilin ja kaksi reissua kauko-itään selässä roikkunut.
Hyvät taskut ja loistavat säätöominaisuudet.
Kokoa on 60L jonka saa tarvittaessa kasvatettua 70Litraa säätämällä vähä remmejä.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #2 : 23.08.2005, 03:31:56 »
Kannattaa käydä testaamassa kaupoissa itse mikä sopii parhaiten selkään. Esim. monien kehuma Haglöfsin eräs malli ei vain tuntunut millään hyvältä selässäni, joten jäi ostamatta vaikka oli ns. ykkösvaihtoehto ostoslistassa. Lowe Alpine on ainakin hyvä ja halpa, suosittelen. Mountain Shop Helsingissä ainakin myy niitä.

XTeme

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #3 : 23.08.2005, 07:54:18 »
Mulla ittellä on Halti Scout 50, se on nuorille tarkoitettu rinkka. Se on erittäin edullinen vaihtoehto ja vaikka onkin nuorille takoitettu niin kyllä se aikuisenkin selässä hyvin paikkaa vaihtaa.
-Klassisen Kaunis--

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #4 : 23.08.2005, 23:10:09 »
Haglöfsin valitsin, koska itselläkin vastaava. Hyvät mallit, tosin uuset HICit, SECit yms tuntuvat liian remmiräpeltelyltä. Kautta aikain ollut turvallinen laatumerkki suht monen kukkarolle. Haltiin en koskisi vaikka maksettaisiin, koska laadusta ei kannata edes keskustella...

Toinen merkki, jolle olisin ääneni voinut antaa on Fjällräven. Todella pätevän näköiset ja toimivat mallit, eikä laadussakaan moittimista. Hintatasoltaan ei myöskään mahdoton. Fjällrävenin puuvillareisarit tuntuvat olevan ikuisia, joten eiköhän valmistajan rinkatkin ainakin yhden eliniän kestä...

Yleensäkin laadun näkee hinnasta. Yllä olevista itse lasken laadukkaiksi (hinta-laatusuhde kohdallaan, etenkin kestävyyden kannalta) Karrimorin, Haglöfsin, Fjällrävenin, Milletin ja North Facen. Tosin North Face on kuulemani mukaan myynnin jälkeen laskenut laadun osalta. Firma kun oli ennen perheyhtiö, mutta nykyisin 'suuromistuksessa'. Mielipide North Facesta, Karrimorista ja Milletistä perustuu tuttujen kokemuksiin.

Listan ulkopuolelta toisin peliin mukaan myös Deuterin. Suhteellisen hyvä merkki, Keski-Euroopassa hyvinkin suosittu. Hyviä malleja my ös matkusteluun. Vaellusrinkaksi voisin suositella myös Savottaa.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

RoKo

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #5 : 30.08.2005, 10:49:43 »
Anteeksi, olen tyhmä ja laiska, mutta kuinka paljon tuollainen kestävä ja hyvä "perusrinkka" maksaa?  8)
otta go.

Roadtripper-80

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #6 : 30.08.2005, 14:42:49 »
Lainaus käyttäjältä: "RoKo"
Anteeksi, olen tyhmä ja laiska, mutta kuinka paljon tuollainen kestävä ja hyvä "perusrinkka" maksaa?  8)

Haltin saa hieman alle 100 eurolla. Haglöfsit ja Karrimorit 150 eurosta ylöspäin. Huippulaadukkaat 180 eurosta ylöspäin jopa 500 euroon.

Eli noin satasella saat Haltin 50-70 litraisen.. Moni tuntuu uskaltavan ainakin äänestää Haltia, että varmaan on ihan hyvä.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #7 : 30.08.2005, 15:11:32 »
Haltin muistaakseni 75-litrainen rinkka on minulla ollut mukana reissuilla nyt jo kesästä 1999 asti ilman merkkiäkään rikkoutumisesta, eli aivan huono se ei voi olla. Itse asiassa olen erittäin tyytyväinen. Retki-lehdestä voi etsiä ammattimaisia rinkka-arvosteluja, tosin en tiedä, painotetaanko niissä juuri reilaamisessa olennaisia asioita. :wink:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #8 : 30.08.2005, 16:08:08 »
Vieläköhän odottelet ääniä?
No, kannatan Haglöfiä koska se sopii omaan selkääni. Olin ennen hankintaa tehnyt jo pari reissua veljieni reppujen kanssa, eli oli huolella testattu ja passelin pieneksi havaittu. Ostohetkellä havittelin jotain toistakin, olisikohan ollut Lowe Alpinen mallia, mutta se ei vaan istunut selkään, vaikka oli ihan kotisovituksessakin.

Mieheni pitää Deuterin repusta, jonka joku muukin jo mainitsi.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #9 : 01.09.2005, 02:07:08 »
Kyllä se mun mielestä on niin, että ainoa oikea ja varteenotettava rinkka on Savotta!

Roadtripper-80

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #10 : 01.09.2005, 14:27:09 »
Lainaus käyttäjältä: "erzy"
Kyllä se mun mielestä on niin, että ainoa oikea ja varteenotettava rinkka on Savotta!

Onhan se joo, mikäli ollaan pari päivää Karjalassa lakkoja poimimassa.

