Äänestys

Äänestä paras rinkkamerkki

Karrimor
2 (5.1%)
Haglöfs
16 (41%)
Halti
12 (30.8%)
McKinley
4 (10.3%)
JanSport
0 (0%)
The North Face
2 (5.1%)
Millet
0 (0%)
Vaude
1 (2.6%)
Fjällräven
2 (5.1%)
Berghaus
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 39

Äänestys päättynyt: 11.09.2005, 17:07:06

Minkä rinkan ostan?

(Luettu 371526 kertaa)

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #40 : 06.04.2006, 14:23:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Herr_G"
Lainaus käyttäjältä: "Magggie"
mitä eroa on rinkalla ja repulla?

Pitipä oikein miettiä jokunen hetki, vaikka retkeilyä on tullut harrastettua vuosia  :)

Minun mielestäni suurin ero on kantolaitteissa. Rinkassa on yleensä selkä huomattavasti paremmin tuettu, jolloin rinkan tavarat eivät paina selkää ja rinkkaa on mukavampi kannistella. Lantiovyökin löytyy useammin rinkoista.

Mitään tiettyä litramäärää on mielestäni mahdoton antaa, jonka jälkeen reppu muuttuu rinkaksi, mutta retkeilytarvikekaupat ovat näköjään tehneet rajan noin 50 litran tienoille (ks. ulkoilukauppa.com). Itse hankin vajaa viikko sitten Deuter Vario Futura 50+10 -kantovälineen, joka retkeilykauppojen mukaan on reppu, mutta mielestäni enemmänkin rinkka. Mitäpä sillä väliä, rinkka vai reppu, hyvältä tuntuu selässä

Joo tätä olen minäkin miettinyt. Kerrohan Herr_G kokemuksistasi tuosta Deuter Vario Futura 50+10, sitten, kun olet ehtinyt sen kanssa enemmän seikkailla! Kiinnostaisi nimittäin itseänikin tuollainen. Mahtaakohan moisella pärjätä hyvin parin kuukauden Aasian reissulla? (koko, malli ym.)

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #41 : 06.04.2006, 21:24:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Poikanen"
Mikä paras rinkka (n. 60-80l), jollei hinnasta tarvitsisi välittää? Siis semmonen kunnon rinkkojen mersu  :)

Sellainen, mikä sopii sun selälle, on mukava kantaa, ja taskuratkaisut ja muut tekniset yksityiskohdat miellyttää sinua ja tarpeitasi.
Mun mielestä Savotta on yksi hyvä vaihtoehto.

Herminator

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #42 : 06.04.2006, 23:56:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"

Joo tätä olen minäkin miettinyt. Kerrohan Herr_G kokemuksistasi tuosta Deuter Vario Futura 50+10, sitten, kun olet ehtinyt sen kanssa enemmän seikkailla! Kiinnostaisi nimittäin itseänikin tuollainen. Mahtaakohan moisella pärjätä hyvin parin kuukauden Aasian reissulla? (koko, malli ym.)

Voihan minä tulevaisuudessa käyttökokemuksistani kertoa, mutta lähitulevaisuudessa minulla ei ole reissuja, jolloin Deuter joutuisi kunnon tulikokeeseen. Pitääpä vaikkapa joskus testipakata se ja testata kuinka paljon tavaraa mahtuu siihen.

Aasian matkailusta minulla ei ole kokemusta eli en tiedä sen alueen "erikoisvaatimuksista rinkalle". Koska Aasiassa on todennäköisesti erittäin lämmintä, valitsisin kantolaitteen, joka ei "liimaudu" kokomatkalta selkään kiinni, vaan ilma pääsee kulkemaan melko vapaasti selän ja rinkan välissä (aivan kuten Deuter Vario Futurassa).

Hintaa omalle Deuterille tuli 120e paikallisesta urheiluliikkeestä

loirinho

• Reissaaja
    • Profiili
Haglöfs sec ja ylipakkaus
« Vastaus #43 : 16.04.2006, 16:26:12 »
Eli onko esim. Haglöfs sec 65:ssa ylipakkausmahdollisuus, sisältääkö ko. 65 litraa ylipakkauksen vai eikö sitä voi ylipäätään ylipakata kun tilavuuskin on ilmoitettu ilman mitään "+" merkkejä?

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Haglöfs sec ja ylipakkaus
« Vastaus #44 : 17.04.2006, 16:31:40 »
Lainaus käyttäjältä: "loirinho"
Eli onko esim. Haglöfs sec 65:ssa ylipakkausmahdollisuus, sisältääkö ko. 65 litraa ylipakkauksen vai eikö sitä voi ylipäätään ylipakata kun tilavuuskin on ilmoitettu ilman mitään "+" merkkejä?