Vaan koitappa kävellä Pariisissa helteessä 30 kilometriä päivässä sadan litran putkirinkka selässä..
Saattaa olla, että rupeaa ahistamaan.  :wink:

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #11 : 01.09.2005, 18:08:43 »
itse haaveilen haglöfsin rinkasta tai repusta. kannattaa kuitenkin muistaa, että rinkkamallistotkin muuttuvat ja uudistuvat kaiken aikaa. sama malli voi olla hyvin erilaisen oloinen parin vuoden sisällä.*
yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.  :wink:

*pl. vanha kunnon savotta
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Torspo

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #12 : 01.09.2005, 23:33:19 »
mainostetaas ny vielä tota savottaa.
onkait se hieman kookas vaikka 906 mutta niin hyvä ja vallan ihana <3 ettei se paino tunnu missään vaikka lykkäis rinkan täyteen.

täältä tähän

wertty

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - tiia-eskelinen@luukku.com
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #13 : 02.09.2005, 11:24:42 »
itse ostin ensi kesän reilille Everestin n. 60l. Hyvältä ainakin vaikutti ja tuntui selässä. hinta oli alunperin n. 100€, mutta sain alesta viidelläkympillä  :D . Toivottavasti ei tullut sutta ostettua.....

calu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #14 : 04.09.2005, 21:30:45 »
Mulla on Kaira ja se on erittäin hyvä!
Olen laittanut paljon rahaa kauniisiin naisiin, hienoihin autoihin ja viinaan. Loput olen tuhlannut.
-George Best

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #15 : 04.09.2005, 21:58:24 »
Äänestin Haltia, koska meidän isompi rinkka Halti green 55 on kiertänyt monet 1-2kk reissut eikä siinä näy merkkiäkään kulumisesta tai hajoamisesta. Reppu (40l Halti compact, selkä hyvin tuettu) on ehtinyt reissata vasta yhden reilin ja Suomi-reissuja, sekin on priimakunnossa.

tamppari

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #16 : 05.09.2005, 12:04:45 »
haltin 70-litrasen ostin alennusmyynnistä ja se on nyt yhen reilin kulkenu mukana. ihan hyvä rinkka muuten, mutta ihan liian iso. puolityhjänä joutu sitä kanniskelemaan. seuraavalle reissulle mukaan varmaan joku 40-litranen reppu kunha sopiva löytyy.

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #17 : 05.09.2005, 13:36:46 »
Kun maonostin savottaa, alkoi jo joku itkeä sen painoa. Kertoi, että se on hyvä jos menee lakkaan yms. Kyllä asia on niin, että hyvä rinkka on hyvä aina. Savotassa on selän välissä tuuletus ja jos tuntuu, että putkirinkka painaa tai yleensäkin´rinkka painaa on kyse rinkan huonosta asennosta selässä ja liian suuresta kuormasta niskoille. Paino tulee jakaa koko kantoalueelle. Itse olen tehnyt aikoinani savotalla 3 reiliä ja nyt myös muita reissuja. Ja sit parasta, mun rinkka 30v vanha ja on edelleen lähe kuin uusi!

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #18 : 05.09.2005, 14:32:41 »
Savotta on varmasti mainio siihen mihin se on tarkoitettu (pitkiin vaelluksiin), mutta reilaamiseen ovat pienimmätkin melko kookkaita. Ja kun ketjun aloittajan mielestä 65 litrainen oli turhan iso, niin mitenköhän savotta sitten... Toki savotta on varmasti hyvä vaihtoehto, jos on jostain syystä tarvetta kuljettaa paljon tavaroita mukana (telttailee tms.).

blondshine

• Tosireissaaja
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #19 : 07.09.2005, 14:17:47 »
Listasta puuttuu sellaiset valmistajat kuin Osprey ja Deuter - ja ainakin itse valitsisin molemmat näistä ennen muita listattuja. Toki paljon muitakin, mm. Arc'Teryx, mutta tämän merkin hinta onkin sitten jo omaa luokkaansa...

Osprey Aether 60 (1.6kg), Aether 75(2.4kg) ja Deuter Act Lite 50+10 (1.8kg) on aika kovia poikia. Kaikki saa myös hihnoilla pieneksi paketiksi ja tilaa riittää tarvittaessa. Ainoa joka pääsee lähelle on Milletin Prolight 55 (n. 1.7kg), mutta se ei ole aivan yhtä tukeva ja loppuun ajateltu. Toki GoLite yms. valmistaa todella kevyitä kantolaitteita, mutta tämä on sitten jo selän kustannuksella. Osprey ja Deuter taas ovat suhteellisen kuuluisia omista ratkaisuistaan. Jälkimmäinen jopa viilentää selkää. Molempien mallistojen kantolaitteet ovat kapeita, joten junaankaan ei juutu.

Suuri osa 40-litraisistakin painavat enemmän kuin nämä, vaikka materiaaleeiltaan ovat yleensä heppoisempia. Esimerkiksi Halti Compact 40 painaa 1.7kg, Haglöfsin SEC-malliston kevyin malli 2.5kg, Fjällrävenin Fox 60 3.5kg, Berghaus C7 2.8kg, Karrimor Cougar 50-75 2.8kg ja Haltin scoutin 50 litrainenkin 2.3 kiloa. Allekirjoittaneelle valinnat ovat helppoja.

Edit: lisätty pari painotietoa