Kaikki rinkat voi "ylipakata". Kaikissa rinkoissa ei vain ole sitä säädettävää ylätaskua. Se mainostettu ylipakattavuus on juuri se väli mikä syntyy ylätaskun ja rinkkaosan väliin (ts. ison päätaskun voi ylipakata niin, että se "pursuaa" yli normaalin ylärajan missä on kiristysremmi). Tuossa Haglöfsin mallissa on vain irroitettava ylätasku, joten siinä ei ole ylipakkausmahdollisuutta tuon osalta, mutta tokihan sen voi "ylipakata" jotenkin muuten. Remmeillä vaan tavaraa kylkeen kiinni ;)

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #45 : 19.04.2006, 18:18:17 »
Nonni, nyt lähti selkään Haglöfsin musta Sec viisvitonen. Pirun tyylikäs, kompaktin kokoinen, laadukkaat zipperit ja klipsit eikä hinnallakaan pilattu; Lassin Retkiaitasta 169 € (myös Intersport myi samaan hintaan mutta ei mustana :). Eiköhän tällä pärjätä!
Laukussa leipää ja...

coral

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - Droppis@hotmail.com
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #46 : 22.04.2006, 19:31:11 »
Minämyösminämyös

Haglöfin 55 sec, akkojen malli. Hyvältä tunttuu, hintaa oulun kiepissä 175 euroa :)
mitähä sitä sitte?

ajatusvirta

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #47 : 22.04.2006, 22:53:44 »
:roll:  Mietin ja mietin, että mikä mun rinkan merkki on. Se on ollut mulla 12v. ja ollut monessa reisussa mukana. Nyt sitä käyttää jo esikoinenkin  :). Täytyy vintiltä kurkata merkki. Että 12v. kauheeta kuinka aika menee nopeesti.

Kävin vintillä ja Everest on merkki ja koko oli pro c 80. Onkohan tuommoista merkkiä edes tekeillä enää, hyvin on reissussa kestänyt.
Tomorrow

There is no tomorrow. Whatever you
want to do, you must do it today.

Jasso

• Reissaaja
  • Sounds like a plan
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #48 : 23.04.2006, 10:00:51 »
Hetkinen listalta puuttui kantolaítteiden kuningasmerkki Savotta. Itellä Savotan putkirinkka(eipä juuri muita mallistosta löydykkään). Todella kestävä, tilava, yksinkertainen ja rinkan koon säätäminen itselle sopivaksi todella hyvin toteutettu. Miinuksena ainaski junamatkaamisessa on koko joka ahtaassa hankala.

Savottalle pisteet antaa myös puolustusvoimat ja rajavartiolaitos, jotka molemmat käyttävät Savotan LJK mallia. LJK malli himen isompi kuin 856. Tavaroiden pakkaamisesta "oikeaoppisesti" joku puhui aiemmin ja ainaski itse pakkaan juuri toisella viissiin eli painoa ylemmäs. Tämäkin tapa juontaa armeijasta josta "oikeaoppinen" pakkaustyyli oli tämä. Jokainen tyylillään, mutta itsellä paino jakautuu tällöin tasaisesti, eikä rinkka vedä hartioita, alaselkää jumiin tai paina lantioon.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2008, 10:50:20 kirjoittanut Jasso »
Ratkaisu oli helppo, se täytyi vain ensin keksiä.

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #49 : 31.07.2006, 11:28:13 »
Itse voin nyt kolmen viikon kokemuksen perusteella suositella ainakin kaupunkimatkailuun North Face Crestonea. Rinkkaa löytyy kolmella eri kantolaitekoolla, S, M, L. Löytyy myös naisten malli. Itselle (mies 186cm) L oli sopiva selälle, vaikkakin vyötäröstrpäissä olisi saanut olla vähän enemmän kiristysvaraa.

Rinkka on helppo pakata ja "pääosaston" tavaroihin pääsee käsiksi myös etutaskun kautta. Ylin osasto, joka toimii myös "päällysläppänä" voidaan irrottaa vyölaukuksi, mutta älkää tehkö sitä suomalaisten maineen vuoksi! Kiristysremmejä löytyy myös joka lähtöön, joten ylipakkausmahdollisuus on. Oman rinkkani virallinen koko oli 60l, käytännössä 60+10.

Ainoana asiana jäin kaipaamaan sivutaskuja. Rinkan molemmilla sivuilla olevat pullotaskut ovat toimivat. Toinen on vielä 45° kulmassa kantajaan päin, joten rinkan ollessa kannossa saa pullon siitä helposti käteen.

En tiedä onko kaupoissa enää vai tuliko uudet mallit tilalle. Kesä-heinäkuun vaihteessa rinkkaa sai partiokaupoista 140-110€ hintaan.

kulmalukko

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #50 : 04.08.2006, 22:34:49 »
Ostin McKinleyn Freeway35:n,  rinkahtavan repun, jota on tullu kotimaan sisäisillä paikkakunnan vaihdoksilla kokeiltuakin.. no, toivottavasti ei sitten ihan "oikealla" reissulla käsiin kuole. Taisi maksaa jotain 60-70 euroa alennettuna.

http://www.mckinley.es/productos/producto.php?id_categoria=92&id_producto=2943

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #51 : 05.08.2006, 00:00:23 »
Kävin kaupoissa pyörimässä noin muuten vaan ja käteen tarttui McKinleyn grand canyon 40w, naisten/lasten rinkka. Vetoisuus siis 40+10, sml-säädöt selälle, ei liikaa taskuja (niihin hukkaa oikeasti kamansa!) ja hintaa tuli vähän rapeat 50€. Olen kokeillut 70l, 40l ja 27l kanssa matkaamista (reilaten), ja totesin että hieman epämaterialistisena ihmisenä tuo taitaa olla paras koko.. yritän näet löytää kaikista "miniversioita."
Meidän tulee elää, ei pelkästään olla olemassa-
~Plutarkhos (46-120) Moralia: the education of children n.95 jKr~

[email protected]@kko

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #52 : 13.01.2007, 13:03:18 »
Juu eli oon ostamassa rinkkaa ja tossa äänestyksessä ei ollu Jack Wolfskinia. Onko kyseessä laatu merkki itse olen ostamassa Jack Wolfskin Atlas II.

kiraffi

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #53 : 14.01.2007, 15:40:26 »
Lainaus käyttäjältä: "[email protected]@kko"
Juu eli oon ostamassa rinkkaa ja tossa äänestyksessä ei ollu Jack Wolfskinia. Onko kyseessä laatu merkki itse olen ostamassa Jack Wolfskin Atlas II.

On kyseessä laatumerkki. Wolfskinin rinkoista mulla ei kyllä ole kokemusta... Ilmatäytteisen makuualustan ja takin kyllä omistan. Sinuna kyselisin myyjältä, tosin tietenkin ne omaa merkkiään kehuu ;)

Oma rinkkani on Haltin Explorer 65. Pidän suurena plussana sen säädettävää selänpituutta ja isoa taskua, jonne pääsee edestäkin. Tuon olen hankkinut 2001. Jos olisin uutta rinkkaa ostamassa, niin luottaisin varmaankin Haltiin taas. Remmit, hihnat ja lukot on pysyneet viikottaisesta käytöstä huolimatta ehjänä. Kangas on kestänyt ehjänä eikä muutenkaan mitään valittamista ole ollut.

[email protected]@kko

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #54 : 14.01.2007, 17:39:05 »
Sellasta oon ettiny mikä on madventuresissa Rikulla, ei välttämättä millet mut pelkästään musta. Eli ihan perus näkönen ei sateenkaarenvärejä. Onko suosituksia?

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #55 : 14.01.2007, 19:57:45 »
Haglöfsin Sec -sarja? Cocomustana aikas tyylikäs.
Laukussa leipää ja...

[email protected]@kko

• Aloittelija
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #56 : 14.01.2007, 20:04:51 »
Lainaus käyttäjältä: "disko"
Haglöfsin Sec -sarja? Cocomustana aikas tyylikäs.

Kieltämättä aika pirun tyylikäs! Tollasta kokeilinki paikallisessa liikkeessä ku kävin kattelee mut oli vihreä. Partikaupasta sais tarjouksessa 55L tai 65L jos vaan mustia olis vielä http://www.partiokauppa.fi/cart/main.php?cat=73

mielikuvitusseikkailua

• Reissaaja
    • Profiili
Minkä rinkan ostan?
« Vastaus #57 : 15.01.2007, 21:36:10 »
Itelläni on viime kesänä ostettu oranssi-musta haglöfsin sec 55(?), naisten malli. Aivan mahtavan tuntonen selässä. En kyllä ole käynyt kuin vasta yhen reissun sillä, Lontoossa, mutta hyvin oli toimiva. Ehkä hieman liian iso viikon reissulle, mutta suosittelen

ihmeseikkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
Deuter
« Vastaus #58 : 15.01.2007, 22:32:04 »
Mielestäni Deuter on paras! Itselläni useampikin malli. Pitkille ja lyhyille vaelluksille omansa... Makuasia, mikä istuu selkään hyvin ja on mukava kantaa, se on hyvä!

jjoonas

• Aloittelija
    • Profiili
Savotalla
« Vastaus #59 : 22.01.2007, 12:39:23 »
Tässä kait painotetaan muitakin ominaisuuksia kuin perinteisiä kantolaitteiden perusarvoja kannettavuus, pakattavuus ja kestävyys. Perinteisin painotuksin se on mielestän Savotta, esin Tunturisusi S/M/L

Junareput on erikseen mutta jos pitää painavaa taakkaa kantaa pitkiä matkoja niin rinkan on oltava hyvä e.m. ominaisuuksin.

Karun näköisiähän nuo paramilitaariputkirinkat on, mutta eipäs rosmokaan niistä isommin innostu. Lisäetuna on se että rinkan putkeen voi tarvittaessa kiinnittää pitkiä esineitä.

Niin - ja onhan se pro-reissaajan varuste  8)  ja siinä lukee jo valmiiksi Savotta Finland.
Hinnat on sitten 300+ ellei joku tarjous iske.